Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Monteverdis vesper for the blessed Virgin är underbar också. Är ett helt verk, så mycket att lyssna på

Här är min favoritversion
Ska se om jag kan hitta något sånt på youtube :up::d Jag är inte så troende men ibland är kyrkans musik magisk, jag gillar körmusik också :D

(Egentligen skulle det vara lättare att lista vad för musik jag inte gillar och det är väl ... riktig rap för det mesta. Kan inte komma på något annat 🤔)
 
Jag tycker om både Harry Potter och sagan om ringen mm mm.
Men det behöver ju inte utesluta det andra?

Men oavsett vad så är inte den ena mer vuxen än den andra??
Förstår inte riktigt att fest mm skulle ha något att göra huruvida man är vuxen eller mindre vuxen?
Tänker mer att först ska man vara barn och leka, sen ska man leka lite mer seriöst, sen ska man hitta partner, och bli förkrossad ett par gånger, sen ska man hata sina föräldrar, man ska göra uppror, man ska festa och supa, man ska ha sommarjobb, man ska ha sommarjobben för att kunna festa och supa, sen ska man tagga ner på det och "bli mer seriös", man ska sen växa upp till vuxen.

Läs "ska". Jag tycker inte att man ska någonting men jag har blivit kallad tråkig, konstig, lillgammal och alla möjliga konstiga saker för att jag sket totalt i hur alla andra gjorde för att man "ska" och gjorde mina egna grejer. Enda jag gjorde var att leka och ha sommarjobb typ men inte för att festa och supa som alla andra utan för att spara till en resa till London med bästa vännen (som vi fortfarande inte varit iväg på :o)

Jag tycker alla får vara som de vill, och jag tror helt ärligt att fler hade gått helt egna vägar om alla dessa "ska" fanns :)
 
Slutsats du ÄÄÄÄÄLSKAR BAROCKMUSIK, eller hur vavavavvavavaa?? ;)
(Jag gillar opera men inte all opera)
Vad är det för skillnad på opera och barockopera? Jag älskar opera men har aldrig tagit reda på skillnaderna i det :o Mera blivit glad om jag råkat på något jag gillat :rofl:
 
Tänker mer att först ska man vara barn och leka, sen ska man leka lite mer seriöst, sen ska man hitta partner, och bli förkrossad ett par gånger, sen ska man hata sina föräldrar, man ska göra uppror, man ska festa och supa, man ska ha sommarjobb, man ska ha sommarjobben för att kunna festa och supa, sen ska man tagga ner på det och "bli mer seriös", man ska sen växa upp till vuxen.

Läs "ska". Jag tycker inte att man ska någonting men jag har blivit kallad tråkig, konstig, lillgammal och alla möjliga konstiga saker för att jag sket totalt i hur alla andra gjorde för att man "ska" och gjorde mina egna grejer. Enda jag gjorde var att leka och ha sommarjobb typ men inte för att festa och supa som alla andra utan för att spara till en resa till London med bästa vännen (som vi fortfarande inte varit iväg på :o)

Jag tycker alla får vara som de vill, och jag tror helt ärligt att fler hade gått helt egna vägar om alla dessa "ska" fanns :)
Du menar väl "om alla dessa ska inte fanns" i den sista meningen? För isåfall håller jag med :D
 
Marita var här o drog av mig strumpor, bäddade upp sängen o snackade bort några minuter. Hon var en av de första som var här förra veckan och hon tyckte jag såg klart piggare ut än då. :) Skönt att höra, för det känns ganska mycket bättre också. Jag hoppas verkligen att det är fint väder i morgon med, då blir det en tur med en termos vatten o cappuccinoburken. <3
 
Vad är det för skillnad på opera och barockopera? Jag älskar opera men har aldrig tagit reda på skillnaderna i det :o Mera blivit glad om jag råkat på något jag gillat :rofl:

Alltså fattar inte riktigt frågan. Det är ju på samma sätt som att det är skillnad mellan tex Händel och Satie. Helt olika men bägge är klassas som "klassisk musik".
En av mina lite mer moderna opera-favoriter är La Rondine (Puccini). Har själv sjungit den och den är ju typisk för sin tid, romantisk, svulstig typiska influenser från orientalism osv. Barock-opera är mkt mer strikt på ett sätt som hela musiken var då, med tydlig inspiration från renässansens kyrkomusik. Sättet att sjunga skiljer sig också väldigt mycket från mer modern opera. Barock-rösten är klar, svulstig men mer kontrollerad, främst vibratot. Barockmusik är ganska förutsägbar på ett sätt som modernare klassisk musik ofta inte är på samma sätt. Ofta bygger den på skalor och logik liksom. Men är magnifik!

När det gäller barock-opera är Purchell en mästare, kolla upp honom!
Tex:

 
Har du provat Primula? Finns på Tesco och Morrisons, bland annat. Det är samma som Kavli i Sverige, Primula ägs av Kavli :) Jag äter inte sådan ost själv men det känns som att det borde vara samma produkt!

Det är den jag tycker är så plastig! 😅 Nu blir jag osäker på om det faktiskt är skillnad på produkterna eller om det är för att jag bara provat den utan extra smak (det finns ingen annan här i byn.) men jag tycker att den är likvärdig med de där inplastade cheddarskivorna har på burgare ibland. Blurk!
Kanske är det bara hjärnspöken? Vem vet! Jag får jämföra när paketet från Sverige kommer, mor och far har lovat mjukost! <3
 
Tänker mer att först ska man vara barn och leka, sen ska man leka lite mer seriöst, sen ska man hitta partner, och bli förkrossad ett par gånger, sen ska man hata sina föräldrar, man ska göra uppror, man ska festa och supa, man ska ha sommarjobb, man ska ha sommarjobben för att kunna festa och supa, sen ska man tagga ner på det och "bli mer seriös", man ska sen växa upp till vuxen.

Läs "ska". Jag tycker inte att man ska någonting men jag har blivit kallad tråkig, konstig, lillgammal och alla möjliga konstiga saker för att jag sket totalt i hur alla andra gjorde för att man "ska" och gjorde mina egna grejer. Enda jag gjorde var att leka och ha sommarjobb typ men inte för att festa och supa som alla andra utan för att spara till en resa till London med bästa vännen (som vi fortfarande inte varit iväg på :o)

Jag tycker alla får vara som de vill, och jag tror helt ärligt att fler hade gått helt egna vägar om alla dessa "ska" fanns :)
Jag håller med! Jag varken söp eller festade under gymnasietiden, ibland känns det som att jag gjort något fel eller missat något då det är något man "ska" göra som tonåring. Men det är ju dumt, så ska jag inte behöva känna.
 
Alltså fattar inte riktigt frågan. Det är ju på samma sätt som att det är skillnad mellan tex Händel och Satie. Helt olika men bägge är klassas som "klassisk musik".
En av mina lite mer moderna opera-favoriter är La Rondine (Puccini). Har själv sjungit den och den är ju typisk för sin tid, romantisk, svulstig typiska influenser från orientalism osv. Barock-opera är mkt mer strikt på ett sätt som hela musiken var då, men tydlig inspiration från renässansens kyrkomusik. Sättet att sjunga skiljer sig också väldigt mycket från mer modern opera. Barock-rösten är klar, svulstig men mer kontrollerad, främst vibratot. Barockmusik är ganska förutsägbar på ett sätt som modernare klassisk musik ofta inte är på samma sätt. Ofta bygger den på skalor och logik liksom. Men är magnifik!

När det gäller barock-opera är Purchell en mästare, kolla upp honom!
Tex:

Tolkar jag dig rätt om jag tänker mera att de är ursprungligen från olika tidsepoker?

Annars när du beskriver rösterna så låter det som att det är en skillnad som jag inte riktigt kan uppfatta pga min hörselskada, jag har inte tränat vissa förmågor i hörseln. (Jag måste anstränga mig för att hänga med i talade meningar tex, enstaka ord klarar jag bättre. Troligen pga jag inte fått träna på den förmågan som liten, men det är min egen teori.) Och tex så hade jag inte musiklektioner i skolan (jag gick på en dövskola), så jag har inte den kunskap som de flesta lärde sig då heller :)
Men å andra sidan så brukar jag tänka att min hörselskada och skolgång gjort att jag skiter i vad som är modernt eller inte då jag inte påverkats så mycket av folk runt mig :up: Jag gillar bara vad jag gillar, oftast för att det finns någon melodi i låten som jag gillar.

Och så hör jag oftast inte om någon sjunger rent eller inte :angel::rofl:
 
Tolkar jag dig rätt om jag tänker mera att de är ursprungligen från olika tidsepoker?

Annars när du beskriver rösterna så låter det som att det är en skillnad som jag inte riktigt kan uppfatta pga min hörselskada, jag har inte tränat vissa förmågor i hörseln. Och tex så hade jag inte musiklektioner i skolan (jag gick på en dövskola), så jag har inte den kunskap som de flesta lärde sig då :)
Men å andra sidan så brukar jag tänka att min hörselskada och skolgång gjort att jag skiter i vad som är modernt eller inte då jag inte påverkats så mycket av folk runt mig :up: Jag gillar bara vad jag gillar, oftast för att det finns någon melodi i låten som jag gillar.

Händel och Satie? Ja 100% euro dollar! Hrmm detta hör till allmänbildningen @Asko ;)
Nu får du plugga musikhistoria! Du kommer hitta massa bra musik på vägen jag lovar dig! :D
 
Ska se om jag kan hitta något sånt på youtube :up::d Jag är inte så troende men ibland är kyrkans musik magisk, jag gillar körmusik också :D

(Egentligen skulle det vara lättare att lista vad för musik jag inte gillar och det är väl ... riktig rap för det mesta. Kan inte komma på något annat 🤔)
Jag har effektiviserat det hela med att säga att jag gillar bra musik och inte dålig :D
Tidig musik (sakral och profan), olika klassiska stilar, jazz, death metal, folkmusik, techno osv osv.
 
Jag håller med! Jag varken söp eller festade under gymnasietiden, ibland känns det som att jag gjort något fel eller missat något då det är något man "ska" göra som tonåring. Men det är ju dumt, så ska jag inte behöva känna.
Jag har samma här. Har till och med hört att jag ju egentligen inte är vuxen för att jag inte har gjort alla de där sakerna. Främst festandet och supandet.
"Du måste ju vara världens tråkigaste människa, gör du inget din mamma inte tillåter?" var det en som sa till mig en gång när jag varken ville med ut och festa eller hjälpa någon kompis kompis stjäla sin pappas bil så de kunde åka någonstans? oklart vad planen var. Jag typ eh min mamma har exakt 0 regler för mig att följa? Jag tycker bara dina planer låter jättetråkiga. 🙄

Även om jag säkert verkat kaxig och självsäker i mina val är det jätteofta jag undrat vad som är fel på mig. Sett mig själv som för feg, korkad, trist, fel, missat gigantiska delar av uppväxten, osv just på grund utav att jag inte var med på alla dessa saker.
Händer än i dag att jag typ tänker att jag aldrig växt upp och inte egentligen är vuxen?

Men som sagt, det är egentligen korkat att känna så :) Så jag jobbar på det där att acceptera de val jag gjorde när jag var yngre.

Obs nu (innan jag potentiellt blir halshuggen) att jag absolut inte klankar ner på de som söp och festade eller vad de nu gjorde! De gjorde sin grej, jag gjorde min, helt ok oavsett :up:
 
Händel och Satie? Ja 100% euro dollar! Hrmm detta hör till allmänbildningen @Asko ;)
Nu får du plugga musikhistoria! Du kommer hitta massa bra musik på vägen jag lovar dig! :D
I en dövskola så åkte de nog ur allmänbildningen :angel::D Jag fick lära mig mera om dövhistorien istället ;)

Tillägg: Alltså, jag gick miste om den mest basläggande allmänbildningen om musik; de olika genrerna. Jag fick lära mig mycket på egen hand så därför vet jag säkert fortfarande inte mycket även om dem. Utan bara så att jag klarar mig i vardagen :D
 
Jag har effektiviserat det hela med att säga att jag gillar bra musik och inte dålig :D
Tidig musik (sakral och profan), olika klassiska stilar, jazz, death metal, folkmusik, techno osv osv.
Tyvärr(?) så kan jag gilla "dålig" musik också så jag undviker att säga det :rofl: Jag får lägga till pop på den där listan :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 080
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 726
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp