Vad gör vi? Del CLXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte min upplevelse av stålindustrin, en av förra sommarens kollegor hade jobbat på flera olika företag och hade trivts hos alla. Det verkar som om det var fel med det företaget, inte industrin som bransch. Det var färre pauser etc när jag jobbade på ICA. Men ja, det var mycket som kunde bli livsfarligt där så det fanns verkligen ett ordentligt säkerhetstänk och ett grundligt säkerhetsarbete där det givetvis ingick att en var alert nog att utföra de olika momenten.
Stålindustrin eftersträvar säkerhet i alla moment en arbetstagare gör, det görs definitivt fler säkerhetsanalyser idag p.g.a. hur det sett ut historiskt. Jag har hittills inte hittat samma omfattande säkerhetstänk i någon annan bransch som jag jobbat i, varför jag gick tillbaka till industrin men i en annan roll.

De jobb jag haft utanför industrin har definitivt slitit mer på både min kropp och mitt psyke och jag kommer vägra lämna industrin då de allra flesta företag värnar starkt om sina anställda.
 
En av mina bästa investeringar det här året måste vara mitt årskort till Liseberg. Det gör att jag inte bara kan slinka in och käka en mjukglass på väg hem från jobbet men framförallt har de en hel rad konserter. Såg The offspring häromveckan som gjorde en riktigt bra spelning. Ikväll blir det ösigare. Göteborgsbandet In Flames spelar på stora scenen och det är så klart utsålt. Jag har sett dem live innan och det blir nog en bra spelning det med.

Jag har förresten en biljett över om någon absolut behöver lite hårdrock ikväll. Jag köpte två biljetter (á 50kr) när jag ändå handlade men ingen jag känner har möjlighet/lust att hänga med. Jag antar att death metal inte är för alla.
Åh the offspring! 🤩 Fasen, hade velat se dem, om de inte var på andra sidan av landet då 😝
 
Stålindustrin eftersträvar säkerhet i alla moment en arbetstagare gör, det görs definitivt fler säkerhetsanalyser idag p.g.a. hur det sett ut historiskt. Jag har hittills inte hittat samma omfattande säkerhetstänk i någon annan bransch som jag jobbat i, varför jag gick tillbaka till industrin men i en annan roll.

De jobb jag haft utanför industrin har definitivt slitit mer på både min kropp och mitt psyke och jag kommer vägra lämna industrin då de allra flesta företag värnar starkt om sina anställda.

Gudars ja! Jag blev så frustrerad med mig själv eftersom jag tyckte jag var långsam och klantig, dvs kollegorna fick mer att göra. De sa åt mig att så länge jag gör mitt bästa, alltid försöker och tänker på säkerheten så kommer de inte att vara missnöjda. De tyckte ju att de vill ha vikarier som trivs och vågar prova eftersom de annars inte skulle kunna få semester. Dvs de visste att om de var otrevliga mot nybörjare skulle ingen vilja jobba där - svårare att få ledigt (förutom då att det vore vansinnigt otrevligt att bete sig så). Säkerheten är verkligen viktig inom stålbranschen, den enda bransch som är liknande vad gäller genomtänkt säkerhet lär vara gruvindustrin (av förklarliga skäl!).

Jag tyckte verkligen att omtanke om kollegorna samt att jobba på ett säkert sätt genomsyrade hela verksamheten från högsta cheferna till de på golvet. Jag upplevde samma sak som testförare, det var lite samma tänk och känsla inom verksamheten. På båda ställena var det väldigt mycket laganda, det viktiga var att det gick bra för gruppen/skiftet och inte att någon enskild skulle glänsa sas. Det fanns en stolthet över att göra ett bra jobb. Och ja, jag är faktiskt lite stolt över att ha jobbat inom en av våra största basnäringar.

Jag lärde mig också mycket som jag tar med mig i nuvarande jobb, helt klart.
 
Slappdag idag, vi for på äventyr igår och ”besteg” upplands högsta berg (118m.ö.h 😆) och sedan vidare till ett naturreservat och klättrade upp på berg även där. I 28° värme så blev den sammanlagt dryga halvmilen vandring faktiskt kännbar för oss båda, så idag chillar vi hemma.

Planterat ut ett gäng plantor i växthuset och insett att jag har några hundra plantor för mycket. 😂

Bild från toppen av Uvbergets naturreservat. 🏔️🙌🏻
 

Bifogade filer

  • IMG_4660.jpeg
    IMG_4660.jpeg
    361,9 KB · Visningar: 16
Vc tyckte inte jag behövde åka in, så jag stannade hemma. Sov en stund. Nu har det slutat blöda. Tror jag. Satte lite vetflex över bandaget.

Klantade mig igen och satte ner benet hårt i backen. Fy Satan vad ont det gjorde! Klantigt..

Nu ska jag göra nåt att äta!
 
Bankmötet gick snabbt och smidigt. Sen shoppade jag lite på Rituals och Systembolaget. Köpte en synnerligen mumsig glass också :d
Därefter har jag handlat mat, hängt upp tvätten och snokat fram ägaren till en plånbok jag hittade. Ska lämna den till ägaren på lördag kväll :)

Nu ligger jag på trädäcket och läser :)
 
Synnerligen märkligt väder idag. Det har blåst kraftigt men varit varmt. Solen känns ju inte när det blåser och jag äger ingen vettig huvudbonad så gick ut barhuvad.
Kom hem från promenaden med känningar av solen. Nu är det 28 grader och blåst. Vill gå utmen vågar inte riktigt.

Regn kommer och försvinner på SMHIs prognoser. :rage:
 
Försöker motivera mig att ta upp tvätten ur kassarna. Den blev inte helt torr så måste hitta ställen att hänga de fuktigaste plaggen. Brukar klämma fast tvätt i byrålådorna men det ryms inte att hänga så många plagg där.
Hmm ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 203
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 744
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 219
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp