Vad gör vi? Del CLXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.

Det är en laptopväska så jag kan ha min jobbdator i den 😍 Försöker rättfärdiga det hela på olika sätt, men ibland får man faktiskt bara unna sig 😁

IMG_0564.jpeg
 
Officiellt ar det 20*C har, men pa framsidan av huset, i la men med skugga ar det 23*C ... vilket fortfarande kommer in under "perfect temperatur" for mig om jag vill gora nagot ute.
Nu har vi central AC i huset, sa vi lider inte nar det ar varmt aven om det ar mycket trevligare luft om man inte kor ACn. Men det ar hopplost att gora nagot ute om det ar for varmt.
 
Blev lite spontant att följa med grannarna till secondhand butiken Hjärta till Hjärta i Linköping och det var då stort och välorganiserat där inne 😊. Tänkte försöka hitta en gammal klassisk sockerkaksform vilket jag gjorde och ja en del annat så fint; "gammaldags" flaska med sött komotiv, pajform (mindre än vi har) med sött smultronsmotiv, brickor till kök och under ljus, carpe diem-skyltar och ett urfint och sött trevånings-kakfat 😍.
 
Grannens "fel" att jag köpte hem det fina kakfatet "jag har ett redan och detta var så fint kan du inte köpa det så finns det i huset" 😂 jaaa blev ju så 😄😍 och invigde det med nybakade rabarbermuffins med vit choklad och lemon curd jag bakade ikväll 😍. Första gången jag testade det och sååå gott och vad det doftade underbart ur ugnen 😋😍.
Vi fick rabarber och de fick hälften av muffinsarna 👌 blev bara liiite onödigt varmt inne med ugnen på med, uppe på 27 grader med bordsfläkt på 😅 jaja nu finns det lite fikabröd i frysen 😊.
En sväng till stallet senare ikväll och fick bli helvila för pållan (en hel vecka sedan) lite pyssel och en liten stunds mys med sitt huvud på min axel ❤. Hög tid att krypa ner hos sambon och katterna och sova 🥱❤.
 
Pustar ut efter en prövande kväll som avslutades med en rejäl pollenattack. Jag visste att det var ett misstag att sluta ta allergitabletter förra veckan! 🙄 Ser fram emot att sova gott i vårt svala sovrum. När det är som det varit de senaste dagarna, med temperaturer kring 26-29 grader och hög luftfuktighet, är jag väldigt glad att bo i ett gammalt 1800-talshus med 50 cm tjocka stenväggar som gör att det alltid är svalt inne. (fråga mig igen i november vad jag tycker om den saken :meh:)
 
Jag tänker på hur det kan komma sig att bondesamhället fortfarande är så starkt i skolan så barnen har så långa och mycket lov. Borde vara 3 terminer skolgång kan jag tycka.
Sen tänker jag på (o säkert nån som vet här) hur många semesterdagar lärare har per år att ta ut?

Lärare har inga semesterdagar alls att ta ut. Vi är lediga när det är lov. Annars får vi ta tjänstledigt.
Det beror helt och hållet vilken typ av tjänst man har, ferietjänst jobbar man in loven med 45 h arbetstid. Höstlovet brukar innebära 3 dagars arbete och sen ledigt. Har man semestertjänst jobbar man som vilken annan anställd som helst. Jag byter jobb till semestertjänst och flex vilket innebär att jag kan ta ut flextid på lov också. För mig fungerar det bäst, jag jobbar oftast mer än 45 h i veckan och med ferietjänst känns det som jag går back.

Att jämföra med andra yrken osv tänker jag inte göra, att minska ner sommarlovet skulle ställa till ännu större problem när alla föräldrar då vill vara lediga de få veckor ungarna är lediga. Nu blir det lite mer utspritt.
 
Blev lite spontant att följa med grannarna till secondhand butiken Hjärta till Hjärta i Linköping och det var då stort och välorganiserat där inne 😊. Tänkte försöka hitta en gammal klassisk sockerkaksform vilket jag gjorde och ja en del annat så fint; "gammaldags" flaska med sött komotiv, pajform (mindre än vi har) med sött smultronsmotiv, brickor till kök och under ljus, carpe diem-skyltar och ett urfint och sött trevånings-kakfat 😍.
*Väggtext heter det visst 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 124
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 203
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 746
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 250
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp