Vad gör vi? Del CLXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker lite småsynd om mig själv. Fyller år, men magen har ballat ur igen så jag mår ganska pyton. Blir således ingen tårta, men jag hade ändå inte haft någon att äta den med. Dagar som den här blir man liksom extra påmind om att vänskapskretsen är liten. Mycket liten. Men jag har ju heller ingen ork att göra något åt det. Jag gillar att vara för mig själv, men ibland blir det ändå... ensamt. Tur att jag har mina kisar i alla fall. ❤️
Grattis! 🥳
 
Tycker lite småsynd om mig själv. Fyller år, men magen har ballat ur igen så jag mår ganska pyton. Blir således ingen tårta, men jag hade ändå inte haft någon att äta den med. Dagar som den här blir man liksom extra påmind om att vänskapskretsen är liten. Mycket liten. Men jag har ju heller ingen ork att göra något åt det. Jag gillar att vara för mig själv, men ibland blir det ändå... ensamt. Tur att jag har mina kisar i alla fall. ❤️
bday-905 (1).gif

Grattis på födelsedagen! 🥳
Fyller år imorgon, blir inte storslaget firande för mig heller. Har tur dock mamma kommer upp, så blir äta gott med henne och sambon. Härligt mysa med katter, det hade önskat verkligen göra på min födelsedag 😻
 
Sitter i väntrummet och väntar på att få göra en mammografi. Hatar det, gör så jäkla ont när

Jag vet inte vilka som vill köpa det men var observant på att firmor som köper guld på nätet där man ska skicka in det oftast betalar väldigt dåligt, så kan vara idé att sälja till guldsmed eller via auktionshus?
Fast då ska jag aktivt leta upp och fixa med detta för saker som jag haft i en låda i 10 år som aldrig används.
Dessutom är det väldigt vanliga smycken som fortfarande säljs så jag är jättenöjd med detta samt att det jag behövde göra vart minimal
Hade jag haft tid och ork så kanske jag hade satt mig in i det mer men nu känner jag bara att gud vad skönt att få en slant utan att behöva jobba.
 
Nu har jag kollat på handboll, bokat tågbiljetter till Göteborg och beställt födelsedagspresenter till den blivande 29-åringen.
Baserat på önskelistan så är det dock farbror Sture 83 som ska fylla år :cautious:

Nu ska jag föna håret liiiite och sen rulla det och försöka sova. Det är ibland lite knepigt att ställa om dygnet såhär många gånger på kort tid men förhoppningsvis håller det :nailbiting: :D
 
Ligger i sängen och lyssnar på hund som drömmer. Inte helt säker på vem av dem det är. Har haft en totalt sett bra dag idag. Nu borde jag göra ett seriöst försök att sova. Jobb imorgon igen på gamla stället och de sa att jag nog kunde komma in tidigt. Viss skillnad mot idag när jag började 13:30 :p Meen, då blir det helg tidigt, och den här helgen jobbar jag inte!
 
Det paminner mig om nar en Harvard professor kom till Saudi Arabien, Jeddah's universitet, pa nagot utbytes program. Han skulle undervisa i matte, och satt i var soffa nagon manad in i projectet och berattade. Jag trodde nastan att han skulle brista ut i grat. Han insag snabbt att eleverna inte fattade nagonting alls ... fast ingen sa nagot. (Kulturellt betyder det att man "forlorar ansiktet" om man inte kan eller forstar) men han gick ner i niva ... mer och mer ... tills han hamnade pa gymnasie niva, "nagon stans i mitten" som han uttryckte det, innan de forstod och kunde hanga med i undervisningen.

Nar han da borjade grava i det hela visade det sig att universitetet hade fatt order att inte "faila" nagon. Ever. sa alla bara gick vidare klass for klass utan att ha en aning om vad de borde kunna.
Mindre förvånad än jag borde vara Vi har dock externa exams (IGCSE och A-levels) så om vi inte undervisar dem ordentligt och säger sanning till dem så kommer de inte klara av de externa tentorna. Det är inte vi som rättar och utomstående personer skiter fullständigt i om vår skola har personer som tycker att vi borde vara lite snälla och ge alla A's fast de knappt kan svara på frågor och gör ingenting.

Bra universitet vill att eleverna har gjort de externa tentorna för att de vet att de är strikta och otroligt svåra att fuska i och är inte särskilt intresserade av transcripts från själva gymnasium skolan.

Jag har dock även elever som är riktigt bra på A-level nivå och elever i den snabba IGCSE kursen som även fast de just nu inte får höga betyg jobbar otroligt hårt (en av dem anlände förra året med noll Engelska och har gjort en otrolig resa och börjar nu kunna svara på frågor som kräver kritisk tänkande och sammanlänkande av information vilket är svårt även för dem som har Engelskan från början). Man får kolla på den individuella resan mer än att de ska ha perfekta betyg för det viktigaste är att de som elever blir bättre och bättre (även om det tar längre tid för en del).

En elev t.ex. jobbar faktist otroligt hårt men fortsätter att inte få godkänt på tentorna (de blir svårare och svårare eftersom vi bygger upp dem under året mot svårighets graden på de externa tentorna). Just nu hålls de tillbaka av sin Engelska, inte hur mycket arbete de lägger ner, och vad är jag orolig för är att eleven ska tappa "confidence" i sig själv. De behöver mer tid och borde egentligen vara på två års kursen där vi fokuserar mycket på att utöka Engelskan och där har de inga problem med att få godkänt.
 
Hur ar det med eleverna's kritiska tankande? I Mellanostern ar det klart i botten. Ingen vagar sticka ut hakan och tanka eller tycka sjalv.
En god van som var pilot (Amerikan) sa att nar han hade en Saudisk andre pilot sa bad han dem alltid att landa utan auto piloten. Jeddah ar nastan alltid soligt och inte sarskilt mycket vind ... anda var de super radda att landa sjalva.
"Men" sa kompisen, "De kan utan problem repetera allt som star i bockerna. Jag har fatt veta hur manga rpm vindrutetorkarna har, men inte kunde han landa sjalv inte".
 
Hur ar det med eleverna's kritiska tankande? I Mellanostern ar det klart i botten. Ingen vagar sticka ut hakan och tanka eller tycka sjalv.
En god van som var pilot (Amerikan) sa att nar han hade en Saudisk andre pilot sa bad han dem alltid att landa utan auto piloten. Jeddah ar nastan alltid soligt och inte sarskilt mycket vind ... anda var de super radda att landa sjalva.
"Men" sa kompisen, "De kan utan problem repetera allt som star i bockerna. Jag har fatt veta hur manga rpm vindrutetorkarna har, men inte kunde han landa sjalv inte".

Svårt i början, de har även svårt att länka ihop information (från olika kapitel t.ex.). De är tyvärr vana vid ett system där någon står framför dem och bara pratar hela lektionerna och allt de ska göra är att lyssna och lära sig att repetera information. De har också lärt sig att det är otroligt dåligt att ge fel svar.

Man får träna dem helt enkelt så att de känner sig trygga i klassrummet, att det är ok att ha fel. Bara att få dem att lämna skolbänken och använda klassrummet för att hitta information är svårt i början. Efter det brukar personligheterna komma fram, de börjar vara mer involverade i lektionerna, de vågar fråga saker (så att läraren inte frågar dem konstant) och vågar säga till när de inte förstår någonting. När de grunderna är där kan man börja jobba mer mot att länka ihop information, hur använder man den information på helt nya frågor och öven att det faktist är helt ok att ha en diskussion med läraren och man behöver inte ens hålla med läraren :eek: :rofl:

Vi kollade på dokumentären Blackfish innan jul och en av eleverna hade så oväntat bra, insiktsfulla, empatiska svar på frågorna de skulle besvara att jag var helt paff. Så det finns men man måste få fram det och ge dem modet.
 
Svårt i början, de har även svårt att länka ihop information (från olika kapitel t.ex.). De är tyvärr vana vid ett system där någon står framför dem och bara pratar hela lektionerna och allt de ska göra är att lyssna och lära sig att repetera information. De har också lärt sig att det är otroligt dåligt att ge fel svar.

Man får träna dem helt enkelt så att de känner sig trygga i klassrummet, att det är ok att ha fel. Bara att få dem att lämna skolbänken och använda klassrummet för att hitta information är svårt i början. Efter det brukar personligheterna komma fram, de börjar vara mer involverade i lektionerna, de vågar fråga saker (så att läraren inte frågar dem konstant) och vågar säga till när de inte förstår någonting. När de grunderna är där kan man börja jobba mer mot att länka ihop information, hur använder man den information på helt nya frågor och öven att det faktist är helt ok att ha en diskussion med läraren och man behöver inte ens hålla med läraren :eek: :rofl:

Vi kollade på dokumentären Blackfish innan jul och en av eleverna hade så oväntat bra, insiktsfulla, empatiska svar på frågorna de skulle besvara att jag var helt paff. Så det finns men man måste få fram det och ge dem modet.

Jag kanner sa val igen det har. Jag hade fler elever fran ovriga Asien, Japan, Hongkong, Malaysia, etc an jag hade Saudier (de var tvungna att ha special tillstand for att satta barnen i en icke Saudisk skola vilket innebar att bara familjer med starka band med kungafamiljen hade barn i annat an Saudi Skolor). Nu undervisade jag pa upper elementary/junior high school (mellan/hogstadiet) men, som man sager i Saudi, "Same, same, but different". 😄

En av de fa Saudi elever jag haft var i en arskurs 6, han gav mig en av de basta komplimanger jag fatt. Det var slut pa dagen och en klunga elever stod kvar innanfor dorren runt mig och vi pratade (formodligen om laxor) nar Ahmed, med upprord rost, utbrister, "Varfor svarar du aldrig nar vi fragar?"
Med stor forvaning svarade jag, "Vad menar du? jag gor inget annat an svarar pa fragor hela dagen lang?"
Ahmed fortsatte, "Det gor du inte alls, du fragar alltid vad vi tycker."
Ah ... sa jag som plotsligt forstod. (Jag hade/har for vana att nar det gar stalla fragan, "Vad tycker du?" eller "Varfor tror det det ar sa?" och svarade sa klart, "Why do you think I do that?"
Varpa Ahmed upprort utbrast, "See! There it is!" 😄
medan flera andra elever svarade, "Because you want to know how we think" och en tjej med lite trott rost svarade, "You want to know that we can think critically and figure out things for ourselves". (Yes, det var en A+ elev)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 698
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 941
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp