Vad gör vi? Del CLXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en kollega som för väldigt många år sedan citerade mig på ett internationellt stormöte i Asien där han sa att det är ok om det blir fel utifrån den information man har så länge som man kan förklara varför det blir fel. Dvs det beslut jag tar är baserat på det jag vet, men med facit i hand så hade ett annat val varit bättre när mer information kommer fram. Jag har alltså egentligen inte gjort fel men hade inte all information tillgänglig och det hade varit ett större fel att inte agera.

Det här kunde många inte förstå, hur kunde det vara acceptabelt att det blir fel oavsett tillgänglig information? Det är aldrig ok att något blir fel i deras ögon, trots att det inträffar. Skillnaden är att med min syn på hur man hanterar ett uppkommet fel så kan jag motivera varför jag agerade som jag gjorde, vad jag skulle gjort istället om jag hade all data och att jag inte straffas och försöker mörka felet.
Att det inte är ok att ha fel är en grej. Det andra problemet är ansvar, ingen vill egentligen vara ansvarig (speciellt om det blir fel). Folk slår knut på sig själva för att inte vara den som är ansvarig samtidigt som de vill ha maktpositioner. Det händer för precis allt, inkluderat grejer som det är totalt skitsamma vem det är som är ansvarig för.
 
Har mått pyton hela dagen, höll på att avlida vid lunch. Men har tagit mig igenom alla lektioner och även hittat på och skickat ut holiday homework till alla elever. Nu börjar äntligen luft kvaliteten bli bättre! Nere på 100 AQI så jag börjar känna mig levande igen.

Var även in till jobbet och skrev på kontraktet för nästa år! (Aug -23 till Aug-24). Så snart kan jag börja betala av studielånen i lite högre takt :bump:

Har även gjort en inventering av alla kemikalier och låst in dem i sina skåp. Ni får jag bara hoppas att den andra personalen inte kommer tillbaks och orsakar oreda innan jag inventerat klart alla metaller och satt up klisterlappar på alla hyllor över innehåll. :cautious:

Nu går jag på semester i fyra veckor så är på väg in till stan för en sip’n paint. :bump::bump::bump:
 
Jag hade en kollega som för väldigt många år sedan citerade mig på ett internationellt stormöte i Asien där han sa att det är ok om det blir fel utifrån den information man har så länge som man kan förklara varför det blir fel. Dvs det beslut jag tar är baserat på det jag vet, men med facit i hand så hade ett annat val varit bättre när mer information kommer fram. Jag har alltså egentligen inte gjort fel men hade inte all information tillgänglig och det hade varit ett större fel att inte agera.

Det här kunde många inte förstå, hur kunde det vara acceptabelt att det blir fel oavsett tillgänglig information? Det är aldrig ok att något blir fel i deras ögon, trots att det inträffar. Skillnaden är att med min syn på hur man hanterar ett uppkommet fel så kan jag motivera varför jag agerade som jag gjorde, vad jag skulle gjort istället om jag hade all data och att jag inte straffas och försöker mörka felet.
Och det är nog inte bara Asien. Jag jobbade med kolleger från Tjeckien. De ville helst inte fatta några beslut alls eftersom det vid ett senare tillfälle skulle kunna komma mer information som ställde det första beslutet i dålig dager och då skulle de få skäll/bestraffning.
 
Njuter av ledighet och återhämtning 🥰. Igår var jag TRÖTT!!! upplever ingen stress på förskolejobbet men ständigt fokus på vad de gör och ljudnivån är ju det jobbiga helt klart. Jag som inte ens varit van vid att ha ständig fokus på en egen unge är ju framförallt ovan att lägga fokus på en grupp barn, inte lustigt jag blir trött 😅
 
Och det är nog inte bara Asien. Jag jobbade med kolleger från Tjeckien. De ville helst inte fatta några beslut alls eftersom det vid ett senare tillfälle skulle kunna komma mer information som ställde det första beslutet i dålig dager och då skulle de få skäll/bestraffning.
Märkligt resonemang egentligen, att inte agera i en situation kan ju vara ett stort fel i sig.
 
Är vansinnigt trött och får inget vettigt gjort. Sov uruselt i natt. Kände mig avundsjuk på katten som efter intagen frukost nöjt kröp in under duntäcket igen för att smälta maten medan jag fick dra på mig kläder och vandra ut i regnet.

Funderar på att smita tidigt idag, handla och sedan hem och kura med katten.

Avdelning positivt: Hittade min påse med skruvar - i lådan där den skulle ligga och där jag kan svära på att jag letat femhundra gånger,

Negativt: Upptäckte att jag bara har tre standoffs. Naturligtvis kan man inte bara köpa fem standoffs utan det enda som finns är en hel uppsättning PC skruvar. Grump.
 
Är vansinnigt trött och får inget vettigt gjort. Sov uruselt i natt. Kände mig avundsjuk på katten som efter intagen frukost nöjt kröp in under duntäcket igen för att smälta maten medan jag fick dra på mig kläder och vandra ut i regnet.

Funderar på att smita tidigt idag, handla och sedan hem och kura med katten.

Avdelning positivt: Hittade min påse med skruvar - i lådan där den skulle ligga och där jag kan svära på att jag letat femhundra gånger,

Negativt: Upptäckte att jag bara har tre standoffs. Naturligtvis kan man inte bara köpa fem standoffs utan det enda som finns är en hel uppsättning PC skruvar. Grump.

Hur ser distanserna ut? Har en hel samling hemma med saker jag aldrig kommer få användning för.... Verkade bara vara lite olika längder med diameter M2.5 och M3, som skulle kunna passa i en PC.
 
Är vansinnigt trött och får inget vettigt gjort. Sov uruselt i natt. Kände mig avundsjuk på katten som efter intagen frukost nöjt kröp in under duntäcket igen för att smälta maten medan jag fick dra på mig kläder och vandra ut i regnet.

Funderar på att smita tidigt idag, handla och sedan hem och kura med katten.

Avdelning positivt: Hittade min påse med skruvar - i lådan där den skulle ligga och där jag kan svära på att jag letat femhundra gånger,

Negativt: Upptäckte att jag bara har tre standoffs. Naturligtvis kan man inte bara köpa fem standoffs utan det enda som finns är en hel uppsättning PC skruvar. Grump.
Det finns bara en förklaring till den återfunna påsen med skruvar, den ligger och trynar under duntäcket just. 😸
 
Okej, jag har nervat mig helt i onödan (vilket jag ju visste logiskt men tja, logik + pms är omöjligt?)

Varje månad får jag nog av det emotionella kaoset och de otroliga smärtorna som uppstår och bestämmer mig för att försöka få hjälp nå något sätt. Men telefonfobin och faktumet att jag inte vet var sjutton jag ska vända mig förstör allt. :arghh: Så, igen. Jag borde försöka prata med någon om detta. :cautious:
 
Har liten fröken hemma med magont idag. Hon verkar vara rätt okej så är nog pigg snart :)
Jag har jobbat lite men idag är det trögt, blir gärna så när jag har en onge hemma. Jag stack till affärn och lämnade in golvpolishen som jag fick fel och som ska skickas tillbaka, hämtade ut paket till mig och köpte lunch och fika till mig och dottern :) Har förberett älgkebab till middag sen ikväll, ska bli mumsigt! Maken satte foder runt dörrar och fönster igår i äldsta dotterns rum och ikväll ska golvlisterna sättas så kan hon sova där inne i natt!
 
Åkte hem till lunchen. Tar eftermiddagen hemifrån, ska ändå mest läsa och då sitter jag hellre hemma.
Nackdelen med att sitta hemma är att jag ständigt förfasas över hur dåligt min bananplanta mår.. Den har tappat alla blad och ser så eländig ut, trots extra belysning..
 
Dags att äta något tror jag bestämt. Hade tänkt ha hela dagen för att kunna plocka hemma och så. Men vad gör jag? Sover bort den totalt. Vaknar tidigt men somnade om flera gånger och nu är jag redan framme vid lunch.
Längtar så till ljusare tider för nu är det ju omöjligt att ta sig ur sängen 😅
 
Har dundrande huvudvärk. Kanske saknar min kropp min ergonimiska kudde jag annars har hemma.
Orkar dock inte ta bilen till närmaste stad för att köpa en ny.
Är egentligen ledig fredagar men sitter och smygjobbar lite pga har inte så mkt annat för mig.
Fick oväntat besök av två trevliga släktingar som behövde bostad då deras hund ligger inlagd på djursjukhuset i staden 10 mil härifrån. De bor i andra huset på gården nu. Hunden ligger kvar så vi ska laga brakmiddag ikväll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Och det är nog inte bara Asien. Jag jobbade med kolleger från Tjeckien. De ville helst inte fatta några beslut alls eftersom det vid ett senare tillfälle skulle kunna komma mer information som ställde det första beslutet i dålig dager och då skulle de få skäll/bestraffning.

Jag upplevde det i vårt östra grannland. Vi hade en äldre lokal geolog som konsult eftersom han jobbat i området. Vi stod och diskuterade ett borrhål och om det kanske var dags att bryta det. Då sa han att om jag bryter och det visar sig vara för tidigt kunde jag ju skylla på honom... jag blev rätt arg men höll mig lugn och sa att eftersom jag är ansvarig för projektet är det mitt beslut och blir det fel så ligger det på mig. Det var alltså en erfaren geolog som var betydligt äldre än mig vid det tillfället.

I mitt yrke är det dessutom inget ovanligt, både att bryta för tidigt och borra för långt, alla prospekteringsgeologer har gjort det. Dvs inget som är något att hetsa upp sig för.
 
Mår apilla, vill kräkas och har jätteont. Jonglerar mellan att försöka vara registrator (har glömt typ allt efter semestern så jag lär om), låna ut utrustning, vara receptionist, vaktmästare, svara i växeln, emotionell support och it-support.

Det innebär att jag måste ställa mig upp och flytta runt mycket :arghh: Det gör så sabla ont!
Den här gången ska jag få tummen ur och se om jag inte kan få hjälp av vården. Om jag skriver det här kanske det faktiskt händer tänker jag :angel::D
Lyckligtvis är jag just nu inte ett emotionellt vrak, det kommer väl sen när jag kommer hem. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 697
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 941
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp