Vad gör vi? Del CIX

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Du har förtjÀnat att ta det lugnt, basta! :heart

Edit: Plus att jag kÀnner att jag borde tvingat pÄ dig mer vettig mat...

Jag ska gÄ och handla nÀr jag fÄtt pÄ mig klÀderna. Inte ta bussen :banana: och hÀmta ut ett DHL paket pÄ vÀgen inte ta bussen i 20 minuter Ät andra hÄllet som gÄr en gÄng i timmen.

Friden rÄder hÀr hemma. Jag ligger i soffan. Megara pÄ sin kattsÀng i fönstret - hittade skruvarna! Och hon Àlskar redan att sitta och spana pÄ allt roligt. Ffa fÄglarna i björken utanför vardags och sovrummet.
 
Japp. Jag Àr emot det men studenterna har klagat.

De försöker slÀta över det med att vÄra studenter jobbar med praktiska saker och inte kan studera om de inte har tillgÄng till ateljéer och verkstÀder och att studenterna sagt att de mÄr dÄligt psykiskt. Men jag tycker det bara Àr onödigt korkat.
FörlÄt men jag hÄller med, dina kollegor Àr verkligen dumma i huvudet!

Det Ă€r inte bara eleverna pĂ„ din skola som mĂ„r dĂ„ligt psykiskt av distansundervisning. Även om jag tror att vi pĂ„ de teoretiska programen klarar oss vĂ€ldigt bra i jĂ€mförelse med mĂ„nga andra, eftersom det mesta gĂ„r att göra pĂ„ distans genom datorn (i alla fall enklare Ă€n att lĂ€ra ut hur man hanterar en motorsĂ„g pĂ„ distans) sĂ„ betyder det inte att det Ă€r lĂ€tt. Elever i min klass klagar som bara den till rektorn, göteborgs stad och lĂ€rarna, men vad hjĂ€lper det nĂ€r det Ă€r som det Ă€r? Man kan inte göra undantag för en klass/skola för att de har klagat mest. Det blir liksom inte rĂ€ttvist. Vi har inte sĂ„ mycket till val Ă€n att ta det för vad det Ă€r och ja, grejer tar lĂ€ngre tid och Ă€r krĂ„ngligare. Men vi kan fortfarande inte riskera tusentals liv för att nĂ„gra obrydda tycker att det Ă€r lite obekvĂ€mt med distansundervisning.

LÀrarna sliter jÀttehÄrt för att fÄ ihop undervisningen och för att hÄlla samma kvalité pÄ distansundervisningen (i alla fall pÄ min skola), men det Àr ÀndÄ inte samma sak. Jag gÄr ÀndÄ pÄ en liten skola, med ca 300 elever, sÄ vi skulle lÀtt kunna dela upp oss i grupper om 50 och vara mycket mer i skolan. Men nej, det Àr inte rÀttvist mot de som Àr i riskgrupp(er). Alla mÄste ta sitt ansvar och jag vill tro pÄ att vi som nu inte fÄtt chansen att uppnÄ de betygen vi kunde ha gjort pga omstÀndigheterna, ska fÄ möjlighet att komplettera senare.

Nu ska min klass in till skolan tre gÄnger denna terminen, men det Àr verkligen inte nÄgot skolan tar lÀttvindigt pÄ. Trots att vi bara Àr 26 elever i klassen (dvs typ hÀlften av vad som fÄr samlas) sÄ ska vi komma in i tre omgÄngar med max 10 personer Ät gÄngen. Ska vi ha prov i betyder det att lÀraren ska hÄlla prov 4h tre gÄnger. SÄ ja, grejer tar lÀngre tid och det Àr obekvÀmt, men i karantÀntider ska det inte vara för bekvÀmt heller ;)

UrsÀkta min lÄnga rant, det var inte menat till dig personligen @Hoarfrost. Jag blir bara sÄ sur pÄ dina kollegor som inte verkar ta corona pÄ allvar.

Edit: jag vill ocksÄ tillÀgga att jag verkligen uppskattar allt merjobb lÀrarna pÄ min skola gör, för att allt ska bli sÄ likt normalt som möjligt trots omstÀndigheterna. Och att de fortsÀtter planera, trots att de inte har mer information Àn vi elever.
 
Senast Àndrad:
StÄr nere i mÄlarrummet. Förlamad typ. Vit eller mörkgrön/blÄ blus? Tanken var en vit spetsblus ...

67862224-C357-4481-A939-BCBE35CBF9B5.webp
 
FörlÄt men jag hÄller med, dina kollegor Àr verkligen dumma i huvudet!

Det Ă€r inte bara eleverna pĂ„ din skola som mĂ„r dĂ„ligt psykiskt av distansundervisning. Även om jag tror att vi pĂ„ de teoretiska programen klarar oss vĂ€ldigt bra i jĂ€mförelse med mĂ„nga andra, eftersom det mesta gĂ„r att göra pĂ„ distans genom datorn (i alla fall enklare Ă€n att lĂ€ra ut hur man hanterar en motorsĂ„g pĂ„ distans) sĂ„ betyder det inte att det Ă€r lĂ€tt. Elever i min klass klagar som bara den till rektorn, göteborgs stad och lĂ€rarna, men vad hjĂ€lper det nĂ€r det Ă€r som det Ă€r? Man kan inte göra undantag för en klass/skola för att de har klagat mest. Det blir liksom inte rĂ€ttvist. Vi har inte sĂ„ mycket till val Ă€n att ta det för vad det Ă€r och ja, grejer tar lĂ€ngre tid och Ă€r krĂ„ngligare. Men vi kan fortfarande inte riskera tusentals liv för att nĂ„gra obrydda tycker att det Ă€r lite obekvĂ€mt med distansundervisning.

LÀrarna sliter jÀttehÄrt för att fÄ ihop undervisningen och för att hÄlla samma kvalité pÄ distansundervisningen (i alla fall pÄ min skola), men det Àr ÀndÄ inte samma sak. Jag gÄr ÀndÄ pÄ en liten skola, med ca 300 elever, sÄ vi skulle lÀtt kunna dela upp oss i grupper om 50 och vara mycket mer i skolan. Men nej, det Àr inte rÀttvist mot de som Àr i riskgrupp(er). Alla mÄste ta sitt ansvar och jag vill tro pÄ att vi som nu inte fÄtt chansen att uppnÄ de betygen vi kunde ha gjort pga omstÀndigheterna, ska fÄ möjlighet att komplettera senare.

Nu ska min klass in till skolan tre gÄnger denna terminen, men det Àr verkligen inte nÄgot skolan tar lÀttvindigt pÄ. Trots att vi bara Àr 26 elever i klassen (dvs typ hÀlften av vad som fÄr samlas) sÄ ska vi komma in i tre omgÄngar med max 10 personer Ät gÄngen. Ska vi ha prov i betyder det att lÀraren ska hÄlla prov 4h tre gÄnger. SÄ ja, grejer tar lÀngre tid och det Àr obekvÀmt, men i karantÀntider ska det inte vara för bekvÀmt heller ;)

UrsÀkta min lÄnga rant, det var inte menat till dig personligen @Hoarfrost. Jag blir bara sÄ sur pÄ dina kollegor som inte verkar ta corona pÄ allvar.

Edit: jag vill ocksÄ tillÀgga att jag verkligen uppskattar allt merjobb lÀrarna pÄ min skola gör, för att allt ska bli sÄ likt normalt som möjligt trots omstÀndigheterna. Och att de fortsÀtter planera, trots att de inte har mer information Àn vi elever.
Du behöver inte ursÀkta dig! Jag hÄller verkligen med i det du sÀger.
Dock fungerar inte den hĂ€r skolan som den borde. HĂ€r bestĂ€mmer lĂ€rare och elever, inte ledning och framför allt inte administrationen. 🙄
 
En timme i skogen med hunden. Satte oss pÄ en sten och bara va en stund. KÀnner mig nere idag. Det Àr "bara" en hund som gÄtt bort och det Àr inte ens min hund. Men han var ÀndÄ en i familjen, en sÄn personlighet sÄ vi alla Àlskade. Att allt gick sÄ fort frÄn frisk till supersjuk Àr svÄrt att ta in och det Àr sÄ orÀttvist, han var bara 5 Är...

Nu ska jag jobba fÀrdigt det sista sÄ jag kan ta ledig pÄ fredag nÀr det Àr klÀmdag.
 
Du behöver inte ursÀkta dig! Jag hÄller verkligen med i det du sÀger.
Dock fungerar inte den hĂ€r skolan som den borde. HĂ€r bestĂ€mmer lĂ€rare och elever, inte ledning och framför allt inte administrationen. 🙄
Om alla skolor skulle ta beslut pĂ„ ett liknande sĂ€tt som din skola gör, skulle ingen skola bedriva distansundervisning just nu 🙄

Det Àr nog ingen som VILL göra saker pÄ distans som inte Àr planerade att göras pÄ distans/digitalt. Och vill man studera pÄ distans sÄ ja... dÄ finns det skolor/program som Àr speciellt utformade för det som man kan söka sig till...
 
Sitter i solen och dricker kaffe. Barnet har klĂ€ngt pĂ„ pappan hela dagen men han Ă€r förkyld och inte jĂ€ttepepp pĂ„ livet. Fick tillslut muta henne med en glass för att fĂ„ ut henne. đŸ’â€â™€ïžđŸ™„đŸ™ˆ

Ska snart sÀtta potatis.
 
Försöker skapa en pedagogisk bild i Powerpoint över en avdelnings förflyttningsbehov de nÀrmaste Ären. Det gÄr hyfsat. Men det Àr lÄngt frÄn hemma Àn. Den Àr Àn sÄ lÀnge bara pedagogisk, men inte snygg. Om en kvart har jag skypefika med kollegerna.

Solen skiner och jag ska pÄ anstÀllningsintervju nÀsta vecka.
 
Sitter pÄ jobbet och vÀntar pÄ att tiden ska gÄ, ska snart Äka till en tant. Funderar pÄ om jag kan Äka lite tidigare sÄ kanske jag hinner ta en fika med henne ocksÄ. Inte ofta man hinner det
 
Jag Àr pÄ vÀg hem och ska Àta lite (sen) lunch, och sedan sÄ har mina fötter förhoppningsvis slutat vÀrka sÄ att jag kan dammsuga och/eller plantera om en blomma.
 
Är i min gamla lĂ€genhet. VĂ„r granne hĂ€r verkar ha fallit tillbaks i missbruk, eller om det Ă€r ett nyfunnet sĂ„dant. De senaste veckorna har han lĂ„tit packad och gormat ”djĂ€vlar” och ”djĂ€vel” högt och mullrigt om nĂ€tter och dagar. Jag tĂ€nkte att det kanske Ă€r Corona-isoleringen som bidragit till förĂ€ndringen, men nyss drog han pĂ„ ”When I man loves a woman” pĂ„ högsta volym vilket kanske har med saken att göra..

Ska man meddela nÄgon om att ens granne Àr ensam och full?
 
Har Àtit en massa nicks bars. Apotea Àr bra! Hade bestÀllt bl.a. tvÄ tuber hudkrÀm som jag trodde var rÀtt smÄ men de visade sig vara större Àn vÀntat, sÄ nu har jag sÄ det rÀcker ett bra tag. :up:
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt pÄ morgonen ÀndÄ. Hon mÄste ju patrullera Àgorna!
67 68 69
Svar
1 367
· Visningar
37 994
Mat Jag har lÀst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. IgÄr drack jag en vansinnigt god sÄdan, i flaska, frÄn Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·
  • LĂ„st
Tjatter Startar ny trÄd dÄ den gamla Àr lÄst.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
98 269
Senast: pepp
·
Tjatter Jag har bestÀllt ett mjukisdjur som kallas kÀrleksuttern. Det Àr alltsÄ ett mjukisdjur för vuxna som sover dÄligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp