Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit och handlat mat med barnen. Jag har två saker att säga:

1. Oh. My. God. 🤯
2. Jag vet en 17-månaders som eventuellt inte får följa med till någon affär alls inom de närmsta 6-9 månaderna.

Det kördes liten kundvagn. Jättekul i början, folk log. Sen blev det snabbare. Hetsigare. Jag fick absolut inte hjälpa till att styra, och nåde mig om jag försökte stoppa framfarten eller få honom att vända håll. Han. Skulle. Fram. Till slut fick jag nog och gick tillbaka med kundvagnen. Gissa ljudnivån när jag fick bära ett vilt sparkande barn genom affären… 🙃

Nu är jag helt slut. Treåringen skötte sig i alla fall exemplariskt, annars vet jag inte hur det hade gått 🥲

Försöker få lillasyster att sova men hon är då rakt inte trött. Försöker ömsom slå mig med sin snutte eller klättra upp i stora sängen för att jag ska ta på strumpor, som sen åker av fem sekunder senare 🙈🤪 Öppna de byrålådor hon når är också poppis. Jag låtsas mest sova för hon brukar ge sig tillslut. Är kanske dags att dra ner på dagsvilan...

Jag sitter i soffan och lyssnar på hur min sambo försöker natta våra barn som uppenbarligen verkligen inte vill sova. Vi hade gäster ikväll och det blev lite senare läggning än vanligt men nu har de snart hållit på en timme där uppe. S ropar MERA MERA och H skriker NAAAAAPP!!! 😅. Skönt att det inte är jag som nattar, då kan man ju roas av det.

Ungarna fick spel av sin farfar förut - 5 myror är fler än 4 elefanter.
Vi körde varianten med siffror nyss och oj, 2.5-åringen blev som en hund som blev för mentalt trött. En gång gick bra, två omgångar gick ok, tredje omgången var bara flams.

Storebror har jättesvårt för siffror och bokstäver, så hoppas spelen kan hjälpa honom tycka det är kul.

Varit på öppna förskolan idag och jag är helt slut. Det är barn och föräldrar överallt och det är trångt och varmt och jag blir helt urlakad. Barnen har ju kul såklart men vi kan lika gärna träffa kompisar och umgås känns det som.

Tung som in i helvete. Hugger i bäckenet. Fått datum för snitt 19 april.

Annars har jag gosat med dottern på morgonkvisten. Hon vaknade 5.20 så vi låg kvar en stund och myste. Sedan tid hos MVC, hon säger att lillebror ligger precis vid bäckeningången nu så ”om förlossningen startar tidigare så åker du bara in”. Tack för instruktion, skulle gissa att det är precis så jag gör :D Men snälla lillebror, stanna inne två veckor nu. Mamma behöver lite ledigt och tid med storasyster innan du kommer :heart

Tung som in i helvete. Hugger i bäckenet. Fått datum för snitt 19 april.

Annars har jag gosat med dottern på morgonkvisten. Hon vaknade 5.20 så vi låg kvar en stund och myste. Sedan tid hos MVC, hon säger att lillebror ligger precis vid bäckeningången nu så ”om förlossningen startar tidigare så åker du bara in”. Tack för instruktion, skulle gissa att det är precis så jag gör :D Men snälla lillebror, stanna inne två veckor nu. Mamma behöver lite ledigt och tid med storasyster innan du kommer :heart
Haha, ja vad hade alternativet varit? ”Jag ska snittas så jag stannar här hemma så kommer han nog inte ut” 😅

BM syftade väl kanske lite på att det där "ta två alvedon och ett bad och avvakta" inte är aktuellt, ifall nu @Voeux skulle få för sig det 😅

Haha, ja vem vet. Sist ville de ju inte att jag skulle komma in när vattnet gick. ”Avvakta en stund och ring tillbaks om en timme om det fortfarande känns som att vattnet har gått”. Jaha, ja alltså, jag vet ju att vattnet har gått 😄 Om det nu inte finns andra former av vatten som forsar längst benet. Ringde tillbaks efter en timme och fick komma in för en kontroll. ”Välkommen, du trodde att vattnet gått sa du? Ja vi ska se, det kan ju vara att man har lite extra flytningar mot slutet av graviditeten…”

Jag och min BM skrattade lite åt det idag för det blir fånigt när man har ett vattenfall mellan benen och någon börjar prata om flytningar. Men tydligen enligt BM så har vattnet inte gått på 9 av 10 som kommer in med den tron, vilket var min gissning också eftersom det möttes av sådan skepticism. Den var ju säkert grundad i något.

Haha, ja vem vet. Sist ville de ju inte att jag skulle komma in när vattnet gick. ”Avvakta en stund och ring tillbaks om en timme om det fortfarande känns som att vattnet har gått”. Jaha, ja alltså, jag vet ju att vattnet har gått 😄 Om det nu inte finns andra former av vatten som forsar längst benet. Ringde tillbaks efter en timme och fick komma in för en kontroll. ”Välkommen, du trodde att vattnet gått sa du? Ja vi ska se, det kan ju vara att man har lite extra flytningar mot slutet av graviditeten…”

Jag och min BM skrattade lite åt det idag för det blir fånigt när man har ett vattenfall mellan benen och någon börjar prata om flytningar. Men tydligen enligt BM så har vattnet inte gått på 9 av 10 som kommer in med den tron, vilket var min gissning också eftersom det möttes av sådan skepticism. Den var ju säkert grundad i något.
Jag trodde vattnet hade gått med första barnet när värkarna drog igång, men det var just bara flytningar. Sen gick vattnet först långt in i förloppet så det har jag inte riktigt något klart minne av.
Däremot när vattnet gick vid andra förlossningen förstod jag ju att Nä, DET HÄR kan man faktiskt inte förväxla med flytningar. Så jag förstår båda perspektiv 😁

9 av 10 ändå, låter mycket! Jag ringde in när mitt vatten hade gått med andra barnet, då var det väldigt tydligt tror jag för jag fick det där knäppet innan det började forsa och så var det rosaaktigt. Fick inga följdfrågor alls utan bara ”okej välkommen!”

Men det är säkert otroligt olika hur det artar sig med både rikliga flytningar och vattenavgång :D

Har varit på barnakuten ikväll med min 1,5-åring. Han är ju vild och galen så något skulle väl hända till slut… 🙃 Han ramlade från soffryggen rakt ner på ett element med örat före. Örat svullnade upp och blev blåaktigt så efter att ha rådgjort med 1177 åkte vi in. I vissa fall vill man tydligen tömma på blod för att örat inte ska bli deformerat resten av livet. Det visade sig att det inte var så farligt så ingen åtgärd behövdes och han verkar må bra i övrigt. Men skönt att få honom kollad ❤️

9 av 10 ändå, låter mycket! Jag ringde in när mitt vatten hade gått med andra barnet, då var det väldigt tydligt tror jag för jag fick det där knäppet innan det började forsa och så var det rosaaktigt. Fick inga följdfrågor alls utan bara ”okej välkommen!”

Men det är säkert otroligt olika hur det artar sig med både rikliga flytningar och vattenavgång :D

Vet inte om just 9 av 10 är vetenskapligt säkerställt men min svärmor var barnmorska och hon pratade också om detta att de allra flesta som tror att vattnet har gått har fel. Grejen är väl att hur mycket flytningar man kan ha inför förlossning är också något helt annat än vad man är van vid. Men just vattenfall lär ju ändå hamna i kategorin rätt säker vattenavgång 😅

Mailar ungarnas lärare 😑
Det är inte konstigt att ungdomar går ut gymnasiet idag utan att kunna skriva sitt eget namn ens, när man ser hur en del lärare uttrycker sig i skrift. Meningsuppbyggnad, läsförståelse och korrekt formulering tycks inte ingå i utbildningen till språklärare längre.
Kan läraren uttrycka sig slarvigt? Eller mer med vardagsspråk? Jag är lärare, men när jag skriver tex här, så skriver jag mer med vardagsspråk. Men visst. Det är en viss skillnad att maila en förälder mot att skriva på forum!

Ligger och myser bredvid femåringen och lyssnar på ljudbok. Brukar läsa sagor men jag fick väldigt ont i halsen, tror en förkylning är på G. :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
756
· Visningar
43 236
Senast: Fille
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V