Vad gör vi del 106

Har precis klivit upp och kokar kaffe.
Måste komma på ett ämne till morgondagens "redovisning". Vi är ett gäng som samlas på onsdagkvällar och pratar om varsitt ämne med syfte att bli allmänbildade :D Vi har diskuterat allt från Litterära salonger, 30-åriga kriget, Sturemorden, Kvinnligt sjöröveri... och mycket mer!
Förra veckan hade vi tema konst och min kompis hade valt Dadaismen och hur den rörelsen påverkat synen på konst och konstbegreppet som sådant under 1900-talet. Jag hade valt kvinnans roll i konsten genom historien och vilka roller hon getts av oftast manliga konstnärer (madonnan, modern, den fallna kvinnan etc).
Denna vecka har min kompis avslöjat att hon valt en stor viktig händelse under 1900-talet som ämne. Mer vet jag inte, men tänker att jag ska försöka välja ett ämne som ligger i lite samma tidsram.
Ngn som har nån bra idé? :)
Du måste ju ha typ världens härligaste umgänge :D
 
1) Varför umgås jag inte med er?
2) Hade nog inte valt något världskrig i alla fall.. Funderar på typ kvinnlig rösträtt, månlandningen, tjernobyl-olyckan, världens första scoutläger hölls 1907, rasbiologins historia, (ja, jag kan ha googlat och hamnat på en SO-sida, men ändå ^^)

Du är välkommen! :D

Nej världskrigen känns för stort och komplicerat att avhandla över en middag. DOCK misstänker jag att en kompis kan ha valt Skotten i Sarajevo. Men är bara en feeling!
Vi är lite olika, vilket är kul! En kompis väljer ofta stora ämnen och är en mästare på att göra sammanfattningar och koka ner det till typ ”vad alla borde veta om 30-åriga kriget” tex.
Själv är jag mer så att jag väljer smala ämnen tex ”kvinnligt sjöröveri under tidigt 1700-tal” (lol) och berättar anekdoter om detta 😅 Ofta mynnar mina ämnen ut i diskussion kvinnorollen genom historien. Så blev det också med de litterära salongerna och kvinnans roll i att ”hålla salong”.

Kvinnlig rösträtt har vi redan haft en hel (superintressant) temadag/afton kring då vi besökte Hallwylska och gick på rösträttsutställningen och därefter diskuterade ämnet tillsammans på middag.

Jag tänkte försöka hitta ngn lite udda men intressant story som går att utveckla till en bredare diskussion. Men det står lite stilla i huvudet...
 
Tillbaks på jobb. Sovmorgon i 1 ½h nu på morgonen (underbart tyckte både jag och voffa)

Glömde matlådan hemma, hunnit handla väntat i en evighet på miljönissar från kommunen.

Hunnit mycket och inget alls nu på fm.
 
TJOHO! Har lyckats driva igenom nya portar i föreningen 🥳✌🏼Nu ska jag skissa upp idéer och därefter börja begära in offerter.
Föreningen hade budgeterat för stambyte inom en femårsperiod men efter rörinspektion var utlåtandet från rörinspektionsfirman att det troligen ej behövs förrän tidigast om 30 år 😅
 
TJOHO! Har lyckats driva igenom nya portar i föreningen 🥳✌🏼Nu ska jag skissa upp idéer och därefter börja begära in offerter.
Föreningen hade budgeterat för stambyte inom en femårsperiod men efter rörinspektion var utlåtandet från rörinspektionsfirman att det troligen ej behövs förrän tidigast om 30 år 😅

Vi gjorde nya och tog in en firma för dekormålning, Sjögren? Sjöberg?
De gjorde trapphuset också och alla lägenhetsdörrar, vansinnigt duktiga.
 
Du är välkommen! :D

Nej världskrigen känns för stort och komplicerat att avhandla över en middag. DOCK misstänker jag att en kompis kan ha valt Skotten i Sarajevo. Men är bara en feeling!
Vi är lite olika, vilket är kul! En kompis väljer ofta stora ämnen och är en mästare på att göra sammanfattningar och koka ner det till typ ”vad alla borde veta om 30-åriga kriget” tex.
Själv är jag mer så att jag väljer smala ämnen tex ”kvinnligt sjöröveri under tidigt 1700-tal” (lol) och berättar anekdoter om detta 😅 Ofta mynnar mina ämnen ut i diskussion kvinnorollen genom historien. Så blev det också med de litterära salongerna och kvinnans roll i att ”hålla salong”.

Kvinnlig rösträtt har vi redan haft en hel (superintressant) temadag/afton kring då vi besökte Hallwylska och gick på rösträttsutställningen och därefter diskuterade ämnet tillsammans på middag.

Jag tänkte försöka hitta ngn lite udda men intressant story som går att utveckla till en bredare diskussion. Men det står lite stilla i huvudet...
Hittar massor av intressanta teman att dyka ned i på Wikipedia! https://sv.wikipedia.org/wiki/1900-talet

Nu ska jag försöka fortsätta plugga istället för att göra massa annat intressant ^^
 
Vi gjorde nya och tog in en firma för dekormålning, Sjögren? Sjöberg?
De gjorde trapphuset också och alla lägenhetsdörrar, vansinnigt duktiga.

Åh topp, perfekt med tips! Vi planerar att måla om trapphuset också så det låter toppen! Ska googla och reka! :bow:
 
Försöka göra en ströresa med kollektivtrafik är inte smidigt. Särskilt inte med värdecheckar.
Hade det varit privat hade jag gett upp för länge sedan och satsat på att ta bilen.
Måste de krångla till allt så jävligt! Låt mig få betala på plats för att åka från punkt A till punkt B utan appar, registreringar, särskilda kort eller djävulskap!
 
Just visat en skolkompis mitt pågående projekt och fick inte den respons jag hoppats på. Ska ha handledning om en timme och ska visa projektet för min professor, så nu har jag en massa ångest över det.

Vill ju bara vara duktig..
 
De hade ”dekormåleri” i namnet. Inte billigast, men galet skickliga. Vi beställde säkerhetsdörrar med speglar som kopierade de gamla papperstunna dörrarna, och de gjorde stenimitation i trapphuset.

Försökt leta men gick bet :/ Hittade dock en annan firma som verkade bra som jag kontaktade. Hittar du vilken ni anlitade till ert hus kan du väl PM:a? :)

Vårt hus är k-märkt men tyvärr hann portarna bytas på sent 60-tal till en tråkig brun plåthistoria 😩😩
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 622
Senast: KesoNeso
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 193
Senast: Red_Chili
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp