Vad gör vi? CXLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har startat min "micro leaf" odling idag. Ska tydligen bli bladrädisa och bondböneblad. Har lånat mammas växtbelysning, så nu får vi se om det blir något..... :)

Har fixat stallet, kört igång diskmaskinen igen och nu är jag tillbaka på soffan med surfande (uppenbarligen ;) och bok. Läser sista boken som hör till barnlitteraturkursen nu. "Sms från Soppero", heter den. Riktigt bra, som det mesta vi har läst :) ! Jag är jätteglad att jag kom in på kursen, för den har verkligen varit givande. Jag älskar att läsa och analysera, och har kommit på mig själv med att spontananalysera både filmer och böcker nu med hjälp av begrepp som jag har lärt mig...... :D
 
Bytt gardiner. Tog omvägen förbi att städa skåpet i badrummet, bära ut sopor, hitta klockan jag letade efter och hitta påslakan att bädda med
Vadå göra saker direkt.
Nu renbädda och diska inför det värsta.
Att dammsuga
Avskyr det verkligen
 
Stackars ponny var jättevarm i sitt regntäcke. Fick byta till ett helt utan foder.
Riding får det bli en annan dag.

Nu sitter jag i vardagsrummet med en kopp kaffe och funderar på vad jag ska pyssla med. Sy lite, kanske göra klart ett projekt som ligger i UFO högen. Kanske börja på ett nytt projekt. Eller sticka, det är alltid trevligt.
 
Beställt sushi och värmande misosoppa. Katterna sover på loftet men hoppar ner då och då och rekar läget.
Gårdagskvällen var underbar hos de bästa grannarna. Träffade också mkt nytt folk som verkar härliga. Vad sägs tex om en japansk opereraregissör, en cabaretartist och en egyptolog? När jag skulle gå kom en nyvunnen bekantskap fram och gav mig en kram och ba ”vet du Törnis jag tycker du verkar underbar, är glad att vi fick träffas” ❤️ Så himla fint sagt, kändes fint att inleda året med en sån grej.
 
Uppgift inlämnad. Nu ska jag bara beskriva hedersrelaterat våld (vad det är, vad det innebär) och vad yrkesverksamma kan göra för att hjälpa utsatta. 2 A4, easy peasy. :crazy:

(Sedan tror jag att det är en längre uppgift men jag tänker att jag gör en i taget, i ordning). Kvar är också tre examinerande seminarier innan jag är färdig med programmet :D
 
Årets första bastukväll är på G 🔥
1641047862592.jpg
 
Samma här, eller enstaka smällar är jag rätt okej med, det var värre vid tolv-slaget.
Jag har ingen PTSD men under mina tonår så var jag rädd för att gå ut medan det sköts, jag kunde skaka/darra och höll gärna ordentligt i mamma eller någon annan. Jag tyckte att fyrverkerier var fina men de är läskiga, högljudda och jag litade inte på att andra skulle vara kunniga nog att använda dem.

Numera så skakar jag inte längre tackolov även om jag kan darra till om jag står ute. Men vi bor rätt bra till nu så att man kan stå inne och ändå se en del fyrverkerier :up: Och är det något organiserat så blir jag inte rädd :up:
Jag brukar försöka hålla mig inne veckan innan och efter nyår, mest pga smällare (som jag tycker är läskigare än fyrverkerier). Är medveten om att jag drar alla över en kam nu, men jag litar inte på att tonåringar kan hantera smällare/fyrverkerier på ett säkert sätt.
Upplever att tonåringar kan smälla smällare och raketer lite varstans och att de allt för ofta inte tänker på vart de är, innan de gör det. Tex tidigare i veckan så smällde ett gäng killar smällare mitt på busstorget bland alla busskurer, bussar och människor.

Med det inte sagt att alla vuxna hanterar smällare och raketer säkert. Har tex sett en pappa skjuta en raket som exploderade en halvmeter över grannens hustak :crazy:

Jag tycker också att raketer är jättefina. Men med tanke på hur mycket de förstör naturen, skräpar ner och skrämmer djur (och människor) så tycker jag inte att det är värt det. Skulle gärna välkomna en säkrare, tystare och miljövänligare ersättare till fyrverkerier ☺️🎆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
804
Senast: Amha
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
716
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp