Vad gör vi CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oftast modellar jag med håret och då slipper jag ju lägga pengar på det. Tyvärr finns det inga datum som passar nu så jag får väl vackert hosta upp pengar till det :p
Det har jag tittat på förut. Det annonseras ju ibland och ser så kul ut, men sedan tänker jag att då får de ju se ansiktet också och bangar! Plus att här inte får klippas! :D
Gööör det!Det är ju billiager än både tatuering och resa i alla fall. ;)
 
Det har jag tittat på förut. Det annonseras ju ibland och ser så kul ut, men sedan tänker jag att då får de ju se ansiktet också och bangar! Plus att här inte får klippas! :D
Gööör det!Det är ju billiager än både tatuering och resa i alla fall. ;)

Jag har modellat hur många gånger som helst och tycker att det är superkul :D Många gånger är det bara färgen och ingen klippning alls. Jag är dock okej med klippning så länge det inte blir kortare än att jag kan sätta upp det :)
Jag tycker att du ska prova någon gång :)

En liten tatuering kostar bara typ 500 så det är billigare ;)
 
Igår när klockan visade 20.17 trodde jag det var år 2017 och fick världens panik. Under de sekunderna gick det året i full fart genom min skalle..

Idag kommer jag knappt ihåg vad jag gjort men jag är hemma nu o bilen är full av kartonger från förrådet jag haft mina saker.
 
Det tar sig med min vattenläcka. Den skulle ju besiktas om en vecka, försäkringshandläggare flög i taket när jag sa det så de ringde besiktningsmannen medan jag väntade i luren och sa åt dem att det går ju inte. Det har pissat mycket vatten här ffs. Jag har fått grönt ljus på att ta ut mina egna hantverkare i stället för deras :love: och de betalar enligt sina kalkyler de får från besiktningsman. Försäkringsbolaget sparkar som attan på besiktningsman så det kommer kalkyl snabbt som vinden och förhoppningsvis kommer ocab i morgon och ställer in en avfuktare, på försäkringens beställning. Jag är så jäkla nöjd med deras hantering av både husproblem (detta är vattenläcka#2 de hanterar här, första från läckande akvarium), tappade prylar och medicinska.

Det här stressmomentet har gjort mig så slut i huvudet, så stressad osv så jag har sjukat mig inför morgondagens jobb. Huvudet håller inte ihop. Har inte fått min behövliga vila för hjärnan så att säga så det är att sjuka mig nu och någon dag eller sjuka mig i veckor pga hög belastning.
 
Tror jag hoppar detta. Folk är fan för paranoida redan som det är. Min kollega håller andan direkt en kines uppenbarar sig.

Men hur vet kollegan att det är en kines? En kines i butik i Stockholm talar väl engelska? Och så lätt är det inte att höra vilket land, och fö region, en person kommer ifrån när de talar sitt andra eller tredje språk. Eller på gatan vid möte, återigen är det inte så att man vet att hen kommer från Kina.

Enquiring minds want to know.
 
Men hur vet kollegan att det är en kines? En kines i butik i Stockholm talar väl engelska? Och så lätt är det inte att höra vilket land, och fö region, en person kommer ifrån när de talar sitt andra eller tredje språk. Eller på gatan vid möte, återigen är det inte så att man vet att hen kommer från Kina.

Enquiring minds want to know.

Alltså hen är ju såklart inte korkad och förstår ju att Kina är ett jävligt stort (gigantiskt land). Men är väl lite som att jag är rädd för vithajar när jag badar badkar. Inte helt logiskt ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
De snackar kinesiska!

Alltså hen är ju inte korkad och förstår ju att Kina är ett jävligt stort (gigantiskt land). Men är väl lite som att jag är rädd för vithajar när jag badar badkar. Inte helt logiskt ;)

Finns inte något som heter kinesiska (simplified chinese blandat med lokalspråk ja). Så din kollega måste tala mandarin och/eller kantonesiska (det vanligaste minoritetsspråket)? Och kan dessutom skilja mellan de två språken och säg koreanska, japanska osv?
 
Finns inte något som heter kinesiska (simplified chinese blandat med lokalspråk ja). Så din kollega måste tala mandarin och/eller kantonesiska (det vanligaste minoritetsspråket)? Och kan dessutom skilja mellan de två språken och säg koreanska, japanska osv?

Men please. Jag skrev väl fel, är ingen expert på kinesiska språk men det var liksom inte riktigt essensen... eller?
Men ja, min kollega har en kinesisk förälder och är delvis uppväxt i Kina så jag förutsätter att hen har hyfsat koll på just Kineser. Sen att hen kanske har en paranoia mot Corona, tja det var själva poängen (men det verkar ha gått förbi .. )

Ditt inlägg är typ som att jag skulle skriva att jag är orimligt rädd för vithajar och du ba "okej men är du säker att det verkligen är en vithaj och inte en tigerhaj" haha. Slutsatsen är att det är orimligt att vara rädd för hajar i badkar.
 
Men please. Jag skrev väl fel, är ingen expert på kinesiska språk men det var liksom inte riktigt essensen... eller?
Men ja, min kollega har en kinesisk förälder och är delvis uppväxt i Kina så jag förutsätter att hen har hyfsat koll på just Kineser. Sen att hen kanske har en paranoia mot Corona, tja det var själva poängen (men det verkar ha gått förbi .. )

Ditt inlägg är typ som att jag skulle skriva att jag är orimligt rädd för vithajar och du ba "okej men är du säker att det verkligen är en vithaj och inte en tigerhaj" haha. Slutsatsen är att det är orimligt att vara rädd för hajar i badkar.

Nej, det förstod jag och är en paranoia hen delar med en stor del av jordens befolkning just nu verkar det som. Skillnaden är att en hajfobi inte leder till ökad rasism och fördomar. Visst var det lite roligt när en mamma allvarligt ifrågasatte att lämna sitt barn på en förskola för att en pedagog varit i Italien på semester under ebola utbrottet. Att svenska läkare och SSK som varit nere i Västafrika vid hemkomsten isolerades av sina grannar och att vissa grannar tom gick så långt att de krävde att familjen/personen skulle flytta, var inte lika roande.
 
Nej, det förstod jag och är en paranoia hen delar med en stor del av jordens befolkning just nu verkar det som. Skillnaden är att en hajfobi inte leder till ökad rasism och fördomar. Visst var det lite roligt när en mamma allvarligt ifrågasatte att lämna sitt barn på en förskola för att en pedagog varit i Italien på semester under ebola utbrottet. Att svenska läkare och SSK som varit nere i Västafrika vid hemkomsten isolerades av sina grannar och att vissa grannar tom gick så långt att de krävde att familjen/personen skulle flytta, var inte lika roande.

Fast jag fattar inte hela grejen och att det måste bli värsta uppläxningen? Personen hade ju säkert varit livrädd för australiensare om Corona härjat där? Tror inte hen har ngt PER SE emot tex Kineser förutom den orimliga rädslan för Coronaviruset då. Jag förslog att hon skulle gå runt och hosta själv på stan nån dag och kolla reaktionerna..
 
Finns inte något som heter kinesiska (simplified chinese blandat med lokalspråk ja). Så din kollega måste tala mandarin och/eller kantonesiska (det vanligaste minoritetsspråket)? Och kan dessutom skilja mellan de två språken och säg koreanska, japanska osv?
Fast är det verkligen så fel att säga kinesiska? Officiellt är det fel, ja. Men jag säger kinesiska hela tiden, jag skulle ju givetvis kunna gå runt och säga "jag läste mandarin som hemspråk i 5 år" men risken finns ju att folk inte skulle fatta då. Säger jag däremot att jag läste kinesiska som hemspråk fattar folk direkt.
Att vardagligt gå runt och peta i att det heter antingen mandarin eller kantonesiska blir bara irriterande för alla. Dels för att många faktiskt inte vet skillnaden, men också för att det som var tänkt att pratas om blir avbrutet hela tiden med påminnelser om att det är mandarin eller kantonesiska som gäller och inte kinesiska.
 
Fast personen hade ju säkert varit livrädd för australiensare om Corona härjat där? Tror inte hen har ngt PER SE emot tex Kineser förutom den orimliga rädslan för Coronaviruset då. Jag förslog att hon skulle gå runt och hosta själv på stan nån dag och kolla reaktionerna..

Att vara rädd för sjukdom som ebola eller självmordsbombare är naturligt och förklarligt. Att låta det omfatta en hel etnisk minoritet är det inte när det leder till rasism och spär på fördomar. Jag erkänner villigt att jag blir paranoid/har fobi när jag ser någon biffig man vandra runt med en Bandidos eller HA jacka och en massa tatueringar och går över på andra sidan gatan, smiter förbi. Inte logiskt eftersom han med största sannolikhet inte ens vet att jag lever. Men det är en fobi och jag får en (irrationell) obehagskänsla och rädsla.

Nej, jag läxar inte upp någon. Jag ber om ursäkt att jag är humorlös, men jag ser inte det roliga i att människor blir en fobi enbart på utseende och språk.

@godisklubba håller med om att det oftast är enklast att bara säga att jag/hen/de talar kinesiska, det var mer ett påpekande att enbart språk och etnicitet skapar en fobi och att de flesta inte ens hör någon skillnad på olika dialekter och språk från Sydostasiatiska länder.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7395035
 
Att vara rädd för sjukdom som ebola eller självmordsbombare är naturligt och förklarligt. Att låta det omfatta en hel etnisk minoritet är det inte när det leder till rasism och spär på fördomar. Jag erkänner villigt att jag blir paranoid/har fobi när jag ser någon biffig man vandra runt med en Bandidos eller HA jacka och en massa tatueringar och går över på andra sidan gatan, smiter förbi. Inte logiskt eftersom han med största sannolikhet inte ens vet att jag lever. Men det är en fobi och jag får en (irrationell) obehagskänsla och rädsla.

Nej, jag läxar inte upp någon. Jag ber om ursäkt att jag är humorlös, men jag ser inte det roliga i att människor blir en fobi enbart på utseende och språk.

@godisklubba håller med om att det oftast är enklast att bara säga att jag/hen/de talar kinesiska, det var mer ett påpekande att enbart språk och etnicitet skapar en fobi och att de flesta inte ens hör någon skillnad på olika dialekter och språk från Sydostasiatiska länder.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7395035

Jag förstår resonemanget som sådant, men fattar inte kopplingen till mitt inlägg..
Hela grejen med fobier är väl att de sällan är logiska?
 
Jag förstår resonemanget som sådant, men fattar inte kopplingen till mitt inlägg..

Att det var roligt att din kollega har en fobi mot alla kinesiska personer hon träffar på stan. Jag är som sagt kanske humorlös men ser inte humorn i det riktigt just nu, pga, vad jag skrivit i tidigare inlägg om hur det påverkar 'asiater'. Sedan kanske hela diskussionen hör hemma mer i Coronatråden så om någon mod vill bryta ut det och lägga det där, så vore det bra.
 
Att det var roligt att din kollega har en fobi mot alla kinesiska personer hon träffar på stan. Jag är som sagt kanske humorlös men ser inte humorn i det riktigt just nu, pga, vad jag skrivit i tidigare inlägg om hur det påverkar 'asiater'.

Okej jag har förstått det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: Elektron
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 158
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: WildHorse
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 739
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp