Vad gör vi CLII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är KÄR.... :heart Där låg den bland alla andra sjalar på loppisen. Trettio kronor. När jag vek ut den tänkte jag att den såg ut som en gammal "kyrksjal". Den har några hål, som för mig såg ut som slitage. Något fick mig att tänka att det är något speciellt med den. Kom hem och hittade en märkning "Casparsson och Schmidt Stockholm 475". Så fort jag googlade fattade jag att - japp - denna är gammal och hyfsat värdefull..... (nu fattar jag inte hur jag ska förvara den för att den ska hålla så länge som möjligt!). Casparsson och Schmidts sidenväveri existerade inte efter 1904, om någon undrar vad jag menar med "gammal"....
sjal.jpg
 
Fortsätter tvättande.
Och när jag skulle plocka in ren tvätt i garderob/lådor har det hela uratrat i kläder överallt pga omorganisation och urrensing av kläder. 😅
Jag som planerat för andra projekt idag som städning och plocka av annat. Tur jag har hela dan på mig och ska inte iväg någonstans. :rofl:
 
Strax på centralen för att åka mot Örebro!

Spelning ikväll, peppen. är. total.
Äntligeeeen börjar det komma igång igen.

Om någon sitter på förslag på var man äter en god (men inte alltför dyr, mvh student) middag, och kanske var man går vidare efter spelning, så mottages tips tacksamt! 🥳
 
Haben är en förkortning för habiliteringen.
Och ja, de ska ge hjälp även om man ses som "högfungerande". Jag kanske bara träffat "fel" person, men det är som sagt inget alternativ att byta.


Just nu känns haben som en fortsättning av BUP… där vi bland annat fick höra "godisklubba är för högfungerande så hon kommer ändå inte få någon LSS insats beviljad, därför kommer vi inte skriva något LSS-intyg". Är bland annat därför jag funderar på att avsluta kontakten med dem. Orkar inte gå igenom det igen.

Exakt. Jag trodde att på ett ställe som haben så skulle de vara mer "up to date". Eller i alla fall veta om/förstå att även kvinnor och flickor som maskerar sina svårigheter fortfarande kan ha autism.
Behövs ett intyg för LSS numera? Var visserligen närmare 20 år sedan jag fick min diagnos men har inget minne av ett specifikt LSS-intyg. Så länge du har en diagnos på papper kan du söka hjälp via LSS, tex boendestöd. Jag räknas också som högfungerande(Asperger) och sökte boendestöd för ca 1 år sedan, kommunen har vart jättebra och inte blivit ifrågasatt ett dugg. Vi pratade om vilka problem jag behövde hjälp med(inte utifrån diagnosen, utan just utifrån mig) och gjorde upp en plan angående struktur, rutin och komma igång. Är också sån att jag vet vad som ska göras och hur man gör men fastnar helt i vart jag ska börja, har svårt att komma igång och liknande.

Förstår du blir less :(:heart
 
Behövs ett intyg för LSS numera? Var visserligen närmare 20 år sedan jag fick min diagnos men har inget minne av ett specifikt LSS-intyg. Så länge du har en diagnos på papper kan du söka hjälp via LSS, tex boendestöd. Jag räknas också som högfungerande(Asperger) och sökte boendestöd för ca 1 år sedan, kommunen har vart jättebra och inte blivit ifrågasatt ett dugg. Vi pratade om vilka problem jag behövde hjälp med(inte utifrån diagnosen, utan just utifrån mig) och gjorde upp en plan angående struktur, rutin och komma igång. Är också sån att jag vet vad som ska göras och hur man gör men fastnar helt i vart jag ska börja, har svårt att komma igång och liknande.

Förstår du blir less :(:heart
Det verkar variera från kommun till kommun vad de kräver. Min kommun nöjer sig inte med utlåtandet man får efter utredningen som är flera sidor långt och inkluderar alla test-resultat, styrkor, svagheter, satt diagnos, rekommendationer till omgivningen osv osv.

De ville ha ett läkarintyg också innan de började handlägga ansökan. Det räckte att det stod "godisklubba, *personnummer*, har pga sin diagnos autism rätt att söka insatser från samhället i form av LSS" plus signerat av läkaren så klart. Så så länge BUP vägrade skriva det intyget kunde jag inte söka någon LSS-insats 🤷🏽‍♀️
Nu fick jag det pappret till slut så det löste ju sig, men det tog ett år.

Nästa år måste jag förnya mitt LSS-beslut. Får se om jag orkar då eller om jag struntar i det…
 
Jag har sovit gott i 10 timmar men mår inte nämnvärt bättre för det, och än värre är det med sambon :down: Det var bara att ställa in helgens planer med andra ord, och nu sitter jag här och försöker att komma över besvikelsen och se saker från någon slags ljus sida. Jag är bara så vansinnigt uttråkad efter att inte ha gjort annat än sova, äta, jobba och titta på TV/hänga på Buke sen i tisdags. Hade verkligen sett fram emot en lite lagom aktiv helg med stall, shopping och middag med våra bästa vänner, men nu blev det som det blev. Ja ja, inte mycket att göra åt! Dessutom kommer det att bli väldigt intensivt med massor som händer under de kommande två månaderna, så jag borde nog passa på att njuta av en helt händelselös helg egentligen.
Det är nyttigt att inte göra något alls ibland.

En klok äldre vän tipsade om att skriva USA i kalendern med stora bokstäver över en hel dag. När nån ville boka in nåt så bläddrade man och sa nä, det går inte. Och ingen vågade fråga. Det kunde vara USA-besök eller annat kopplat till landet.
I själva verket betydde det Utan Särskild Anledning :D
 
Det är nyttigt att inte göra något alls ibland.

En klok äldre vän tipsade om att skriva USA i kalendern med stora bokstäver över en hel dag. När nån ville boka in nåt så bläddrade man och sa nä, det går inte. Och ingen vågade fråga. Det kunde vara USA-besök eller annat kopplat till landet.
I själva verket betydde det Utan Särskild Anledning :D
Den var fantastiskt bra :bow:
Den snor jag!
 
Dialys-seg. Så jag har börjat titta på en serie på TV4play. Ghosts

tillräckligt skruvad med låg humor för att min trötta hjärna ska uppskatta den.

(handlar om ett ung par där kvinnan ärvet ett gammalt slott fullt av spöken Efter ett fult fall får hon förmågan att se spökena och samtala med dem. Noll seriöst)
 
Behövs ett intyg för LSS numera? Var visserligen närmare 20 år sedan jag fick min diagnos men har inget minne av ett specifikt LSS-intyg. Så länge du har en diagnos på papper kan du söka hjälp via LSS, tex boendestöd. Jag räknas också som högfungerande(Asperger) och sökte boendestöd för ca 1 år sedan, kommunen har vart jättebra och inte blivit ifrågasatt ett dugg. Vi pratade om vilka problem jag behövde hjälp med(inte utifrån diagnosen, utan just utifrån mig) och gjorde upp en plan angående struktur, rutin och komma igång. Är också sån att jag vet vad som ska göras och hur man gör men fastnar helt i vart jag ska börja, har svårt att komma igång och liknande.

Förstår du blir less :(:heart
Har du boendestöd via LSS? Här får man det via SoL.
Jag behövde inte heller något intyg, soc tog bara en kopia på neuropsykiatriska utredningen.
 
Har du boendestöd via LSS? Här får man det via SoL.
Jag behövde inte heller något intyg, soc tog bara en kopia på neuropsykiatriska utredningen.
Jag blandade ihop det, var visst SoL. Krångligt hålla reda på :crazy:

@godisklubba Oavsett bör du kunna få hjälp även om hab/psyk inte vill skriva intyg. Skickar du in en ansökan om hjälp via LSS så bör handläggaren kunna begära ut ett utlåtande oavsett. Då tänker jag att en handläggare där förhoppningsvis inte fastnar på ordet högfungerande.
 
Det verkar variera från kommun till kommun vad de kräver. Min kommun nöjer sig inte med utlåtandet man får efter utredningen som är flera sidor långt och inkluderar alla test-resultat, styrkor, svagheter, satt diagnos, rekommendationer till omgivningen osv osv.

De ville ha ett läkarintyg också innan de började handlägga ansökan. Det räckte att det stod "godisklubba, *personnummer*, har pga sin diagnos autism rätt att söka insatser från samhället i form av LSS" plus signerat av läkaren så klart. Så så länge BUP vägrade skriva det intyget kunde jag inte söka någon LSS-insats 🤷🏽‍♀️
Nu fick jag det pappret till slut så det löste ju sig, men det tog ett år.

Nästa år måste jag förnya mitt LSS-beslut. Får se om jag orkar då eller om jag struntar i det…
Det låter ju helt befängt att ett sånt simpelt "intyg" ska behövas när de har fått in allt annat :eek: Hoppas det går bra att förnya nästa gång! Speciellt då du redan fått det beviljat en gång tycker man ju det borde fortsätta gälla, är ju som inte nåt som försvinner :crazy:
 
Jag har röjt upp lite i köket, så skönt få bort berget på köksbordet! Det mesta gick rätt fort, var mest att lägga tillbaka saker i verktygslådan. Tror jag behöver köpa en till låda för den börjar va väldigt full nu och är svårt att hitta rätt grej 😅 härligt kunna använda bordet igen :laugh:

Nu är det slapparkväll, katterna har redan somnat. Ska spela lite på telefonen så får se vad som blir sen.
 
Tog tåget till Gävle ihop med 2 akvarie vänner.
Shoppade lite på zoo affären där. Blev 3 nya arter corys och norska flaggtetror
Käkade buffé på en Kina restaurang.
Sedan tåget hem
Åt middag på stationen i Uppsala- Ostmacka och varm choklad.
Nu hemma och släppt i alla nya firrar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Ny säsong och nya par. Och nya experter. Dessutom inspelat på vintern. Vad tror ni om årets matchningar? Personligen kommer jag sakna...
2
Svar
26
· Visningar
1 579
Fritid Är det nån skillnad på snö blandat regn och regn blandad snö? Jag har nog bara hört snö blandat regn förut men idag så hörde jag regn...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Pegasus63
·
Fritid Vilken fågel är det som låter såhär? Hoppas det funkar nu.
Svar
6
· Visningar
343
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag vill ha tag på pannlampa för omkring 500 kr. Den skall användas i skogen utanför stigar. Gärna brett och långt.
Svar
6
· Visningar
299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp