Att göra i Gävle

Haha, vad är det?
Gudinna vid hyperboreiskt hav är en skulptur av Eric Grate, som av någon anledning (antagligen för att den föreställer en naken kvinna) ofta kallas för "fnasket i plasket". Bor ni på Grand och går in till själva stadscentrum så kommer ni att se den.

Själv är mina enda tips att åka i från Gävle, så jag är väl inte till mycket hjälp :D Älskar Högbo Bruk utanför Sandviken (någon mil inåt landet), det är en väldigt fin gammal bruksmiljö med mycket att se.

Gudinna vid hyperboreiskt hav är en skulptur av Eric Grate, som av någon anledning (antagligen för att den föreställer en naken kvinna) ofta kallas för "fnasket i plasket". Bor ni på Grand och går in till själva stadscentrum så kommer ni att se den.

Själv är mina enda tips att åka i från Gävle, så jag är väl inte till mycket hjälp :D Älskar Högbo Bruk utanför Sandviken (någon mil inåt landet), det är en väldigt fin gammal bruksmiljö med mycket att se.

Tack, aldrig hört talas om. Men då kommer vi se den, ja.

Ja, Högbo Bruk är fint, där har jag varit.

Jag återupplivar den här tråden för jag ska till Gävle på jobb ons - fre nästa vecka och jag måste erkänna att jag VERKLIGEN inte gillar Gävle :o så vad kan jag göra för att ändra uppfattning? :D
Jag ska bo på Clarion (de har pool :angel:) och har väl fritt efter typ 15-16 ons och tors.

Toppen med ett återupplivande av tråden, jag hade också tänkt höra om någon kommit på fler tips. Börjar dra ihop sig så smått för oss (åker dit 7 mars) :)

Jag återupplivar den här tråden för jag ska till Gävle på jobb ons - fre nästa vecka och jag måste erkänna att jag VERKLIGEN inte gillar Gävle :o så vad kan jag göra för att ändra uppfattning? :D
Jag ska bo på Clarion (de har pool :angel:) och har väl fritt efter typ 15-16 ons och tors.

Jag kanske borde göra dig sällskap i att försöka ändra uppfattning om staden - min spontana tanke var nämligen "åk därifrån" :angel: En bit utanför staden finns det mycket fint, i alla fall.

Det finns ju flera museum i Gävle, jag vet inte hur deras öppettider ser ut? Eller om det nybyggda kulturhuset är värt ett besök?

Jag kanske borde göra dig sällskap i att försöka ändra uppfattning om staden - min spontana tanke var nämligen "åk därifrån" :angel: En bit utanför staden finns det mycket fint, i alla fall.

Det finns ju flera museum i Gävle, jag vet inte hur deras öppettider ser ut? Eller om det nybyggda kulturhuset är värt ett besök?
T ex fängelsemuseet och järnvägsmuseet har i princip "skol-öppettider" på vardagar, dvs stänger vid 16 respektive 17.

Tänker du att du är kvar i själv stadskärnan? Jobbar tex enbart på hotellet? Eller ska du iväg åt nått håll?

Kan varna för att typ allt är stängt på söndagar 😅 borde ha kollat upp bättre, men men :) stan finns ju kvar, så det får bli en lite bättre planerad lördag nästa gång!

Sjömanskyrkan/Musikhuset för konserter, fem av fem toasters. Inte något för dig som är rörelsehindrad dock (gammalt hus utan trapphiss)

Halloj!

Jag och min funderar på en weekend i Gävle lite senare i vinter, i februari eller mars. Det är vår närmsta relativt större stad, men vi har inte varit där särskilt mycket alls tidigare.
Jag har tagit en kort runda på stan en gång för flera flera år sen, men annars har vi bara stannat till i Valbo.

Så, ös gärna på med tips om Gävle!
Fina promenadstråk/sevärdheter, fina, prisvärda hotell, bra restauranger (vi äter inte kött, min man äter dock fisk), roliga butiker gärna tips om second hand-butiker mm. :)

🌻😊🌷
Boulongerskogen är fin att promenera i året om. Absolut finast vår och sommar men den är trevlig även på vintern. Har ni barn så finns det en enorm lekpark där också. Det finns kafé men jag tror att det bara är öppet på sommaren.

Järnvägshotellet är fint och praktiskt om ni åker tåg t.ex. Böna kafé är trevligt men jag vet inte om det har öppet nu, kan vara så att det bara är sommartid det också. Men Bönan överlag är också fint att promenera i. Finns Böna fyr ute vid lotsstationen om ni vill kika på den, minns inte exakt hur gammal den är nu men den är gammal. Förr fick man gå upp i den men vet inte om man får det nu.

Boulongerskogen är fin att promenera i året om. Absolut finast vår och sommar men den är trevlig även på vintern. Har ni barn så finns det en enorm lekpark där också. Det finns kafé men jag tror att det bara är öppet på sommaren.

Järnvägshotellet är fint och praktiskt om ni åker tåg t.ex. Böna kafé är trevligt men jag vet inte om det har öppet nu, kan vara så att det bara är sommartid det också. Men Bönan överlag är också fint att promenera i. Finns Böna fyr ute vid lotsstationen om ni vill kika på den, minns inte exakt hur gammal den är nu men den är gammal. Förr fick man gå upp i den men vet inte om man får det nu.
Böna cafe har öppet. Fyren permanent stängd.

Ang Boulognerskogen så är det värt ha med sig att hela inte snöröjs, så den mer mysiga delen över småbroarna osv kan beroende på väder vara knepiga. Nu är noll snö dock, bara is respektive barmark.

Böna cafe har öppet. Fyren permanent stängd.

Ang Boulognerskogen så är det värt ha med sig att hela inte snöröjs, så den mer mysiga delen över småbroarna osv kan beroende på väder vara knepiga. Nu är noll snö dock, bara is respektive barmark.
Ok, det var bra att veta att kafét har öppet. Är lite sugen på att åka upp framöver.
Ah just ja, det tänkte jag inte på.

Liknande trådar

Fritid Jag vet att det finns en hel del foodies och matintresserade här som håller till på andra sidan kusten. Jag och min sambo ska spendera... 2
Svar
20
· Visningar
1 781
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 254
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka