Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

Sv: Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

u har jag inte läst alla inlägg.

men jag kanske inte skulle hoppa upp ur sängen, dels för att mina hästar är lösa rätt ofta på våran gräsmatta, och antagligen står de bara o betar som vanligt, så jag skulle ligga kvar 2 min o tänka jag vill inte jag vill inte om o om igen.

om de mot förmodan springer iväg så skulle jag inte skynda mig heller, den ena är distanshäst, och förra gången de försvann o jag ringde till polisen så sa de ja men de borde väl hittas inom en radie av 2-3 km? mitt svar, nja... jag hoppas de inte springer längre än 10 mil :crazy:

när de har rymt av olika anledningar så brukar de vara 1 mil bort, och att leta igenom ett så stort område är nästan hopplöst, så har de redan sprungit så har de kommit x antal km innan jag ens kommit ut, så då finns ingen anledning att stressa längre utan ta det lungt och följa spåren så gott det går, de har väl rymt 3-4 ggr och ja... vi har aldrig hittat dem... vi brukar leta 2-3 timmar om det är kolsvart ute, betydigt längre om det är ljust, men offtast är det nån trevlig människa som har hittat dem i nåt skogsbryn på morgonen...

men räddast var jag när polisen hade fått in rapporter om att hästarna sprang på tågspåret :eek:

de gånger de har rymt på detta sätt har varit när medryttarna trillde av, eller när de har blivit skrämda av nåt, kommer de ut ur hagen annars så går de till närmsta grästuva....:D eller unghästen brukar gå upp på altanen oxå :p

Snacka om att jag hade piggnat till på 4 röda!! Jag har visserligen 7km till stallet men jag kan se till att jag är där på 2min.
När kompisens häst insjuknade (och senare dog) var jag ur sängen och i stallet på 2 min och 42sek. Rekord på 70väg! :angel: Kan ju säga att det gick liiite fortare än sjuttio! :p Men vad gör man inte för de små liven!

KL

Jag har nu pratat med min sambo och han går med på att ta hem min häst så fort som möjligt. Nu hoppas jag bara att stallägaren kan ta emot honom lite tidigare. Söt var han också, då jag sa att vi fick försöka laga mopeden så fort som möjligt att han ville köra mig ändå för han tyckte inte jag skulle köra moped nu när jag är gravid. :love: Jag trodde han skulle bli sur, men det enda han ville ha i utbyte var att han skulle få se på en fotbollsmatch idag... ;)

Min sambo tyckte inte heller att det var bra som hon hade gjort och förstod varför jag var orolig och vill ta hem honom. Idag ligger min sambo iallafall på olussidan. :love:

hästen går före (nästan) allt.. jag har stigit upp mitt i en lektion i skolan då jag gick där för att m ormor ringde med andan i halsen o sa att hästarna var lösa...

hästen går före (nästan) allt.. jag har stigit upp mitt i en lektion i skolan då jag gick där för att m ormor ringde med andan i halsen o sa att hästarna var lösa...

jag ångrar mig.. o tar bort "nästan" för när jag funderar så är de enda jag kan komma på att skulle hindra mig från att se till att hästarna får det de ska ha, även om jag är oförmögen att göra det själv är min egen begravning...

Öhum, självklart masar man sig iväg och försöker fånga in hästen! :p

Jag glömde f ö ge ena kusen hö när jag kvällsjourade vid 2(!) tillfällen (hans skulle vara uppblött så det stod inte vid de andras, och han gjorde inte direkt väsen av sig om man missat det). Den ena gången cyklade jag tillbaka och gav honom om jag inte minns fel (ca 40 minuters cykeltur fram och tillbaka). Den andra gången kom jag på det ca 02 på natten när jag precis efter en riktigt lång och dryg dag med två turer till stallet, jobb, och jobb morgonen efter skulle lägga mig och sova.
Då pallade jag verkligen inte att cykla ut en tredje gång mitt i natten så jag beställde taxi istället för 200:- :angel:

Förstår om du tycker det är oacceptabelt. Helt andra värderingar mot vad man är van vid och inte åt det positiva hållet...
Ett misstag kan jag iofs tycka är ok om det ändå slutar bra och hästen tas väl om hand och trivs i övrigt (alla är vi människor och kan göra konstiga val ibland) men är de fler detaljer man inte tycker är riktigt bra, eller att en person gör fel som faktiskt GÖR skada eller till 95% risk skulle orsaka någon form av skada men den mirakulöst nog inte skadas ändå, eller att man upprepade gånger gör korkade saker så skulle jag inte tolerera det.

Jo vara trött tycker jag går bra.

Men man plockar in dem.

Får inte direkt panik dock. Min ena ställer sig i hösilagebalen och äter och sen står hon under en gran och sover och den andra promenerar omkring lite på gården och letar efter kompisar.

Båda ser ganska glada och lättade ut när man hämtar dem igen.

Man kan alltså både kissa och klä på sig.

Förstår om du tycker det är oacceptabelt. Helt andra värderingar mot vad man är van vid och inte åt det positiva hållet...
Ett misstag kan jag iofs tycka är ok om det ändå slutar bra och hästen tas väl om hand och trivs i övrigt (alla är vi människor och kan göra konstiga val ibland) men är de fler detaljer man inte tycker är riktigt bra, eller att en person gör fel som faktiskt GÖR skada eller till 95% risk skulle orsaka någon form av skada men den mirakulöst nog inte skadas ändå, eller att man upprepade gånger gör korkade saker så skulle jag inte tolerera det.

Naturligtvis kan man göra misstag. Dock så sa hon ju även att han hade gått ut några gånger i somras, men hon inte orkade kolla staketet, men att hon trodde det var något hål någonstans. Jag uppfattade det på det viset iallafall.

Det i kombination med att låta hästen vara ute lös på natten tycker jag är misskötsel. Jag vill ju inte att något ska hända honom.

hämtar så klart :eek: jag skulle ändå inte kunna sova gott med tanken att "min" häst är ute och ränner. Desutomde blir man vaken utav frisk luft och adrenalin.

det finns inga alternativ, man hämtar hästen direkt inte låter man den springa lös hela natten.

Det spelar ingen roll hur trött, eller hur ont jag har, nog hämtar jag hästen!!!

Att kolla staketet gör man ju ofta, inte bara när hästen har gått ut!

Inte släpper jag ut hästen i samma hagen som den har gått ur innan jag har lagat/kollat staketet.

Mitt gamla sto hade lite lur för sig ibland, hon gick ur hagen och stod utanför och gnäggade efter mig:love: typ "matte matte jag kommer inte in igen":rofl:

Hon hade en förmåga att gå under trådar utan att märka det:angel: men gick aldrig längre än någon meter utanför staketet.

Behöver jag säga att tre trådar var ett krav:angel:

'kl'
Jag har en s.k. rymmar ponny..

De har haft världens bästa hage i vinter, lerig till kanske 2% och då vid grinden.
Men damen i fråga är riktigt mobbad av fullblodet och föredrar att vara på andra sidan tråden.. För då kan inte den "elaka" märren vara efter henne.. :smirk:
Hon går inte mer än max 100m från stallet, (vilket jag tycker är lite mysko..) men vilket är jätte skönt..
Hon brukar rymma upp till grannens isisar(á 70meter), ställer sig utanfö deras staket -utan mat och vatten (ponny kom ihåg. ;) )
Dumma pålle. :angel:
Men jag VET ju varför hon går igenom tråden, inte för att det är tråkigt i hage, utan för att fullblodet är urbota elak mot henne..'
Hon ska strax på betäckning (det tog sej inte förra året) och när hon kommer hem, så hoppas jag att jag får låna hem en kompis från stall Mini Bo åt henne. Där hon var hela förra sommaren, fick en massa goda vänner men ingen bebis i magen.. :(
(Hon är ca 110, brittish spotted pony, ska betäckas med fewspotted homozogot. :d)
Lilla mimmi, finns att se i almenackan hästboken. =)
Reklam för hästifocus.
Den lilla prickiga saken som är på hel bild. :D *kändis*:angel:
Men verkligen underbart söt och trevlig ponny.

rymmer hästen så är hoppar är man absolut inte trött!!:eek:

KL

Så här står det i mitt kontrakt:

Uppsägande av avtal skall meddelas skriftligt 3 månader i frväg, vilket gäller såväl ägare som fodervärd, såtillvida att misskötsel inte förekommer. Ägaren kan i sådant fall hämta hem hästen omedelbart.

Att strunta i att sköta staketet och att inte ta in honom när han är lös borde ju vara misskötsel i mitt tycke? Eller?

Jag har iallafall löst det så om jag inte kan få stallplatsen tidigare får jag ha honom hos mamma. Så jag hämtar honom förhoppningsvis på söndag. :banana:

Ska ringa om någon timme till stallägaren och sedan ikväll ringa till fodervärden. Hon går bara att nå på kvällstid. Ni får hålla tummarna för att det löser sig.

Har inte läst alla svar men det är väl helt naturligt att ta in hästen, har själv varit med om att mina "smet" då de troligen blivt skrämd av en älg. Det var bara att kliva upp ich ta in dom och fixa hagen.

Har du ingen möjlighet att hitta en "riktig" fodervärld el stalla upp med helinakordering tillsbarnet är fött. Det finns ju stall som tar konvalecenter dom kanske har plats för din häst tills du får hem den.

Hoppas det går bra med din häst och ditt ofödda barn.. Kram

Har du ingen möjlighet att hitta en "riktig" fodervärld el stalla upp med helinakordering tillsbarnet är fött. Det finns ju stall som tar konvalecenter dom kanske har plats för din häst tills du får hem den.

Jodå stallägaren som har helinackodering gick med på att han kom tidigare. Dock får han stå på lösdrift tills ''hans'' box blir ledig första maj.

Naturligtvis kan man göra misstag. Dock så sa hon ju även att han hade gått ut några gånger i somras, men hon inte orkade kolla staketet, men att hon trodde det var något hål någonstans. Jag uppfattade det på det viset iallafall.

Det i kombination med att låta hästen vara ute lös på natten tycker jag är misskötsel. Jag vill ju inte att något ska hända honom.

Håller med och förstår din reaktion. Jag hade också blivit galen.
Om man bortser från just det här specifika fallet så tror jag dock att vi hästmänniskor tenderar att reagera en gång för mycket snarare än för lite (pratar utifrån mig själv nu... :angel: ) och att man kanske borde inse att andra också är mänskliga. Om man inte lär sig av sina misstag/eventuella tillsägelser är det en helt annan femma.

KL

Hästen kommer hem på söndag. Jag ringde och pratade mest om att hagarna inte var riktigt lukassäkra... :angel: Och då var det bättre ta hem honom innan han går ut för mycket och där ag ska ha honom har de tre trådar så han kan inte rymma. Känns så skönt att få hem honom och veta att han är säker.

Jag fattar inte hur man kan sova när man vet att hästen är lös?!
själv skulle man inte tveka en sekund på att kliva upp.
för mig är det inget val, för mig är det självklart!:eek:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama