Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

Sv: Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

Jag tänkte säga till dem att de måste ta in honom om han rymmer. Känner de så pass väl att jag tror att de kommer följa vad jag säger till dem, fast det är skrämmande att det inte är självklart att man tar in hästen.

Nu hade de iallafall byt hage, då han rymde ur den andra. Så han har ju inte rymt på ett tag, detta hände ju i somras.

Det ska bli skönt att få hem honom. Är inte så lång tid kvar. Dock ska jag se om jag inte kan hämta honom så fort jag fått barn. Jag håller på att göra allt klart för hans flytt så att jag kan hämta honom så fort jag bara kan. Förhoppningsvis så kommer barnet så fort som möjligt så jag kan ta hem honom.

Klart man går ut och fångar hästen! Här runt mig har ett antal hästar, minst fem st, blivit överkörda för att dom kommit lösa av olika anledningar. Vet man då om att hästarna är ute så är det ju SJÄLVKLART att man fångar in dom, spelar ingen roll om man inte vet vems häst det är. Och jag hoppas att folk resonerar så ifall det gäller mina hästar också..

Självklart tagit in hästen !
hade jag haft en fodervärd som inte gjort det, så hade hon inte varit välkommen mer !

HfH

Har vaknat av att hästarna är lösa. Har inte tvekat en sekund. Hästarna ska inte gå lösa så det har varit raka vägen ut i trosor o linne:o o "jagat" dem under härliga sommarnätter!

Låt oss säga att ni är jätte trött och klockan är 12 på natten och ni märker att er häst är lös; vad gör ni?

A) Skiter i att ni är trött och går ut och tar hästen

B) Går och lägger er och sover?

.

Det har hänt mig, fast två på natten. Hade råkat somna när jag nattade barnen så de skulle få försenad kvällsmat, men bara två hästar kom... Jag gick runt och ropade och ropade och insåg att jag inte skulle hitta en mörkbrun häst på natten utan ficklampa, så när jag gick mot huset för att hämta den stod hästen i trädgården med en uppsyn som: -Ja, vad ville du?:)

B) existerar inte på väldskartan här, och borde inte göra det hos din FV heller även fast kontraktet är uppsagt.

Självklart tagit in hästen !
hade jag haft en fodervärd som inte gjort det, så hade hon inte varit välkommen mer !

HfH

Jag tycker ju också det är en självklarhet att ta in hästen. Just nu far jag väldigt illa över detta. Jag vill ta hem hästen direkt. Men som min situation ser ut så är det problem.

Den enda jag vet jag kunda haft hästen hos är mamma så länge, men det kommer aldrig min styvfar gå med på, då min häst är lite jobbig plus att han har all skötsel av hästarna hos mamma då hon har värk. Jag kan ju inte ta hand om hästen under tiden han är där heller ju då det är över tio mil enkel resa dit. Men jag ska ändå försöka övertala mamma. Men det kommer bli svårt.

Han har ju bott hemma hos dem innan så det blir inte lika obbigt för honom med nya människor. Han kan vara väldigt osäker på andra människor i början då han inte haft det bra innan. Därför vill jag inte sätta honom på ett nytt ställe, där jag inte kommer ha tid att ta hand om honom.

Jag oroar mig hela tiden för honom nu, tänker på att han kan bli öberkörd och allt. Det är så mycket som kan hända.

Det har hänt mig, fast två på natten. Hade råkat somna när jag nattade barnen så de skulle få försenad kvällsmat, men bara två hästar kom... Jag gick runt och ropade och ropade och insåg att jag inte skulle hitta en mörkbrun häst på natten utan ficklampa, så när jag gick mot huset för att hämta den stod hästen i trädgården med en uppsyn som: -Ja, vad ville du?:)

B) existerar inte på väldskartan här, och borde inte göra det hos din FV heller även fast kontraktet är uppsagt.

Kontraktet var inte ens uppsagt då om jag uppfattat henne rätt. Det är ganska skrämmande att man kan skita i en lös häst. Jag hade ju tagit fast e lös häst som inte var min mitt i natten om det hade behövts.

Jag önskar jag hade fått reda på det tidigare. Det är ju ren tur egentligen att hästen fnns kvar.

Jag missade det först, läste bara första inlägget.
Om det här är samma FV som du skrivit om tidigare är du knappast en självisk människa för att du tar hem hästen, du skulle snarare vara en idiot om du inte gjorde det.

Hoppas ryggen blir bättre och att allt går bra tills maj.
Det är ju ett skit att flytta, eller hur?
Du får lära känna lite trevliga stalltjejer som kan avlasta dig när bebbe och häst är på plats!

Jag var ute och jagade häst klockan 12 på natten i spöregn för ett tag sedan. Fick dessutom kasta mig i bilen och hämta hem min sambo från hans dart först eftersom han var där och barnen sov. Stallägaren hade då jagat hästen ett tag men inte fått tag i den.

Skulle aldrig falla mig in att lägga mig och sova när hästen är lös. Jag var skittrött och var förmodligen en trafikfara men hästen var/är alltid viktigast.

Jag missade det först, läste bara första inlägget.
Om det här är samma FV som du skrivit om tidigare är du knappast en självisk människa för att du tar hem hästen, du skulle snarare vara en idiot om du inte gjorde det.

Hoppas ryggen blir bättre och att allt går bra tills maj.
Det är ju ett skit att flytta, eller hur?
Du får lära känna lite trevliga stalltjejer som kan avlasta dig när bebbe och häst är på plats!

Det är skit att flytta. Hade jag bott kvar i samma by som mamma nu så hade det inte varit några problem. Allt jag vill är att ta hem honom nu. Men jag ska försöka diskutera med min sambo om det och sedan stallägaren om jag kan flytta dit honom tidigare om det är så. Jag har ju egentligen inte orken till det nu, me det är ju inte bättre att behöva oroa sig för hästen. Om inte så kan jag kanske iallafall sätta dit honom i början av maj istället för i slutet.

Nej, oroa sig tär på en också så du har det jobbigt hur du en gör.
Vet inte vad det är för stall hästen ska stå i, men du kanske kan sätta upp en lapp där nu om att du vill ha en skötare/medryttare på din häst(om du nu vill ha det) för det kommer säkert dagar när hela familjen behöver vara hemma. Och jag minns själv när jag var yngre och tyckte det var en ynnest att bara få sköta och mocka några dagar i veckan. Jag har själv barn och en ointresserad andra hälft, och jag tycker det är guld att få vara "ledig" ibland. Vilket är lite konstigt, ibland känns det som att jag är ledig när jag får vara med hästarna, ibland när jag slipper vara med hästarna:p

Nej, oroa sig tär på en också så du har det jobbigt hur du en gör.
Vet inte vad det är för stall hästen ska stå i, men du kanske kan sätta upp en lapp där nu om att du vill ha en skötare/medryttare på din häst(om du nu vill ha det) för det kommer säkert dagar när hela familjen behöver vara hemma. Och jag minns själv när jag var yngre och tyckte det var en ynnest att bara få sköta och mocka några dagar i veckan. Jag har själv barn och en ointresserad andra hälft, och jag tycker det är guld att få vara "ledig" ibland. Vilket är lite konstigt, ibland känns det som att jag är ledig när jag får vara med hästarna, ibland när jag slipper vara med hästarna:p

Jag vill ju inte ha de..:o Jag vill ha så mycket tid som jag bara kan utanför hemmet... :angel: Jag har ju den fördelen att jag behöver inte komma dit om jag inte vill. Stallägaren sköter allt. Men man vill ju ändå åka dit och mysa och rykta.

Det är ju bra om jag skulle kunna flytta dit honom tidigare, dock blir det ju jobbigt ändå. Han behöver ju mycket uppmärksamhet för att må bra efter att ha varit bortglömd i många år innan.

Jag har iallafall pratat med mamma och hoppas hon kan övertala min styvfar att de har hästen så länge. Men jag vet ju egentligen att han inte kommer gå med på det.

Min sambo blir inte glad om jag tar hem hästen hit, när jag itne mår bra. Då han vet att det kommer läggas mer jobb på honom än vad det redan gör. Plus att jag inte har körkort vilket gör att han kommer bli tvungen att köra mig. Mopeden som jag har tänkt använda har vi ju inte hunnit laga än.

Mopeden som jag har tänkt använda har vi ju inte hunnit laga än.

Nej men då vet vi vad du ska göra idag:p
Har ni inte tid att laga den själva så kan du väl ringa till ett par verkstäder och se vad det kostar att få den fixad!

För början av maj är typ... i övermorgon. Inte riktigt - men tiden går fort och man hinner inte göra allt själv. Om inget annat kanske sambon sätter fart när du börjar prata om verkstad:D

Det är ju en självklarhet hur trött man än är tar fast en lös häst..För mig skulle det inte spela någon roll om det var mina egna eller någon annans.

Vid ett tillfälle förre vintern hade våra hästar(4 st) kommit lösa, de går på lösdrift. Jag vaknade trött som :devil: vid kl 03 och var tvungen att gå på toa. Jag tittar ut genom fönstret på väg ner till toaletten och ser i månskenet att hästarna står utanför huset..Vad gör man? Bara på med kläder och ut och ta fast dom och sedan börja laga stängslet..

Jag förstår inte hur man kan ens somna/sova om man vet att ens häst eller någon annans häst är lös ute sent på kvällen eller mitt i natten. Som flera andra skrev, man blir klarvaken.

/Tjalle

Nej men då vet vi vad du ska göra idag:p
Har ni inte tid att laga den själva så kan du väl ringa till ett par verkstäder och se vad det kostar att få den fixad!

För början av maj är typ... i övermorgon. Inte riktigt - men tiden går fort och man hinner inte göra allt själv. Om inget annat kanske sambon sätter fart när du börjar prata om verkstad:D

Vi har precis lämnat den hos min sambos pappa. Ha ska laga den. Så vi har ju kommit en bit på vägen. Vi får skaffa delarna och fråga om han kan göra det så snabbt som möjligt.

Jag hoppas det bara är det felet jag tror... :crazy: Den har ju stått några år nu. Var ju länge sedan jag hade honom inackoderad.

Det beror ju helt på i vilken miljö jag har hästen.

Om jag bor mitt ute i skogen, med flera km till närmsta större väg eller granne, samt vet att hästen är extremt hemkär och inte lämnar sina kompisar kanske jag skulle kunna låta det vara...:cool:

Men i alla andra fall studsar jag definitivt ur sängen och jagar häst!!! :crazy:

Det beror ju helt på i vilken miljö jag har hästen.

Om jag bor mitt ute i skogen, med flera km till närmsta större väg eller granne, samt vet att hästen är extremt hemkär och inte lämnar sina kompisar kanske jag skulle kunna låta det vara...:cool:

Men i alla andra fall studsar jag definitivt ur sängen och jagar häst!!! :crazy:

De bor precis i utkanten av byn. Inte utanför utan det är en massa villor och annat runt omkring. Finns ju hur mycket som helst som kan hända.

A) Skiter i att ni är trött och går ut och tar hästen
-såklart

Alternativ 1 såklart!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama