Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

Sv: Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

A så klart.

Det ringde en morgon en tant för några år sen klocka 6 på morgonen och sa att våran häst var lös på vägen. Jag fick ett ryck och hoppade upp och skrek på mamma att hjälpa mig.
Han hade visserligen itne sprungit särskillt långt utan han var vid grannarnas hästar och åt av deras kraftfoder.

Det din fodervärd gjort lät verkligen inte bra! Hoppas hon inte är så oansvarig i annan hantering.

Jag har lärt mina hästar att komma på visselpipa. Sådan de har till bollsport. När jag blåser i den kommer de rusandes allihopa för då vet de att de får havre! Det kommer garanterat att funka även om de skulle rymma och gå lösa i skogarna. Visselpipan hörs ju på långt håll också.:)

Men herre gud:eek: vad är det för en människa???

fy fan vad förbannad jag blivit om det hade varit fodervärden till min häst:mad:

skulle oxå känna mig orolig om jag va i dina kläder iom att hästen ska stå kvar någon månad till hos denna människa:crazy:!!!

spelar väl inte någon som helst roll vilken tid på dygnet det gäller,får man reda på att hästen har rymt så är det bara till att leta.

Grattis till en guldig sambo och att hästen äntligen får komma hem!:)

Men herre gud:eek: vad är det för en människa???

fy fan vad förbannad jag blivit om det hade varit fodervärden till min häst:mad:

skulle oxå känna mig orolig om jag va i dina kläder iom att hästen ska stå kvar någon månad till hos denna människa:crazy:!!!

spelar väl inte någon som helst roll vilken tid på dygnet det gäller,får man reda på att hästen har rymt så är det bara till att leta.

Nu har jag ju lyckats lösa det så att han kommer hem på söndag. Jag ahde varit alldeles för orolig för att ha honom kvar där. Det är bara så synd att man inte kan lita på folk. Detta var första och sista gången jag lånar ut min häst.

Tack! Jag kan ju säga att jag är ganska lättad och väldigt glad över att det gick att fixa. :banana: Och min sambo är verkligen guldvärd som ställer upp och förstår att hästen betyder så mycket för mig. :bow:

Låt oss säga att ni är jätte trött och klockan är 12 på natten och ni märker att er häst är lös; vad gör ni?

A) Skiter i att ni är trött och går ut och tar hästen

B) Går och lägger er och sover?

Jag hade alla gånger gått och tagit hästen. Jag undrar mest för att min fodervärd till min häst hade märkt att hästen kommit lös, men inte orkat ta in hästen och låtit han vara lös hela natten. Vilket ajg naturligtvis inte uppskattar då jag inte tycker om att man riskerar min hästs liv. Nu är kontraktet redan uppsagt så det finns inget mer att göra. Fast jag måste säga att jag faktiskt är rädd för att någon ska hända honom den sista tiden.
Kl 12 är jag vaken. Självklart tar jag in hästen. Hade en lös i somras kl 2 på natten. Tog in den med.

Att hästen skadar sig är väl en sak. Men den kan ju bli påkörd av en bil och orsaka flera människors död.

Självklart hade man tagit in hästen! Det spelar väll ingen roll hur trött man är??

För några år sedan hade flocken på betet blivit utsläppta ur hagen (grinden hade öppnats av någon... :mad:) Och ett halvblod, tre russ och två shettisar hade kommit inrusande på min kompis gård. Hennes föräldrar hade vaknat av ljudet av galopperande hovar och väckt min kompis i hysteri. Min polare som är den lugnaste människan i världen hade tagit på sig tofflorna och gått ut i natt linne typ sovande nästan och fångat halvblodet som var högst i rang och gått tillbaka till hagen, Alla de andra hästarna följde snällt med efter genom byn. Haha! Jag önskar att nån haft en kamera! :rofl:

:eek:Jag vet inte ens om det här är en fråga som kräver ett svar :confused: Det säger ju helt enkelt sig själv att man inte har alla hästar hemma (:D) om man struntar i en sådan sak :mad: Jag hade förmodligen avlivat människan om jag fått chansen :devil:

Jag är inte så trött längre när jag vet att hästen min är lös (hade en fångponny som gjorde några turer ibland). Lös häst = pigg i knoppen! Och sen så vet jag att det inte skulle finnas en chans till att somna om jag vet att pållan min är lös.

Vilken idiot!! Det finns ju inget alternativ, man hämtar hästen pronto! Spelar ingen roll hur trött man är eller vad man håller på med egentligen, lösa hästar fångar man in omedelbart, oavsett om det är ens egna eller grannens (inte för att det var så i det här fallet men ändå).

håller verkigen med dig!

:eek:Jag vet inte ens om det här är en fråga som kräver ett svar :confused: Det säger ju helt enkelt sig själv att man inte har alla hästar hemma (:D) om man struntar i en sådan sak :mad: Jag hade förmodligen avlivat människan om jag fått chansen :devil:

Tro mig jag är inte glad på fodervärden... Dels för att hon satt mig i en situation där jag får ta hem hästen tidigare och det är itne schysst då jag snart ska föda barn och redan har en som fyller 1 på lördag dels för att hon riskerade min hästs liv bara för att hon var trött. Nej jag tycker inte sådana människor ska ha häst och defenitivt inte min!

Låt oss säga att ni är jätte trött och klockan är 12 på natten och ni märker att er häst är lös; vad gör ni?

A) Skiter i att ni är trött och går ut och tar hästen

B) Går och lägger er och sover?

Jag hade alla gånger gått och tagit hästen. Jag undrar mest för att min fodervärd till min häst hade märkt att hästen kommit lös, men inte orkat ta in hästen och låtit han vara lös hela natten. Vilket ajg naturligtvis inte uppskattar då jag inte tycker om att man riskerar min hästs liv. Nu är kontraktet redan uppsagt så det finns inget mer att göra. Fast jag måste säga att jag faktiskt är rädd för att någon ska hända honom den sista tiden.

Herregud! :eek: självklart tar jag in hästen!

I sådana situationer är man inte trött längre utan KLARVAKEN!

Håller fullständigt med!
Hur f** kan man gå å lägga sig och orka sova när man vet att en häst är lös??:devil:
IDIOT!

Är så van vid att hästarna lyckas rymma på något vis :p Inte för att jag skulle låta dem gå lösa, men jag får inte eld i baken om det är en häst, däremot om ALLA hästarna vore lösa skulle jag nog känna paniken komma krypande. En häst stannar oftast på gårdsplan om den inte blivit skrämd. Min gamla ponny gick ofta lös på gården och hade nog kunnat lämna henne lös dygnet runt om det inte vore för att hon inte flyttade sig om det kom bilar :p

Så det beror väl på omständigheterna. Men lösa ska de ju oftast inte vara. Nu senast hade ett träd fallit över tråden efter en storm, mamma såg två nöjda hästar betandes en bit utanför hagen. Var bara att knata efter en grimma och ta ena hästen så följde den andra efter :)

Lite OT, men idag blev jag trött av att hästen kom lös! :p Rackarn blev skraj för en lastbil och brände iväg, sen var det såklart roligare att stå och äta lite gräs och hälsa på hästar än att komma till matte! :p
Tur att man ha kuse med dålig kondis och rejäl kagge (nåja, är nog ok kondis ändå i förhållande till kaggen) så han till slut lät sig infångas. :rofl:
Återstår att se imorgon om han har fått någon sträckning eller smäll eller dylikt, var för "färskt" nu isåfall för att märka.

Självklart fångar man hästen...dessvärre e de inte alla som tänker så,
Ett tjej i närheten av oss som har lite inackorderingar å så tänker nog INTE så... Ja tror ja å min käre far va uppe hos henne 5 ggr på en vecka å upplyste om att två av hennes innakorderingar gick ute på gärdet, brevid hagen, 10 meter från ganska väl traffikerad väg.
Hon tackade snällt för upplysningen... å sa att hon skulle gå å fånga dem STRAX (!!!) När hon till slut fånga dem så släppte hon dem i samma hage, tror ni hon laga staketet?? Efter en halv timma så gick dom där intill vägen igen... så höll vi på i 2 lr 3 veckor innan de där staketet blev lagat... YES va smart!!! :banana:

Tycker det är självklart man tar in hästen på en gång :S

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama