Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

pernilla_s

Trådstartare
Låt oss säga att ni är jätte trött och klockan är 12 på natten och ni märker att er häst är lös; vad gör ni?

A) Skiter i att ni är trött och går ut och tar hästen

B) Går och lägger er och sover?

Jag hade alla gånger gått och tagit hästen. Jag undrar mest för att min fodervärd till min häst hade märkt att hästen kommit lös, men inte orkat ta in hästen och låtit han vara lös hela natten. Vilket ajg naturligtvis inte uppskattar då jag inte tycker om att man riskerar min hästs liv. Nu är kontraktet redan uppsagt så det finns inget mer att göra. Fast jag måste säga att jag faktiskt är rädd för att någon ska hända honom den sista tiden.

Sv: Vad gör ni om ni är jätte trötta och hästen kommer lös?

Vilken idiot!! Det finns ju inget alternativ, man hämtar hästen pronto! Spelar ingen roll hur trött man är eller vad man håller på med egentligen, lösa hästar fångar man in omedelbart, oavsett om det är ens egna eller grannens (inte för att det var så i det här fallet men ändå).

Håller fullständigt med. Det borde man inte äns tveka på.

Hur f-n är man funtad om man vet att en häst är lös och ändå går och lägger sig?

Kan du verkligen inte hämta din häst med en gång? Det skulle verkligen inte kännas bra att ha en sådan fodervärd. Hur fick du reda på att detta hade hänt? Berättade fv det?

Hur f-n är man funtad om man vet att en häst är lös och ändå går och lägger sig?

Kan du verkligen inte hämta din häst med en gång? Det skulle verkligen inte kännas bra att ha en sådan fodervärd. Hur fick du reda på att detta hade hänt? Berättade fv det?

Fodervärden berättade det. :crazy: Jag har absolut ingen mjlighet att hämta hästen nu då jag får barn om ca 1-2 månader. Jag måste vänta dels tills jag får stallplatsen i slutet av maj.

Jag kan ju säga att jag vill ta hem hästen nu, men situationen är omöjlig nu. Jag har så ont om dagarna nu att jag aldrig sulle klara av att sköta hästen. Detta är ett jäkla bekymmer för mig. Jag älskar ju min häst, han mår ju bra och trivs där men man kan ju inte strunta i en lös häst.

SJÄLVKLART tar jag in hästen, om jag går som en zombie av trötthet kvittar... Väldigt oansvarigt att inte göra det, om jag vore som dig så skulle jag säga upp fv-avtalet direkt o se mig om efter en annan fv

KL

Låter nästan för lustigt för att vara sant... :confused:

Hästar som är lösa ska givetvis infångas så snart som möjligt... Låter ju hel sjukt..

SJÄLVKLART tar jag in hästen, om jag går som en zombie av trötthet kvittar... Väldigt oansvarigt att inte göra det, om jag vore som dig så skulle jag säga upp fv-avtalet direkt o se mig om efter en annan fv

Som sagt avtalet är uppsagt. Dock har vi ju tre månaders uppsägningstid. Dock å är det ingen mening att se sig om efter en ny fodervärd då jag har tänkt ha hand om honom nu.

I sådana situationer är man inte trött längre utan KLARVAKEN!

Har du ingen kompis som kan ställa upp för dig under denna tid? Man kan bara inte låta en lös häst bara vara utan självklart måste hästen fångas in!!!!!! Hur äe människor funtade egentligen ?!

Man hämtar hästen, helt klart. Inte en chans att man låter den gå lös. Eller ja är det i hagen så är det ju inge farligt. Men inte så många har hagen ihopsatt med stallet.

Har du ingen kompis som kan ställa upp för dig under denna tid? Man kan bara inte låta en lös häst bara vara utan självklart måste hästen fångas in!!!!!! Hur äe människor funtade egentligen ?!

Jag har ingen här nere som kan ta and om hästen tills jag fött barn. Jag är nyinflyttad här och känner bara min sambo som inte vill ha med hästen att göra. Han är hästrädd...

Man hämtar hästen, helt klart. Inte en chans att man låter den gå lös. Eller ja är det i hagen så är det ju inge farligt. Men inte så många har hagen ihopsatt med stallet.

Vad jag fattade så var detta förra sommaren då de var på sommarbete. Nu är de iallafall installade så risken att han kommer ut nu är inte så stor. Dock fick jag ju inte veta detta förrän nu.

Men vid misskötsel/försummelse brukar ju avtalet kunna sägas upp med omedelbar verkan (beror lite på hur avtalet är skrivet) och det anser jag det vara i det här fallet. FV har inte brytt sig om hästens hälsa i första hand

Men vid misskötsel/försummelse brukar ju avtalet kunna sägas upp med omedelbar verkan (beror lite på hur avtalet är skrivet) och det anser jag det vara i det här fallet. FV har inte brytt sig om hästens hälsa i första hand

Jo jag ahde säkert kunnat ta hem hästen utan problem. Problemet är att jag har ingen plats till hästen än och ska få barn. Jag kan inte hämta honom förrän i slutet av maj då jag har stallplats och ftt mitt barn. Min rygg klarar inte av skötsel av en häst nu. En gammal skada som inte mår bra av två täta graviditeter.

Nu är ju jag som jag är men om du bodde häs inärheten kunde din häst komma till oss på vår hästgård på direkten, för min del spelar tiden på dygnet ingen roll, djur och barns väl och ve går alltid före mina behov! Tant Ylva

Självklart hämtar in hästen!

Det kanske bara är jag, men händer det något så blir man ju alltid "jättepigg" oavsett om det är mitt i natten. Man blir ju orolig :confused:

Vid ett sådant tillfälle där hästen rymt är man ju såklart helt klarvaken och fångar in hästen!

Självklart går man ut och hämtar hästen oavsett hur trött man är ;) Och oftast vaknar man till med eld i baken om någon säger att hästen är lös :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama