Vad gör ni med era islänningar?

pulkaskurk

Trådstartare
Jag har precis flyttat från ett "vanligt" stall till ett "islands stall" och när jag kom kånkande på mina sadlar och skydd osv så såg dem så frågande ut på mig. Jag tränar hoppning/fälttävlan dressyr osv med min ena islänning och den andra tanten henne e de mest ut i skogen å lulla med.. men i alla fall så verkade alla så frågande över att jag hoppar med min Menja, är det bara jag som hopptränar med islänning? Det sägs ju att varierad träning är det bästa och de flesta rider väl dressyrpass ibland å gångartsträningar å i skogen ibland så då borde man väl hoppa också eller? I mitt gamla stall med massa tävlingshästar var det iaf inte konstigt att jag drog iväg på hoppträningar 1 gång i veckan men nu ser folk på mig som om jag vore ett ufo ungefär haha :) Så hur tränar ni era?

Sv: Vad gör ni med era islänningar?

Vad roligt att du gör så många olika saker med dina pållar!:)

Min häst är för tillfället tre år gammal, hans travsele kom i veckan, så nu jobbar jag med att köra in honom.:D
Andratmkrningenmedtrav005.jpg

(detta är dock innan travselen kom)

När han blir lite äldre hade jag tänkt börja löshoppa honom, för jag har sett vad hoppningen gör för baken/ryggen och galoppen på våra ridskolehästar.
Många hos oss har tyckt att jag är lite knasig, men nu får jag mest uppmuntrande ord!

Jag har kollat med en väldigt duktig hästkiropraktor om, hur och när jag kan köra in min pålle och han är väldigt positiv till att jag startar nu!

Så kör så det ryker! JAg tror att vi kommer att få väldigt arbetsglada hästar. De lär i alla fall aldrig bli uttråkade!

Förresten, har du inga roliga hoppträningsbilder på dig och din pålle?

MVH
- Jenny

Jag både hoppar, kör och rider min häst "vanligt".
Hon älskar att hoppa så vi brukar hoppa i skogen lite grann och sen löshoppas. Nu är hon även inkörd, så hon hjälper min pappa i skogen och drar ved. Inga problem alls och hon verkar tycka att det är kul med varrierande arbeten.

Då min ena häst visserligen är långbent, men saknar förståelse för varför man ska hoppa över hinder när man lika gärna kan gå runt dem, eller, om man blir tvingad i rak riktning...plöjer rakt igenom! :eek: ...ja, islänningarna är så himla olika, man får se vad man egentligen har för en hemma, och testa vad som funkar o inte funkar. Här gillas det gångartsridning, dressyr och allmänt "lallande i skogen" :)
Sen har vi en annan, som med förtjusning drar vagn efter sig, och gärna använder stockar i skogen som hopp och skuttlekar..
Vill jag verkligen hoppa, så lånar jag inackorderingens hoppglada halvblod, det ger lite mer, om man säger så..

Jag hoppade lite småskutt med min första islandshäst och hade en tjej som red hoppträningar och -tävlingar (LD - LC).
Min nuvarande häst har jag inte hoppat alls med, jag har blivit för feg. En kompis har provat att hoppa lite i paddocken och det gick segt, jag tror terränghinder skulle passa bättre.
Min häst rids ungefär varannan dag, mest skritt i skogen. Hennes kompis är dräktig (fölar om 3 - 4 veckor), därför har det inte blivit så mycket fartig ridning i år. Rids hon ensam är hon seg, fast det beror på hur man rider också. Jag rider ganska mesigt, jag är rädd för att hon ska bocka eller sticka om jag ökar kraven.
Jag gillar att longera och tömköra men min häst tycker det är tråkigt, jobbigt och onödigt så jag har slutat plåga henne med sånt, vi blir bara sura på varandra.

De flesta som rider islandshäst är vuxna, och de flesta islandshästar är ganska små.

Just när man hoppar hamnar all vikten i rätt stor belastning på ett framben, det känner i alla fall mig inte så jättebekväm med. En lång och tung ryttare gör mycket mer skada just i detta ögonblick än annars. Dessutom hänger ryttarens ben ner så de kan slå i hindret och det är OSKÖNT :crazy:

Jag hoppar gärna lägre naturhinder (där man inte riskerar att riva med fötterna) men det behöver man ju egentligen inte "träna" då de flesta hästar som växt upp vettigt lärt sig ta sig över stock och sten och diken.

Jag har däremot inget emot att proportionerliga "ponnyekipage" hoppar även om rasen råkar vara islandshäst.

Jag hoppar en del, kanske är lite lång men har så pass okej balans att jag tycker det går bra ;)
Hästen är 20 år och tycker det är skitkul att hoppa i terrängen!
Har haft med mig honom på ridskolan några gånger och det har mest varit "Åh vad kul att du rider din islandshäst som en vanlig ponny" typ :p

Jag rider och tränar allsidigt. Hoppar vi blir det mest småhinder i skogen, alternativt löshoppning på banan. Ridkusen tycker det är kul att hoppa så på banan hoppar han ganska högt (eller tja, hinderna ligger väl inte över 50 cm än :o :D ) Jag är dels lite hoppfeg och har dels lite långa ben (och stor överkropp :p ) så jag hoppar inte högt med honom.

Har dock funderat på att låta någon duktig liten tjej/kille testa honom. Det hade han nog tyckt var riktigt kul. Funderar dock fortfarande på hur det skulle påverka honom i övrigt, så vi får se.

Angående skydd finns det en tråd som nyligen var ganska het här på isl.hästforumet, kolla gärna igenom den.

spännande tråd vill oxå vara med här på ett hörn...ska börja löshoppa min islandshäst lite mer och så har vi börjat hoppa naturhinder i skogen ska fixa en liten terrängbana.

min häst är väldigt liten för att vara islandshäst men jag har endå inte benen flera meter neranför magen på han + att jag inte är så lång över så ja tror de funkar bra ska inte hoppa höga hiner endå så.

fast ja tror han kan hoppa haha hoppade över paddockstaketet stillastående utan nån sats första dan i paddocken satt sån tur var inte på men de gick bra för han haha så hoppa högt kan han iaf;)

min släktings islänning hoppa över en boxvägg så va 115cm hög stillastående när han skulle kastreras som typ 2-3åring. så de kan om de vill.

ja tycker de e roligt o hoppa lite småskutt bara så mkt att hästen tycker det är kul och ja me + att man inte ställer så höga krav att hästen inte tycker det är kul längre och börjar vägra och sånt.

vill gärna veta mer om trådskrivaren.

Vad kul att höra att det finns fler än jag som har lite hoppglada islänningar :) Kändes bara så himla dumt att jag kom med mina senskydd å hoppsadel å hoppträns till islandsstallet å dem såg frågande på mig vart halvblodet var ungefär hehe å jag svarade att näe jag hoppar med min islänning.. men klart nu e hon ganska stor hela 138 i mkh och jag e bara 163 lång så jag har inte 2 m långa ben heller som hänger ner till knäna på henne :) dem hamnar liksom precis under magen om jag har vanliga "islänning" läder med jätte raka ben hehe .. men hopplädrena e ju destå kortare så ... men klart ..islandshästar e ju lite "tanthäst" så kanske därför inte så jätte många hoppar å så... Ska se om jag kan hitta några hoppbilder på mig och min islänning när jag kommer hem :) så kan ni få kika :) Kan ni inte lägga ut lite bilder på er och era hästar alltid kul å se ju ... :)

men klart ..islandshästar e ju lite "tanthäst" så kanske därför inte så jätte många hoppar å så

Nej, islandshästar är gångartshästar. Så det är kanske därför inte så många hoppar med dem, själv hade jag nog valt en annan bättre ras för just hoppning. Men visst, vi har väl någon hoppar då och då, har nog varit med på någon hopptävling också.

pulkaskurk skrev:
..islandshästar e ju lite "tanthäst"

:rofl: Det var modigt skrivet.... :rofl:

Själv känner jag mig inte särkilt tantig men är ändå medveten om att mina ben är tillräckligt långa för att välta ner bommarna.

Jag tränar för det mesta i skogen och på vägar men nån enstaka gång har jag markarbetat henne, fast det är hon inte så förtjust i.
I somras testade jag löshoppa henne men hon fattade inte riktigt meningen med det. Och nu i helgen testade jag igen och hon tog några riktigt bra skutt:).

Tycker att de flesta borde göra så mycket variation på arbetet, fast själv gör man inte det:angel:.

Här är ett kort från igår, inte jag som rider och det är kanske därför som hon hoppar. Är ingen hopptalang jag:D.
x1pxzZ39wV--_fD9xcQOXON-3NGXMMe_gEQ578-57KCxMaF14pl7MboY63mBksZ21CgQQABn7RDDaStb-xYsCL6fPjCfDXn3rcsnnwjOw_iPn3isKD3-gWaEJKmMm7btq1zVKwrv1b9A38

Alltså, visst kan hästarna hoppa. Men min erfarenhet är att höjdhoppning inte tillför något i gångartsträningen utan möjligen är roligt för (oftast lite yngre) ryttare.

Den riktiga "kicken" med att just ha islandshäst är ju gångarterna. Vill man hoppa på högre nivåer är det enklare med en häst som är avlad för det och som inte så lätt blandar ihop gångarterna i ansatsen ;)

Lydnadshoppning på blygsamma höjder som inte skadar hästar eller människofötter kan vara bra som lydnadsträning och omväxling.

Men att landa hårt med stor ryttare på liten häst tycker jag är onödigt.

Och allvarligt, om man har hoppsadel och senskydd (varför då, jag har aldrig haft en häst som behövt det? Det tål ju att riva bommarna) och ägnar större delen åt sin ridning åt hoppning, då ska man kanske ha en annan häst? Man får ju inte som vuxen tävla hoppning på en så liten häst - helt korrekt i mina ögon.

Bara för att dementera att jag är en anti-hoppning-tant: här är min hingst på hoppkurs på ett av våra ridläger:
askurhoppar.jpg

Nu använder jag iof inte min tant som hopphäst utan försöker träna varierande och hoppar för att både hon och jag tycker att det är kul .. :) Och iaf här där jag bor och dem som jag vet o m så är det typ 95% tanter som rider islänningar å dem kanske inte e så pigga på hoppa å så.. därför tycker iaf jag att de e lite "tant häst" inte så långt till marken å så å söta snälla å rara för det mesta ... även fast det inte bara e tanter som håller på med dem :) Samma sak iaf när jag åker på kurs då så är det nästan bara tanter och jag :)

Silverkedjan skrev:
Men att landa hårt med stor ryttare på liten häst tycker jag är onödigt.

Och allvarligt, om man har hoppsadel och senskydd (varför då, jag har aldrig haft en häst som behövt det? Det tål ju att riva bommarna) och ägnar större delen åt sin ridning åt hoppning, då ska man kanske ha en annan häst? Man får ju inte som vuxen tävla hoppning på en så liten häst - helt korrekt i mina ögon.

Nu är ju iof inte jag gigantiskt stor på min häst som många andra islandsryttare är på sina om jag hade haft en "vanlig" häst så skulle inte den varit mer än 145-150 i mkh pga min längd så jag är ingen stor tung ryttare som dunsar ner i backen med min stackars häst. Och gör det mest för att både hon och jag tycker det är en kul omväxling och bra träning varför ska inte islänningar ha varierande träning för liksom som alla andra hästar egentligen?

Och Hoppsadel jo för att min tant hoppar som högst 1 m och tycker det är skitkul och då behöver jag en sadel som ger mig väldigt bra stöd att att hålla mig mjuk och fin och sen är jag väl kasnke lite löjligt rädd om min häst men vill inte att hon ska göra sig illa, har iof mest senskydd på när vi tränar lite fälttävlan ute i skogen med mkt pinnar å skit. Men visst snart äger jag en tvätt äkta hopphäst igen men min tant tycker ju fortfarande det är gudomligt roligt att hoppa så bör jag inte göra det då?

Om en häst på 130-140 cm hoppar på bana med hinder på en meter tycker jag inte det längre kan vara uppbygglig allsidig träning utan snarare sådant som kan slita på hästen som ryttaren gör för att h*n tycker det är roligt. Det kan väl vara OK i lagom dos men då ska man inte skylla på att hästen BEHÖVER de höjderna.

Att däremot träna på cavaletti och gymnastikhinder runt 50-60 cm kan vara uppbyggligt för trav och galopp.

Men det kan jag inte förstå att man ska behöva en särskild sadel eller bana för? Roligast tycker väl alla hästar det är att hoppa ute i skogen ?

beror väl på vilken häst det är, min tant hon har en sån framåtbjudning på hinder så hon bara älskar det både på bana och ute och sen hoppar jag inte 1 m varje dag heller utan jag åker på hoppträning 1 gång i veckan och oftast så hoppar vi 60-80cm då beroende på hur hästen känns osv 1m är ju maxat vad vi gör det är ju inte så att vi bara dundrar fram som idioter utan allra oftast är det runt 60 cm och det är ju egentligen ingen höjd. Men sen vill jag ändå ha en sadel med bra stöd i så det så.

gud så kul att du gör så mkt med din isis :)
Om jag hade haft en egen hade den nog också blivit allroundhäst.

jag hoppar mer än gärna med dom jag rider, tycker att det är bra för hästen och eftersom både jag och den älskar det så är det inget fel i det, tycker jag iaf.
Och då är det klart att skydd osv. åker på.

jag dressyrrider hästarna jag rider 2-4ggr/veckan beroende på hur ofta jag rider dom, rider två stycken en gågn i veckan och då får dom gå på ridbanan, resten har man liksom mer att bestämma över själv och då blir det ganska mycket ut, speciellt på tränarens unghäst.

tycker det är bra att lite mer "udda" saker kommer in i islandshästvärlden, inte bara det där med att rida ut i skogen och rida på banan, lite mer hoppning m.m. skulle inte vara fel :D

Här blir det mest dressyr och skogsridning.Min pålle är bara fem år så vi tränar grunderna på banan.Det kan ju hända att det dyker upp ett hinder i skogen.Hästen tycker säkert att det är jätte kul att hoppa men inte jag.Löshoppning är helt okej,men jag är för feg.Hoppade när jag var yngre men nu är jag lastgammal och skitfeg.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V