Vad gör ni med era ett-åringar?

Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag borstar, lyfter fötter, haft täcke och träns på, leder ut på nya ställen, och som sagt har hon löshoppat en gång. Åkt transport ensam längre sträcka har hon också gjort. De äldre uppfödningarna har fått göra samma sak. Min erfarenhet är att de inte glömmer bort, att man inte behöver träna särskilt mycket innan det sitter.

Jag har tränat korta stunder med lång tid emellan och ingen av dem har glömt bort det de lärt sig. Som sagt hade jag inte träffat åringen på två månader och hon hade inga problem med att lyda röstkommandona jag lärt henne.

Min åring är född bredvid E18 och under inflygningen till Arlanda så hon har inte bott i en hage i skogen i hela sitt liv.

Vi köpte en som hade bott i skogen i hagen.. Köpte henne i Mars-april
Hästen hade aldrig gått i grimma va inte avvand från Mamman trots att hon va 10 månader.. Hon va rädd för människor,och allt annat för den delen..
När hovslagaen hade verkat dom som föl hade dom typ varit 3 personer som hade typ tryckt upp henne mot väggen för hon va liv rädd.. Hade vi tagit hem henne och satt henne i hagen och inte gjort nått alls så hade hon fortfrande varit samma rädda häst.

Att du tänkt ge honom ett par dagar med kompisarna är absolut rätt. Dom är ju små och för mycket på en gång är ju inte bra.
Låta han vara över hela sommaren är inte bra. Lätt att dom "glömmer bort"
Jag körde ett "2x2 schema" Alltså 2 dagar vila och 2 dagar utbildning :)

Hästar glömmer inte bort saker. Oftast brukar dem vara "fräschare" efter en vila på 2-3 månader ,efter första "tränings perioden". Unghästar behöver mycket vila framför allt för att smälta allt dem lärt sig!
"Tuggar" man bara på är risken STOR att hästarna tröttnar och blir "loj".

Vi köpte en som hade bott i skogen i hagen.. Köpte henne i Mars-april
Hästen hade aldrig gått i grimma va inte avvand från Mamman trots att hon va 10 månader.. Hon va rädd för människor,och allt annat för den delen..
När hovslagaen hade verkat dom som föl hade dom typ varit 3 personer som hade typ tryckt upp henne mot väggen för hon va liv rädd.. Hade vi tagit hem henne och satt henne i hagen och inte gjort nått alls så hade hon fortfrande varit samma rädda häst.

Jag köpte mig i slutet på maj ett sto på fyra år. Henne har jag känt sen hon var 2år ungefär.. då jag har arbetat på gården där hon är uppfödd (och köpte henne sedan utav uppfodaren). Hon blev heller aldrig hanterad förutom vid verkning, vaccination och avmaskning. Det är den "vildaste" hästen som dem fött upp. Jag hade ALDRIG fått röra henne innan hon var inriden, för hon var som sagt LIVRÄDD för alla människor under hela sin uppväxt.

Sen fångade dem in henne.. red in henne i höstas. Det tog väl nån månad längre(än de andra jämn gamla, som också blivit lika "lite" hanterade som henne) innan de fick sitta upp på henne pga. hon var väldigt känslig och som sagt lite rädd.

Men med bra hästmänniskor runt sig så har även den livrädda hästen som inte blivit hanterad under hela sin uppväxt också blivit en lika trevlig ridhäst som alla andra! Idag skulle man inte kunna tro att hon var "vildhäst" som ung..

Så man måste inte hantera sina unghästar bara för att dem inte är tama. -det blir dem vid inridningen om inte annat. Och sen kan man ställa sig frågan; Varför måste hästen vara tam innan vi ska använda den? (rida/köra)

Jag köpte mig i slutet på maj ett sto på fyra år. Henne har jag känt sen hon var 2år ungefär.. då jag har arbetat på gården där hon är uppfödd (och köpte henne sedan utav uppfodaren). Hon blev heller aldrig hanterad förutom vid verkning, vaccination och avmaskning. Det är den "vildaste" hästen som dem fött upp. Jag hade ALDRIG fått röra henne innan hon var inriden, för hon var som sagt LIVRÄDD för alla människor under hela sin uppväxt.

Sen fångade dem in henne.. red in henne i höstas. Det tog väl nån månad längre(än de andra jämn gamla, som också blivit lika "lite" hanterade som henne) innan de fick sitta upp på henne pga. hon var väldigt känslig och som sagt lite rädd.

Men med bra hästmänniskor runt sig så har även den livrädda hästen som inte blivit hanterad under hela sin uppväxt också blivit en lika trevlig ridhäst som alla andra! Idag skulle man inte kunna tro att hon var "vildhäst" som ung..

Så man måste inte hantera sina unghästar bara för att dem inte är tama. -det blir dem vid inridningen om inte annat. Och sen kan man ställa sig frågan; Varför måste hästen vara tam innan vi ska använda den? (rida/köra)

Nej man kanske inte måste hantera dom som små det är fritt val men varför inte?
jag har inte skaffat häst för att den ska skrota runt i hagen flera månader eller år och vänta på att bli haterad.
Jag har hästar för att jag tycker om att umgås med dom och hantera dom.
Sen vilket syfte andra häst ägare har med sina det får ju stå för dom..

Hästar glömmer inte bort saker. Oftast brukar dem vara "fräschare" efter en vila på 2-3 månader ,efter första "tränings perioden". Unghästar behöver mycket vila framför allt för att smälta allt dem lärt sig!
"Tuggar" man bara på är risken STOR att hästarna tröttnar och blir "loj".

Så du menar att när du ska rida in din häst om en månad så sänger du på en sadel ena dagen och longerar och sedan väntar du 3 månader och inte gör nått alls på dom 3 månaderna och sedan tror du att hästen e färdig att sitta upp på..
Det e en lika dålig gemförelse..
Som du ska tro att man ska prova all utristning på en travare sedan vänta 3 månader sen e det bara tuta och köra ut på solvalla men ursäkta hur menar du nu..

Fast det är en stor skillnad på att ha en travhäst som ska bli start häst och en häst som du ska ha som hobby häst du har liksom inga premie lopp eller kval att sikta på..
Har man valt att köpa en trravare och satsa på att den ska bli nått så kör man enligt mönstret att de ska vara i vagn när de är 1 år vet vissa som går i vagn redan när de är 10 månader inna de släpps ut på sommar bete..
Därför undrar jag varför människor som inte har den minsta aning om hur det fungerar att köra in en travare ska svara på tråden då det är en travare som tråden handlar om från början..

Senast ändrad:

Fast hon skrev ju tränings -period-, inte träningstillfälle, det är ganska stor skillnad. Du kan jämföra det med att ha tränat en månad, slutat med att du fått sitta upp, sedan har vila ett par-tre månader, sedan tränar igen, men då kommer du till uppsittningsfasen grymt mycket fortare, den har alltså inte glömt. Så det handlar verkligen inte om att 'bara', det krävs ju som alltid träning, men den kan må bra av pauser så att den får tid att 'smälta' allt.

Jo, kval har man ju att sikta på även som ridhäst, 3-års testen, kvalitétsproven (för 4-åringar) samt 5-,6- och 7-års championaten, så visst finns där en tidslinje om man vill följa den. Men det ligger ju inte lika tidigt i tiden som för en travare, det håller jag med om.

Fast hon skrev ju tränings -period-, inte träningstillfälle, det är ganska stor skillnad. Du kan jämföra det med att ha tränat en månad, slutat med att du fått sitta upp, sedan har vila ett par-tre månader, sedan tränar igen, men då kommer du till uppsittningsfasen grymt mycket fortare, den har alltså inte glömt. Så det handlar verkligen inte om att 'bara', det krävs ju som alltid träning, men den kan må bra av pauser så att den får tid att 'smälta' allt.

Jo, kval har man ju att sikta på även som ridhäst, 3-års testen, kvalitétsproven (för 4-åringar) samt 5-,6- och 7-års championaten, så visst finns där en tidslinje om man vill följa den. Men det ligger ju inte lika tidigt i tiden som för en travare, det håller jag med om.

Ja det e de jag menar har man en travare så måste man börja hanteringen rätt tidigt för att vara säker på att hinna med allt.. Man kan ju inte gemföra ridsport och trav då det e väldigt olika ..

Så du menar att när du ska rida in din häst om en månad så sänger du på en sadel ena dagen och longerar och sedan väntar du 3 månader och inte gör nått alls på dom 3 månaderna och sedan tror du att hästen e färdig att sitta upp på..
Det e en lika dålig gemförelse..
Som du ska tro att man ska prova all utristning på en travare sedan vänta 3 månader sen e det bara tuta och köra ut på solvalla men ursäkta hur menar du nu..

Fast det är en stor skillnad på att ha en travhäst som ska bli start häst och en häst som du ska ha som hobby häst du har liksom inga premie lopp eller kval att sikta på..
Har man valt att köpa en trravare och satsa på att den ska bli nått så kör man enligt mönstret att de ska vara i vagn när de är 1 år vet vissa som går i vagn redan när de är 10 månader inna de släpps ut på sommar bete..
Därför undrar jag varför människor som inte har den minsta aning om hur det fungerar att köra in en travare ska svara på tråden då det är en travare som tråden handlar om från början..

Nej, jag slänger inte bara på sadeln, väntar tre månader och sen rider på hästen...

Jag "tar hem" hästen, hanterar den/lägger på sadel osv. under va 1-2 veckor, rider in den på ca 6-7 veckor och sen får den vila 2-3 månader.. och sen fortsätter man där man slutade sist. ev. lite repetitions övningar första veckan. De brukar kunna; gå fram, stanna, svänga & flytta bakdelen och framdelen efter första perioden. -de ska alltså kunna "grov-grunden"

Nej man kanske inte måste hantera dom som små det är fritt val men varför inte?
jag har inte skaffat häst för att den ska skrota runt i hagen flera månader eller år och vänta på att bli haterad.
Jag har hästar för att jag tycker om att umgås med dom och hantera dom.
Sen vilket syfte andra häst ägare har med sina det får ju stå för dom..

Ibland måste man sätta hästens välmående i första hand... och inte alltid sig själv.
Jag vet inte hur du tänker, men jag tycker iaf att unghästar måste få vara unghästar och när man inte ska använda dem så ser jag inget syfte med att träna dem i "onödan"... hästen får inte ut något utav det.

Jag upplever också att hästar som får vara "ifred" på stora lösdrifter med större flockar är mycket trevligare att hantera som vuxna hästar, eftersom dem får en annan distans till människan och lär sig "hästspråk" ordentligt utav "sina egna". Jag tycker inte att vi ska vara där och "pilla" för mycket, för då får man en häst som är mer "på" och inte har samma respekt och distans.

Jag skulle vilja att du citerar vart TS skivit att det är en travhäst det handlar om..

Som jag fattade det som så skulle det bli en ridhäst? men som också skulle gå att köra? då målet var att kunna tömköra hästen i höst och sen skicka på inkörning i vår, -då hästen är 2år.. eller har jag fel?

Min ettåring går på bete, jag är ute hos henne ett par gånger om dagen och kollar så allt är ok.. hon tränas inte på ngt sätt utan jag visiterar henne dagligen och myser en liten stund.

Precis,är ingen travhäst jag har. Ska bli ridhäst,men jag skulle gärna vilja variera ridningen med körning,dels för att min sambo är dödförtjust i att köra häst = han får ett intresse som jag gillar! :D Men också så klart att jag tycker det är mysigt att ta en sväng i rockard då och då,sen kan vi komma ut samtidigt både jag och sambon.

Skulle vilja lämna han på inkörning nästa sommar/höst,så kan jag köra ett par dagar i veckan,sen så skickas han på inridning på sommaren/hösten när han fyllt tre.

Men vi får se vad som händer med körningen,kan bli så att han blir "för stor" också,sen beror allt på hur mycket han växer,vill ju inte lämna iväg han på något mitt i en växtperiod!

Han blir just nu klappad på,och ibland uppplockad ur hagen för att bli avborstad. Dock så måste jag träna mer på att stå i stall och stå still när hovslagaren kommer,men det ordnar sig nog det med.

Ibland måste man sätta hästens välmående i första hand... och inte alltid sig själv.
Jag vet inte hur du tänker, men jag tycker iaf att unghästar måste få vara unghästar och när man inte ska använda dem så ser jag inget syfte med att träna dem i "onödan"... hästen får inte ut något utav det.

Jag upplever också att hästar som får vara "ifred" på stora lösdrifter med större flockar är mycket trevligare att hantera som vuxna hästar, eftersom dem får en annan distans till människan och lär sig "hästspråk" ordentligt utav "sina egna". Jag tycker inte att vi ska vara där och "pilla" för mycket, för då får man en häst som är mer "på" och inte har samma respekt och distans.

Så då menar du då alltså att ALLA hästar i sverige som tränas till trav och blir haterade från de att de är 1 år gammla mår dåligt och att de som tränar dom bara tänker på sig själva då eller ??´
Och träna i onödan kan man ju inte påstå..
Bara för att du har den åsikten att hästen inte ska hanteras förens den ska ridas in som i ditt fall är 2 år senare än när man har en travare så kan ju du inte tycka att du har rätt.
Eftersom att TS skrev köras in och inget om inridning antog jag att hästen skulle köras in till trav ..
Men om så nu inte är fallet så kan ju du i alla fall inte påstå att alla travmänniskor gör fel när de börjar hantera hästarna efter avvänjning..
Och de får inte va i en flock? och med andra hästar ?
Vart har du fått den dumma tanken?
jag har mina unghästar ihop med vuxna andra hästar i en sommarhage just nu och de har gått där sedan Maj månad..
Bara för att vi kör/longerar/ promenera eller rider 1 timme om dagen så betyder inte de att hästarna inte får va tillsammans de andra timmarna.

De andra 20åren då jag jobbade med halvblod och ponnysar red in dem och utbildade dem vidare i både hopp och dressyr så hanterade vi oxå unghästarna från små då de underlättar vid inridning.. Då har man en stabil 3 åring som går att rida ut på själv då hästen har 100% förtroende för personen på ryggen för att man har känt varandar så länge och blivir hanterad på samma sätt så länge.
Men alla har ju sina metoder som sagt..

Det e ju bara att du är expert på travare oxå hur många hästar har du kört in och ridit in i ditt liv?
Eftersom att du framställer det du säger som fakta?
Har du nångång provat att hantera en egen uppfödning från dag 1 och sedan fått ett kvitto på det som säger att det va helt fel??
Jag VET att allt jobb jag har lagt ner med mina unghästar är rätt då mina hästar hade inte blivit de individer de är idag om jag inte gjort så..

Så då menar du då alltså att ALLA hästar i sverige som tränas till trav och blir haterade från de att de är 1 år gammla mår dåligt och att de som tränar dom bara tänker på sig själva då eller ??´
Och träna i onödan kan man ju inte påstå..
Bara för att du har den åsikten att hästen inte ska hanteras förens den ska ridas in som i ditt fall är 2 år senare än när man har en travare så kan ju du inte tycka att du har rätt.
Eftersom att TS skrev köras in och inget om inridning antog jag att hästen skulle köras in till trav ..
Men om så nu inte är fallet så kan ju du i alla fall inte påstå att alla travmänniskor gör fel när de börjar hantera hästarna efter avvänjning..
Och de får inte va i en flock? och med andra hästar ?
Vart har du fått den dumma tanken?
jag har mina unghästar ihop med vuxna andra hästar i en sommarhage just nu och de har gått där sedan Maj månad..
Bara för att vi kör/longerar/ promenera eller rider 1 timme om dagen så betyder inte de att hästarna inte får va tillsammans de andra timmarna.

De andra 20åren då jag jobbade med halvblod och ponnysar red in dem och utbildade dem vidare i både hopp och dressyr så hanterade vi oxå unghästarna från små då de underlättar vid inridning.. Då har man en stabil 3 åring som går att rida ut på själv då hästen har 100% förtroende för personen på ryggen för att man har känt varandar så länge och blivir hanterad på samma sätt så länge.
Men alla har ju sina metoder som sagt..

Det e ju bara att du är expert på travare oxå hur många hästar har du kört in och ridit in i ditt liv?
Eftersom att du framställer det du säger som fakta?
Har du nångång provat att hantera en egen uppfödning från dag 1 och sedan fått ett kvitto på det som säger att det va helt fel??
Jag VET att allt jobb jag har lagt ner med mina unghästar är rätt då mina hästar hade inte blivit de individer de är idag om jag inte gjort så..

Inget jag har sagt är ren fakta.. jag citerar bara mig själv; "Jag upplever också att hästar som får vara "ifred" på stora lösdrifter..." . Alltså skriver jag bara utifrån mina egna erfarenheter.

Jag har heller aldrig sagt att jag är någon expert utav något slag.. som sagt, jag skriver utifrån mina erfarenheter.

Jag upplever ofta att travhästar (mina erfarenheter utav dem travhästar som jag har mött!) att dem är lite "på". De kommer gärna fram och hälsar, men är för närgångna. Och då handlar det om lite "buffar" på axeln medan man står och pratar med någon annan. Knuffar en lite i ryggen.. och skulle det hända något har jag en känsla av att den lika gärna skulle kunna springa över mig om det behövs.

Jag ser hellre att man inte hanterar unghästarna eftersom mina erfarenheter säger att hästen får en annan distans (i grunden, ..sen präglas ju hästen utav hästhanteraren) Men man får en bättre grund att stå på. Eftersom hästen har en annan distans, den går bara inte fram och buffar en i ryggen. Och jag vill ha den känslan av att hästen INTE skulle springa över mig, även om den blev jagad. Hästen ska se mig som "stor & stark" och någon som man inte kan rubba.

Jag har ingen egen uppfödning, MEN jag arbetat på en större hästgård (ca 70-80 individer) och träffat på massor med olika typer av hästar. Har även följt de föl/unghästar på gården -då jag (tillsammans med andra anställda och gårdens ägare) stått för omvårdnaden av hästarna. Sen har jag också haft som huvuduppgift att rida.. och då ingår det några hästar som är under inridning.

Jag är inne på din linje. Aldrig under mina år med unghästar har jag behövt göra mer än den dagliga visitationen (1-2 gånger om dagen i hagen) och det som blir hanteringsträning av naturliga skäl (verkning, vaccinering, sårvård, hagbyte etc) innan det är dags att förbereda för sadelinvänjning. Har aldrig stött på några problem vid inridning, unghästarna känner oss från tillräckligt väl och är trygga i sig själva.

Jag tror att man ofta, som hobbyuppfödare, överhanterar hästarna för sin egen skull - för att man tycker det är så roligt att hålla på att träna. Det betyder inte att jag tror att hästarna direkt lider av det, men det gör nog inte så stor nytta i förlängningen heller.

Jag upplever ofta att travhästar (mina erfarenheter utav dem travhästar som jag har mött!) att dem är lite "på". De kommer gärna fram och hälsar, men är för närgångna. Och då handlar det om lite "buffar" på axeln medan man står och pratar med någon annan. Knuffar en lite i ryggen.. och skulle det hända något har jag en känsla av att den lika gärna skulle kunna springa över mig om det behövs.

Hur tänker du nu?

ja du upplever....
Tyvär så är det så att alla gör som de själva vill med sina hästar..
Jag förstår dock inte vad problemet är om jag hanterar mina hästar tidigare än ni som håller på med ridning eftersom att vi håller på med en helt annan sport så vad e problemet?

Och det e synd om du träffat på odrägliga travhäst dock tycker jag inte att du ska vara så trångsynt och dra alla över en kam när det gäller travhästar..
När man skickar sina unghästar till ett proffs så kommer de ditt vid ett års ålder, när man säljer sina unghästar på kriterieaktionen så är de oxå 1 år..
Tror du att om dessa inte va hanterade att man skulle kunna visa upp de för potentiella köpare om de inte gick att hantera??
Majoriteten av de som håller på med trav hanterar sina hästar från de att de är år så gör jag fel så gör alla de i så fall..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈