Vad gör ni med era ett-åringar?

Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

KL
om vi inte pratar extremsport träning så som trav och galopp, så tycker jag rent generellt, att folk gör för mycket med sina ettåringar nuförtiden. Mest tolkar jag det som ett människo problem - det är människan som är för ivrig ;)

som redan nämnts i tråden så har man forskat på detta och det finns tillochmed belägg för enligt viss forskning, att de blir tryggare med måttlig hantering av folk än idogt "tränande" hitten och ditten som väldigt unga.

basics jag gör med en ettåring: den ska gå att leda, kunna stanna via tryck, flytta sig undan för tryck från backen lite, lyfta hovar och kunna stå uppbunden samt borstas. Gärna lite vana att lastas helt opretentiöst och att kunna vara själv utan andra hästar lite av och till i samband med hantering. Thats it. Det finns ingen större mening att hålla på med sånt som att lära den gå på lina, ha träns osv, för det lär de sig blixtsnabbt ändå när de är lite mindre unga och de har vuxit till sig i skallen lite. Föl och ettåringar har inte mental mognad att ta in och fokusera på en massa träning hitten och ditten som hästägaren ser som "långsiktig planering". ;)

KL
om vi inte pratar extremsport träning så som trav och galopp, så tycker jag rent generellt, att folk gör för mycket med sina ettåringar nuförtiden. Mest tolkar jag det som ett människo problem - det är människan som är för ivrig ;)

som redan nämnts i tråden så har man forskat på detta och det finns tillochmed belägg för enligt viss forskning, att de blir tryggare med måttlig hantering av folk än idogt "tränande" hitten och ditten som väldigt unga.

basics jag gör med en ettåring: den ska gå att leda, kunna stanna via tryck, flytta sig undan för tryck från backen lite, lyfta hovar och kunna stå uppbunden samt borstas. Gärna lite vana att lastas helt opretentiöst och att kunna vara själv utan andra hästar lite av och till i samband med hantering. Thats it. Det finns ingen större mening att hålla på med sånt som att lära den gå på lina, ha träns osv, för det lär de sig blixtsnabbt ändå när de är lite mindre unga och de har vuxit till sig i skallen lite. Föl och ettåringar har inte mental mognad att ta in och fokusera på en massa träning hitten och ditten som hästägaren ser som "långsiktig planering". ;)

Fast det beror ju på helt vilken sport man håller på med och vad man har hästen till.. det är väl förståeligt om du har en häst som du tänker rida in när den är 3 att du inte börjar vänja den vid sadel och träns vid 1 års ålder de finns ju ingen direkt andledning till de..

Hur menar du nu? det är ju precis det jag skriver.

jag ser hur mycket folk som helst som börjar styra och träna både ditten och datten med sina ettåringar som inte ska ridas in förrän de är tre. Det är det tråden handlar om.

Jag håller med Mackan, men självklart får folk göra som de vill! Min ettåring går att leda, lyfta hovar, stå uppbunden, kan vara själv i stallet. Jag tycker hon är mycket hanterad för att vara 1, jag har haft de åringar som går ut på bete 1 maj, kommer in en gång eller två under sommaren för verkning, annars går ute dygnet runt till 1 oktober.

Kan vara bra om de är vana vid viss hantering i händelse av olycka så att de går att fånga i hagen och att de är vana att stå uppbunda om man måste tvätta sår eller liknanade samt vana att gå på transport om man måste åka iväg känner jag.

Vi har inte haft några problem. Hingstarna rymde förra vintern några gånger och vi fick tag på alla ; inklusive se som absolut inte vill fångas! det är alltid folk runt på gården och är det någon vi måste ha tag på så vallar vi in den i nått hörn och fångar den sen.

Vi har heller inte haft problem om vi måste tvätta något sår el. liknande. De står uppbundna när de verkas och det har faktiskt räckt för att de ska lära sig.. vi har aldrig tränat att ha dem uppbundna, men ändå kan de det när det är dags att ridas in.

Transport är nog heller inga problem.. jag upplever att de är svårt att lasta om de har varit med om något obehagligt i/runt transporten. Är det första gången brukar man kunna övertala med lite godis :)

Som sagt, vi har aldrig tränat nån häst (först vid inridning) men ändå aldrig haft problem om det händer något. Det har räckt bra med daglig tillsyn (då brukar man även klappa dem lite) och verkning. (och såklart vaccinationer osv)

Sysselsätter ni dom på något sätt,eller låter ni dom bara stå i hagen med kompisarna och bara vara?

Har nyligen fått hem en ett-åring,och jag är rädd att göra för mycket/för lite. :D

Vi brukar ta ur hagen,borsta av,gå något varv på gården och spana på alla läskiga traktorer och grejer,sen några varv på ridbanan,öva lite förflyttningar,backa frammåt,sidan. Mest för att vänja han vid att bli hanterad och kunna gå ifrån kompisarna.

I dag provade vi även att "longera" (dvs gå runt mig i en volt),han förstog så klart inte alls vad matte höll på med,men han gick då ett varv i bägge varven tillslut,så då var matte nöjd. Inga höga krav alls,men jag vill inte sluta förens han gör det som jag tänkte att han skulle göra,men då sätter jag som sagt små små mål åt gången. Vi provade även att lägga på en tömkörningsgjord.

Tänkte han skulle få vara helt i fred i några dagar nu,och bara gå med kompisarna. Långsiktiga målet är att det ska kunna gå att tömköra han till senhösten,och skicka han på inkörning nästa sommar när han är två.

Går jag för snabbt framåt? Bör jag bara låta han vara under sommaren?

Jag hade fortsatt med de du gör därimot hade jag skippat longeringen..

När mina pållar e 1 år så brukar jag lägga på ett shabrak på dom å ta en täckes jord å spänna på så dom vänjer sej vid de sen brukar vi gå lite i skogen.. sen e de borstning, last träning, miljö träning som du gör.. gå på farliga grejor å under å förbi mm mm.. täna på å va inne själv å med sällskap mm mm.. Därimot så grejar jag inte med dom mer än MAX 3 dagar i veckan.. går ut gör jag max 1 gång i veckan. pyssel kan man ju göra varje dag men jobb ska dom ju inte göra varje dag =) De har funkat på alla våra 5 unghästar

KL

Bevisligen finns extremt många hästar här i världen som har "tränats" både från dag 1 eller först vid 2-3 års ålder och det har gått bra för dem alla. Så det beror nog mer på tränaren, hur det i slutändan går.

Nu har jag ingen 1åring, men hade jag en, eller ännu bättre; ett föl, så skulle åtminstone jag vilja vänja den hästen med det mesta så tidigt som möjligt. Det kan ju vara de mest enkla sakerna som man kan smyga in i vardagen sådär, utan att det blir en grej av det.
Jag skulle inte börja rida hästen förrän vid 4 års ålder, men fram tills dess kan man göra mycket med den ändå. Tömköra kan du göra relativt tidigt och ska du köra in hästen börjar du ju tömköra redan med 1åringen.

Jag skulle även börja arbeta hästen vid hand (alltså träns plus tyglar eller kapson) redan som 2-3 åring för att dels hjälpa den att bygga muskler till uppsittningen och så får man mycket tillgodo om unghästen redan kan tygeltag och några rörelser när man sitter upp. Men det är jag det :)

Dock är det ju viktigt att fortfarande låta unghästen vara häst i kuperad hage med hagkompisar, att inte träna för ofta och låta den ha viloperioder.

Bevisligen finns extremt många hästar här i världen som har "tränats" både från dag 1 eller först vid 2-3 års ålder och det har gått bra för dem alla. Så det beror nog mer på tränaren, hur det i slutändan går.

Nu har jag ingen 1åring, men hade jag en, eller ännu bättre; ett föl, så skulle åtminstone jag vilja vänja den hästen med det mesta så tidigt som möjligt. Det kan ju vara de mest enkla sakerna som man kan smyga in i vardagen sådär, utan att det blir en grej av det.
Jag skulle inte börja rida hästen förrän vid 4 års ålder, men fram tills dess kan man göra mycket med den ändå. Tömköra kan du göra relativt tidigt och ska du köra in hästen börjar du ju tömköra redan med 1åringen.

Jag skulle även börja arbeta hästen vid hand (alltså träns plus tyglar eller kapson) redan som 2-3 åring för att dels hjälpa den att bygga muskler till uppsittningen och så får man mycket tillgodo om unghästen redan kan tygeltag och några rörelser när man sitter upp. Men det är jag det :)

Dock är det ju viktigt att fortfarande låta unghästen vara häst i kuperad hage med hagkompisar, att inte träna för ofta och låta den ha viloperioder.

Håller med..så gör vi med våra hanterar från dag 1 med föl... det ska va naturligt för dom att umgås och hanteras av människor varje dag för det e ju de vi kommer göra med dem när de blir äldre vare sig det blir rid eller körhäst..
Sen ska det få vara hästar och få ha stora fina hagar att röra sig i och vara ute så mycket som möjligt. våra går ut på bete från Maj - Oktober dygnet runt om vädret tillåter oavsätt om dom e 1, 2 eller 12-13 år.
vinter tid ut kl 6 på morgonen och är ute tills det börjars skymma .. som tidigast vid 16 tiden på vintern. Skulle aldrig kunna tänka mig att inte hantera dom bara för att jag kan ta de sen som många tänker.
Har sett fall då man släppt ut dom i en lösdrift och inte hanterar dom alls förens dagen då det e dags att börja utbilda.. då kan vissa hästar va rädda och skygga då de inte alls e vana vid människor.. Tar ju bara några minuter per dag att leda runt lite, visitera,lyfta fötter och kela lite.. Tyvär har visas inte tid med de.

Hm....
Om du läser rubriken på tråden så handlar den om vad man gör med ettåringar. Mitt svar är utifrån det. Så gör det inte till något nu där jag sagt att de ska gå ohanterade på lösdrift och inte röras av en enda människa. Läs gärna vad jag skrivit igen som sagt ;)

Hästar lär sig så fort o det finns ingen anledning att börja i förtid för vad som komma skall.
Rörelser- innan den suttits på:confused:
Det blir iallafall inte samma när du sitter upp.

Man har börjat med tidig uppsutten tillvänjning.
det finns ingen anledning att vänta till den är 4. bättre att vänja den vid lite vikt på ryggen o sen låter man dem vara o smälta det den lärt sig. Den lilla vikten en kort stund tål de.
Hästar glömmer inte som många tror, utan kan tvärtom fungera bättre efter vilan från all hantering. Tycker att det är kul att få lära sig mer...

Hästar lär sig så fort o det finns ingen anledning att börja i förtid för vad som komma skall.

det finns ingen anledning att vänta till den är 4. bättre att vänja den vid lite vikt på ryggen o sen låter man dem vara o smälta det den lärt sig. Den lilla vikten en kort stund tål de.
Hästar glömmer inte som många tror, utan kan tvärtom fungera bättre efter vilan från all hantering. Tycker att det är kul att få lära sig mer...

Varför skulle det inte bli samma när du sitter upp?
Om hästen kan göra öppna vid hand är det bara att överföra hjälperna till ryggen sen. Som du sa, hästar lär sig fort, så det är inget problem att överföra från marken till ryggen :)

För det första är inte hästen skapt för att ha ryttare på ryggen överhuvudtaget, och att sen börja sitta på dem när de är 2,5 år är alldeles för tidigt, tycker JAG. För övrigt var det vid tre år man började sitta på dem förr, men nu har det blivit ännu tidigare... (något jag kom att tänka på nu)
Klart att man kan hänga på hästen tidigare än 4, för att vänja den osv, men jag vill inte rida den tidigare än det iaf.

Jag tror på förberedande arbete, därför skulle jag hellre förbereda hästen fysiskt innan jag sitter upp på den, för att underlätta för den. Har man arbetat hästen vid hand, gått promenader osv så har man ju gjort en del av arbetet man sedan skulle ha framför sig när man började rida hästen.
Men ja, att hänga och möjligtvis sitta lite på hästen tidigare klarar den förstås av, där handlar det ju om att vänja den.

Nu har vi kommit in på lite sidospår och jag ber om ursäkt om det var jag som "började det". Ville bara räta ut lite frågetecken denna gång :)

Hm....
Om du läser rubriken på tråden så handlar den om vad man gör med ettåringar. Mitt svar är utifrån det. Så gör det inte till något nu där jag sagt att de ska gå ohanterade på lösdrift och inte röras av en enda människa. Läs gärna vad jag skrivit igen som sagt ;)

Jag ber om ursäkt, det var inte min mening. :)

Precis! :)
Känns ju lättare för en själv om man tar lite i taget under flera år än lämnar allt till sista stund :) (då menar jag utöver det "vanliga" som lyfta hovar, kratsa, borsta, stå uppunden, gå undan för tryck osv)

Sen beror det ju mycket på vad man har tänkt göra med sin häst. Tävlingshysterin gör ju att folk ska ut på banorna med sin unghäst så fort som möjligt. Inte dör ju hästarna av det, men jag tar det hellre lite lugnare med min unghäst :) Så hinner man lukta lite på blommorna ibland också!

V

Klart att man kan hänga på hästen tidigare än 4, för att vänja den osv, men jag vill inte rida den tidigare än det iaf.

Jag tror på förberedande arbete, därför skulle jag hellre förbereda hästen fysiskt innan jag sitter upp på den, för att underlätta för den. Har man arbetat hästen vid hand, gått promenader osv så har man ju gjort en del av arbetet man sedan skulle ha framför sig när man började rida hästen.
Men ja, att hänga och möjligtvis sitta lite på hästen tidigare klarar den förstås av, där handlar det ju om att vänja den.

Det finns studier som visar att hästar som börjar ridas vid 3½års ålder löper minst risk att få spatt.

Om hästen går på lösdrift, ute dynget runt med stor flock och i en bra hage så får den att det där fysiska och man behöver inte "träna upp" hästen innan man sitter på. Sen är det faktiskt så att man rider så pass korta stunder i början så de behöver inte vara "muskelknuttar" för att klara det :)

Precis! :)
Känns ju lättare för en själv om man tar lite i taget under flera år än lämnar allt till sista stund :) (då menar jag utöver det "vanliga" som lyfta hovar, kratsa, borsta, stå uppunden, gå undan för tryck osv)

Lyfta hovar, stå uppbunden, kratsa hovar osv. lär sig hästen ändå under verkning :) man bör verka ca var 8e vecka, och då gör man det en gång varannan månad ungefär under 3½år.. så den biten får man "gratis" och behöver egentligen inte träna något speciellt på :laugh:

kan bara hålla med dig!:bow:

kan bara hålla med dig!:bow:

jag gjorde ett test på min bara för det :D Jag började hoppa bredvid henne, alltså hoppa upp o ner på marken som en groda. Hon tittade på mig och ryggade och blåste upp sig lite. Jag hoppade 1 gång på var sida.

5 dagar senare gjorde jag samma sak och hästen lyfte inte ens en hov även när jag hoppade precis bredvid (o ena handen rörandes på hästen).

Så fort går det att lära in :D

Så fort kan det ju inte gå för alla. Jag har då inte varit på en enda ridhästtävling utan att se någon med stora problem att lasta sin häst.

fast det har ju inget med detta att göra?
inget är lättare enligt mig, än att lasta en unghäst med absolut noll dåliga erfarenheter av lastning. det går på ett kick och gör man rätt från början blir det aldrig några påföljande problem.

att folk på tävling du ser har lastproblem har ju inget att göra med att de inte vant sina hästar korrekt som unghästar. snarare att folk ö.h.t inte vetat/vet vad de sysslar med och därmed har det blivit fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka