Vad gör ni med era ett-åringar?

Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

:confused: Jag förstår fortfarande inte vad detta, eller vikten, har att göra med tråden? :confused:

haha ok.

fast poängen är ju att oavsett liten eller stor häst så har man inte lastningsbekymmer såvida hästen inte har dåliga erfarenheter, så även om du inte lastat din ettåring utan lastar den som 3 åring så är det sak samma om du inte klantar dig och gör en grej av det liksom..... framför allt ska ju vikten inte spela roll för gör du rätt ska du inte behöva vara ens i närheten av att lyfta in hästen.

fattar fortfarande inte riktigt hur din iaktagelse på alla tävlingar har med sammanhanget att göra men men. jag är väl trögfattat ikväll antar jag :D

Så fort kan det ju inte gå för alla. Jag har då inte varit på en enda ridhästtävling utan att se någon med stora problem att lasta sin häst.

jag är ganska övertygad att de flesta hästarna, som är oförstörda, är väldigt lättlärda.

Men är då hästfolket inom travet skickligare? Det är sällan på travtävlingar man ser en svårlastad häst.

Men är då hästfolket inom travet skickligare? Det är sällan på travtävlingar man ser en svårlastad häst.

Det kan ha att göra med flera olika faktorer. Hästhanteringen skiljer sig lite inom trav och ridhäst.. alla "grenar" har olika "traditioner" och kulturer. Sen tror jag faktiskt att det är så att ute på travlopp är det oftast "proffs" kuskar? som har mer erfarenhet och där med mer lättlastade hästar,. Medan på en hopptävling så är det privat personer.. och det är en viss skillnad på privata hobbyryttares hästar och proffstränarnas hästar. Proffstränarnas hästar är med "uppfostrade" eftersom tränarna har mer erfarenhet och kan läsa av hästen på ett annat sätt.. medan privat personen rider på hobbynivå, endast på sin egna häst några dagar i veckan..

Det kan vara en anledning.. ? *bara spekulerar lite...*

Lyfta hovar, stå uppbunden, kratsa hovar osv. lär sig hästen ändå under verkning :) man bör verka ca var 8e vecka, och då gör man det en gång varannan månad ungefär under 3½år.. så den biten får man "gratis" och behöver egentligen inte träna något speciellt på :laugh:

Men det är ju inte hovslagarens uppgift att träna ens egen häst?! :P

fast det har ju inget med detta att göra?
inget är lättare enligt mig, än att lasta en unghäst med absolut noll dåliga erfarenheter av lastning. det går på ett kick och gör man rätt från början blir det aldrig några påföljande problem.

att folk på tävling du ser har lastproblem har ju inget att göra med att de inte vant sina hästar korrekt som unghästar. snarare att folk ö.h.t inte vetat/vet vad de sysslar med och därmed har det blivit fel.

Word!!
Lastning beror helt och hållet på människan.

Den erfarenhet jag har av travmänniskor är att man bryr sig inte så mycket om vad hästen tycker om saken, utan den ska in i transporten - punkt och slut. Sen om man måste använda slag, hårda ord och linor spelar ingen roll, för hästjäveln ska in.

Jag har ju hellre en häst som gladeligen går på transporten för att den litar på mig och för att den känner sig trygg i transporten.
Men det finns säkert travmänniskor som tänker på hästens psyke också :)

Men det är ju inte hovslagarens uppgift att träna ens egen häst?! :P

Vi verkar våra hästar själva.

Men om man inte kan det och har hovslagare så tycker jag ändå att man kan låta hästen vara. Hovslagaren tränar inte hästen på något sätt, utan ägaren hämtar hästen, knyter fast den och sen verkar hovslagaren.. om hästen "bråkar" så sätter ägaren på bremsen och då brukar de allra flesta hästar bli lugna. När den har verkats några gånger så tar den det mer med ro.

Jag tycker inte att hovslagaren tränar hästen när den håller fast benet och verkar. Verkning är såklart en träning i sig, men det är inte hovslagaren som är tränaren. (om du hängde med? :P)
'
Sen som sagt så verkar vi hästarna själva. Det kan vara en fördel att lära sig det om man har mycket unghästar. Han som äger gården är utbildad hovslagare ifrån början.. (men arbetar inte som hovslagare längre, utan skor/verkar bara sina egna hästar)

Den erfarenhet jag har av travmänniskor är att man bryr sig inte så mycket om vad hästen tycker om saken, utan den ska in i transporten - punkt och slut. Sen om man måste använda slag, hårda ord och linor spelar ingen roll, för hästjäveln ska in.

Jag har ju hellre en häst som gladeligen går på transporten för att den litar på mig och för att den känner sig trygg i transporten.
Men det finns säkert travmänniskor som tänker på hästens psyke också :)

Efter 23 år som ridmänniska .. tävlat både hopp och dressyr.
Och nu de senaste 2 åren skiftat över till att äga 3 travhästar och står i ett stall med bara travare så kan jag med handen på hjärtat säga att de som spöar på sina hästar och står med dem 2 timmar på tävlings platsen och på 3 års test och andra arramgemang är tyvär människor som rider och inte de som sysslar med trav..
Va iväg med våran 1 åring när hon skulle frysmärkas tillsammans med ett 20 tal andra åringar och de hästarna lastades på transporterna lungt och harmoniskt någon av dem kanske behövde en putt i rumpan och få fundera lite men det va inge linor, spön eller hårda ord...

Vi har en 1 åring och 2 åring som vi last tränat sedan de va 6 månader för att vi ska slippa stå där med en svårlastad häst den dagen som de kanske blir sjuka och ska på klinik..
Tror dock att en Travare åker transport oftare som unghäst.
Våra ungästar har varit på frysmärkning, fri röntgen, och på kilink för att kolla tänder och ta bort varg tänder.

KL
Jag brukade alltid vara iväg på några utställningar med mina 1 åringar. Jag vill ha dem hanterade o släpper dem inte vind för våg i hagen en hel sommar. Av dygnets 24h så går de 23h i hagen varje dag o 1h ägnar de sin tid med mig.
Har idag en 2 åring som är ohanterad när han kom till oss. ALLT är farligt för honom. Svårfångad, får panik för minsta lilla, jättejobbigt! Han börjar sakta men säkert bli bättre, mkt tackvare att han går med sin storebror som är så hanterad sen födseln. Denna pojke skulle inte kunna gå att rida in utan problem som 3 åring.

Jag tror på att se individuellt när det gäller hantering o vara salig i sin egen tro. Av de 26 uppfödningar vi haft så har endast 2 varit svårhanterade - de 2 som inte hanterats dagligen från födseln.....

Sen behöver man inte göra så mkt med en 1 åring, mina mål brukar vara att de ska kunna vara ledbara i skritt o trav (för utställningssyfte) kunna åka transport, stå uppbunden, kunna tvättas o verkas, ha träns på (hingstar måste ha träns på utställning som 1 åring) efter sommaren så brukar vi börja tömköra 1½ åringen, sen under vintern börja med inkörning o löshoppning. De får gå med som handhäst tidigt, det har man igen sen vid inridning, dels att de kan gå brevid en annan häst o ha en människa sittandes "ovanför" o dels för att när man sen rider in så är det enkelt att kunna ha en säkerhetslina på unghästen så denne kan följa en trygg ledarhäst utan ledare på marken.

KL
Han börjar sakta men säkert bli bättre, mkt tackvare att han går med sin storebror som är så hanterad sen födseln. Denna pojke skulle inte kunna gå att rida in utan problem som 3 åring.

Vi hanterar inte våra unghästar mer än vid verkning, daglig tillsyn (i hagen), vaccinationer osv. -de är alltså inte alls mycket hanterade! men vi rider in dem utan problem när de är 3..

Sysselsätter ni dom på något sätt,eller låter ni dom bara stå i hagen med kompisarna och bara vara?

Har nyligen fått hem en ett-åring,och jag är rädd att göra för mycket/för lite. :D

Vi brukar ta ur hagen,borsta av,gå något varv på gården och spana på alla läskiga traktorer och grejer,sen några varv på ridbanan,öva lite förflyttningar,backa frammåt,sidan. Mest för att vänja han vid att bli hanterad och kunna gå ifrån kompisarna.

I dag provade vi även att "longera" (dvs gå runt mig i en volt),han förstog så klart inte alls vad matte höll på med,men han gick då ett varv i bägge varven tillslut,så då var matte nöjd. Inga höga krav alls,men jag vill inte sluta förens han gör det som jag tänkte att han skulle göra,men då sätter jag som sagt små små mål åt gången. Vi provade även att lägga på en tömkörningsgjord.

Tänkte han skulle få vara helt i fred i några dagar nu,och bara gå med kompisarna. Långsiktiga målet är att det ska kunna gå att tömköra han till senhösten,och skicka han på inkörning nästa sommar när han är två.

Går jag för snabbt framåt? Bör jag bara låta han vara under sommaren?

Du gör ett kanon jobb!!! :D
Ju mera du hanterar honom, ju lättare har du senare med inkörning, lastträning m.m.

Jag utsätter mina unghästar för det mesta redan när dom är små. Vissa tycker jag kan vara lite "elak" men i slutändan har jag en häst som inte är rädd för något. Visst blir dom rädda för saker som dom inte är vana med men det tar bara sekunder innan dom går fram och kollar läget.

Vad jag kan förstå av ditt inlägg så är det en travare du har.
Skulle du komma med din häst till mej för inkörning och du berättar allt du gjort med honom skulle jag bli super glad, då du gjort mer än halva jobbet inför inkörningen. Lättare för mej och billigare för dej ;)
Longering är SUPER bra! Det underlättar voltning med vagn.

Att du tänkt ge honom ett par dagar med kompisarna är absolut rätt. Dom är ju små och för mycket på en gång är ju inte bra.
Låta han vara över hela sommaren är inte bra. Lätt att dom "glömmer bort"
Jag körde ett "2x2 schema" Alltså 2 dagar vila och 2 dagar utbildning :)

Ett tips är att sätta på all utrustning som han senare ska använda. Då blir det inga konstigheter sedan när huvudlag, check m.m. ska på.
Kolla gärna tänderna på honom innan du skickar på inkörning. Vargtänder på fel ställe kan förstöra allt arbete man lagt ner.
Glöm inte att lyfta hovarna, helst varje gång han står i gången. Knacka gärna med hovkratsen så att han blir "van" tills den gången hovis kommer ;)

Kortfattat så kan man göra allt med en unghäst som man gör med en vuxen. Förutom ridning förståss :D ;)
Tänk bara på att dom inte förstår allt från början, som du tex skrev om longering. Att han inte förstod vad du ville. Lovar att han inom kort förstår ;) :)

Fast gud så överdrivet, dig skulle jag då aldrig lämna min unghäst till! :crazy:

En bra regel är att man hanterar hästar efter ålder! :laugh:

När hästen uppnår en ålder av 7 år är du inne på en 6 dagarsvecka med träning och då går den så som den ska! (Mer går ju inte då en dag alltid är vila)

Tränar du ett ettåring så intensivt?

Glömma bort tror jag inte att de gör. I helgen träffade jag min åring som jag inte sett på två månader, under den tiden har hon i princip bara gått på bete. När jag kom var det som att ta vid där vi slutade. Allt jag lärt henne fanns kvar, denna helg fick hon löshoppa för första gången, och jag är övertygad om att hon kommer ihåg det även om det tar flera månader till nästa gång.

har man en travare som ska gå premie lopp senast oktober de året som den fyllt 2 så måste man göra saker med den..
Och intensiv vet jag inte om man kan påstå att de är om man " tränar" hästen några dagar i veckan ..
Har man travare så brukar man allmänt slänga på tömmkörnings hjord, bett och hela kittet i Augusti månad de året de är fyllda ett för att sedan tömmköra dem och senare i Sep-oktober kunna sätta på vagen och börja köra hästen.
Och vad jag minns så va det en travare de va frågan om i tråden..

Tränar du ett ettåring så intensivt?

Glömma bort tror jag inte att de gör. I helgen träffade jag min åring som jag inte sett på två månader, under den tiden har hon i princip bara gått på bete. När jag kom var det som att ta vid där vi slutade. Allt jag lärt henne fanns kvar, denna helg fick hon löshoppa för första gången, och jag är övertygad om att hon kommer ihåg det även om det tar flera månader till nästa gång.

Intensivt vet jag inte om det är men " träning" är väl allt man gör med en häst som borsta, lyfta fötter, longera va ute och gå...
Att ta med en 1 åring på en prommenad för att miljö träna den lite kolla på läskiga saker en sväng runt stallet som kan ta 10 minuter räknas ju oxå som träning i den bemärkelsen ..
Dessa saker gör man ju som en tjänst till hästen anser jag för om den e trygg i sin närmiljö och van vid bilar och andra saker så gör de ju hästen till en tryggare individ och hästen känner sig inte trängd och rädd när du väl ska sätta igång med inkörningen..
När hästen får på sig vagnen så är det ju himla dumt att den ska bli rädd för en sådan simpel sak som en traktor, bil eller hund bara för att den aldrig mött sådana tidigare..
Våran 1 åring som vi fick hem i april hade aldrig mött en bil eller annat fordon , vart livrädd och ställde sig rakt upp..
Hade vi tänkt att de kan va så hade jag nog tyckte de varit rätt dumt att låta henne stå på ett bete mitt inne i skogen och sedan i augusti tömmköra och ha henne att få panik då istället och koppla tömmkörningen till nått negativt då de är då alla läskiga saker kommer när man går längst travslingan och bilarna susar förbi på vägen ..

Fast alla gör ju som de vill..
Tycker dock inte att man kan se det som något negativt att ha hästarna på sommarbete och ta ut sin unghäst från hagen varanna dag och göra något med den.. Då jag anser att man kanske ska knyta band med sin häst från början och de gör man best genom att spendera tid med den så gör vi me våra unghästar sen om vi går en prommenad eller ställer upp den i gången borstar, verkar eller introduserar den till att få prova ett täcke i 5 minuter, lägger på en hjord eller testar ett bett i munnen i nån minut eller kör fram transporten och tar fram en hink med gott och går på transporten låter unghästen få lite gott inne transporten och sedan kliver av.
Allt görs med respekt för hästen och med hänsyn till att den är liten..
kanske därför våra unghästar kommer gnäggande i full fart mot grinden när vi kommer och vill ha full uppmärksamhet och vill stå och kila och gosa med oss pussas och rullar sig och vill bli klliade på magen när vi kommer ut...
Hade vi gjort något fel så hade de nog inte betet sig så för vi är deras flock och så har de alltid varit och kommer alltid förbli..:)

Jag borstar, lyfter fötter, haft täcke och träns på, leder ut på nya ställen, och som sagt har hon löshoppat en gång. Åkt transport ensam längre sträcka har hon också gjort. De äldre uppfödningarna har fått göra samma sak. Min erfarenhet är att de inte glömmer bort, att man inte behöver träna särskilt mycket innan det sitter.

Jag har tränat korta stunder med lång tid emellan och ingen av dem har glömt bort det de lärt sig. Som sagt hade jag inte träffat åringen på två månader och hon hade inga problem med att lyda röstkommandona jag lärt henne.

Min åring är född bredvid E18 och under inflygningen till Arlanda så hon har inte bott i en hage i skogen i hela sitt liv.

Har idag en 2 åring som är ohanterad när han kom till oss. ALLT är farligt för honom. Svårfångad, får panik för minsta lilla, jättejobbigt!

Det handlar om både individ och vem som hanterat dom. Hur lite det än kan ha varit, så gör det skillnad. Har en ponny bara blivit hanterad av en tjurig gubbe en gång t.ex. den ska flytta från lösdriften och åka lastbil till nytt ställe och gubben blir sur och drar och använder spö, ja då vore det inte konstigt om den vore ängslig, oavsett hur gammal eller ung den var då. Har den istället blivit hälsad på 1/mån av en trevlig gubbe som kliar på mamma och hon trivs och låter den kolla läget själv och pratar snällt med den så är den säkerligen mycket lättare att ha att göra med, trots att den inte blivit mer än klappad på en eller två gånger. Samtidigt så är individer olika, vissa är mer nyfikna av än andra ex.

Tror alltså inte att något sätt är dåligt, utan att det handlar om rätt person till rätt häst, en bra hästmänniska får trevliga hästar oavsett om dom knappt blivit hanterade eller kan allt när dom är två.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka