Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så fort kan det ju inte gå för alla. Jag har då inte varit på en enda ridhästtävling utan att se någon med stora problem att lasta sin häst.
Men är då hästfolket inom travet skickligare? Det är sällan på travtävlingar man ser en svårlastad häst.
Lyfta hovar, stå uppbunden, kratsa hovar osv. lär sig hästen ändå under verkning man bör verka ca var 8e vecka, och då gör man det en gång varannan månad ungefär under 3½år.. så den biten får man "gratis" och behöver egentligen inte träna något speciellt på
fast det har ju inget med detta att göra?
inget är lättare enligt mig, än att lasta en unghäst med absolut noll dåliga erfarenheter av lastning. det går på ett kick och gör man rätt från början blir det aldrig några påföljande problem.
att folk på tävling du ser har lastproblem har ju inget att göra med att de inte vant sina hästar korrekt som unghästar. snarare att folk ö.h.t inte vetat/vet vad de sysslar med och därmed har det blivit fel.
Men är då hästfolket inom travet skickligare? Det är sällan på travtävlingar man ser en svårlastad häst.
Men det är ju inte hovslagarens uppgift att träna ens egen häst?! :P
Den erfarenhet jag har av travmänniskor är att man bryr sig inte så mycket om vad hästen tycker om saken, utan den ska in i transporten - punkt och slut. Sen om man måste använda slag, hårda ord och linor spelar ingen roll, för hästjäveln ska in.
Jag har ju hellre en häst som gladeligen går på transporten för att den litar på mig och för att den känner sig trygg i transporten.
Men det finns säkert travmänniskor som tänker på hästens psyke också
KL
Han börjar sakta men säkert bli bättre, mkt tackvare att han går med sin storebror som är så hanterad sen födseln. Denna pojke skulle inte kunna gå att rida in utan problem som 3 åring.
Sysselsätter ni dom på något sätt,eller låter ni dom bara stå i hagen med kompisarna och bara vara?
Har nyligen fått hem en ett-åring,och jag är rädd att göra för mycket/för lite.
Vi brukar ta ur hagen,borsta av,gå något varv på gården och spana på alla läskiga traktorer och grejer,sen några varv på ridbanan,öva lite förflyttningar,backa frammåt,sidan. Mest för att vänja han vid att bli hanterad och kunna gå ifrån kompisarna.
I dag provade vi även att "longera" (dvs gå runt mig i en volt),han förstog så klart inte alls vad matte höll på med,men han gick då ett varv i bägge varven tillslut,så då var matte nöjd. Inga höga krav alls,men jag vill inte sluta förens han gör det som jag tänkte att han skulle göra,men då sätter jag som sagt små små mål åt gången. Vi provade även att lägga på en tömkörningsgjord.
Tänkte han skulle få vara helt i fred i några dagar nu,och bara gå med kompisarna. Långsiktiga målet är att det ska kunna gå att tömköra han till senhösten,och skicka han på inkörning nästa sommar när han är två.
Går jag för snabbt framåt? Bör jag bara låta han vara under sommaren?
Tränar du ett ettåring så intensivt?
Glömma bort tror jag inte att de gör. I helgen träffade jag min åring som jag inte sett på två månader, under den tiden har hon i princip bara gått på bete. När jag kom var det som att ta vid där vi slutade. Allt jag lärt henne fanns kvar, denna helg fick hon löshoppa för första gången, och jag är övertygad om att hon kommer ihåg det även om det tar flera månader till nästa gång.
Har idag en 2 åring som är ohanterad när han kom till oss. ALLT är farligt för honom. Svårfångad, får panik för minsta lilla, jättejobbigt!