Vad gör ni? Del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunch strax avklarad. Passade på att prata lite med farmor också. Hon ska flytta nästa helg så ville säga att jag kommer redan på torsdagen då jag tagit ledigt från jobbet :)

Förresten så har jag hållt matbudgeten än så länge :banana:brukar ju handla på Ica för typ 2-3000 kr, så satte max 400 kr veckan nu. Och hitintills i november har jag handlat för 750 kr typ :bow:

Väntar på sotaren.
Förra gången han skulle komma så skulle han dyka upp mellan 12 och 15.
14.30 ringer företaget och säger att han har blivit akut sjuk men att de haft svårigheter med att få tag på vårt telefonnummer.
Vi har lämnat numret två gånger, dessutom har de ju adressen, bara att slå den på Eniro så får de upp oss tre som bor här.
Företaget grumsade om en ny tid, vi ville att de skulle klämma in oss om de fick återbud men se, det gick inte utan vi hamnade längst ner på listan?!
Nu, snart fyra veckor senare, skulle han komma mellan 13 och 15, klockan är nu 14.53 :down:.
Tror inte att han kommer inom 8 minuter.
Jag har heller inte tid att sitta och vänta efteråt, jag skall iväg.
Det här är under all kritik, tyvärr är de upphandlade av kommunen så det finns tydligen ingen annan sotare att tillgå?!
Jag jobbar visserligen inte men har sannerligen annat att göra än att sitta och vänta på någon som aldrig kommer och som dessutom inte har vett på att ringa och tala om det.
Dessvärre kan jag inte elda i min kamin förrän de varit här och nu börjar det bli kallt. Jag har ett element men det värmer inte hela stugan.
Nu blir jag ännu mer förbannad medan jag skriver...:rage: :rage: :rage:

Inga element än.
Minus 5 grader
Och veden börjar ta slut vilket skulle innebära att jag eldat 6kubik på en månad i en minikamin.
Är det ens möjligt?
Har beställt 3 kubik så får vi se

Du eldar antingen åt kråkorna eller fel om det gått åt så mycket ved :angel:

Måste tillägga eller så eldar du med ved som är fuktig!

Färgen på röken avslöjar också mycket om hur man eldar, är den svart så brinner inte veden bra. Är den gul är det mycket tjära i veden och är den vit vid kallt väder är det bra.

Suckar åt att allt trasslar. Skulle byta till vinterdäck med hjälp av morsans sambo. Han kom 20 min senare än vi planerat, delvis för att hans dumma bil knappt ville starta (så jag är inte det minsta sur på honom), sedan upptäcker vi att det inte finns någon domkraft i bilen, han har ingen i sin heller.

Vi pratar lite allmänt, pratade om en parkeringsplats i närheten där jag fått böter en gång och han påstår nu att jag hade rätt, parkeringsbolaget fel och att jag absolut inte borde fått böter så som jag fått där ganska nyligen...

Nu började jag kolla runt efter ställen att byta däck på, men det är ju svårt att få bums på en gång eftersom alla vill byta däck nu.

Funderar nu på att åka och köpa en domkraft och byta däcken själv ändå. Tog för givet att en sådan skulle finnas i bilen när jag köpte den från stor, känd bilhandlare men så var det tydligen inte.

Du eldar antingen åt kråkorna eller fel om det gått åt så mycket ved :angel:
Haha fel eldar jag inte. Är snarare vedleverantören som ljugit om antalet kubik
Men försent att bråka om det.
Lär märkas när de nya kommer med de 3 kubiken
Det ligger nämligen en hög med färsk ved med ett påstått antal kubik på tomten
Så då kan jag jämföra

Haha fel eldar jag inte. Är snarare vedleverantören som ljugit om antalet kubik
Men försent att bråka om det.
Lär märkas när de nya kommer med de 3 kubiken
Det ligger nämligen en hög med färsk ved med ett påstått antal kubik på tomten
Så då kan jag jämföra

Tråkigt om det är så.

Måste tillägga eller så eldar du med ved som är fuktig!

Färgen på röken avslöjar också mycket om hur man eldar, är den svart så brinner inte veden bra. Är den gul är det mycket tjära i veden och är den vit vid kallt väder är det bra.
Den är så torr så röken syns knappt.
Är uppväxt med vedeldning så sånt kan jag, däremot räkna kubik är jag inte så haj på.
Pappa hade ju lov att ta reda på stormfällt virke så i första huset hade vi en jättebod som alltid var full och på gården stod det alltid travar av ved på tork.
Men man litar ju på leverantören
Dock så levererade han färsk ved sista leveransen. Vilket jag inte vill ha för den måste torka minst ett år.
Och det visste han, men tyvärr var den leveransen muntligt avtalad så bevisa det är inte lätt.

Den är så torr så röken syns knappt.
Är uppväxt med vedeldning så sånt kan jag, däremot räkna kubik är jag inte så haj på.
Pappa hade ju lov att ta reda på stormfällt virke så i första huset hade vi en jättebod som alltid var full och på gården stod det alltid travar av ved på tork.
Men man litar ju på leverantören
Dock så levererade han färsk ved sista leveransen. Vilket jag inte vill ha för den måste torka minst ett år.
Och det visste han, men tyvärr var den leveransen muntligt avtalad så bevisa det är inte lätt.

Oh färsk ved går ju inte att elda med :o

Räkna kubik är jag med asdålig på! Morsan är snabb som fasen på att räkna ut sånt och även min morbror men jag har aldrig behövt göra sånt så jag har inte lärt mig det.

Vi vedeldar bara i huset uppe i Tornedalen när vi är där, till och med vattnet i bastun värms upp genom vedeldning.

Min särbo såg lite frågande ut när jag skulle värma bastun när vi var upp första gången :rofl: Han undrade hur man skulle kunna tvätta sig utan rinnande vatten :up:

har snöat en halv Russkiy Toy senaste dygnet och valp/unghundsskrället är skitnöjd över att det far snöbollar framför han när han springer i snön :D den andra ville helst vända och matte är lagomt blöt om fötterna, joggingskor är tydligen inte vinterskor :angel:

VA :( Är det därför det är så kallt och blött om tårna :crazy:

Jag är för lat för att tvätta håret så ofta. Dessutom blir ju färgen sliten så fort :p

Jag måste duscha varje dag, och tvätta håret också :crazy: Men det är varmt och fuktigt här så annars blir man äcklig :wtf: Helst skulle jag vilja tvätta håret mindre, men det går inte trots försök med avvänjning. Tror dock jag har något hormon problem, min hemska akne som kommit de senaste åren tycker dock min doktor ska lösas med mer antibiotika. Liksom det funkade ju inte förra gången men ok :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 476
Senast: netia
·
Tjatter Jag kan inte hitta någon tråd för i år men jag tycker att det är på tiden! Knappt en månad till första advent och jag vet att ni är...
31 32 33
Svar
657
· Visningar
31 812
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 171
Senast: BernT
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
773
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka