Har gjort det 100 ggr men han blir ändå arg är jag frågar om han gjort inlämningsuppgifterna och pluggat till proven. Han skulle ärvt sin mammas läshuvud, då hade allt varit mycket lättare!
Fast da fungerar ju inte de kompormiss losningar ni gjort.
Det ar inte meningen att DU ska TALA med sonen ... utan snarare att HAN ska forklara hur han tanker ta ansvar for sitt eget studenrande och hur han tycker att han bast kan utnyttja dig som resurs.
Tva av mina soner ville bli paminda och att jag fragade om olika grejor. Den tredje avskydde nar jag fragade och paminde sa da hade vi en kalender dar han skrev upp uppgifter och strok eller skrev i nar de var klara. Han forsokte smita fran det ocksa. Men vi kom overens med lararna att de signerade hans "homework sheet" och det sattes upp pa kalendern nar han kom hem. Sedan hade vi kommit overens om beloningar och konsekvenser ... det fungerade aldeles utmarkt. Sonen sa ibland saker som, "Jag fattar inte att jag talade OM precis vad jag helst av allt inte vill ha for konsekvens och GICK MED pa att vi anvande den".
Kontentan blev att jag aldrig tjatade och tjafsade. Jag pekade tyst pa kalendern och sonen blev ibland arg aldeles for sig sjalv utan att jag ens sagt nagot Det basta med det var att han inte kunde skylla pa att jag var tjatig, dum, eller allmant en surtant ... bollen lag helt och hallet i hans horna.