Vad gör man?

Myzan87

Trådstartare
Jag har en stor 8månaders blandras valp med en kanske lite udda bakgrund - hon är född och uppvuxen i ett stall där hon skildes från sin mamma vid 5veckors ålder (hon fick vara kvar med kullen fram till att hon var 9veckor). Hon var varken rumsren, vaccinerad eller hanterad över huvudtaget. Numera så är hon riktigt duktig eftersom hon är till 99,9%rumsren, klarar att vara ensam ett par timmar, kan enklare komandon osv. Det är inte så att hon är aggresiv på något sätt utan en mycket trevlig hund.

Så det känns skönt att ha den biten avklarad.

Dock kommer den biten som är svårast att lösa - var hon ska vara i höst/vinter när jag jobbar. Jobbar 4mil hemmifrån med ett jobb som har väldigt varierande arbetstider. Vissa dagar kan det bli upp till 12-13timmar innan jag är hemma och får se min lilla vovve. Hittills har min mamma passat valpen men eftersom hennes hund är lite försiktigare/vekare än så blir det mycket passande så de inte busar, ger sig på den andra i onödan m.m. Dock ska min mamma börja plugga i höst så då vill hon inte lämna de två ensamma.

Har bollat med olika ideer och dessa är de jag kommit fram till:
  • en hundgård med isolerad "sovdel"
  • Hunddagis (kostnad/månad?)
  • Ha någon som kommer och tar ut henne 2-3ggr/dag under tiden man jobbar
  • Lämna bort henne till någon som har mycket tid och mycket uttrymme att springa på

Vad skulle ni göra? Fördelar/naktedelar? Erfarenheter? Är inte själv så glad för första alternativet men ja...

Sv: Vad gör man?

Visste du om att du skulle borja jobba nar du skaffade valpen? Nu ar det ju lite sent men du kanske skulle funderat pa losningen innan du skaffade hund? Menar inte att vara taskig men tycker synd om dig och hunden om du maste lamna bort den.

Mitt tips ar att annonsera om dagmatte.

Sv: Vad gör man?

Jag jobbade redan när jag fick valpen. Dock jobbade jag mycket närmare och hade inga planer på att byta. Dessutom trodde vi att det skulle gå bättre att ha hundarna ihop ju äldre valpen blev. Valpen blev lugnare men den stora vandrar fortfarande runt och blir lite orolig.

Vill helst inte lämna bort henne. Man fäster sig trots allt sig vid dom och pojkvännen tycker väldigt mycket om henne :love:

Tack för tipset! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 767
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation