Vad gör man????

Tuvisen

Trådstartare
Vad ska man göra, min häst som jag delar med min kompis har kotledsinflamation och vi har hela tiden trott att det berodde på att han hade en sadel som låg dåligt så han började överbelasta vänstersidan.
Han är sprutad i vä. framkota, vä. framknä och vä. bakknä han har blivit sprutad två gånger nu, i frambenet hade han blivit 50% bättre men det var ingen skillnad i bakknät när vi var hos vet i onsdags.
Han har även en lite pålagring på framkotan, det är frambenet som är boven, han är halt bara man longerar. Men bakbenet har man aldrig känt av när man ridit och han har haft 1 grad på det benet.
Vet sa i onsdgas att han trodde det var gammalt från travartiden (hästen är ett varmblod), och han sa även att det inte är säkert att han blir bättre än vad han är nu... :cry:

Men som han är nu så haltar han ju bara man longerar han, han är inte den typ av häst som trivs med att bara gå i en hage hela dagarna, och även om han blir bättre så vill vi inte ha en häst som man ska vara rädd att man har ridit för hårt och att han kankse har fått ont :crazy:.
Både jag och min kompis vill utvecklas i ridningen och just nu ser jag ingen framtid med den hästen :cry:
Han är min första häst och den bästa som finns och jag älskar han jätte mkt, han har verkligen personlighet :).
´Men jag vet att om några månader (om han inte blir bättre) så kommer inte jag tycka det är kul att "lulla" runt i skogen....

Vad gör man i ett sånt här läge... Har funderat på fodervärd eller något...

(föråt om det är lite slarvigt skrivet, behövde skriva av mej)

Sv: Vad gör man????

Personligen skulle nog inte jag lämna ut honom på foder, samt att jag som sökte foderhäst skulle nog inte vilja ta hem honom, iom tidigare problem, som kan komma att kosta mig en hel del. Det enda humana ( som jag personligen tycker) är att ta bort honom, när han ändå mår som "bäst".

Risken finns med att lämna ut honom på foder att ni får tillbaka en helt trasig häst eller att han till slut bara står i en hage och inte gör något. Jag skulle inte vilja ta den risken.

Du säger själv
även om han blir bättre så vill vi inte ha en häst som man ska vara rädd att man har ridit för hårt och att han kankse har fått ont
Hur blir det då om ni lämnar ut honom på foder, då kommer ni också vara oroliga att han rids för hårt eller har ont. Då har ni ingen kontroll över honom. Nä, hur ont det än gör i hjärtat skulle jag nog avliva.

Men detta är min personliga åsikt. ;)

Senast ändrad:

fodervärd kan du nog glömma, det är väldigt sällan någon vill ta hand och betala för någon annans trasiga häst när det går att få friska travare gratis.

Jag tycker faktiskt att ni får behandla klart skadan och sedan sätta igång honom enligt veterinärs ordination. OM det sedan visar sig att han inte håller så skulle jag avliva eller kanske ge bort honom som sällskapshäst men då stå kvar som ägare så han inte vandrar vidare.

Hästar blir faktiskt skadade ibland och vissa av de skadorna tar lång tid att behandla/läka ut. Så är det att vara hästägare. Er häst har bar behandlats två gånger vilket är helt normalt vid inflammationer i leder, särskilt som det var många leder/ben som var påverkade....
Och ja det kanske inte är kul alla gånger att lulla runt i skogen på en konvalecent häst men som sagt det hör till hästägandet...
Om det sedan även är er felanpassade sadel som gett hästen problemen så tycker jag nog att ni är skyldiga hästen att ge den en chans att bli bra.

Jag tycker inte ni ska lämna den på foder i det skick den är i nu, ska någon annan då få brottas med konvalecens tiden??

Först får ni nog ge den lite tid och utifrån det och vets rekommendationer ta ett beslut om framtiden.
Jag är absolut inte emot att avliva hästen på sikt men tycker nog att ni ska fullfölja behandling och konvalesenc innan ni kastar in handuken.

skulle ta bort hästen om ni inte känner någon större glädje med hästen sen, inte lämna ut på foder.

Det är ju erat ansvar att fortsätta behandla tills vet. säger att det inte lönar sig längre. Då vet ni iallafall att ni gjorde ert bästa. Om det är så att han kan hålla som promenadhäst men lider av det kan man ju fundera på att ta bort honom...men det är då.
Tråkigt nog för oss alla är hästägandet inte alltid en dans på rosor-man får helt enkelt ta det goda med det dåliga.
Att lämna ut på foder i nuläget är ingen idé då jag personligen inte tror att så många bra hästmänniskor skulle ta över en skadad häst enbart för att behandla och rida igång... Kanske senare när han är frisk och om han trivs som sällskapshäst eller liknande kan man kanske hitta ett bra hem- men det tar tid och kan vara svårt.
Lycka till och hoppas det ordnar sig

Senast ändrad av en moderator:

Man genomlider konvalescenstiden och ger hästen en chans till återhämtning. Konstaterar sen veterinär att skadan är beständig så att den inte går att använda torde det vara lämpligast att låta hästen somna in.

Detta kan hända vilken häst som helst och det är ett ansvar man tar på sig. Jag har en Welsh Cob, blott 4 år gammal, som gått konvalescens sedan i oktober och som nu stilla håller på att sättas igång med tömkörning rakt fram. Bara att kämpa på...och hålla tummarna:cool:

Jag har ett halvblod som tidigare hade ständigt återkommande kotledsinflammationer, har haft henne i tre år och behandlat henne 6 gånger. Första gången ett halvår sen jag köpte henne. Nu har hon varit frisk de två senaste gångerna hon var hos vet. Det var båda framkotorna. Nu är hon fräschar än nånsin. Två behandlingar tycker inte jag är nånting, speciellt om hon gått på travet innan. Om ni har skolat om henne så kan det dels vara gamla skador och dels att hon håller på att ställa om sig från att vara travare till ridhäst. Det kan bero på flera saker, inte bara en dålig sadel. Det finns dessutom en del saker ni kan göra för att förebygga fler inflammationer. Ffa ska ni variera arbetet och underlagen. Harva inte runt på volten för mkt, longera inte för ofta. Stärk henne långsamt och ge henne en ärlig chans att bygga upp sig. Jag ger min glucosamin vilket jag fick rek. av vet. Lindar med Back on track, också rek. av vet. Men det som jag tror har gjort störst skillnad är att jag bytte hovslagare, han kostar dubbelt så mkt men sen han började sko henne har hon varit frisk!!! Han är verkligen superduktig och noggrann. Kanske värt att testa? Lycka till och ge inte upp ännu!!!

Svarar på alla.
Vad vi vet så har han gått 3 lopp och har bara stått i en hage i 5 år, sedan blev han igångsatt av de som hade han innan oss...
Verkade som att många tror att vi tänker låna ut honom på foder nu och så är det ju självklart inte!!
Vet sa att kan ju antagligen bli så bra att han kan gå lite dressyr men inte hoppa så ofta... Och sen förstår man väl att det är svårt för veterinären att bedöma hur bra dom kommer kunna bli...
Ska vi låna ut han på foder kommer det ju vara OM vi vet att han kan ridas i skritt, trav och galopp, men han kanske inte klarar att man går framåt så mkt i ridningen, och om vi lånar ut han ska det ju vara till en person som man känner kan ta hand om han och som kankse bara vill ut i skogen och mer mysa...
Men när det väl gäller vet jag inte om jag kommer kunna låna ut han, men om jag vet att det är bättre för han...
Var oxå många som skrev att 2 behandlingar inte är så mkt, men min veterinär gör max 3 behnadlingar på rad..... :(

Om hästen dessutom har stått i en hage i 5 år så är det som ett brev på posten att han har problem nu!

Om jag var ni så skulle jag behandla hästen 1 gång till, ta ut en ET för ev sned muskling, spänningar.

Sedan skulle jag gå på promenader fram till sommaren och sedan släppa den på ett stort bete med mkt rörelse, fast på hans egna vilkor.

Sedan, typ i september så skulle jag undersöka hästen igen.

Hästar som har problem i många/flera leder kan behöva lång tid = månader för att kunna läka ut.

Jag tycker även att du ska prata med din vet om en allmänbehandling av hela kroppen med antiinflamatoriskt preparat tex pronaxen. En sådan behandling kan göra att andra spänningar, smärtande områden som ni inte har hittat kan få en chans att läka/bli bra.

Har haft en ET ute förut och då var han spänd i höger bakknä och när den spänningen försvann började han halta på vänster fram... Så en ET tänker vi ta ut för att kolla så han inte har några spänningar när man börjar rida igång igen...

Men om veterinären säger att han inte blir bättre än vad han är nu lr om att han kommer bli si och så bra, då måste man väl tro på dom...

ET behandlar gärna parallellt med veterinärvård. Dessutom ska ET tas ut regelbundet och behandling sker på tid under det att hästen sätts igång. Att ta ut ET en gång är ingen gång...

Förstår att det känns tungt, men säger vet att hästen inte kommer bli bra så hade jag avlivat. Dessutom brukar ju travare inte ha psyke för att lulla runt i en hage och jag har full förståelse för om ni inte har lust/möjlighet att betala och sköta en livslång konvalecent.

Tyvärr måste jag nog säga att detta är ett typiskt travarfenomen skador och sprutor i benen :( Många som råkat ut för samma sak, skador från travet/unga år kommer krypande när hästen sätts igång som ridhäst.

Hoppas iaf att det löser sig på nåt sätt för er.

Jo försår att det säkert är ganska vanligt hos travare :(. Men innan vi köpte han har han gått som tornerhäst och dom förra ägarna red ju på ganska mkt då... Och vi har inte ridit han så hårt första månaden han var åp prov var det ju inte så hårt sen red vi han bara 2 ½ månader innan han blev halt :crazy:....

Jo hon skulle ha kommit tillbaks men eftersom han blev halt kollade vi upp det med veterinär istället och de behandlar ändå inte halta hästar...

Antar att er häst gick igenom vet.bes. Tycker att det låter konstigt om alla dessa inflammationer beror på en illasittande sadel, borde inte detta ha märkts på ryggen? Problemen kan väl inte bara ha hoppat på er - märkte ni inget innan det blev så många och akuta problem? Mycket beror även på hur hästen rids - kanske de förra visste hur hästen skulle ridas och kunde rida hästen rätt. Det tar ett år sågs det för en häst och ryttare att helt förstå varandra.

Personligen skulle jag ta ansvaret och fullfölja behandlingen tills vet. säger att det är lönlöst. Det är uuuurtråkigt att bara släpa och dra i stallet, mocka och att få se på när andra rider sina egna hästar men ni har inte hållit på med behandlingen allt för länge antar jag. Sedan skulle jag ta hjälpa av en instruktör (en duktig sådan) som kan se att hästen rids på rätt sätt - när den dagen kommer att han är ridbar igen.

Jag skulle även testa allt som jag kan - Glucosamin, MSM, BoT, stallbandage som stöd (men det är viktigt att benen lindas rätt, annars kan de i stället orsaka skador) osv http://web.telia.com/~u11702908/hasten/linda_ben.html. Nyponpulver ska vara bra för pålagringar (tror jag att det var).

En häst är som en cykel, behövs repareras och smörjas ibland och användas lugnt under vintern :banana: Ha haha

LYCKA TILL - HA TÅLAMOD

Jo hon skulle ha kommit tillbaks men eftersom han blev halt kollade vi upp det med veterinär istället och de behandlar ändå inte halta hästar...

Jag vet inte vad du har för ET men de jag anlitat har behandlat mina hästar när dom varit halta också. :cool:

Vad ska man göra, min häst som jag delar med min kompis har kotledsinflamation och vi har hela tiden trott att det berodde på att han hade en sadel som låg dåligt så han började överbelasta vänstersidan.
Han är sprutad i vä. framkota, vä. framknä och vä. bakknä han har blivit sprutad två gånger nu, i frambenet hade han blivit 50% bättre men det var ingen skillnad i bakknät när vi var hos vet i onsdags.
Han har även en lite pålagring på framkotan, det är frambenet som är boven, han är halt bara man longerar. Men bakbenet har man aldrig känt av när man ridit och han har haft 1 grad på det benet.
Vet sa i onsdgas att han trodde det var gammalt från travartiden (hästen är ett varmblod), och han sa även att det inte är säkert att han blir bättre än vad han är nu... :cry:

Men som han är nu så haltar han ju bara man longerar han, han är inte den typ av häst som trivs med att bara gå i en hage hela dagarna, och även om han blir bättre så vill vi inte ha en häst som man ska vara rädd att man har ridit för hårt och att han kankse har fått ont :crazy:.
Både jag och min kompis vill utvecklas i ridningen och just nu ser jag ingen framtid med den hästen :cry:
Han är min första häst och den bästa som finns och jag älskar han jätte mkt, han har verkligen personlighet :).
´Men jag vet att om några månader (om han inte blir bättre) så kommer inte jag tycka det är kul att "lulla" runt i skogen....

Vad gör man i ett sånt här läge... Har funderat på fodervärd eller något...

(föråt om det är lite slarvigt skrivet, behövde skriva av mej)

Om hästen har en grads hälta på ett bakben så hade jag inte ridit på den alls. Inte ens lullat i skogen. Så egentligen är väl inte ens det ett alternativ innan han blir bättre.

Hur länge man skall fortsätta att försöka att få hästen bra är alltid ett dilemma. Jag brukar själv av den anledningen inte vilja betala dyra livförsäkringar för mina hästar, för i det läget om hästen blir dålig, men om tvekan uppstår hos vet om den är dålig nog för att bli utdömd och man kan få försäkringspengarna. I det läget känner man att man måste vänta ut försäkringen och inte bara kasta sina pengar i sjön. En häst utan livförsäkring (vetvård har jag alltid maxad) kan man själv ta beslutet när man anser att det är rätt för sig själv och för hästen att ta bort den. Väntade en gång länge på att få en häst utdömd som haltade och led. Uschliga.

Det är sorgligt, men om hästen inte verkar bli bättre är det det bästa. Tycker mig märka även att vet i det längsta drar ut på att döma ut om ägaren verkar vara mån om att hålla hästen vid liv. Även om vet själv egentligen vill ta bort den. Så fråga din vet om det bästa för hästen. Det kanske finns gott om hopp än, med lång vila.

Hälsning Maja

okej.. men det är ju inte bra att hålla på och masera och sånt nät dom är halta spec. inte om det är en inflamation då kan ju inflamationen sprida sig....

Om hästen har en grads hälta på ett bakben så hade jag inte ridit på den alls. Inte ens lullat i skogen. Så egentligen är väl inte ens det ett alternativ innan han blir bättre.

Hur länge man skall fortsätta att försöka att få hästen bra är alltid ett dilemma. Jag brukar själv av den anledningen inte vilja betala dyra livförsäkringar för mina hästar, för i det läget om hästen blir dålig, men om tvekan uppstår hos vet om den är dålig nog för att bli utdömd och man kan få försäkringspengarna. I det läget känner man att man måste vänta ut försäkringen och inte bara kasta sina pengar i sjön. En häst utan livförsäkring (vetvård har jag alltid maxad) kan man själv ta beslutet när man anser att det är rätt för sig själv och för hästen att ta bort den. Väntade en gång länge på att få en häst utdömd som haltade och led. Uschliga.

Det är sorgligt, men om hästen inte verkar bli bättre är det det bästa. Tycker mig märka även att vet i det längsta drar ut på att döma ut om ägaren verkar vara mån om att hålla hästen vid liv. Även om vet själv egentligen vill ta bort den. Så fråga din vet om det bästa för hästen. Det kanske finns gott om hopp än, med lång vila.

Hälsning Maja

Jo man vill ju göra det som är bra för han, jag tkr inte det är något liv för en häst att bara gå runt i en hage och komma in och bli ompysslad lite varje dag... Jag vet att min häst inte skulle trivas med det i längden...
Ska till vet på fredag och få reda på hur det blir.... :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: Lavinia
·
L
Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 996
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat