Vad gör man...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör man...

Fy va otrevligt! :(

Jag vet inte vilka rättigheter du har men hot är olagligt...ANMÄL!
Och det borde ju rimligen vara så att en person som hotar dej inte kan ha tillträde till ditt stall.

Usch för att inte våga gå ut i sitt eget sta,,. Lycka till

Tyvärr tror jag inte att man får ställa den i en hage bara, man gör sig skyldig till djurskyddsbrott. IOM att stallägaren egentligen har det yttersta ansvaret för hästens skydd. Det är likadant med att du måste fodra den om du har den kvar på gården..

Vet inte om man kan kring gå om du ex skulle släppa hästen utanför din gård, då skulle det nog bli fart på ägaren, då det är dennes skyldighet att hästen får det skyddet den behöver.

Prata med ditt djurskyddsombud!
Vi hade en som inte betalade stallhyran och som inte heller kom för att se till hästen, men vi kunde inte komma någonstans med det utan var tvugna att ta hand om kraken. Annars hade vi kunnat blivit anmälda för vanvård trots att det inte var vår häst utan en inhyrd.

Ge förslaget till djurskyddsinsp att om du gjorde så att:säga till ägaren att om h*n hämtar sin häst inom ett visst datum så kommer den att släppas lös och grejorna utkastade i en hög. Är det bara ok, så skulle det få fart på den mest inbitne ägaren..

Har letat rätt på lagboken från mina handelsrättsstudier, har tyvärr några år på nacken så paragraferna kan ju ha fått nya nummer.

Enligt Jordabalken kapitel 12 paragraf 57 (JB 12:57), vissa bestämmelser om lokaler, "Har hyresvärden sagt upp hyresavtalet och vägrar han att förlänga hyresförhållandet eller kommer förlängning i annat fall inte till stånd på grund av att hyresgästen inte godtar de hyresvillkor som hyresvärden kräver för förlängning, har hyresgästen rätt till ersättning enligt 58b§ om inte:

1/ hyresgästen åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att det icke skäligen kan fodras att hyresvärden förlänger hyresförhållandet."

JB 12:42 punkt 8,
"Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid om hyresgästen åsidosätter avtalsenlig skyldighet, som går utöver hans skyldigheter enligt detta kapitel, och de måste anses vara av synnerlig vikt för hyresvärden att skyldigheten fullgörs."

Det var den mest lämpliga paragrafer jag hittade. Tycker att de ger dig rätt att säga upp din hyresgäst för avflyttning. Motivet är att hyresgästen har brutit mot dina stallregler som h*n väl känner till och det har åsamkatt dig skada.

Lycka till

Juridiskt fungerar det så här:
Det finns två möjligheter när man andras hästar hos sig:
1. Man hyt ur en viss box och hg sköter själv sin häst. Då räknas det som om hg hyr en förvaringsplats till sin häst. Hyreslagstifningen gäller och stallägaren blir inte ansvarig för hästen i juridisk mening om den missköts m m. Moraliskt är en helt annan sak.
2. Man hyr ut en stallplats vilken som i stallet och tar på sig vissa saker i avtalet som in och utsläpp, mockning, fodring o dyl. Då gäller inte hyreslagstifningen men stallägaren blir också ansvarig för att hästen sköts enligt sjurskyddslagstifningen.

Så när jag fick reda på vad som gäller om stallar in andras hästar så sa jag aldrig. För blir det problem så kvittar det vilken typ av avtal man har, man sitter i rävsaxen ändå.

Finns det besittningsrätt? Har hyrt i snart 3 år, utan avtal. Kan jag bli uppsagd med bara en månads uppsägningstid?

Ett annat tips är inte ta emot boxhyra från din hyresgäst efter det datum du anser h*n ska ha avflyttat enligt uppsägningen. För om du gör det har du samtidigt accepterat att hyresavtalet förlängs tillsvidare och att en ny uppsägning krävs, tillbaka på ruta noll.

Nej det stämmer inte alls. Så här säger lagen ang om hyreslagen ska gälla vid hyra av stallplats eller inte:

Upplåtelse av stallplats är i regel förenat med skötsel av hästen. I avtalet ingår som oftast dels tillsyn av hästen, innefattande en vårdplikt, och dels andra tjänster såsom tillhandahållande av vatten och mockning. Själva hyresförhållandet får därvid en underordnad karaktär varför hyreslagen normalt inte är tillämplig på upplåtelseavtalet.

I den mån emellertid "hyresavtalet" inte har inslag av skötsel utan endast innehåller ingredienser av hyra torde hyreslagen vara tillämplig.

Vad händer om ägaren vägrar flytta hästen.
Och man då skickar den till slakt?

Oh, jag tänkte precis på det där med att ta emot hyra, men jag anade att det var så. Så om det blir så att hg inte tar sitt förnuft tillfånga, så vet jag att jag inte ska ta emot pengar iaf.

Vägrar hon skriva på så skicka först ett rekommenderat brev, hämtar hon inte ut det så får du kontakta en delgivnings man. Det kostar runt 500:- men det kan du kräva hyresgästen på sedan.
Det kanske tar sin lilla tid, men du kanske aldrig blir av henne annars.
Säg först att om hon inte skriver under uppsägningen nu så kommer du att lämna över till en delgivnings man som hon kommer att få betala... Så funkar det.
I vår bostadsrätts föreningen fick vi göra så med en som var uppsagd och vägrade ta emot uppsägningen.
Lycka till!

Om du skickar någon annans häst till slakt så blir det inte roligt! Du kommer att få ersätta ägaren för hästen och får själv straff som blir minst dagsböter och prick i polisregistret. Skulle inte förvåna mig om det dessutom skulle kunna leda till att man inte anses kapabel att hålla djur heller.
Dessutom så är det ju teoretisk omöjligt att slakta en häst utan pass. Visst det kan ju gå i verkligheten att man skjuter hästen runt hörnet. Vilket blir ändå värre eftersom man inte får skjuta tamdjur på det viset om det inte rör sig om nödslakt.

Finns inga avtal kan man åka ut med omedelbar verkan. Utan avtal är det stallägaren som bestämmer. Vi har inga avtal ännu, men det kommer att bli. Moraliskt sätter man oftast 1mån även utan avtal, men ska det hård dras kan man åka ut snabbare. Hur det blir med innestående stallhyra, har det hänt att personen fått tillbaka den summan.(Om nu hyran är betald, vilket endel har mycket svårt för) Oftast blir det så att personen fått stå kvar till närmsta månadsskifte. När personer fått gå från stallet, har det varit att dom misskött hästar och haft orimliga krav.

Ang besittningsrätt, har jag pratat ett par gånger med Deckermann och det är en mycket svår fråga. Egentligen kan man inte beslagta en annans grejor utan att avtal finnes. Vi jobbar på det nu med att skriva med i kontraktet att stallägaren har rätt att beslagta hästen om man ligger efter med hyra motsvarande hästens värde.

Gör livet lite surt för hyrestgästen: ;)

*Ställ saker ivägen så hg har svårt att komma åt sadel/träns.
*Spika fast hg:s ridstövlar i golvet.
*Övertala katten att pinka i hg:ens hjälm.

:devil: Inte snällt men med lite fantasi ich nästan innom lagens gränser kan man få folk att ge sej av! :devil:

Du kan inte begära att hon ska flytta pga av det kommer en ny hyresgäst, men däremot på den punkten där hon inte vill följa de regler och förordningar som gäller inom stallet. 57 § Punkt 1: Hyresgästen åsdiosätter sina förpliktelser.

Besittningsskydd bör hon ha om hon har hyrt i mer än 9 månader, om ni inte har avtalat om ngt annat (1 § 3 st). I undantag för besittningsskydd 56 § anges bla : Ersättningsrätt för HG efter uppsägningen kan öht inte komma ifråga om (1) hyresförhållandet upphört innan det har varat längre än 9 månander i följd.

I uppsägningen (58 §) skall orsaken varför värden inte vill förlänga avtalet framgå och även att HG om den inte vill flytta utan att få ersättning enl 58 b §, ska inom 2 månader från uppsägningen hänskjuta tvisten till hyresnämden för medling. Om inte detta framgår i uppsägningen är den utan verkan. Om uppsägningen är obefogad blir värden dock skyldig att ersätta hyresgästen för dennes förlust på grund av hyresförhållandets upphörande. Om denne har besittningsskydd.

Vill hon inte flytta är det Kronofogden som delger och avhyser en kostnad på 645 kr. Visst du har rätt att kräva HG på det men de pengarna ser man oftast inte till.

En nyfiken fråga är hon sist in?

mul skrev:
Finns inga avtal kan man åka ut med omedelbar verkan. Utan avtal är det stallägaren som bestämmer.

Det där stämmer inte riktigt.

Har ni inget annat avtalat ingår ni ett tillsvidare hyresavtal från den dagen du betalar hyra och värden tar emot den, med för lägenhet 3 månaders uppsägning och lokal 9 månaders uppsägning.

Senast ändrad av en moderator:

[QUOTEÖvertala katten att pinka i hg:ens hjälm.

:devil: [/QUOTE]

Eller pinka själv :angel:

En nyfiken fråga är hon sist in?[/QUOTE]

Tack för alla svar om kostnader osv!! Det är bra att veta om man vill ha lite back up. :)

Hg är uppsagd för att han (det är ingen hon :)) inte har skött vissa stallrutiner, tagit annat foder som ej ingår i hyran trots tillsägelse om att han inte får och för att han medvetet gjort tvärtom för att provocera. Han är alltså INTE uppsagd för att det kommer en ny häst, men ny häst kommer efter att uppsägningstiden har löpt ut (1 månad). Han blev alltså uppsagd för att ej ha skött sig och det innan ngt bestämdes om ny häst. Boxen blir alltså upptagen direkt när han flyttar ut.

Han var inte sist in, men näst sist.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar