vad gör man på arlanda i 7 timmar?

vindvissla

Trådstartare
Min kollega kommer vara på Arlanda i 7 timmar med två små barn (4 o 6) i väntan på nästa flyg. Finns det något att göra där eller i närheten?

Sv: vad gör man på arlanda i 7 timmar?

Från Arlandas web:

Lekplats
PåStockholm Arlanda Airport finns tre lekplatser: en i Terminal 4 och två i Terminal 5. Alla tre har utformats i samarbete med Junibacken.

Runt Arlanda finns mest bara skog men man kan t.ex. ta bussen till Sigtuna. Tar en knapp halvtimme och det går bussar varje timme. I Sigtuna finns en gammal stadskärna som är väldigt mysig med lite butiker, caféer m.m. Man kan också ta tåget till Stockholm eller Uppsala på samma tid, och där finns ju ett stort utbud av aktiviteter och butiker. T.ex. finns Pelle Svanslös hus i Uppsala.

Pelle svanslös hus var en bra idé. Stockholm känns onödigt stort om ingen har några konkreta tips.

Tycker nog Pelle Svanslös hus i Uppsala verkar vara nära poänglöst i jämförelse med Junibacken på Arlanda.

Det är ett litet hus, en bra bit från Arlandabussen/stationen. Café på nedervåningen, med typ ok fika, och för 80 kr per barn och vuxen får man gå upp på övervåningen och leka i tre fyra (iofs trevligt med saker från TV serien) inredda lekrum, ett med utklädingskläder. Det finns lite film på nedervåningen. Skulle säga att det troligen ungefär motsvarar junibackens lekland på Arlanda och det blir ju väldigt dyrt. (De har iofs personal i lekrummen och de kan sminka barn och berätta sagor tror jag)

Däremot kan man ju åka in till Uppsala (ca 40 min resa för runt 100 kr beroende på transportmedel vet inte vad barn betalar.) om man vill se stan också, kanske kika på (ganska trista) Upplandsmuseet och leka i deras (riktigt trevliga, med vedspis och klätterhus) lekhörna. Och eller gå till biblioteket som har en trevlig barnavdelning som är nästan som en öppen förskola och awesome café. Både Upplandsmuseet och biblioteket är såvitt jag märkt gratis. Då kan man också leka på lekplatsen i Statsparken som är superbra eller i Vasaparken som är nästan lika bra och som dessutom har ett barnmuseum med vetenskapstema om det regnar (och mängder av döda uppstoppade fåglar som barn iofs verkar gilla) och café (som nu bytt ägare så jag vet inte om det är bra, men troligen). Med lite tur kommer man förbi när de har barnaktiviteter och har ställt upp gigantosåpbubblematerial utanför museet att lekas med.

Leklandet i Uppslands Väsby verkar ju inte alls fel att motionera en 6 åring och en 4 åring som ska sitta stilla på flyg på. Vi, hehe, lekte lekland på möhippa för ett tag sedan (ett litet i jämförelse) jisses så kul och så motionerande.

(Tvååringsförälder från Uppsala som besökt samtliga stället inklusive ett av Junibackenleklanden på inrikes terminalen (halvtrist men inte så mycket sämre än Pelle Svanslös att det motiverar utlägg på 4-500 kr extra för Pelle Svanslös). )

Leklandet i Infra city tar 120 styck i inträde för barnen, vuxna verkar inte betala men får följa med och resan dit är kortare.

Vi går till Pelle Svanslös när både biblioteket och Upplands museet och Vasaparken med barnmuseum är seriöst sönderlekta. Men det är ju finfint och trevligt på sätt och vis om än dyrt (Det blir ju 240 kr för två föräldrar o en 2 åring innan man ens övervägt att fika).

Senast ändrad:

Det här kanske?
http://www.barnistan.se/1557
I Märsta är det lätt att äta och roa sig.
Och bussarna dit går varje kvart.
Om man åker till Barnens Djungel så byter man buss 583 till 571 mot Arlanda Stad innan man kommer till Märsta.
Där finns hotell, restauranger och shopping.
En shopping som folk åker till från hela Stockholm.

Jag har aldrig ätit där.
Inte shoppat heller.
Men kört den knökfulla bussen dit och därifrån med alla människor och allt som de har handlat.

Och när jag frågat så har de sagt att de varit nöjda.

Tack allihop for massor av bra tips! Det lutar at Upplands vasby och leklandet dar. Gar det bussar direkt dit eller vad kostar det att ta taxi?

Alternativ tva ar Uppsala om vadret ar fint (det duggregnar pa Irland sen i slutet av mars ungefar sa att fa se solen kanns lika sannolikt som att vinna pa lotto :))

Tack igen, buke ar bast!

Taxi till Väsby kostar runt 300 (020 eller Taxi Sthlm). Det brukar finnas fast pris på den sträckan. Det finns nog ingen direktbuss, SL rekommenderar Upptåget från Arlandaa till Väsby stn, sedan får man ta buss till Infra City där Leklandet ligger.

Ah ok, tack sa mycket! Det verkar ju lite tidskravande med buss och tag.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
305
Senast: Rumpnissen
·
Fritid På lördag flyger jag till Malmö och landar 14:20. Flygbussen går 14:40 och nästa går inte förrän drygt tre timmar senare. Jag räknar...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 355
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
688
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30