Sv: vad gör man på arlanda i 7 timmar?
Tycker nog Pelle Svanslös hus i Uppsala verkar vara nära poänglöst i jämförelse med Junibacken på Arlanda.
Det är ett litet hus, en bra bit från Arlandabussen/stationen. Café på nedervåningen, med typ ok fika, och för 80 kr per barn och vuxen får man gå upp på övervåningen och leka i tre fyra (iofs trevligt med saker från TV serien) inredda lekrum, ett med utklädingskläder. Det finns lite film på nedervåningen. Skulle säga att det troligen ungefär motsvarar junibackens lekland på Arlanda och det blir ju väldigt dyrt. (De har iofs personal i lekrummen och de kan sminka barn och berätta sagor tror jag)
Däremot kan man ju åka in till Uppsala (ca 40 min resa för runt 100 kr beroende på transportmedel vet inte vad barn betalar.) om man vill se stan också, kanske kika på (ganska trista) Upplandsmuseet och leka i deras (riktigt trevliga, med vedspis och klätterhus) lekhörna. Och eller gå till biblioteket som har en trevlig barnavdelning som är nästan som en öppen förskola och awesome café. Både Upplandsmuseet och biblioteket är såvitt jag märkt gratis. Då kan man också leka på lekplatsen i Statsparken som är superbra eller i Vasaparken som är nästan lika bra och som dessutom har ett barnmuseum med vetenskapstema om det regnar (och mängder av döda uppstoppade fåglar som barn iofs verkar gilla) och café (som nu bytt ägare så jag vet inte om det är bra, men troligen). Med lite tur kommer man förbi när de har barnaktiviteter och har ställt upp gigantosåpbubblematerial utanför museet att lekas med.
Leklandet i Uppslands Väsby verkar ju inte alls fel att motionera en 6 åring och en 4 åring som ska sitta stilla på flyg på. Vi, hehe, lekte lekland på möhippa för ett tag sedan (ett litet i jämförelse) jisses så kul och så motionerande.
(Tvååringsförälder från Uppsala som besökt samtliga stället inklusive ett av Junibackenleklanden på inrikes terminalen (halvtrist men inte så mycket sämre än Pelle Svanslös att det motiverar utlägg på 4-500 kr extra för Pelle Svanslös). )
Leklandet i Infra city tar 120 styck i inträde för barnen, vuxna verkar inte betala men får följa med och resan dit är kortare.
Vi går till Pelle Svanslös när både biblioteket och Upplands museet och Vasaparken med barnmuseum är seriöst sönderlekta. Men det är ju finfint och trevligt på sätt och vis om än dyrt (Det blir ju 240 kr för två föräldrar o en 2 åring innan man ens övervägt att fika).