Vad gör man om en häst bits?

Sv: Vad gör man om en häst bits?

hästar som bist är farliga hästar som inte har respekt för männiaksn om en häst biter mig så är det en smäll på mulen sen är det bra. inget mer bitande och jag har visat att det är INTE okej!

tänk vilka smällar hästar ger varann i hagen en liten smäll på mulen av en människa för att berätta att det beteendet är inte OK glömmer hästen fort men den kmr ihåg att förra gången var det obehagligt att bita i nån och då gör de inte det mer

om hästen gör något riktigt illa som typ bit/hugg/spark då ska det fan säga "PANG" direkt

dock ej om hästen gör det pga den skulle vara rädd.

Men annars, enligt mig, så smäller det direkt!

om hästen gör något riktigt illa som typ bit/hugg/spark då ska det fan säga "PANG" direkt

dock ej om hästen gör det pga den skulle vara rädd.

Men annars, enligt mig, så smäller det direkt!

just min åsikt också.. :bow:
rädsla är en sak, jäkelskap en annan.. :devil:
säger man ifrån ordentligt fråm början slipper man oftast hålla på och bråka med dom.

Vad gör NH-folket i en sdn här situation?

de jagar iväg hästen när den inte kommer i hagen o flyttar på den i otid, men när det som i detta fallet skulle vara rätt att göra- svarar ingen det.

Nu verkar det iofs som denna ponny mår riktigt dåligt o bör i första hand få hjälp- medicinsk sdn.

Finns inte mer jag kan göra än att jag anmält henne nu för andra ggn tyvärr. :( Djurskyddet kom dit och skulle hålla koll på om hovarna fixades till. Men det får ju inte honom att må bättre i huvudet :(

Ja, jag tänkte börja flytta han lite åt sidorna och försöka backa honom osv. så att han får känna på att det är jag som bestämmer över honom och inte tvärtom. Försöker även jobba på att hålla mig lugn och inte spänna mig och bli lite rädd.

Nej det var inte vad jag menade.

Som Boj skrev.
Vad gör en häst som är högre i rang om den blir biten?

Blir förbannad kan jag lova:mad:- jagar bort den!

Att flytta den i tid o otid är inget naturligt- än mindre att backa den.
Den kan t o m bli än mer uppkäftig.

gör ledarhästar så? Nej!

Nej det var inte vad jag menade.

Som Boj skrev.
Vad gör en häst som är högre i rang om den blir biten?

Blir förbannad kan jag lova:mad:- jagar bort den!

Att flytta den i tid o otid är inget naturligt- än mindre att backa den.
Den kan t o m bli än mer uppkäftig.

gör ledarhästar så? Nej!

Jahaa.. oki. Jadu då förstår jag faktist inte vad du menar att jag ska göra. Ska jag jaga bort honom om han biter mig elr försöker bitas i hagen?

Beror på lite min häst kan föröska nafsa, sparka med bakbenen (oftast inte mot mej) om man gör något som han inte tkr om tex när han har ont brukar då föröska säga åt han eller vifta åt han så länge han bara visar sitt missnöje, men sparkar han eller försöka bita mej för att träffa säger jag åt han skarpare och får ofta en smäll. Det brukar bli bra då, sen är det ju från situation till situation, tror ingen häst biter utan anledning då är det man själv som har missat deras tidiagre varning.

Men varför tror du inte på mig? Han biter av ingen anledning alls, han hugger emot alla. Så fort man ska klappa han elr vad som helst försöker han bita en i handen/armen. Och går man in högger han typ mot ben och fötter bl.a..

Säg en "anledning" du tror att det skulle kunna vara då? För eftersom du säger att du inte tror att han gör det utan anledning tkr jag att du kan komma med lite exempel på vad det kan vara. Annars kommer jag inte så långt, eller hur? :)

Nu kommer jag som är ny på att skriva inlägg men läsare sedan länge och skriver lite tvärtom mot alla andra :o. En enkel gissning är att han bits för att han har tråkigt. Min häst var väldigt bitsk som unghingst och jag följde de enda råd som alla hade, att slå till honom med handen (huvud, hals, bogar) om han var nära respektive jaga honom om han högg i hagen. Han tyckte det var skitkul... Kan tillägga att han även roade sig med att hugga den andra unghingsten (som var den som bestämde) i bakbenen tills den jagade honom några varv och sedan började det om igen. I hagen kom han och högg en i ryggen för att få uppmärksamhet så att man inte skulle gå därifrån... Jag hade pisk med för att nå honom (han var snabb som ögat) men det hjälpte inte ett dugg. För honom var det hela en lek och han sket fullständigt i att han fick stryk.

Lösningen kom när jag slutade slå och börja träna med morötter. Han fick morot om han höll huvudet lite åt andra hållet och inte bet. Bet han så försvann matte och godiset. Nafs och annat pill för tiggeri belönades aldrig. Moroten var i fickan tills dess att han uppvisade ett beteende som jag ville ha. Var han för ivrig med att ta den så försvann den ner i fickan igen. Han lärde sig snabbt spelets regler och jag kunde sätta ett kommando "snäll" på beteendet att fånstirra upp i luften med huvudet lite vridet. Problemet var löst. Han kan fortfarande (valack numera) men mycket sällan få lite tillfälliga små återfall när han gör små skenutfall mot mina ben men han hugger inte längre och det är lätt att avstyra (morötter har inte använts på mycket länge för detta). Detta är en annan väg att prova. Jag har i efterhand förstått att det jag sysslade med motsvarar klickerträning (vanligt på hund) så läs om det så kanske du förstår tankegången bakom träningssättet.

Jag tror absolut att stryk funkar på många hästar men det funkade inte på min eftersom han struntade i vilken typ av reaktion han fick bara det blev någon reaktion.

Nu kommer jag som är ny på att skriva inlägg men läsare sedan länge och skriver lite tvärtom mot alla andra :o. En enkel gissning är att han bits för att han har tråkigt. Min häst var väldigt bitsk som unghingst och jag följde de enda råd som alla hade, att slå till honom med handen (huvud, hals, bogar) om han var nära respektive jaga honom om han högg i hagen. Han tyckte det var skitkul... Kan tillägga att han även roade sig med att hugga den andra unghingsten (som var den som bestämde) i bakbenen tills den jagade honom några varv och sedan började det om igen. I hagen kom han och högg en i ryggen för att få uppmärksamhet så att man inte skulle gå därifrån... Jag hade pisk med för att nå honom (han var snabb som ögat) men det hjälpte inte ett dugg. För honom var det hela en lek och han sket fullständigt i att han fick stryk.

Lösningen kom när jag slutade slå och börja träna med morötter. Han fick morot om han höll huvudet lite åt andra hållet och inte bet. Bet han så försvann matte och godiset. Nafs och annat pill för tiggeri belönades aldrig. Moroten var i fickan tills dess att han uppvisade ett beteende som jag ville ha. Var han för ivrig med att ta den så försvann den ner i fickan igen. Han lärde sig snabbt spelets regler och jag kunde sätta ett kommando "snäll" på beteendet att fånstirra upp i luften med huvudet lite vridet. Problemet var löst. Han kan fortfarande (valack numera) men mycket sällan få lite tillfälliga små återfall när han gör små skenutfall mot mina ben men han hugger inte längre och det är lätt att avstyra (morötter har inte använts på mycket länge för detta). Detta är en annan väg att prova. Jag har i efterhand förstått att det jag sysslade med motsvarar klickerträning (vanligt på hund) så läs om det så kanske du förstår tankegången bakom träningssättet.

Jag tror absolut att stryk funkar på många hästar men det funkade inte på min eftersom han struntade i vilken typ av reaktion han fick bara det blev någon reaktion.

Nämeen oj. :/ Ja det låter lite som en häst jag tidigare stött på, han såg allt som en lek och hade inte blivit så uppfostrad. Sa man åt honom vände han sig och kicka mot en.

Okej. Ditt sätt verkar ju jättebra, iallafall om det funkar såklart. Kan ju vara något för mig att prova. Men hur fick du honom att vända huvudet lite och inte bitas? Alltså i början, höll du moroten på sidan så att huvudet skulle vara där eller hur gjorde du?

Ja men vissa hästar vill ju vara ifred, en häst som är så där litar ju antagligen inte på männsikor och har säkert varit med om nånting som gör att han är så. Om det var en sån häst skulle jag inte smälla till den, den har säkert visat för dej innan med signaler att deni nte vill att du ska komma nära den. (är oftast så små att vi männsikor ite uppfattar dom) skulle även tänka att inte tränga mej på en sånn häst, utan respektera det personliga utrymmet. Tkr själv inte om när hästar älgar fram till mej och typ luktar mej på huvudet, för då respekterar inte den mitt personliga utrymme.

Innan han kom till dethär stallet bodde han hos min kompis, han hade det mer än bra där, han togs omhand, motionerades och fick mkt kärlek. Innan det har han ridits av barn, i grimma och grimskaft.

Ingenting har hänt mer än att han bara fått bli övergiven och ovårdad.

Glömde påpeka att din häst kan ha ont och att det kan göra att han helt enkelt är på dåligt humör och blir bitsk av det. Glöm aldrig att en vuxen hingst (eller bara häst för den delen) som vill bråka med dig kan bli farlig och tänk alltid på din säkerhet först.

Använd absolut inte godiset för att locka eller muta fram ett gott uppförande, då brukar resultat bli att det kommer fram ur fickan när hästen inte uppför sig och vips så har du en nafsig häst. Det ska vara en belöning som kommer när man gör rätt. Det enklaste sättet att börja är att du har hästen i boxen medan du själv är utanför (om boxen är öppen upptill). Locka med morot i handen (eller i hink om du känner att det finns risk för fingrarna) hos dig men ge inget förrän du får minsta antydan att han drar huvudet bakåt ifrån dig (eller åt sidan som med min häst), de flesta hästar gör det när de blir lite fundersamma/frustrerade över att inte få det som de ville ha. I samma ögonblick som han drar undan huvudet lite så jublar du "bra" och langar fram morotsbiten så han får den. Lek den här leken en stund med honom så att du märker att han fattar att det är att hålla undan huvudet som gör att han får godiset. Förhoppningsvis så kommer det fram en annan attityd hos honom som du i så fall märker tydligt. Så småningom kan du sakta förlänga tiden som han ska hålla huvudet borta innan han får sin morotsbit.

Det bästa är om du kan ta hjälp av någon som vet hur man gör och som kan hjälpa dig vidare. Det är omöjligt för mig att sitta här bakom datorn och veta hur din häst egentligen beter sig och varför.

Jag har kört den här leken med mina andra unghingstar också (mina har jag tränat i hage, men de har ju varit snälla från början) och de lärde sig fort att nafsande efter godis inte lönade sig utan att man håller näsan en bit ifrån matte om man ska få något. Skönt att kunna använda morötter som belöning och ha en häst som vet hur man ska uppföra sig ändå (övriga har inte varit eller blivit bitiga eller nafsiga).

Vill förtydliga att detta INTE är min häst. Ja, han har faktist ont, i benen, han har som sagt världens kalle-anka fötter och ena benet bak börjar vrida sig, så ont lär han ju ha.

Detdär med boxen, det funkar inte. Jag kan inte göra det med någon annans häst tidigt på morgon eller sent på kvällen, dom ggr hon är där och tar in honom. :/ men tack ändå.
Men du säger att man aldrig ska locka elr muta fram gott beteende, men det är väl precis det du beskriver när du säger att man ska hålla en morot framför och locka med? Tills han börjar klura ut hur han ska göra för att få den, dvs genom att vända bort huvudet lite. Jag tkr det är att locka/muta med godis.

tkr du verkar ha svaren, har den blivit ovårdad övegiven och om den dessutom har ont. tkr jag inte det är så konstigt om hästen blivit förstörd.

Nej men det var inte det jag sökte svar på. Jag tycker inte heller att det är konstigt.

Det tråden handlar om är vad jag ska göra när han biter mig.

ok, jag fattade att det inte var din häst men det var lite lättare att skriva din häst än att skriva hästen som du ibland hanterar ;).

Jag förstod det som att du ibland måste hantera den här hästen och att det är det som är problemet. Om du inte behöver hantera den så förstår jag inte varför du ska på och uppfostra/hantera den överhuvudtaget. Om ägaren vill att du ibland ska hantera den så vägra göra det med orsak att den inte kan uppföra sig - ska du hantera den ibland så ska du också få lov att öva den på ditt sätt som du vill innan dess (om det så är med morötter eller NH eller vad du vill).

Om hästen har ont så är det väl inte särskilt konstigt alls att den gått från att vara supersnäll till att vara på uruselt humör. Har den dessutom väldigt tråkigt så gör inte det saken bättre.

Mitt bästa råd till dig är faktiskt att låta bli att hantera hästen, låt den vara ifred. Se till att den håller sig på avstånd från dig i hagen så att du inte behöver vara i närkontakt med den (dvs jaga bort den så fort den kommer för nära men fortfarande är tillräckligt långt bort för att inte kunna bita dig). Om ägaren inte sköter den så försök påverka detta istället. Ägaren kanske är rädd för den?

Angående om min träningsmetod är att muta så är min definition på att locka eller muta fram ett beteende är att hästen får godiset när den följer det. I mitt fall så använder jag det som kallas omvänt lockande, dvs hästen får godiset när den väljer att dra sig bort ifrån det. Visst lockar jag med moroten men tanken är att hästen ska välja att inte sträcka sig mot den. Det går fortare att lära in att hålla bort huvudet på detta vis om hästen redan bits (du kan stå rätt långt bort med kroppen och hästen vet ändå att du har nåt den vill ha) och om den inte är van att tränas med belöningar.

Skit samma, jag tänker inte diskutera petitesser i metoder här.
Som jag ser det har du inte så många alternativ. Antingen undvik att hantera den och se till att ägaren ger hästen ett bättre liv, eller träna den med belöningar, eller träna den med straff. Ett djur med smärta kan vara rätt svårtränat oavsett vilken metod du väljer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama