Nu kommer jag som är ny på att skriva inlägg men läsare sedan länge och skriver lite tvärtom mot alla andra
. En enkel gissning är att han bits för att han har tråkigt. Min häst var väldigt bitsk som unghingst och jag följde de enda råd som alla hade, att slå till honom med handen (huvud, hals, bogar) om han var nära respektive jaga honom om han högg i hagen. Han tyckte det var skitkul... Kan tillägga att han även roade sig med att hugga den andra unghingsten (som var den som bestämde) i bakbenen tills den jagade honom några varv och sedan började det om igen. I hagen kom han och högg en i ryggen för att få uppmärksamhet så att man inte skulle gå därifrån... Jag hade pisk med för att nå honom (han var snabb som ögat) men det hjälpte inte ett dugg. För honom var det hela en lek och han sket fullständigt i att han fick stryk.
Lösningen kom när jag slutade slå och börja träna med morötter. Han fick morot om han höll huvudet lite åt andra hållet och inte bet. Bet han så försvann matte och godiset. Nafs och annat pill för tiggeri belönades aldrig. Moroten var i fickan tills dess att han uppvisade ett beteende som jag ville ha. Var han för ivrig med att ta den så försvann den ner i fickan igen. Han lärde sig snabbt spelets regler och jag kunde sätta ett kommando "snäll" på beteendet att fånstirra upp i luften med huvudet lite vridet. Problemet var löst. Han kan fortfarande (valack numera) men mycket sällan få lite tillfälliga små återfall när han gör små skenutfall mot mina ben men han hugger inte längre och det är lätt att avstyra (morötter har inte använts på mycket länge för detta). Detta är en annan väg att prova. Jag har i efterhand förstått att det jag sysslade med motsvarar klickerträning (vanligt på hund) så läs om det så kanske du förstår tankegången bakom träningssättet.
Jag tror absolut att stryk funkar på många hästar men det funkade inte på min eftersom han struntade i vilken typ av reaktion han fick bara det blev någon reaktion.