Vad gör man om en häst bits?

Sv: Vad gör man om en häst bits?

Jaha oki, då förstår jag! :)

När jag Måste hantera den är en vardag i veckan och var femte helg, och då är det att släppa ut honom jag måste. Men jag tkr så himla synd om honom så jag kan inte låta bli att gå och prata med han i hagen o sånt. :( Men det är alltså det bästa? Att låta bli?

Och jaga iväg han vill jag inte eftersom han har otroligt långa fötter och inte ens skrittar normalt. :(

Nja, att ägaren skulle vara rädd för honom tror jag absolut inte. Hon använder aldrig heller hingstkedjan vilket jag alltid gör.

Ja, jag gör så gott jag kan med att den hästen ska få ett bättre liv. Men lyckas inte så bra tyvärr. Lider när jag ser en häst lida, och det är hemskt när man inte kan göra något. :(

Tack för din hjälp!

ja med tanke på vad vet om han skule jag inte slå han iaf skulle höja rösten, alternativ om det inte hälper vifta tillåt han eller knäppa med fingraran så att han reagerar.

Okej. Jag brukar iofs ryta till och vifta med handen emot han.. Han verkar dock inte bry sig ett skit. :/

Menmen. Det finns ingenting mer att säga i denna tråd nu, tack för all hjälp! :)

Hej! Jag har en shettis som tenderar att bitas :D och jag brukar sätta upp ett finger med nageln mot henne så hon får den på mulen, det blir lixom hennes egna fel att hon springer in i den. hehe. Rätt bra teknik faktiskt. Mitt andra sto är ett pyssel med munnen o där kan man få blocka ibland med.

Du skall absolut inte, slå hästen! Varken på mulen eller bogen, det ställer till mer än vad det gör nytta. Du får prata med ägaren om detta, och se till att inte någon handmatar hästen. Låt inte hästen komma in i ditt territorium..
Flytta hästen innan den kommer så långt som att den kan bita dig. Ledarskap måste komma in i bilden. Men det är upp till ägaren.
Jag har lång erfarenhet av hästar med problem och slår man en sådan häst, gör man problemet större..

:bow:

Håller helt med, va de verkar me just denna häst kommer den bara förlora än mer förtroende för dig å människan i stort genom att du straffar den,.

Mitt tips om du vill hjälpa hästen är först att kolla upp att den är helt frisk, inte har ont någonstans, ta ut veterinär el dyl,.
Fixa hovarna för allt i världen,. Om hästen har ont kommer du aldrig att kunna kommunicera me den på ett rättvist sätt,.

Sen när allt de är i ordning, kontakta en riktigt god hästkännare, en som ser hästen(orsaken) å inte bara beteendet(verkan) "att den bits", då kommer den att sluta bitas atomatiskt, helt utan bestraffning, tror inte att du kan klara av detta själv, allt handlar om tajming, känsla, energi å beslut där bara ett vant öga kan ge bästa resultatet, som du sen kan lära dig av,.

en riktig ledarhäst skulle aldrig hamna i den situatinen att en underlägsen biter honom, den har redan bevisat att den är värdig på andra sätt, att den klarar att ta hand om flocken,.
när en häst börjat bita har det gått riktigt långt, livsfarligt, jag råder dig därför också att hålla dig på avstånd från honom tills en hästkännare varit ute å kan hjälpa dig vidare,.

Min erfarenhet är att de hästar som fått en smäll var gång de bitit bara lärt sig att hugga snabbare för att därefter kasta sig bakåt (för att undvika smällen).
Det som däremot fungerat är (som någon tidigare nämnt) att förebygga beteendet genom att se till att hästen aldrig KAN bita. Hästar är vanedjur (som vi människor ;) ), och om de brukar bita så fortsätter de av ohejdad vana. Om de INTE brukar bita, så blir DET beteendet en vana:D.

Men varför tror du inte på mig? Han biter av ingen anledning alls, han hugger emot alla. Så fort man ska klappa han elr vad som helst försöker han bita en i handen/armen. Och går man in högger han typ mot ben och fötter bl.a..

Säg en "anledning" du tror att det skulle kunna vara då? För eftersom du säger att du inte tror att han gör det utan anledning tkr jag att du kan komma med lite exempel på vad det kan vara. Annars kommer jag inte så långt, eller hur? :)

att han biter en i fötterna är ett hingstigt beteende känenr en shettis VALACK som gör så biter en i skorna/fötterna det bara för att ingen har bestämt öve rhonom sen förra sommaren då jag red honom det är ett beteende som han visar dig att HAN är högre i rang han gör så på stoet oxå :crazy: (säger bara stackars häst :mad: får springa med honom i hasorna hela dagarna.)

Du skall absolut inte, slå hästen! Varken på mulen eller bogen, det ställer till mer än vad det gör nytta. Du får prata med ägaren om detta, och se till att inte någon handmatar hästen. Låt inte hästen komma in i ditt territorium..
Flytta hästen innan den kommer så långt som att den kan bita dig. Ledarskap måste komma in i bilden. Men det är upp till ägaren.
Jag har lång erfarenhet av hästar med problem och slår man en sådan häst, gör man problemet större..

:bow::bow::bow::bow:

Min häst (20årigt hblsto) har tidigare varit vanvårdad och har dragit på sig olaten att hon "klapprar" dvs. hugger hej vilt i luften ex. vid sadling eller täckning. Hon hugger sällan MOT mig och då bryr jag mig inte, hon märker efter ett tag att jag varken blir rädd eller bryr mig.
De fåtal gånger som hon har huggit mot mig använder jag en NHmetod och sätter upp armbågen mot hennes huvud (altså inte nudda, bara skjuta upp den som en signal för vem som bestämmer) Jag använder sällan höjd röst och ALDRIG slag. Det funkar för mig. =)

Jag undrar, vad gör man om en häst bits? Om den helt utan anledning bara hugger och biter på en.. Vad gör man då?
"Daskar" till dem på mulen? Har aldrig sett våld som en utväg, men vad ska man göra annars? :( Om man inte har möjlighet att träna ledarskap osv för att det inte är ens egen häst..
Jag lappar till dom på mulen, kort och gott.

Det finns 1000 sätt att uppfostra en häst och/ eller säga åt den, men en metod som jag tycker funkar är: om den är dum så ryter man till åt den och ger den en liten smäll om det behövs (låter värrä en vad det är) och om den uppför sigg så säger man att den är duktig och klappar.
Hoppas du får ngt bra svar av ngn som löser det hela.
MVH Elin

till er som smockar till hästen när den gör fel:
ex om hästen biter och du slår den på bogen så kan inte hästen koppla det till att det var fel och bita. om man ska använda slag som bestaffning om en häst biter så ska det ske på mulen i samma sekund som det sker, för att hästen ska förstå.

Hästar lyssnar också på tonfall, så använd rösten.. ett glatt och ljust "duuktig!" uppfattar hästen positivt precis som den uppfattar ett mörkt strängt "neeej fyyy!" som något negativit.

Fast i hästarnas värld är en mjuk, mörk/dov och lugn röst vänlig. En ljus, "käck" röst kan lätt uppfattas som hotfull, speciellt av en unghäst. Äldre hästar har oftare lyckats lära sig lite mer av människospråket;)

Hur vet du det?

När man utstrålar positiv energi och säger "duktiiig" lite "pipigt" så tycker inte jag att det verkar som att hästen uppfattar det som hotfullt. ;S

dom flesta av dom hästar jag stött på under åren har blivit stressade vid hantering eller av ryttare som använt hög pipig röst, så säkert kan det vara så som sara76 skrev.

använder själv aldrig pipig "käck" röst i samvaron med hästarna.

jag blev biten i magen igår av en häst i stallet. jag och en tjej stod och pratade utanför hans box och rätt som det var bara han hög mig.. jag blev så ställd så det tog ett tag innan jag fattade vad som hände och då var det för sent, trög som man är:grin:

Foderhästen jag sköter brukar hålla på att "fula" sig genom att försöka bitas. Jag tycker det är fel att slå hästen, den blir bara osäker då.
Oftast bits han när jag ryktar på halsen, då brukar jag hålla ryktborsten mot munnen på han, och sedan säga typ fy med mörk röst. Då tittar han konstit på mig o typ va händer ? sen slutar han. När han bråkar vid tränsning och bits brukar jag "ta tag" i underläppen på han och säga typ nu lägger du av med mörk röst. Då slutar han..

Hästar som nafsar endast för att dom är odrägliga brukar jag ryta till åt. Det beror lite på situationen, men har jag möjlighet ryggar jag hästen några steg för att markera att jag inte vill ha den i min "zon" och att jag menar allvar.

Jag har faktiskt bara blivit biten "på riktigt" en enda gång.
Det var för typ två år sedan, när jag (liten och oerhört dum!) skulle fotografera en häst som låg och vilade i hagen. Jag ville givetvis ha en närbild också, så jag gick fram till hästen och satte mig och klappade den. (Hon uppskattade inte alls mitt sällskap utan högg mig över låret) Nu vet jag varför det kallas hästbett :D

Eftersom att den inte släppte, utan höll kvar greppet om mitt ben (:devil:) slog jag till den över mulen. (Det skulle jag göra igen om jag blev biten.)

Dock så får man ju dra lärdom av det. Felet var mitt, och jag har egentligen aldrig ansett att hästen gjorde något fel i att bita mig.
Men jag tycker absolut att det är okej att slå till en häst i "självförsvar." Så länge man förstår varför hästen bet och undviker att upprepa misstaget så tycker jag ändå att det är befogat att slå till den, att bita ska aldrig accepteras.

(otroligt luddigt, hoppas någon fattar :p)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!:) Man ska alldrig slå en häst! om den är sur är den ju sur av en anledning. Det blir bara värre av att göra det! sig till hästen i stället för att slå den. om hästen är snäll så ge den en klapp eller en godis.;)

Jag tror "din" häst har fång, kalleanka fötterna kan vara ett exempel på det. Misstänker att den har ont och tycker inte om livet. Som du skriver den kan inte ens skritta normalt. Om inte ens ägaren vill ta ut hovslagare för att få hjälp med hovarna tycker jag det verkar som att ingen vill ta tag i "problemet". I ditt fall skulle jag rekommendera avlivning.

En ung glad häst som biter i övermod tillrättarvisar man snabbt som tex hillevie skrivit.
En äldre häst som mentalt förändrats från snäll till elak utreder man problemet veterinärt om man orkar/har råd, alternativt tar bort -

Säg ifrån att du inte hanterar hästen för du är rädd för den. Sluta hantera den helt och hållet. En sådan häst behöver hovvård till att börja med inte kel i hagen. Har du råd kan du be din hovslagare att titta på den nästa gång han är där för din häst...då kan du kanske hjälpa den på riktigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama