Vad gör man om en häst bits?

Sv: Vad gör man om en häst bits?

Eller hur underbara är dom:love:

Hehe aa dom vet ju vad dom vill, man lär sig mycket på dom. Jag har lärt mig en massa av min shettis:laugh:

Jag brukar lägga handen på halsen på hästen och knuffa bort den, eventuellt med ett fräsande "lägg av!".

Det är ett russ, och det har inte med rasen att göra.. Han har varit världens snällaste.

tror du får vara mer bestämd än en knuff?!

ge honom en rejäl smäll under hakan just i det ögonblicket han försöker bitas. som jag förstått dina inlägg så bits han snarare än naffsa ?

Är du rädd för han?:crazy:.... isåfall känner han det och tar chansen å ta övrtaget...Har du frågat ägarna om han är likadan mot dom????

Mitt sto hotar ibland när jag drar sadelgjorden t.ex. (börjar försvinna nu, det var värre tidigare). Inte allvarligt menat att bita mig alltså, utan ett nafs nån dm från mig. Jag höjer rösten lite, men framför allt blir mitt tonläge argt "Sluta med det där!". Gör hon det en gång till gör jag samma med rösten + en dask på bogen (med handen).
Hon har bara försökt hugga en gång; vi var på väg tillbaka till hagen efter en promenad och hon ville trava upp till polarna som gnäggade. När jag inte lät henne, utan sa åt henne att håla sig på sin plats (strax bakom min axel) blev hon irriterad och högg (nån cm från min arm, hade jag inte rykt undan hade hon nog träffat). jag släppte repet, vände mig mot henne och röt till. Hon tog ett ste tillbaka och sänkte huvudet lite, tuggade lätt. Det syntes direkt på hennes blick; hon visste precis varför jag blev arg på henne. Har aldrig gjort om det.

Jag undrar, vad gör man om en häst bits? Om den helt utan anledning bara hugger och biter på en.. Vad gör man då?
"Daskar" till dem på mulen? Har aldrig sett våld som en utväg, men vad ska man göra annars? :( Om man inte har möjlighet att träna ledarskap osv för att det inte är ens egen häst..

Varför bits den?
Utan anledning verkar inte troligt. Ta reda på orsaken, det är mitt heta tips.

Det är kanske därför jag frågar? Dessutom gillar jag inte att använda våld

Senast ändrad:

Jo, jag är lite rädd när jag hanterar honom..

Ja han är så emot alla, han beter sig så bara.. Det är just för att han är ohanterad, dom bryr sig ju inte ens om han.

Men.. han gör det ju när man hanterar han jämt, om han te.x försöker smita ut ur boxen innan man satt på han grimman så brukar jag backa honom, men de gillar han INTE, han hugger.
När man leder honom, om han kmr för nära, då hugger han.. Är man o hälsar på han o ska prata i hagen, då hugger han..

Ge mig nåra förslag på vad som kan vara hans ANLEDNING, då han gör detta emot alla. Inkl. småbarn.

Som sagt, han är klapphingst och inte alls mkt hanterad senaste 3 åren..in och utsläpp, på och av med täcke, borstad nångång varannan vecka kanske..

högst troligt att han har lärt sig att få sin vilja igenom eller slippa om han hugger. det är hanteringsfel.

man kan aldrig få bort sådant beteende genom att bara vara snäll, han behöver tillrättavisas och det troligen ganska rejält.

Min va väldigt "naffsig" i början när han kom pga att ägaren hade skämt bort hästarna med godis i tid o otid. Började med att "snärta" till han lite lätt på mulen om han försökte, gick han på en gång till sparka jag bakut. Tro mig att de va inte lätt men det funka..:D
O han har slutat helt nu tills nån ger han godis då börjar han igen men nu slutar han bara man höjer fingret åt han. Lycka till..

Hur jag gör beror nog helt och hållet på När Var och Hur hästen biter.

Man måste ju veta orsaken innan man agerar, så man inte gör fel.

fast oavsett orsak så är det inte okej för en häst att bita, det är ju en olat som bör avlägsnas fort som f*n av säkerhets skäl :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama