Vad gör man om en häst bits?

Sv: Vad gör man om en häst bits?

Om han biter dig utan att du ser någon anledning samtidigt som han springer över dig när du leder honom tycker jag ger intryck av att han inte ser dig som sin ledare. Om han anser sig vara den ranghöge av er två så användar han nog bitandet till att "sätta dig på plats" och låta bli honom när han vill vara i fred.

Att han går på dig när du leder honom beror på att han går dot han vill och flyttar på dig för att komma dit eftersom han inte anser att du har rätt att bestämma över honom.

För att råda bot på problemet så måste du få hjälp med att återta ledarskapet. Om inte hästens ägare kan hjällpa till med det så bör du ta hjälp av någon annan som har hanterat många olika hästar under lång tid. Kanske tom en NH-tränare (Även om jag själv tror att det går minst lika bra med en helt vanlig person med en god portion hästvett...)

när jag hanterat hästar som tenderar att bita så får dom sig en rejäl smocka (helst) under hakan (en gång, hårt) pricis när dom ska bita samtidigt som jag ryar till (har jobbat med korrigering främst från ryggen, men markhanteringen brukar även den följa med :crazy: i många år). det går inte att få bort en sådan ren olat genom vänlighet. en häst förstår inte vårt språk utan människan måste lära sig att "tänka häst". obehag = inte önskvärt ;)

viktigt är att smällen kommer just pricis i rätt ögonblick och att man inte fortsätter efter att hästen förstått/slutat. är hästen såpass stallmodig att den ändå går imot, hugger igen eller börjar veva med benen så är det bra att ha ett långt spö med sig i hanteringen (ha det från början om du inte vet hur hästen ska reagera).

känner du att du inte klarar av det eller att du är rädd/osäker så be någon mer erfaren ta olaten ur hästen. det brukar inte behövas så många tillrättavisningar innan hästen förstått. när den förstått, så va vänlig men bestämd. handmata aldrig, en klapp eller lite kli ska vara tillräcklig belöning för gott uppförande ;)

tänk bara på att det kan innebära vissa faror att plocka bort olater som är befästa, likaväl som det innebär vissa faror att försöka hantera häst med farliga olater lycka till och va rädd om dig ;)

måste bara tillägga att hästar vet att människor är människor och att hästar är hästar, det allt handlar om är att hästen måste få respekt för människan igen och vilja vara människan tillags för att den lär sig att så är mkt. trevligare. tänk på att den respekt man ger är den man får, är man rättvis och bestämd så ger det mångfallt igen

Senast ändrad av en moderator:

Du skall absolut inte, slå hästen! Varken på mulen eller bogen, det ställer till mer än vad det gör nytta. Du får prata med ägaren om detta, och se till att inte någon handmatar hästen. Låt inte hästen komma in i ditt territorium..
Flytta hästen innan den kommer så långt som att den kan bita dig. Ledarskap måste komma in i bilden. Men det är upp till ägaren.
Jag har lång erfarenhet av hästar med problem och slår man en sådan häst, gör man problemet större..

:eek::eek::eek:
"Min" häst fick sig ett rejält nyp på mulen när han nafsade/bet mig... Dock slutade han med det ganska omgående och, jag har nu en jättetrevlig, lugn, harmoninsk häst som jag kan hantera utan att jag ska bli nafsad/biten utav...
Jag är absolut inte för att dänga djur men ärligt, ibland behöver de få ett nyp... Nej, jag är absolut ingen djurplågare;)

Det låter helt rätt. Jag ska försöka få gå promenader med honom sedan, och då kan det ju vara på plats att börja träna ledarskapet med honom.

smäll till på bog eller hals. om det är en naffsning så höja rösten..funkar bra på min häst iaf.

Men.. han gör det ju när man hanterar han jämt, om han te.x försöker smita ut ur boxen innan man satt på han grimman så brukar jag backa honom, men de gillar han INTE, han hugger.
När man leder honom, om han kmr för nära, då hugger han.. Är man o hälsar på han o ska prata i hagen, då hugger han..

Ge mig nåra förslag på vad som kan vara hans ANLEDNING, då han gör detta emot alla. Inkl. småbarn.

Om han gör det hela tiden, mot alla, så fort ni försöker hantera honom, då skulle jag tolka det som "låt mig vara ifred, håll er undan, ur vägen, här kommer jag."
Spelar det någon roll vilken typ av människa som hanterar honom? Om det är nybörjare eller mer rutinerade hästmänniskor?
Mår hästen bra?

Om du är rädd för han då känner han ju det givetvis.... och känner adrenalinet från dig:crazy:.....å sedan varför gå in till en häst i hagen som biter dig när du ska leda den?? tror du han blir snällare om du går in i hans revir:eek:.

Nja, det är väl inte jätte-erfarna som hanterar honom.

Om han mår bra, nja kan inte tippa på det hurredu.. Han har som sagt världens kalleankafötter, övergödd och har världens fettnacke, ingen uppmärksamhet, borstas kanske nångång varannanvecka osv. osv.

Nja, det är väl inte jätte-erfarna som hanterar honom.

Om han mår bra, nja kan inte tippa på det hurredu.. Han har som sagt världens kalleankafötter, övergödd och har världens fettnacke, ingen uppmärksamhet, borstas kanske nångång varannanvecka osv. osv.

Att vara överviktig eller borstas för sällan får knappast hästen att börja bitas.
Det kanske inte är en häst för nybörjare?

Det sa jag inte heller. Du frågade om hästen mår bra, och nej det gör han inte. Han kan knappt gå och ena benet bak börjar vrida sig.

Han har ridits med grimma och grimskaft av barn förut. :)

Det sa jag inte heller. Du frågade om hästen mår bra, och nej det gör han inte. Han kan knappt gå och ena benet bak börjar vrida sig.

Han har ridits med grimma och grimskaft av barn förut. :)

Vilket mysterium. Vad kan bitandet bero på? :crazy:

Som någon tidigare sa här så är det nog att han ser (och är) sig själv som högst i rang ibland oss, och att han vill bestämma. Antar det iallafall, kan inte komma på ngt annat. :/

fast oavsett orsak så är det inte okej för en häst att bita, det är ju en olat som bör avlägsnas fort som f*n av säkerhets skäl :angel:

Jo självklart. Men man måste ju veta orsaken så man vet om man ska tillrättavisa eller bara ignorera, eller om man ska agera på något annat sätt.

Som någon tidigare sa här så är det nog att han ser (och är) sig själv som högst i rang ibland oss, och att han vill bestämma. Antar det iallafall, kan inte komma på ngt annat. :/

Eller också är det så att han bits för att han inte mår bra. :idea:

Eller också är det så att han bits för att han inte mår bra. :idea:

Här nedan skriver du ju att det knappast beror på det?

Jag:

Du:
Att vara överviktig eller borstas för sällan får knappast hästen att börja bitas.

Här nedan skriver du ju att det knappast beror på det?

Jag:

Du:

:confused::confused::confused:
Är du ett troll?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama