Vad gör man om en häst bits?

josefinefreed

Trådstartare
Jag undrar, vad gör man om en häst bits? Om den helt utan anledning bara hugger och biter på en.. Vad gör man då?
"Daskar" till dem på mulen? Har aldrig sett våld som en utväg, men vad ska man göra annars? :( Om man inte har möjlighet att träna ledarskap osv för att det inte är ens egen häst..

Sv: Vad gör man om en häst bits?

Jag skulle ju inte slå den i huvudet.. bättre en lite dask på bogen kanske..
Och ett; "FY!!"

Det är väl inte jättevanligt att hästar biter helt utan anledning. Oftast beror det kanske på att den upplever något som obehagligt eller är rädd. När händer det och i vilka situationer?

Är dem och smånafsar så brukar jag bara höja rösten lite. Men skulle det va att dem biter så smäcker jag till dem på mulen.

Om den biter så skulle jag smälla till den. Sen var smällen kommer har för mej mindre betydelse. Men om den nafsar lite så brukar det räcka med att höja rösten eller putta undan den lite.

Du skall absolut inte, slå hästen! Varken på mulen eller bogen, det ställer till mer än vad det gör nytta. Du får prata med ägaren om detta, och se till att inte någon handmatar hästen. Låt inte hästen komma in i ditt territorium..
Flytta hästen innan den kommer så långt som att den kan bita dig. Ledarskap måste komma in i bilden. Men det är upp till ägaren.
Jag har lång erfarenhet av hästar med problem och slår man en sådan häst, gör man problemet större..

"Bit" tillbaka :) och höj rösten, det brukar jag göra och det har fungerat än så länge utan att någon häst fått men av det. För mig känns det inte så psykologiskt med att slå tillbaka, speciellt inte mot huvudet. Huvudet ska man vara vän med :) Sedan vet jag ifs inte hur psykologiskt det är att man "biter" (med ens fingrar) tillbaka på mulen... När man hinner vill säga. Att ta ett steg mot hästen och se sur ut fungerar också för mig. Allt beror väl på hur situationen ser ut när hästen biter en.

just det!!! kom ju f*n på nu att man ska ju bita tillbaka. Men om jag gör det är jag rädd att han kmr bita mig i ansiktet elr nåt!

Ang i vilka sammanhang: ALLA! Så fort man är i närheten av han.. Det är synd om han på olika vis. :/ Kan göra en lång historia kort:
Han bodde hos min kompis som hade honom på foder i 2 år, han gick ponnytrav då, sen kom ägarn en dag o bara tog hem han trots att tjejen skulle köpa honom, för ägarn trodde ju att hon skulle kunna tjäna nånting på honom. Men så blev det inte, ist fick han stå och bli fet och ovårdad i stallet han står i nu, där har han nu stått i 3 år. Har världens längsta kalle-ankafötter som blivit anmälda 2 somrar i rad nu, då hon ALDRIG verkar dem. Ist proppas han i mat, kraftfoder, allt..
Så jag tror det beror på att han är ohanterad förutom in och utsläpp, som han bits. :(
Han är klapphingst, och har världens fettnacke som hänger o dinglar.

Du skall absolut inte, slå hästen! Varken på mulen eller bogen, det ställer till mer än vad det gör nytta. Du får prata med ägaren om detta, och se till att inte någon handmatar hästen. Låt inte hästen komma in i ditt territorium..
Flytta hästen innan den kommer så långt som att den kan bita dig. Ledarskap måste komma in i bilden. Men det är upp till ägaren.
Jag har lång erfarenhet av hästar med problem och slår man en sådan häst, gör man problemet större..

Ägaren bryr sig inte. Ingen handmatar han.. När jag ska ta ut han kan jag inte göra så att han inte kan komma nära mig då han gärna travar över mig o gör jag nånting då, typ backr han så hugger han.

jag har stor erfarenhet av hästar som nafsas och hugger. men frågan är ju om han hugger på riktigt eller om han bara försöker hugga dig? i allafall så tror jag att man ska försöka vinna hästens förtroende, det är nog den vettigaste lösningen vad det gäler den här hästen. eftersom han är ohanterad så är han väl även osäker på människor så han måste sätta sig i försvarsställning var gång en människa kommer nära. kan du inte typ testa att umgås med honom i stallet, typ sitta och pyssla med nåt utanför hans box/spilta när han står där? du kan ju typ smörja träns eller vad som helst så kommer han bli nyfiken och för den gången fatta att du inte är så farlig. du kan ju dessutom försöka undvika honom när du sitter där. du får liksom närma dig honom på nåt sådant sätt. vad tror du om att testa det? det är ju inte så konstigt att han blir rädd och vill "trava över dig" när du ska ta ut honom om han inte känner dig/har förtroende för dig, han är nog mest rädd och visar det på detta hemska sätt.

Han hugger, han har bitit tag i min fot, rätt över tårna, fick jävligt ont.. när jag var inne och pratade med honom i hagen. Och så fort man kmr i närheten ska han bitas om man inte skyndar sig o peta bort huvve elr skyndar sig förbi han.

Hm, ja det var bra tips, tänkte även fråga om jag fick börja gå ut och gå med han.. när hovarna är verkade dvs ;(

Och han blir verkligen inte rädd och vill trava över mig på så vis, han vill käka, drar ner huvve o vill springa o käka gräs. Och när man får tag på han och går med han på sidan så taktar han.. Han är klapphingst, vet inte om jag nämnde det.

Senast ändrad:

Hej.
Måste bara fråga om det är en shettis eller vad är det för häst som är så bitsk???

Min shettis bet mig en gång jag blev chockad så hann inte reagera. Så jag sa inget, men skulle nog sakt till med mörk röst NEJ för då vet han att han gör fel.

Hej.
Måste bara fråga om det är en shettis eller vad är det för häst som är så bitsk???

delvis kl.

varför skulle det vara en shettis bara för att den är bitsk ? är hästen bitsk så har det till 99% med hanteringen på ponnyn att göra ( i detta fallet kan det ju helt klart även ha att göra med att ponnyn är klapphingst). i regel har dom blivit handmatade och inte tillrätta visade alls eller på rätt sätt/i rätt ögonblick.

visar någon tendens till att naffsa här så får dom en rejäl smäll under hakan, oavsett om det är ponnyna eller hästarna. all form av handmatning och mutor är strängt förbjudet, en klapp och lite kill är lika mkt. belöning

Nej det var bara en stilla fråga då jag för ett tag sedan köpte en shettis osså den klapphingst som höll på att bitas och som även klättrar på oss.
Fick då höra att detta var inget ovanligt alls då det gällde denna ras.
Jag visste helt klart vad jag gav mej in på men att en så liten individ kan va så envis :D .......
Vi älskar vår lilla kille över allt och vi har med en del jobb fått han till att inte bitas mer. visst händer det ibland men inte alls som innan och det är mycket trevligare att stå och pyssla med han nu.

Jo det är sant att rasen är känd för att den är envis, men det beror ju också på hur bestämd man är. Min lille buse kan vara väldigt envis ibland:p

Håller helt och hållet med dej att det har med hanteringen att göra, vi slutade ge vår morötter eller äpple ur handen då vi kom på att våra barn gärna gjorde detta.
Nu får han allt på marken eller i foderhinken och allt går mycket bättre.
Sen var vår inte hanterad alls då föregående ägare var rädda för han så han hade helt och hållet komandot där och det har han inte här, visst kämpar han men i slutänden e han ändå en väldigt go liten häst som bara vill gosa och ha kul.

Vänd på frågan, vad hade en annan ranghög häst gjort om den blivit biten.

Ja men får nog säga att dom trots sin envishet är underbara djur.
Just nu håller jag på att köra in min vilde....:devil:
Men faktum är att han tycker detta är kul och står nästan och väntar på att få komma ut och jobba lite, men det är lite jobbigt då han gärna vill resa sej och då går rakt på oss så vi har väl fått våra smällar här o där....lite tröttsamt men skam den som ger sej

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama