Vad gör man om ägaren vägrar betala hyra?

Kinna2000

Trådstartare
Jag har ett litet stall med en egen häst och en inackorderingshäst som sällskap. De första månaderna kom hyran för foder och fullservice in som den skulle, sen fick jag ett sms att ägaren inte fått sina pengar från Försäkringskassan och därför inte kunde betala. Jag sa ok, hon fick vänta ett tag tills pengarna kom. En månad senare ringde jag henne och då hade hon fått låna 10.000 av sin syster och skulle betala mig för åtminstone en månad inom några dagar. Det var 2 månader sen... Jag har jagat henne i telefon och med sms men hon svarar inte så nu skickade jag en faktura till henne med samtliga kostnader (5.800:-) och ett sista datum annars blir det inkasso. Jättetråkigt! Än har inga pengar kommit och sista datum har kommit och gått. Så nu blir det väl inkasso, eller? Nån som har nån idé eller erfarenhet av något liknande. Vi har ett kontrakt sinsemellan oss. Hon har inte brytt sig om varken hovslagare eller avmaskning, så det har jag tagit hand om så länge... Man tycker ju synd om hästen!

Sv: Vad gör man om ägaren vägrar betala hyra?

Slösa inte pengar på inkasso, gå direkt till KFM. Avgifter och instruktioner finns på deras hemsida.

Jag hoppar på den här tråden då jag har ett liknande problem.
Jag har en hyresgäsr som inte betalar som de ska..
Hästen står här på fullservice så ägarna har varit här 2ggr på 3 månader.

Jag skickar inte ut hyreslappar varje månad utan de inhyrda får sätta in pengar självmant den sista varje månad, första månaden kom pengarna in som de skulle, månaden efter så kom de 6 dagar sent och den här månaden har jag inte fått några än och det är ju den 11:e idag..
Jag skickade att sms och påminde dem idag men har inte fått svar.

Hästen ägs av ett företag, vad ska jag göra?
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att betala i tid?
jag tycker inte att jag ska behöva säga till varje månad?

Nej, det finns ju inget tråkigare än att tjata om pengar. Men har de börjat slarva så kommer det dessvärre fortsätta. Det är min erfarenhet, tyvärr. Skicka en skriftlig påminnelse med ett sista datum och hota med inkasso/kronofogde. Det lönar sig sällan att vara snäll... Lycka till!

Börjar de komma efter med hyran så bör du agera hyfsat snabbt då ju skulden ökar allt eftersom.
Du är inte snällare bara för att du väntar, det blir bara svårare för dem att betala ju högre skulden blir.
Har inackorderingen något du kan föreslå att hon säljer för att få in pengar?

Tala klarspråk.

Ring upp och berätta att de måste betala i tid, annars får de flytta. Du kan inte låna ut pengar till dem varje månad. Efter samtalet skickar du ett brev där du återger vad ni pratat om ("Efter dagens samtal passar jag på att klargöra att det är ett absolut krav att ni betalar er stallhyra i tid, d v s senast sista vardagen varje månad. Kan inte dessa enkla kriterier mötas kommer jag att omgående säga upp er plats för avflyttning")

Är hästen värd pengar? (ras, utbildning, ålder, användningsområde osv)
Kan du föreslå att få ta över hästen mot skulden och sen sälja den alt möjligen att skaffa en medryttare som täcker utgifterna?

Under vissa omständigheter går det att begära företag som inte betalar sina fakturor i konkurs. Fast det var ett tag sedan jag läste juridik så när/var/hur får någon som _vet_ fylla i...

Men skulle det vara så att säg du tagit hyran svart så är risken att skattmasen knackar på, då tips lätt kan lämnas...

Samtidigt känns det ju som en "säkerhet" så länge de har hästen kvar. Jag tänker inte låta någon hämta hästen innan de har betalat... Sen är det ju helt kört. Problemet i mitt fall är att detta är en gammal häst som nog inte är värd särskilt mycket pengar, och jag är rädd för att ägaren faktiskt har "dumpat" henne här hos mig... Det är så jäkla fräckt!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
521
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 053
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17