Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Jag tycker nog att du ska anmäla, det är ju enda sättet att göra sitt för att inte fler hästar ska drabbas. Kanske var det bara ditt sto som tog illa vid sig och matvägrade men oavsett det så borde ju du ha blivit kontaktad för att kunna hämta hem din häst.

OM hingstägaren normalt sett tar väl hand om sina (och andras) hästar så gör en anmälan ingen skada, tvärtom så får h*n papper på att allt är ok och du vet att du har gjort vad du kunnat för att det ska fortsätta vara så.

Har du fått nått svar på ditt mail?

Om stoet nu inte verkar må bra, kanske viktnedgången beror på något annat?

jag skulle vilja att du visar mej en enda fällande dom i domstolen, pga av att någon lämnat bort sin häst i god tro och att hästen iaf fått lite mat!!!

Du frågar vad folk tycker att du ska göra. En person säger att du inte ska polisanmäla för ditt eget bästa och bjuder dessutom på en motivering utan att försköna det som hon upplever som verkligheten. Hur kan du då snäsa av svaret så?

Sedan säger du att du inte ska anmäla överhuvudtaget trots att du enligt egen utsago inte gjort något som helst fel. Jag får inte det att gå ihop. Vem anmäler inte någon som vanvårdat sin häst? Vilken häst är inte värd det? Hur schysst är det mot sin egen häst och andra hästar med godtrogna ägare som kan komma i samma sits? Jag har lite svårt att förstå tyvärr...

Du frågar vad folk tycker att du ska göra. En person säger att du inte ska polisanmäla för ditt eget bästa och bjuder dessutom på en motivering utan att försköna det som hon upplever som verkligheten. Hur kan du då snäsa av svaret så?

Jag är inne på samma tankegång.

Om man sätter ut en tråd och undrar vad man ska göra, varför är inte Coaris svar välkommna? Vill man bara ha svar som skriker "anmäl", "gud va hemskt"?:confused:

Att lägga tid och pengar på en anmälan i det här fallet leder ingen vart, TS kommer att förlora, precis som Coari säger.

Dels har man själv ett egenansvar, dels är inte hästen tillräckligt nedgången för en fällande dom för vanvård.

jag har 40 mil dit!!har lite svårt att åka vaje dag o titta till dom.
har ju även skrivit till henne via mail minst en gång i veckan(alltid jag som skrivit och hon svarat).
hon kunde ju skrivit något om att hon var iaf "tunn".
jag skrev att den andra klarat sig "bättre" kanske ska lägga ut bilder på henne med?? hon är "BARA TUNN" och halt dessutom.
och om ni kanske vill se mina andra 3 hästar som jag haft kvar här hemma??

jag har 40 mil dit!!har lite svårt att åka vaje dag o titta till dom.
har ju även skrivit till henne via mail minst en gång i veckan(alltid jag som skrivit och hon svarat).
hon kunde ju skrivit något om att hon var iaf "tunn".
jag skrev att den andra klarat sig "bättre" kanske ska lägga ut bilder på henne med?? hon är "BARA TUNN" och halt dessutom.
och om ni kanske vill se mina andra 3 hästar som jag haft kvar här hemma??

Jag kan ju bara säga att det som hänt är hemskt tråkigt. Men dels så har man det yttersta ansvaret som hästägare för hästen och utan att ha sett vilken typ av avtal ni har haft för skötseln av hästarna under tiden de var borta är det svårt att säga något riktigt säkert.
Klart att inte alltid en dyr hingst eller station är bra, har själv erfarenhet av det. Så jag väljer numera även hingstar efter var jag kan/måste lämna stona. Så vissa som finns på naturligt går bort direkt p g a jag inte vill ha mina ston där. Andra skulle jag kunna åka långt för att komma till.
I detta fallet låter det som om ni var medvetna om att ponny var svårfödd redan innan men ändå chansade lite på att det skulle kunna gå. Du skriver ju i början här den tidigare fått kraftfoder och att den hos hingsten skulle gå på bete/lösdrift med fri tillgång på ensilage. Långt ifrån alla hästar klarar sig på bara enslige även om de får matro. Sex veckor är också en lång tid för en svår född häst att vara utan rätt mat. Så att den rasar i hull är inte alls konstigt under dessa förutsättningar.

Jättetrist att det blivit såhär, men min första tanke är: Varför hämta hem hästarna mitt i natten???? Varför inte hämta dem dagtid, och då även disskutera med hingsthållaren?

joo men jag är säker på att denna INTE fått det hon behöver !!
då hon är mycket lågt i rang och denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya, så har hon antagligen inte fått mat!!??

Fast det måste du vetat/sett/förstått när du lämmnade dina hästar?

Att de skulle gå tillsammans med 30-40 andra, och på det 6 balar ensilage.
Med enkel matte:angel:,blir det ca 6 hästar per foderhäck?(om det nu fanns) och då kan ju vem som helst räkna ut att det inte fanns särskild stor plats över dessutom ingen plats alls till någon som vill och är van att äta ifred.

Jag förstår inte hur du vågade lämmna dina hästar under de omständigheterna.
Varför krävde du inte egen hage till dina två?

*kl*

Det är när man hör om sådana här saker som man är glad att man har en seminstation i närheten som tar in sperma från nästan vilken hingst man vill i världen, dock för en liten extrasumma. Det är väl värt det när man bara behöver ha stoet uppstallat på station ca 3 dagar och kan hälsa på varje dag.

Varför hämta hem hästarna mitt i natten???? Varför inte hämta dem dagtid, och då även disskutera med hingsthållaren?

Poäng,,, det där har jag oxå funderat på men inte vågat nämna för då hade man väl varit oförskämd. Bra att ngn tog upp det. Hoppas du får svar för jag har fortfarande inte fått svar på mitt första inlägg i tråden.

Den frågan löd: Vad för information och hästhållning från denna "betäcknings station" fick du information om innan du tog beslut om att just anlita detta ställe??

Du skriver: denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya,

Låter föga seriöst i mina ögon i alla fall.

Så som jag förstår det så har TS inte tagit reda på någonting innan hästarna transporterades till denna "betäcknings station". Sedan har förmodligen ngt skurit sig mellan ansvariga för denna "betäcknings station" och TS så därför hämtades hästarna mitt i natten, förmodligen utan att man ens meddelade att så skulle ske.

Så tolkar i alla fall jag TS:s avsaknad av svar och förtydligande.
Det är ju allmänt känt att man gärna bara delger det man själv anses vara viktigt för att det inte så tydligt ska framkomma vilka egna brister man har bidragit med.

Jag håller med.
Vad är det för människor som kommer smygande om natten :eek:
Hade jag sett något så mystiskt så hade jag ringt polisen direkt :D

Jag vet ärligt inte vad TS har för syfte med denna tråden.
Vadå hur ska jag göra, titta på min stackars häst...:confused:
Det är väl bara att ta dit veterinären och sedan skämmas öronen av sig för att man har utsatt sin häst för en oseriös avelsverksamhet.

TS förmår inte att förfasa sig över hur många hästar som skulle dela på hösilagebalarna, hon tänker inte heller på hur hennes svårfödda häst ska kunna äta ifred. Utan hon noterar detta i sitt minne och åker sedan hem 40 mil utan att hälsa på sin häst på sex veckor.??

Vad är det för seriöst med att skrika ut "titta här på min stackars häst, vad ska jag göra" och bara förvänta sig att alla ska säga att det är hingsthållarens fel?
Fick denne överhuvudtaget någon info om stoet när denne lämnades? När avmaskades hon senast?
//Jezz

Coari, i dina inlägg verkar du vara part i målet...
Betäckningskontrakt eller inte ansvarar djurhållaren (tillfällig eller ej) för djuret.
Frågan är snarare huruvida man törs lämna ston till betäckning eller om vi måste förlita oss till insemination i framtiden tack vare oseriösa "hingthållare". Jag har själv erfarenhet av seriösa hingsthållare där allt inte gick som det var tänkt, stona kom hem i gott skick, men inte dräktiga. Då hingsten av fysiska möjligheter inte kunde prestera som utlovat fick vi kompensation via insemination, vilket gav förväntat resultat.
För att göra en lång historia kort, en seriös hingthållare är mer intresserad av resultatet än pengarna.
Är det pengar som styr finns alltid möjligheter till despyt. Oavsett huruvida stoet ha blivit betäckt, fölet har fallit väl ut eller om stoet farit illa.
Eftersom att vi lever i ett juridiskt sett efterblivet land föreslår jag dig att varna andra för denna oseriösa hingsthållare, att få någon kompensation kan vara långsökt, på sikt kan du få pengarna tillbaka om du är uthållig.

För att göra en lång historia kort, låt oss alla ta lärdom av detta misstag. "Hästhandlare" finns uppenbarligen fortfarande. Det är viktigt att anmäla dessa men lagen sträcker sig tyvärr inte hela vägen. Forum som dessa kan vara ett sätt att förvarna andra i samma situation.

Coari, i dina inlägg verkar du vara part i målet...
Betäckningskontrakt eller inte ansvarar djurhållaren (tillfällig eller ej) för djuret.

Part i målet??? I så fall vilken part??? jag tyckert att jag klargjort att denna sk. "betäcknings station" verkar högst oseriös och så tydligt som möjligt försökt förklara att man som hästägare har det yttersta ansvaret för sin häst enligt lagen vilket TS själv klart deklarerat att H*n inte vill kännas vid. Däremot så "haglar det" anklagelser om hur illa behandling dessa djur utsatts för trots att h*n själv valt att frivilligt lämna över ansvaret till just dom. Men halååå!!!

Jag håller med dig att det inte är enkelt att skicka i väg en häst på sk. "naturbetäckning" men det kan aldrig friskriva mig som ägare av detta sto att först,, nogrant kontrollera hur verksamheten bedrivs och ha i åtanken hur långt avstånd det är till just denna station jag väljer. Jag kanske e helt dum i huvudet men för mig är det helt otänkbart att inte kunna besöka min häst en ggr i veckan när den befinner sig i sk. annans vård. Kan jag inte det så är den "stationen" för mig helt ointressant.

För övrigt tycker jag hela tråden "luktar lite illa" TS är inte ärlig med sitt budskap.

Jag är inne på samma tankegång.

Om man sätter ut en tråd och undrar vad man ska göra, varför är inte Coaris svar välkommna? Vill man bara ha svar som skriker "anmäl", "gud va hemskt"?:confused:

Att lägga tid och pengar på en anmälan i det här fallet leder ingen vart, TS kommer att förlora, precis som Coari säger.

Dels har man själv ett egenansvar, dels är inte hästen tillräckligt nedgången för en fällande dom för vanvård.[

Jo alla svar ÄR välkomna! dock inte en massa skit.när man ingår ett avtal om tex bet så övertar hingst hållaren oxå anvaret tillfälligt på sej, altså att hästen får mat och god omvårdnad (som min vet uttryckte det rent juridiskt!) så ingen kan någonsin lasta mej (eller någon annan som upplevt samma sak)att vi skulle vara anvariga för våra hästar då vi muntligt eller skriftlig avtalat att hästen ska stå någon annan stans tillfälligt, och det är (i detta ex hingsthållarens) skyldighet att kontakta hästägaren och säga till om det händer hästen något.
VANVÅRD??!!hästen är inte i tillräckligt nedgången för en fällande dom för vanvård????
hästen är i sådant skick att vet tror ej att hon överlever i natt !!han har vart här i 6 timmar i dag och ger inte min dotter mycket hopp om att hon överlever detta (verinären vet dock inte vad man gör juridiskt om hon avlider , han skulle kolla upp det nu i kväll/natt(då vi har en gemensam vetrinär vars fru är jurist))han kommer i morgon bitti igen.(om han inte rings in nu i natt av mej)..
hoppas att detta blir min bästa födelsedag i mitt liv(den har inte börjas så bra)och att ponnyn överlever natten och morgondagen.

Jag förstår inte riktigt meningen med din tråd.

Det är väl endå du som är ytterst vållande till att du placerade dina två ston hos denna sk "betäcknings station" som bedriver avelsverksamhet med icke godkännda hingstar.

Detta visste du tydligen redan innan du körde dit dom. Du väljer beslutet att köra dit dom trots allt och i slutändan påstår du att denna betäcknings station är oseriös!!

Du får ursäkta men den enda som jag tycker bedriver oseriös avelsverksamhet här är du..

Du gör alla klassiska fel,,, inkl. att du sedan lägger över skulden på ngn annan och anser dig felfri och jätte seriös.

Näää,,,, du har avslöjat dig i mina ögon och förhoppningsvis även hos många fler "blåögda".

Jag får faktiskt hålla med här. Och att dela sex balar på ca 35 hästar låter helt j-a sinnessjukt. Är hästen dessutom en "ensamätare" skulle du inte ha lämnat hästen där från början!

Och seriöst, vad i helskotta är pjuttiga 40 mil då man är utan sina ögonstenar i SEX VECKOR?!

Trådstartaren vill inte ha några "onödiga svar", men... ja, det är väl ändå ett diskussionsforum där man diskuterar?

för att (här iaf) lovde dom 27 grader varmt i fredags kom överens med hingsthållaren att det var humanare för hästarna att åka 40mil på natten än att stå i transporten i gassande sol på dagen i 40 mil!!!
och nu är jag bara glad för att jag åkte på natten annars så hade jag aldrig haft en ponny levandes med mej hem (enligt vet)..

jag lämnade mina 2 i egen hage(hade inte en aning om att dom sen kom att gå med dom andra hästarna), det andra enligt mail om foder hanteringen.

Ett avtal är ett avtal och som jag ser det finns det ingen anledning att tro att ens häst ska komma hem mager som en sticka från en betäckningsstation, med eller utan godkänd hingst. Att hingsten inte är godkänt tycker jag fö inte har med saken att göra, "godkänd" är inte en garanti för god skötsel, lika lite som "icke godkänd" är synonymt med oseriös.

Hingsthållaren bör definitivt anmälas. De som hävdar att det är ditt fel borde ändå hålla med om detta. Hingsthållaren har betett sig som en skit och det är oacceptabelt att inte reagera när ett sto faller ur som ditt ska ha gjort.

Däremot verkar det märkligt att hon skulle vara döende av "bara" svältkost. På bilderna ser hon avmagrad men inte utmärglad ut. Det kan ju faktiskt vara så att det finns en bakomliggande (oupptäckt?) sjukdom som orsakat hennes viktras.

Coari, känner du Ducell eller ?? Hur kan du säga att nåt "luktar oseriöst" utan att ens ha en bakgrund till allt ? Jag känner inte heller Ducell men jag gillar inte att döma människor utan grund. OM nu Ducell lämnade sina ston och allt verkade helt OK, hur fasen kan du då anklaga Ducell för att vara oseriös ????? Snälla svara !

Tack "Tant Ester" ! Man får lätt anledning att tro att Coari mfl endast reagerar så här pga att det finns en ej godkänd hingst med i bilden. Vågar nog kunna påstå att vore hingsten godkänd skulle dom nog vara mer diskreta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 199
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 447
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII