Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Efter att läst en del av tråden, undrar jag bara, Varför hämta hästarna mitt i natten? Varför inte hämta dem när stationsägaren var närvarande så eventuella brister kunnat påpekas direkt?
När jag läser att du hämtat dina hästar som en tjuv om natten, drar jag nästan oundvikligen den slutsatsen att du: a) inte gjort rätt för dig, dvs inte betalat för dig. b) blivit ovänn med hingstägaren och vill därför inte träffa denna personligen osv
Du har säkert en superbra anledning att göra som du gjort, det är inte min sak att döma.

Men herregud! "Som en tjuv om natten"?

Innan du drar några förhastade slutsatser så tänk på att det kan finnas skäl till att man inte alltid följer det "normala".

TS har redan förklarat att pga den rådande värmeböljan kom man överrens med hingsthållaren att hämta på natten eftersom det skulle varit lika med djurplågeri att köra en häst 40 mil instängd i ett släp. Så du kan lägga till denna förklaring som nummer "c" i din slutsats-lista. ;)

Det är väl inte förståligt att hämta hästar kl 01.00 i natten?

Det är väl bättre att komma dit, på kvällen, senare, hämta hästar när det är ljust och prata med hingsthålleren, och sedan åka.

Det kan ju finnas orsaker till att man inte kan komma fram till hingsthållaren förrän på natten så jag tycker visst inte det är konstigt att det kan bli så även om jag håller med om att det inte är det mest ultimata.

Oavsett vilket så förstår jag inte riktigt vad det skulle ha hjälpt att komma tidigare egentligen?

Problemet i det här är ju att hästen var i magert skick när den hämtades och det hade inte förändrats om hästen hade hämtats några få timmar tidigare.

Oavsett vilket så förstår jag inte riktigt vad det skulle ha hjälpt att komma tidigare egentligen?

Problemet i det här är ju att hästen var i magert skick när den hämtades och det hade inte förändrats om hästen hade hämtats några få timmar tidigare.

Om man valt att hämta sin ponny en sen kväll istället, och därmed tydligt sett skicket på ponnyn, då hade man sluppit den långa transporten om man ansett ponnyn vara i så dåligt skick och man kunde ha tagit ut veterinär på plats.

Om det hade hjälp eller inte vet man inte förrän en obduktion gjorts, och beroende på vad den säger, dra slutsats.

Om stoet haft skador av betäckningen, hade nog inget kunnat göras.
Om stoet var inflammerat kanske en behandling insatt då, direkt, hade hjälpt.

För övrigt håller jag med, dig och andra. "Hingstållaren" skulle givetvis ringt när stoet tappade vikt och inte mådde bra. Det är tragiskt att hon dog och ponnyn måste ha lidit kval.:cry::cry:

För övrigt anser jag det är vansinne, att vem som helst, utan utbildning, kan "öppna" en "hingststation" och ta emot ston för betäckning, vare sig hingsten är godkänd eller ej.

Vänl.G. som haft en kompis som körde sin ponny på betäckning till en okunnig hingsthållare och fick den betäckt ANALT.:mad:

Kan verkligen en frisk och rund ponny tappa så mycket i vikt, under 14 dagar i hage med ensilage och därefter 4 v. på bete, där det verkar som andra föder sig?
Jag tror det är omöjligt utan något primärt som sätter ner ponnyn.

*KL*
Detta måste vara en trolltråd...:confused:
(Kolla TS hemsida):o

Bara icke godkänd hingst får mig att fundera lite.. Ingen kvinna i världen som jag känner till skulle vilja ha sex med en icke godkänd man och det bedyrar jag från egen personlig erfarenhet.
Kan inte låta bli att tänka vidare på den här kommentaren - skrattade så jag satte kaffet i vrångstrupen :eek::D!!

Jag hade nog - precis som dom flesta av oss - fått leva barnlös om vi människor skulle genomgå samma avelsvärdering som vi har på hästarna. Min exteriör är inte god nog - skulle nog få påpekat att jag är för liten för rasen, något utåttåad och har dessutom inga vidare gångarter. Har inga tävlingsresultat i idrott fast har iofs vunnit en designtävling och kan om man har tur nedärva konstnärliga talanger. Jag har lite dubbelhaka (hjorthals?) och har inga problem med att hålla hullet direkt:angel:. Skimmelanlaget har börjat visa sig mer och mer.

Min man hade förmodligen blivit valack redan som ung:p. Han är inte mycket för kroppsarbete, har inga idrottsresultat, är inte speciellt välmusklad och jävligt envis. Men kanske hans höga intelligens och goda ledarskapsförmåga skulle uppväga det:idea:. - Nej förresten - han hade definitivt kört på bruksproven.

Till TS: Beklagar verkligen det som hänt och tycker det är fruktansvärt tragiskt att se att i princip alla trådar där tråkiga saker har hänt, finns det alltid någon som vänder och vrider på saken och lägger ytterligare sten på bördan. Är ju ganska enkelt och sitta framför datorn och veta vad som skulle ha gjorts när man har facit i hand.

:bow: gånger massor!! Du är så rätt i det du skriver!

Vi människor bedriver inget som helst avelsarbete med oss själva. Blir det inte barn provrörsbefruktar vi osv.

Män som är "klapphingstar" kastreras inte. De opereras o blir sen pappor som om det vore självklart. Män som är argsinta m.m. kastreras inte, människor "godkänner" varandra på krogen o dylikt o det kan KNAPPAST jämföras med tuffa domare på en avelsvärdering:idea::devil:

Beklagar verkligen att ditt sto ej klarade sig. Hoppas ni låtit obducera henne. Det verkar vara en mycket oseriös hingsstation, godkänd hingst eller ej så du ska absolut anmäla. Om inte annat så kommer i alla fall verksamheten granskas och det kanske förhindrar fler sådana här tragiska fall. Livmoderinflammationen har stoet med största sannolikhet drabbats av på hingsstationen och den har säkert till stor del bidragit till att hon mått dåligt och magrat av. En seriös hingsthållare borde ha reagerat på stoets kondition och meddelat dig eller tagit ut veterinär. För övrigt tycker jag att du ska lhålla dig till att läsa tant Esters inlägg i denna tråd vilka är kunniga och sakliga utan försök att skuldbelägga.

Tyvärr är det så att det finns många oseriösa hingsstationer även med godkända hingstar så denna tråd för säkert något gott med sig. Kolla upp stationen före, gärna genom rekommendationer av andra, Åk dit och titta före, hälsa på ditt sto om hon ska vistas där längre tid.

Då jag själv sysslar med en ras med begränsad seminverksamhet väljer jag numera lika mycket hingst efter vilken station den står på.

Mmm det undrade jag med:confused:.
Varför mitt i natten när ni knappt såg vilka som var era egna hästar?
Jag skulle ha hämtat mina när det var ljust så att man såg dagsformen och eventuella småsår/ rispor som dom kan få vid utegång. Även ha fört en dialog med hästägaren, hur det har gått och varit under tiden som hästarna har varit där osv.

Visste ni att hingstägaren blandade ston, ston med föl osv?
Hur vet ni att dom la ut 6 balar på 30 hästar?
Upplyste du innan att din ponny var lågrangad och vill äta i fred?

Vad gäller skicket på din hemkomna ponny så hade jag också blivit ledsen och förbannad.
Hon ser inte rolig ut, den lilla stackarn.
Hoppas hon repar sig bra!

/J.

Hade inte läst igenom hela tråden innan svar:o.

Beklagar verkligen din ponnys bortgång, väldigt tråkigt slut:(.
Hoppas att du obducerar henne och på så vis förhoppningsvis få svar på vad som orsakade hennes bortgång.
Hingstägaren verkar ju som sagt allt annat än seriös, och jag hoppas att du kan få någon form av kompensation därifrån.
Vad som nu går att bevisa och så.

Väldigt tråkigt, som sagt.

/J.

En häst som får en livmoderinflammation kan inte anses som "frisk och rund". Säg att stoet skadades eller infekterades i samband med första brunsten/betäckningen och sedan lämnades vind för våg med en allt allvarligare infektion - detta i sig är alldeles tillräckligt för ett snabbt viktras, något som blir ännu tydligare av det faktum att stoet var i så dåligt skicka att hon faktiskt dog.

Som jag ser det håller ts berättelse, även det faktum att hästen hämtades nattetid - jag har själv valt att flytta mina hästar nattetid pga såväl värme som trafiksituation. Ingen har någonsin haft fräckheten att kalla mig "tjuv om natten" för det.

Visst kan man lusläsa ts alla inlägg i hopp om att hitta något som gör att man kan "sätta dit" henne, läsa hemsidan för att hitta något oseriöst som ger en rätt att hänga ut en förtvivlad människa som oseriös lögnare på ett forum. Själv anser jag att dylika häxprocesser är helt förkastliga och om man utgår från att allt ts skriver är riktigt så är min åsikt att du mfl beter er för jävligt.

Och vet du att det inte är sant? Vad har du för grunder när du insinuerar att ts häst var vanskött redan innan den åkte till betäckning?

Med detta inlägg sätter jag punkt för denna tråd och stänger den.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 199
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 446
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar