Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Poäng,,, det där har jag oxå funderat på men inte vågat nämna för då hade man väl varit oförskämd. Bra att ngn tog upp det. Hoppas du får svar för jag har fortfarande inte fått svar på mitt första inlägg i tråden.

Den frågan löd: Vad för information och hästhållning från denna "betäcknings station" fick du information om innan du tog beslut om att just anlita detta ställe??

Du skriver: denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya,

Låter föga seriöst i mina ögon i alla fall.

Så som jag förstår det så har TS inte tagit reda på någonting innan hästarna transporterades till denna "betäcknings station". Sedan har förmodligen ngt skurit sig mellan ansvariga för denna "betäcknings station" och TS så därför hämtades hästarna mitt i natten, förmodligen utan att man ens meddelade att så skulle ske.

Så tolkar i alla fall jag TS:s avsaknad av svar och förtydligande.
Det är ju allmänt känt att man gärna bara delger det man själv anses vara viktigt för att det inte så tydligt ska framkomma vilka egna brister man har bidragit med.

VAD vet du om detta ? Inte jag heller men jag reagerar på att du Coari kan ha sån stark åsikt utan några fakta alls i fallet ? Hoppas du inte tänker bli advokat..

tyvärr så gör bilderna henne inte riktigt rättvisa (har en kompis som sett videon och bilderna (tagna med en mobiltelefon)som kom hit i dag och fick se henne "in live" och sa att hon ser värre ut i verkligheten...)
i går kväll fick hon flytningar och vetrinären har idag konstaterat att hon har en kraftig livmodersinflamation(som hon ev kan ha haft även hos hingsthållaren) kanske därför hon blivit uttorkad ?? men hon har inte fått den mat hon skulle ha iaf påstår vet??!! och framför allt så skulle hon ha kontaktat mej och sagt att hästen fallit onormalt mycket i vikt..
men just nu så har hon (vilket vet var orolig för i fredags när jag ringde) råkat ut för kolik i dag med början klockan 13.00 då vetrinären var ute och behandlade henne för livmodern.....
och koliken beror enbart på att hästen är i nedsatt skick= att hon ej fått den mat/omvårdnad hon behövt hos hingsthållaren(enlig vet!)allt annat är behandlingbart(livmodersinflamationen) sa han!!
hon har fått 10 liter dropp nu i kväll + smärtlindring 2 gånger och mer antibiotika(mot livmodern)

Du frågar vad folk tycker att du ska göra. En person säger att du inte ska polisanmäla för ditt eget bästa och bjuder dessutom på en motivering utan att försköna det som hon upplever som verkligheten. Hur kan du då snäsa av svaret så?

Sedan säger du att du inte ska anmäla överhuvudtaget trots att du enligt egen utsago inte gjort något som helst fel. Jag får inte det att gå ihop. Vem anmäler inte någon som vanvårdat sin häst? Vilken häst är inte värd det? Hur schysst är det mot sin egen häst och andra hästar med godtrogna ägare som kan komma i samma sits? Jag har lite svårt att förstå tyvärr...

Kanske är det inte så lätt att anmäla när personer på forumet hotar med att det kan drabba en själv.( helt omotiverat) Men seriöst, om NÅGON misskött ens djur..ÄVEN om det råder strikt ägaransvar...så är det ju ändå förbjudet att plåga ett djur !!! Om du tex lämnar en häst på foder och får den tillbaka i dåligt skick...så är det ju samma sak. Kan ju knappast vara ägaren som misskött hästen. Med andra ord...givetvis alltid ägarens ansvar, men alltid förbjudet att plåga djur !!!

om du läser första inlägget så står det där att jag betalade för deras foder !!!!alltså mina hästars foder.

Ducell jag hoppas du inte blir avskräckt här på forumet...du MÅSTE anmäla detta, det är faktiskt din PLIKT som hästägare.

Och jag utgår från att hingsthållaren kompenserar dig !
Coari nu får du nog spel !

Coari, känner du Ducell eller ?? Hur kan du säga att nåt "luktar oseriöst" utan att ens ha en bakgrund till allt ? Jag känner inte heller Ducell men jag gillar inte att döma människor utan grund. OM nu Ducell lämnade sina ston och allt verkade helt OK, hur fasen kan du då anklaga Ducell för att vara oseriös ????? Snälla svara !

Håller med coari, det räcker att titta på ts hemsida så får man en ganska klar bild av vilken hästuppfödning som förekommer.

så att alla får veta så dog ponnyn klockan 00.42 nu i natt den 3 juni!!!!
så nu lämnar jag denna tråd
mvh ella

*kl*

Jag håller med Coari. Hur kan man lämna sina hästar hos någon man inte känner i 6 veckor utan att titta till dom en enda gång? :confused:

TS:
Svårt att veta vad du kan göra när vi inte vet exakt vad som stod i avtalet mellan dig och hingstägaren. Det bästa är nog att ta kontakt med någon lagkunnig. För ni hade väl ett skriftligt kontrakt?

Hoppas att ni får reda på exakt vad som hände. Alltid tråkigt när djur råkar illa ut oavsett vems fel det är. :(

Ska hästen obduceras?

Senast ändrad:

Blir så J*kla förbannad på Coiri elr va du heter och de andra som påstår att det är hästägarens fel att hästen blitt vanvårdad.
Klart som f*n att man ska kunna lita på hinghållaren,och om allt sett bra ut när man lämnade hästen.
Visst såklart ni har rätt att säga er åsikt,men att säga att det är hästagärens fel som lämnat iväg sitt sto till hingsten i godtro det är sjukt. Man kanske inte kan åka och hälsa på hästen om den är 40 mil bort.Och alla kanske inte har ekonomin till att ta en godkänd häst men kanske ändå vill ha ett föl.Och TS om du fortfarande läser så hoppas jag du anmäler för det är inte OK nånstanns att din häst ser ut som den gör efter att ha kommit hem från hingsthållaren.PM:a gärna om hur det går.
Är verkligen ledsen för er skull

hon tänker nog INTE kompensera mej(har dock ej skrivit det rätt ut i mailet)men undviker min fråga om kompensation för ponnyn..hon skriver enbart att jag skulle tagit kontakt med vetrinär tidigare och ej efter flera dagar(hmm?? ringde faktiskt vetrinär kl 8.00 i fredags morse alltså 2 timmar efter hemkomsten!!)och i lördags och söndag s både åt hon (efter vets rekomendation(sen telekontakt i fredag)och drack och verkade at piggna på sej??tills i morse kl08.00.(hon har ej haft någon temp sen i fredags morse, då jag började tempa henne regelbundet)

jag lämnade mina 2 i egen hage(hade inte en aning om att dom sen kom att gå med dom andra hästarna), det andra enligt mail om foder hanteringen.

Men det är så mkt motsägelsefullt i dina skriverier.

Som när du hämtade dem på natten, och den tunnaste bara hade en bäck att dricka ur, och där fanns bara små pölar med vatten. Hur såg du det om du inte såg skicket på ponnyn?

Och det är väl bättre att hämta hästar ex kl 20.00 på kvällen, då är det klart svalare innan man kommer iväg och det är ju nödvändigt, iaf enligt mig, att prata med hingsthållaren.:confused:

Och det var jag som nämnde att viktraset inte räcker för fällande dom, enligt egen erfarenhet av anmälda djur. Men det var i min kommun, det kanske är annorlunda i din, hästen är kanske tunnare än vad som synes på kort, precis som du skriver, men det låter underligt att din häst tappat så mkt när hon redan efter två v. på stationen släpptes på bete, vad jag fattat det som, med andra hästar, och de har fött sig.

Jag tycker det låter som de andra har rätt, att viktraset beror på något annat.

Håller med coari, det räcker att titta på ts hemsida så får man en ganska klar bild av vilken hästuppfödning som förekommer.

Nu har jag också snokat lite.:angel::angel::devil:

I ett inlägg från TS 2008-03-29 står beskrivit ett äldre ponnysto hon har i sin ägo, som är tunn över länden:angel:, släpar tån, stel från knäet och till kotan och där TS funderar på en betäckning till vår/sommaren.....
Undrar om det är det stoet som kördes på betäckning tro.....antagligen.....och den verkar inte varit fräsch från början......

Spinner lite vidare på mig själv.

Om man nu har ett sto som inte är OK i sitt bakbensställ, omusklad och tunn hur kan man då köra den till naturlig betäckning där stoet får gå ihop med hingsten, och gud vet hur många gånger han betäcker.......:confused::mad:

Jag skrev mitt första inlägg för jag tyckte Coari hade rätt. Jag tyckte kanske han valde lite väl hårda ord, men med facit i hand så verkar de inte vara hårda nog.....

Beklagar att din ponny inte överlevde!!:(
Jag var med om nästan samma situation som du för några år sedan.
Lämnade en unghäst på unghingstbete hos en person som jag upplevde som mycket seriös och verkligen litade på.
Vi skrev kontrakt och hon hade annonser ute på nätet där allting verkade skötas exemplariskt!Idylliska bilder på betande välmående hästar syntes på bilderna
Verkningar och fodringar ingick,men hon saknade "hästöga".Allt fungerade i teorin men inte i praktiken.
Min vackra unghingst blev till en liten kuvad urmagrad spillra med hemska hovar risig päls och uppsvullen mage,trots att jag betalat för verkningar och foder regelbundet.
Aldrig mera att jag litar på att någon annan tar hand om mina hästar mera!

för att (här iaf) lovde dom 27 grader varmt i fredags kom överens med hingsthållaren att det var humanare för hästarna att åka 40mil på natten än att stå i transporten i gassande sol på dagen i 40 mil!!!
och nu är jag bara glad för att jag åkte på natten annars så hade jag aldrig haft en ponny levandes med mej hem (enligt vet)..

Helt förståeligt! :)

Blir så J*kla förbannad på Coiri elr va du heter och de andra som påstår att det är hästägarens fel att hästen blitt vanvårdad.
Klart som f*n att man ska kunna lita på hinghållaren,och om allt sett bra ut när man lämnade hästen.
Visst såklart ni har rätt att säga er åsikt,men att säga att det är hästagärens fel som lämnat iväg sitt sto till hingsten i godtro det är sjukt. Man kanske inte kan åka och hälsa på hästen om den är 40 mil bort.Och alla kanske inte har ekonomin till att ta en godkänd häst men kanske ändå vill ha ett föl.Och TS om du fortfarande läser så hoppas jag du anmäler för det är inte OK nånstanns att din häst ser ut som den gör efter att ha kommit hem från hingsthållaren.PM:a gärna om hur det går.
Är verkligen ledsen för er skull

Vi har inte sagt att det är hennes fel. Men vi har sagt att hon har det yttersta ansvaret för sina hästar. 40 mil är inte speciellt långt. Och om man inte kan åka så långt kanske man skulle valt en annan hingst som stod närmre. Eller så fixar man så någon annan kan titta till hästarna. Det är naivt att lita så på människor speciellt när det finns pengar inblandade. Det har vi ju kanske tydliga bevis på här.

Tror det blir svårt att anmäla utan något skriftligt avtal (ännu en sak man verkligen borde ha om man lämnar bort sin häst!).

Och vem har sagt att det är ok att hästen kommer hem som ett staket? Ingen vad jag sett.

*kl*

Jag håller med Coari. Hur kan man lämna sina hästar hos någon man inte känner i 6 veckor utan att titta till dom en enda gång? :confused:

Allvarligt??

För det är just vad jag har gjort, lämnat bort mitt sto på betäckning på en iofs gdk station, välkänd inom travavel, sen den 17 maj. Och jag tänker ha henne där juni ut.

I mitt kontrakt står bla(orkar inte skriva ner allt):

"1.Hingsthållarens förpliktelser m.m.

Det åligger hingsthållaren :
att sköta ston och föl på bästa sätt och att anlita yrkeskunnig personal,
att anlita veterinär utbildad på häst och hästgynekologi, att tillhandahålla foder av god kvalité och friskt vatten,
att snart något utöver vanlig rutin inträffar med sto eller föl underrätta beställaren. Är beställaren oanträffbar skall hingsthållaren i samråd med veterinär besluta på bästa möjliga sätt. Skulle sto eller föl avlida eller behöva avlivas, och beställaren är oanträffbar, äger hingsthållaren rätt att besluta om avlivning och ev obduktion."

Till Coari : så trots att vi har kontrakt & om nu mitt sto skulle råka ut för samma trista skötsel som TS:s häst, så är det MITT ansvar??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 901
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 217
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 559
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på... 2 3
Svar
46
· Visningar
10 487
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka