Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Allvarligt??

För det är just vad jag har gjort, lämnat bort mitt sto på betäckning på en iofs gdk station, välkänd inom travavel, sen den 17 maj. Och jag tänker ha henne där juni ut.

I mitt kontrakt står bla(orkar inte skriva ner allt):

"1.Hingsthållarens förpliktelser m.m.

Det åligger hingsthållaren :
att sköta ston och föl på bästa sätt och att anlita yrkeskunnig personal,
att anlita veterinär utbildad på häst och hästgynekologi, att tillhandahålla foder av god kvalité och friskt vatten,
att snart något utöver vanlig rutin inträffar med sto eller föl underrätta beställaren. Är beställaren oanträffbar skall hingsthållaren i samråd med veterinär besluta på bästa möjliga sätt. Skulle sto eller föl avlida eller behöva avlivas, och beställaren är oanträffbar, äger hingsthållaren rätt att besluta om avlivning och ev obduktion."

Till Coari : så trots att vi har kontrakt & om nu mitt sto skulle råka ut för samma trista skötsel som TS:s häst, så är det MITT ansvar??

Ja allvarligt.

Du har ju iallafall ett skriftligt kontrakt. Det hade inte TS. Men jag hade fortfarande inte litat blint på att allt gick bra. Utan tittat till min häst. Jag känner iallafall att jag har 100 % ansvar för att min häst har det bra oavsett var hästen befinner sig.

Tänk också på att ägaren har ju lättare att upptäcka att något är fel i tid eftersom han/hon känner hästen.

så att alla får veta så dog ponnyn klockan 00.42 nu i natt den 3 juni!!!!
så nu lämnar jag denna tråd
mvh ella

Jag är chockad,,, Beklagar verkligen detta. Jag har aldrig hört om ett så snabbt förlopp på en livmoderinflammation som tydligen sekundärt ledde till även kolik och dödsfall inom loppet av tre dygn.

Jag hoppas verkligen att du gör en obduktion och att man där kan fastställa dödsorsaken. Mina tankar börja gå till om denna Hingst bär på ngn smitta som har orsakat ditt sto viktras och livmoderinflammation med dödlig utgång.

Visar det sig att det är så,, ja då har du alla möjligheter att kräva denna sk "hingst station" på ett kraftigt skadestånd.

Fast å andra sidan, om det visar sig att ditt sto va sjuk redan när den kom till denna sk "betäcknings station" och hingsten blivit smittad,,, ja då är ju risken att det blir du som åker på ett kraftigt skadestånd.

Tragisk utveckling,, mkt tragisk och jag beklagar än en gång det inträffade..

För min och alla andra som vill ha mer kunskap så vore det av yttersta vikt när och om du känner dig redo för det, Gärna skriver vad som orsakade detta plötsliga dödsfall.

För mig är det ett stort frågetecken???

P.S. Även om muntliga avtal gäller så som skriftliga så är alltid ett skriftligt avtal/kontrakt att föredra,, det blir för tingsrätten så mkt mer lättolkat vid en ev. konflikt.

Jag tycker du är värd en kram i dette elände just nu.

Håller helt med!

En person/företag säljer en tjänst helt enkelt. I detta fall en betäckning och då givetvis omhändertagande av stoet under tiden!

Visst förekommer det konstigheter (mer och mer tydligen efter vad man läser här:eek: även om jag aldrig råkat ut för det) men att per automatik misstänka att hingststationen (eller något annat man anlitar) INTE är att lita på är iaf inget jag skulle göra.

Kanske menar Coari att "genom sej själv känner man andra"?

Vem vet?

Undrar QP

Allvarligt??

För det är just vad jag har gjort, lämnat bort mitt sto på betäckning på en iofs gdk station, välkänd inom travavel, sen den 17 maj. Och jag tänker ha henne där juni ut.

I mitt kontrakt står bla(orkar inte skriva ner allt):

"1.Hingsthållarens förpliktelser m.m.

Det åligger hingsthållaren :
att sköta ston och föl på bästa sätt och att anlita yrkeskunnig personal,
att anlita veterinär utbildad på häst och hästgynekologi, att tillhandahålla foder av god kvalité och friskt vatten,
att snart något utöver vanlig rutin inträffar med sto eller föl underrätta beställaren. Är beställaren oanträffbar skall hingsthållaren i samråd med veterinär besluta på bästa möjliga sätt. Skulle sto eller föl avlida eller behöva avlivas, och beställaren är oanträffbar, äger hingsthållaren rätt att besluta om avlivning och ev obduktion."

Till Coari : så trots att vi har kontrakt & om nu mitt sto skulle råka ut för samma trista skötsel som TS:s häst, så är det MITT ansvar??

I min värld har hästägaren ALLTID yttersta ansvar att hästen mår bra. Att skicka iväg sitt sto till station en längre tid under sommaren är inget ovanligt att man gör. Men som hästägare är det din plikt att kolla upp stället och försäkra dig om att hästen mår bra. Visst är det i detta fallet en lång sträcka att köra, men i slutändan hade det troligen varit värt turen ner?

Jag vill inte anklaga någon för varken det ena eller det andra. Men tråden är nog så viktig för att folk ska förstå vikten av att kolla upp den station man väljer att använda. Står stoet långt bort och under en lång tid borde man väl kunna ta sig dit var tredje vecka el liknande för att se till att allt är bra?

Jag är en hönsmamma och skulle aldrig för mitt liv lämna iväg mitt sto till någon station. Jag kör dit på semindagarna.

TS, jag hoppas innerligt att du anmäler. Om du inte gör det så ställer jag mig faktiskt frågan om hur seriös du är. För, ja, hade jag sett en häst i det skicket och med en tragiska utgång det blev för den stackars ponnyns liv och ägaren inte hade anmält, hade jag trott att något var väldigt lurt med stoet redan innan.

Kanske menar Coari att "genom sej själv känner man andra"?

Undrar QP

Undra på du,,,

Du kommer nog den dagen du själv hamnar i en sådan rättstvist få kunskapen om ditt eget ansvar som djurägare. Även om det finns nog så vattentäta kontakt så finns det en lagtext som för dagen fortfarande säger att djurägaren har det ytterst ansvaret för sin häst.

En slipad avdokat/Åklagare kommer grilla dig med haglande frågor om ditt eget deltagande,aggerande,tillgänglighet och ställningstagande vid en rätts tvist. Ett felaktigt svar från din sida och PANG så slår fällan igen!!

Klarar man bara av att komma ihåg denna lagtext och i en tvist kan påvisa att man uppfyllt den lagtexten,,,, Ja då har man mkt bättre "grund" förutsättningar.

Tanken va att sprida denna information efter som du och väldigt många andra inte verkar förstå innebörden med den lagtexten eller ens tagit del av den.

Jag är ingen advokat så jag kan inte påstå att jag genom mig själv känner andra. Däremot så har mer än en av mina kunder fått lära sig den läxan och min tanke va att ni andra skulle slippa lära er samma läxa. Skit samma, många barn går två år i samma klass. Va blåögda men sitt inte här å gnäll sedan när sanningen börjar uppdaga sig.

Nog om detta!!

I ett inlägg från TS 2008-03-29 står beskrivit ett äldre ponnysto hon har i sin ägo, som är tunn över länden:angel:, släpar tån, stel från knäet och till kotan och där TS funderar på en betäckning till vår/sommaren.....
Undrar om det är det stoet som kördes på betäckning tro.....antagligen.....och den verkar inte varit fräsch från början......

Jag har oxå kollat just det inlägget... Släpp det för det vore ytterst ansvarslöst om så är fallet och klart anmälningsbart.

Jag kan inte drömma om att det är samma häst TS i denna tråd skriver om som i tråden daterad 2008-03-29 från TS.

Jag har oxå kollat just det inlägget... Släpp det för det vore ytterst ansvarslöst om så är fallet och klart anmälningsbart.

Jag kan inte drömma om att det är samma häst TS i denna tråd skriver om som i tråden daterad 2008-03-29 från TS.

Det får man verkligen hoppas :crazy:

Tack för svaret som var ett av de mer begripliga du levererat!

Mvh
QP

Undra på du,,,

Du kommer nog den dagen du själv hamnar i en sådan rättstvist få kunskapen om ditt eget ansvar som djurägare. Även om det finns nog så vattentäta kontakt så finns det en lagtext som för dagen fortfarande säger att djurägaren har det ytterst ansvaret för sin häst.

En slipad avdokat/Åklagare kommer grilla dig med haglande frågor om ditt eget deltagande,aggerande,tillgänglighet och ställningstagande vid en rätts tvist. Ett felaktigt svar från din sida och PANG så slår fällan igen!!

Klarar man bara av att komma ihåg denna lagtext och i en tvist kan påvisa att man uppfyllt den lagtexten,,,, Ja då har man mkt bättre "grund" förutsättningar.

Tanken va att sprida denna information efter som du och väldigt många andra inte verkar förstå innebörden med den lagtexten eller ens tagit del av den.

Jag är ingen advokat så jag kan inte påstå att jag genom mig själv känner andra. Däremot så har mer än en av mina kunder fått lära sig den läxan och min tanke va att ni andra skulle slippa lära er samma läxa. Skit samma, många barn går två år i samma klass. Va blåögda men sitt inte här å gnäll sedan när sanningen börjar uppdaga sig.

Nog om detta!!

Usch, nu har jag läst hela tråden och tänkte mig ett lite annat resultat av folks kommentarer... det kan gå VÄLDIGT illa om man skickar på betäckning o det handlar inte alltid som i det här fallet om icke godkända hingstar. Hästägare är inte bättre eller sämre bara för att de har en dyr häst i stallet!

Minns nån gång på 90-talet var mamma o lämnade ett sto på betäckning hos en hingstägare som hade hemskt fina hingstar i sitt stall. Rasens då två mest använda hingstar MEN den rasen (fjord) är ju känd för att vara lättfödd. Vårt sto kom dit slimmad i ganska full kondis. Vi sa till hingstägaren när vi såg hagen att vårt sto måste in på nätterna o få extra foder o kraftfoder för att inte falla ur (hagen där var totalt tom)

Vi lämnade i god tro att allt skulle skötas. Hon lovade att ta in o extramata vårt sto. Fint stall har hon med MÅNGA boxplatser så vi trodde henne. Efter tror två brunster sa hon att vårt sto inte brunstade mer (UL gjordes aldrig) så vi antog att hon var dräktig. Åkte dit o hittade vårt sto i NÄSTAN samma skick som TS hittade sitt sto... vi ifrågasatte genast vad:devil: hon gjort o varför hon inte matat men hon bara slingrade sig. Vi fattade ju att där INTE skulle bli föl så vi lastade o körde hem o började mata som tusan.

Det stoet levde i nästan 10 år till men hon blev aldrig riktigt sig själv igen. Vi betäckte henne aldrig mer o ärligt talat tror jag inte det hade funkat... hon var alltid känslig på mat o föll lätt ur igen. Innan var hon en typisk rund o lättfödd fjording.

Den här historien vart aldrig anmäld. Bara lagd till tråkiga minnen o varje gång vi ser människan morrar det inombords men jaja, så är det med det. Har man som TS o vi ca 40 mil enkel väg är det inte så lätt att bara "titta in" en överenskommelse är en överenskommelse o då tror man ju så klart att det ska skötas!

Babblar mycket men TS jag beklagar eländet o ni andra som bara fördömer var lite snälla, en dag sitter ni kanske i samma skitsits som mamma på 90-talet o TS nu...

Usch, nu har jag läst hela tråden och tänkte mig ett lite annat resultat av folks kommentarer... det kan gå VÄLDIGT illa om man skickar på betäckning o det handlar inte alltid som i det här fallet om icke godkända hingstar. Hästägare är inte bättre eller sämre bara för att de har en dyr häst i stallet!

Minns nån gång på 90-talet var mamma o lämnade ett sto på betäckning hos en hingstägare som hade hemskt fina hingstar i sitt stall. Rasens då två mest använda hingstar MEN den rasen (fjord) är ju känd för att vara lättfödd. Vårt sto kom dit slimmad i ganska full kondis. Vi sa till hingstägaren när vi såg hagen att vårt sto måste in på nätterna o få extra foder o kraftfoder för att inte falla ur (hagen där var totalt tom)

Vi lämnade i god tro att allt skulle skötas. Hon lovade att ta in o extramata vårt sto. Fint stall har hon med MÅNGA boxplatser så vi trodde henne. Efter tror två brunster sa hon att vårt sto inte brunstade mer (UL gjordes aldrig) så vi antog att hon var dräktig. Åkte dit o hittade vårt sto i NÄSTAN samma skick som TS hittade sitt sto... vi ifrågasatte genast vad:devil: hon gjort o varför hon inte matat men hon bara slingrade sig. Vi fattade ju att där INTE skulle bli föl så vi lastade o körde hem o började mata som tusan.

Det stoet levde i nästan 10 år till men hon blev aldrig riktigt sig själv igen. Vi betäckte henne aldrig mer o ärligt talat tror jag inte det hade funkat... hon var alltid känslig på mat o föll lätt ur igen. Innan var hon en typisk rund o lättfödd fjording.

Den här historien vart aldrig anmäld. Bara lagd till tråkiga minnen o varje gång vi ser människan morrar det inombords men jaja, så är det med det. Har man som TS o vi ca 40 mil enkel väg är det inte så lätt att bara "titta in" en överenskommelse är en överenskommelse o då tror man ju så klart att det ska skötas!

Babblar mycket men TS jag beklagar eländet o ni andra som bara fördömer var lite snälla, en dag sitter ni kanske i samma skitsits som mamma på 90-talet o TS nu...

Två brunstar,, hur lång tid är det på ett sto utan tillsyn som tydligen va fallet. Här stödjer man sig på sk. god tro.

En bra grundregel är att man aldrig överlåter sitt eget yttersta ansvar på "längre avstånd" än att man har möjlighet att i alla fall en ggr. i veckan kan uppfylla sig yttersta ansvar.

Det är juridiskt en mkt hållbar regel.

Delvis kl

En livmoderinflammation kan snabbt leda till toxinemi och död. Det är mindre sannolikt att det rör sig om någon venerisk smitta, snarare en bakteriell dito. Orsak? Man hittar inte alltid en bra orsak. Man kan ju tänka sig att en smitta sprids snabbt av en hingst som hoppar på 30-40 ston utan någon vidare kontroll. Hingsten kan också ha skadat stoet vaginalt. Det vore befogat med en obduktion för att fastställa såväl dödsorsak som orsak till livmoderinflammationen.

Huruvida det är samma sto som som i något tidigare inlägg eller ej spelar ingen roll, dödsorsaken lär knappast vara släpande bakben eller omusklad länd. Dumt att ens dra upp detta. Tala om att vilja strö salt i såren på en förtvivlad stoägare för att själv kunna framstå som "kunnig". Borde gå att anmäla det med.

TS! Beklagar. Livmoderinflammationen förklarar stoets snabba viktförlust och dåliga kondition. Det verkar som att du råkat ut dör en riktig skojare - en seriös person skulle ha upptäckt ditt stos tillstånd och larmat såväl dig som veterinär. Anmäl för djurplågeri och se till att få stoet obducerat, du kommer att behöva bevis.
Stoet har naturligtvis inte fått livmoderinflammation sedan hemkomsten. Undersöktes stoet av någon veterinär på hingststationen?

Att du är bitsk har jag sett tidigare i tråden!

Nu behöver du inte hoppa på mig oxå! Det som hänt mamma o TS är trist o det behöver varken TS eller mamma o då i det här fallet JAG få din utskällning för!!

Lämnar man en häst på ett till synes fint o välordnat ställe ska man kunna utgå från att hästen sköts o däremd basta! En hästägare som blir lurad ska väl sen inte skällas ut! Nej, du får faktiskt skärpa dig i fall som det TS o mamma råkat ut för!!

DU kanske kan åka 40 mil enkel väg en eller flera gånger i veckan men det är inte nåt som "vanligt" folk gör.

Delvis kl

En livmoderinflammation kan snabbt leda till toxinemi och död. Det är mindre sannolikt att det rör sig om någon venerisk smitta, snarare en bakteriell dito. Orsak? Man hittar inte alltid en bra orsak. Man kan ju tänka sig att en smitta sprids snabbt av en hingst som hoppar på 30-40 ston utan någon vidare kontroll. Hingsten kan också ha skadat stoet vaginalt. Det vore befogat med en obduktion för att fastställa såväl dödsorsak som orsak till livmoderinflammationen.

Huruvida det är samma sto som som i något tidigare inlägg eller ej spelar ingen roll, dödsorsaken lär knappast vara släpande bakben eller omusklad länd. Dumt att ens dra upp detta. Tala om att vilja strö salt i såren på en förtvivlad stoägare för att själv kunna framstå som "kunnig". Borde gå att anmäla det med.

TS! Beklagar. Livmoderinflammationen förklarar stoets snabba viktförlust och dåliga kondition. Det verkar som att du råkat ut dör en riktig skojare - en seriös person skulle ha upptäckt ditt stos tillstånd och larmat såväl dig som veterinär. Anmäl för djurplågeri och se till att få stoet obducerat, du kommer att behöva bevis.
Stoet har naturligtvis inte fått livmoderinflammation sedan hemkomsten. Undersöktes stoet av någon veterinär på hingststationen?

Jag håller med dig men kanske är det lite väl drastiskt att som du skriver anmäla den sk. "hingst hållaren" för djurplågeri eftersom du klart förklarar att Stoet har naturligtvis inte fått livmoder inflammation sedan hemkomsten.

Tanken har inte slagit dig om just detta sto redan vid transporten till denna sk. "Hingst station" hade livmoder inflammation. Vem ska då anmälas om så va fallet???

Jag håller helt med dig.. en seriös person skulle ha upptäckt detta tillstånd och larmat Veterinär.

Kondom är alltid ett bra skydd vid tillfälliga förbindelser och gruppsex..

Dagens "kondom" för hästar är att undvika fribeteckningar och endast betäcka via inseminering..

Kul e det ju inte som människa att ha sådan sex men jag tror inte hästarna tänker så för dom har bara reproduktion i åtanke.

Skulle jag bli smittad av en tillfällig förbindelse så inte fasen skulle jag anmäla mig själv utan den som smittat mig.

Det vore mkt intressant om flera som besökt denna sk "hingst station " skriver om även deras ston drabbats av livmoderinflammation.

Är det så så har vi en smittbärare i form av en icke godkänd hingst som antingen smittats eller smittar.

Bara icke godkänd hingst får mig att fundera lite.. Ingen kvinna i världen som jag känner till skulle vilja ha sex med en icke godkänd man och det bedyrar jag från egen personlig erfarenhet.

Tanken har inte slagit dig om just detta sto redan vid transporten till denna sk. "Hingst station" hade livmoder inflammation. Vem ska då anmälas om så va fallet???

- Nej, den tanken är för mig ganska avlägsen. Det är ytterst ovanligt att ett sto drabbas av livmoderinflammation spontant. Det går förstås inte att utesluta, men det är inte sannolikt.

- En seriös hingsthållare låter veterinärundersöka stona vid ankomst för att utesluta bland annat infektion i genitalia. Om han eller hon släpper ut ett sto med livmoderinflammation på naturlig betäckning borde det i sig vara skäl till anmälan. Om stoet inte har några kliniska symptom vid ankomsten kan man inte lasta stoägaren.

Är det så så har vi en smittbärare i form av en icke godkänd hingst som antingen smittats eller smittar.
- Kanske. CEM m fl infektioner förekommer visserligen, men det är troligare att livmoderinflammationen är av bakteriellt ursprung, i synnerhet med tanke på den dödliga utgången (såvida nu inte stoet dog av tamrvred). E-koli är t ex en vanlig patogen vid livmoderinflammation. Smittvägen - bakterierna finns runt analområdet eller möjligen på en infekterad hingstsnopp. Planteras vaginalt i cervixtregionen i samband med betäckning och kan vandra upp i livmodern. Om ett sto har en infektion är risken stor att hingsten för den vidare. Men vi snackar inte direkt klamydia. Antar fö att behandlande vet vid misstanke provtagit för CEM, eftersom det är en allvarlig och dessutom anmälningspliktig sjukdom.

Bara icke godkänd hingst får mig att fundera lite.. Ingen kvinna i världen som jag känner till skulle vilja ha sex med en icke godkänd man och det bedyrar jag från egen personlig erfarenhet.
- Beklagar... Förklarar ju varför du är så stingslig ibland..:devil:

(Nu måste jag skriva några rader till, annars protesterar datorn).

Jag är inte så säker.... men Ts kommer säkert tillbaka och kan förklara....

:rofl:

Men jag ska lägga in en annan aspekt i det hela som är nog så viktig om man ska köra sitt , som HÄR lilla? ponnysto på betäckning.

Hur stor, hög är hingsten, alltså knabstruparen, i detta fall?
Någon som vet?

Att köra sitt lilla ponnysto till en större hingst, på fribetäckning, är enligt mig vansinne, bara det.Hingstens drule är för stor och kan åsamka skada, om man har otur, på stoet.

har läst hela tråden och finner ingen anledning att svara längre

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 199
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 446
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar