Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG
Ja allvarligt.
Du har ju iallafall ett skriftligt kontrakt. Det hade inte TS. Men jag hade fortfarande inte litat blint på att allt gick bra. Utan tittat till min häst. Jag känner iallafall att jag har 100 % ansvar för att min häst har det bra oavsett var hästen befinner sig.
Tänk också på att ägaren har ju lättare att upptäcka att något är fel i tid eftersom han/hon känner hästen.
Allvarligt??
För det är just vad jag har gjort, lämnat bort mitt sto på betäckning på en iofs gdk station, välkänd inom travavel, sen den 17 maj. Och jag tänker ha henne där juni ut.
I mitt kontrakt står bla(orkar inte skriva ner allt):
"1.Hingsthållarens förpliktelser m.m.
Det åligger hingsthållaren :
att sköta ston och föl på bästa sätt och att anlita yrkeskunnig personal,
att anlita veterinär utbildad på häst och hästgynekologi, att tillhandahålla foder av god kvalité och friskt vatten,
att snart något utöver vanlig rutin inträffar med sto eller föl underrätta beställaren. Är beställaren oanträffbar skall hingsthållaren i samråd med veterinär besluta på bästa möjliga sätt. Skulle sto eller föl avlida eller behöva avlivas, och beställaren är oanträffbar, äger hingsthållaren rätt att besluta om avlivning och ev obduktion."
Till Coari : så trots att vi har kontrakt & om nu mitt sto skulle råka ut för samma trista skötsel som TS:s häst, så är det MITT ansvar??
Ja allvarligt.
Du har ju iallafall ett skriftligt kontrakt. Det hade inte TS. Men jag hade fortfarande inte litat blint på att allt gick bra. Utan tittat till min häst. Jag känner iallafall att jag har 100 % ansvar för att min häst har det bra oavsett var hästen befinner sig.
Tänk också på att ägaren har ju lättare att upptäcka att något är fel i tid eftersom han/hon känner hästen.