Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Anmäld för vad???

Läs lagen och vem som har det yttersta ansvaret för hästens välbefinnande...

Skittrött på när folk lägger över sitt eget ansvar och skyller på tredje paret.

Hon kan faktiskt utifrån sitt aggerande bli anmäld för att hon utsatt sina hästar för onödigt lidande. Hon skriver ju här i klartext att dom blivit utsatt för onödigt lidande och att hon som ägare till dessa hästar tydligen inte under denna tid ens brytt sig om att uppfylla sitt ägaransvar utifrån hur lagen är skriven..

Börja tänk nu på vem som först satt denna individ i denna missär och har det yttersta ansvaret.

Jag förstår inte riktigt meningen med din tråd.

Det är väl endå du som är ytterst vållande till att du placerade dina två ston hos denna sk "betäcknings station" som bedriver avelsverksamhet med icke godkännda hingstar.

Detta visste du tydligen redan innan du körde dit dom. Du väljer beslutet att köra dit dom trots allt och i slutändan påstår du att denna betäcknings station är oseriös!!

Du får ursäkta men den enda som jag tycker bedriver oseriös avelsverksamhet här är du..

Du gör alla klassiska fel,,, inkl. att du sedan lägger över skulden på ngn annan och anser dig felfri och jätte seriös.

Näää,,,, du har avslöjat dig i mina ögon och förhoppningsvis även hos många fler "blåögda".

ja jag är vållande till att 2 stycken friska och välmående hästar åkte till en hingst för betäckning .
vart har jag påstått att dom är oseriösa????
jag bad dessutom i första inlägget att onödiga komentarer vill jag slippa!!och där klassar jag oseriös avel!!
har aldrig påstått att jag är jätte seriös ?(tycker inte man är JÄTTE SERIÖS av att man ser till att hästen får den mat den behöver!!!).

jag skulle vilja att du visar mej en enda fällande dom i domstolen, pga av att någon lämnat bort sin häst i god tro och att hästen iaf fått lite mat!!!

Du får gärna förklara för mig hur man som "avelsstation" genom sin sk. hästhållning ser till att ston, ditkommna på betäckning kan må bra utifrån dessa förutsättningar.

denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya,

Blanda ston med föl,, nya ston som är där på beteckning och dessutom fodra med en hela ensilagebalar som får stå där i värmen tills dom tar slut är väl så oseriöst som det bara går att bedriva hästhållning...

Lite eget ansvar och hästkunskap tycker jag faktiskt man ska kräva från dagens hästägare,,, Hade fler av dagens hästägare bara lite,, lite mer grundläggande kunskap så skulle denna verksamhet som denna sk "hingsthållare" självdö...

Ingen som har tänkt på det??

Ibland undrar jag vart du vill komma?

Givetvis uppmanar jag folk att välja de stationer de kör sina ston till med omsorg, men jag kan lova dig att vissa "fina" stationer inte är så jättebra alla gånger heller.

Men jag anser ändå att det är den som tar emot ston i sin vård, och dessutom tar betalt för det, inte kan slippa ansvaret om de vanvårdas.

Jag har många ston inackorderade här som ägarna ser ett par gånger om året.
Gör de fel, menar du, som litar på att jag sköter hästarna väl?

Jag är mycket väl medveten om att djurägaren alltid har det yttersta ansvaret för sina djur.
I det här fallet tycker jag att djurägaren har gjort sitt bästa för att förebygga situationen genom att avtala om och förskottsbetala för att hästarna skulle få extra mat. Vad mer tycker du att hon skulle ha gjort? Alla hingstar finns inte på semin och många är vi stoägare som "tvingas" lämna våra ston i hingsthållarens vård i olika omgångar.

Att använda godkänd hingst ger tyvärr inte heller någon garanti för att stona blir väl omhändertagna.

/ TC som för ett antal år sedan fick hem sto och föl från en av sveriges största (fullblods) uppfödare i liknande skick som TS märr....

ja jag är vållande till att 2 stycken friska och välmående hästar åkte till en hingst för betäckning .
vart har jag påstått att dom är oseriösa????
jag bad dessutom i första inlägget att onödiga komentarer vill jag slippa!!och där klassar jag oseriös avel!!
har aldrig påstått att jag är jätte seriös ?(tycker inte man är JÄTTE SERIÖS av att man ser till att hästen får den mat den behöver!!!).

Var framgår det att det va två friska välmående hästar du transpoterade till denna "hingstdepå"??? Det vet vi faktiskt ingen ting om "hittils".

Du skriver ju själv i din tråd om hur oseriöst denna "hingstdepå" bedriver sin verksamhet.

Hade det bedrivits en seriös verkasamhet så skulle du väl aldrig ha startat denna tråd eftersom det då inte hade funnits ngn oseriös hästhållning/hästägare att diskutera.:angel:

Jag lägger ner i denna tråd för du verkar inte förstå att du kan inte skulla över din egen okunskap på ngn annan som aldrig skulle ha blivit inblandad så vida du nu inte själv valt denna okunniga "hingststation" med allt vad det inneburit för dina hästars lidande som du "absolut" inte har ngn del i..

Trött,,, bara otroligt trött på delgivande av bristande kompetens och grundläggande kunskap inom hästhantering.

jag blir oxå trött på alla dina negativa inlägg !!
o hästvana har jag iaf dom senaste 35 åren.
såå negativ o "duktig" du e, så är jag bara glad om du lägger ner ditt resonemang i denna tråden, så att mer seriösa kan/vill /vågar svara!

Coari, du säger att du inte förstår meningen med Ducells tråd. Meningen är ju ganska enkel, hon vill helt enkelt veta hur hon ska bära sig åt för att anmäla någon som vanskött hennes ponny. Hon bad inte om åsikter om sitt val av betäcknings station. Du tror väl inte på fullaste allvar att hon skulle valt själv att skicka hästen till ett ställe där den skulle bli misskött ? Oavsett vad så är det fullkomligt oacceptabelt att någon missköter ett djur, om nu någon utgett sig för att vara seriös och allt verkar seriöst enligt referenser och när man kommer på plats, då finns det väl ingen som har anledning att misstro det ? Och varför skulle Ducell passa sig för att polisanmäla den som behandlat hennes häst illa ? Om hon dessutom kan bevisa att hästen var i bra skick när den åkte samt bevisa hur den ser ut vid hemkomst, hur kan du då motivera att HON ska passa sig för att anmäla den person som gjort fel ??
Jag blir så trött på alla som måste göra påhopp på andra och vika av från ämnet !

Kolla in detta

Gör så här.

Kopiera alla mail ifrån den som hade hingsten.
Klistra in på en tom sida på dator där det även står klockslag och datum.
Skriv hennes namn adress personnr mm ja allt du vet.
Även ort och tid datum när du lämnade hästen.

Vad fick hästarna med sig när de åkte?
har du bilder på hur kroppen var då?
om ja klistra in dem på pappret du skrivt ut.
Ha med så mkt fakta som du kan.
Om du inte har bilder kan de bli svårt att visa att hon inte gjort sitt med hästen utan att det kan vara så att en del tror att hästen va mager när den åkte och det blev värre.
Var hästen frisk när du lämnade den?
vaccinerad, försäkrad mm?
Om inte den va frisk och besiktigad eller så innan avfärd så kan många tyda på att ponnyn var sjuk och på så vis magrade av.
va den avmaskad.
En bra regel är att alltid vaccinera försäkra och ha en färsk besiktning på hästen innan den flyttar eftersom att då kan man garantera att den va frisk på gården och innan sista hoven lämnade stallplan in i transporten.
Skriv alltså ner allt du vet som du gjorde för hästarna med pengar foder mm.
dumt att inte skriva avtal eftersom muntligt blir ord mot ord vilket det kan bli här nu.

Fråga mig mer om du vill veta ngt.
Har själv en sits nu med vår ponny som har skadat sitt öga och får domen i morgon.
Svarar på dina frågor.
Börjar bli expert på alla knep som folk anänder och sjukdomar som gått snett mm.

MVH

Jag tycker INTE detta är acceptabelt och hade anmält det omgående..det skall gå rätt långt för att lyckas med det!

en häst som får mat regelbundet och får vatten dygnet runt blir inte mager som din.
Så blir sjuka hästar samt hästar som får för lite eller ingen mat alls.
Anmäl detta i morgon

Skickar lite tröstkramar till dig! Självklart ville du inte att det skulle bli såhär... bry dig inte om de som försöker trycka ner dig! Var inte rädd för att anmäla! Lycka till, hoppas att stoet lägger på sig snart! :bump:

Jag håller med om att det inte är acceptabelt att få tillbaka sin häst i det skicket. Men jag kan också intyga att en häst visst kan magra av riktigt rejält på kort tid även om den får gott om mat och är frisk.

Fick hem två nya hästar förra året. En ettåring och ett avelssto. Ettåringen var mager när hon kom och stoet var lagom. Släpptes ihop med en liten flock och efter några veckor märkte jag att stoet började magra av och den från början magra ettåringen var oförändrad. Mitt andra avelssto, som tidigare haft svårt att hålla hullet, var däremot jätterund och fin. Allihop gick på samma bete - det bästa och kraftigaste. Satte in extraåtgärder och gav specialfoder men hon fortsatte att gå ner i vikt. Jag tyckte alltihop var jättemärkligt och tog kontakt med veterinär som sa att det kan bli så ibland med känsliga hästar i situationer när det är stora omställningar. Och när man tänker igenom saken ur deras perspektiv var det ju ganska mycket som hände.

Avelsstoet hade gått ihop med sitt ettårsföl tills jag köpte henne. Skickades sen till hingst - ny plats, nya människor, nya hästar och saknad av sitt föl. Kom sen till mig, ny plats, nya människor, nya hästar. Hon "adopterade" den nya ettåringen och jobbade hårt för både hennes och sin egen plats i flocken.

Hur som helst så var hon både frisk och dräktig och så småningom vände det och både stoet och ettåringen började lägga på sig igen men dom såg ganska eländiga ut ett tag måste jag säga. Och när man har magra hästar i hagen kan jag lova att det finns en och annan hästvetare som har synpunkter om vanvård.... Fast inte till mig förståss :angel:!! Och alla dom andra betesfeta hästarna blir osynliga på nåt sätt...

Det jag reagerar mest på i TS fall är att hingsthållaren inte har hört av sig och pratat om situationen. För jag tycker absolut att man ska kunna lita på att hästen som man lämnar till betäckning - godkänd hingst eller ej - står under uppsikt och god omvårdnad. Och vid problem av något slag ska man bli underrättad så att man kan ta ett beslut om åtgärder.

tack såå mycket för konkreta svar..jag ska till polisen i dag och vetrinären ska komma ut med.

Nej, och det ångrar jag idag. Just då ville jag bara lägga energi på att få mina hästar att må bra igen.
Men min advokat kontaktade dem och hotade med det ena och det andra så jag fick viss ekonomisk kompensation. Men det hade mest att göra med att de fakturerade mig för för många dagar. 110kr + moms/dag kostade det att ha märren där och så får man hem ett staket...........

Läs lagen och vem som har det yttersta ansvaret för hästens välbefinnande...

Skittrött på när folk lägger över sitt eget ansvar och skyller på tredje paret.

Hon kan faktiskt utifrån sitt aggerande bli anmäld för att hon utsatt sina hästar för onödigt lidande. Hon skriver ju här i klartext att dom blivit utsatt för onödigt lidande och att hon som ägare till dessa hästar tydligen inte under denna tid ens brytt sig om att uppfylla sitt ägaransvar utifrån hur lagen är skriven..

Börja tänk nu på vem som först satt denna individ i denna missär och har det yttersta ansvaret.

Fast jag måste hålla med Coari.
Det är alltid hästägarens ansvar att ens egen häst har det bra. Man kan aldrig skjuta över det på någon annan även om man lämnar bort hästen.

just så känner jag med ,att jag skiter i att anmäla, fast alla som sett henne säjer att jag ska det.
har pratat med vet nyss och så i går kväll att hon har flytningar (dock ingen temp.)och nu i morrse så fryser hon (hat täckat henne)har fortfarande ingen temp, men är allmänt påverkad. (dock ingen puls eller värme i hovar och bajsar bra)
hoppas nu att det går vägen med henne, då hon idag är riktigt dålig, var såå glad i går då hon tillomed gnägga när jag kom :rofl: och så denna helomvändning nu i dag???(det var kanske lungnet före stormen i går???)

Lite elakt så får man säga att som man bäddar får man ligga. Så här kan det gå när man väljer billiga hingstar och inte själv tittar till sina ston när de är iväg så länge som sex veckor. Som någon skrev innan blir varken hingstägare eller stoägare helt fria från ansvar i det här fallet.

Men det man kan göra är att anmäla förhållanden till miljö och hälsa i berörd kommun. Om det händer något är dock tveksamt för som det låter av TS inlägg så är det bara det ena stoet som tappat hullet. Enstaka tunna hästar bland förövrigt välmående accepteras även av djurskyddet mellan varven om det finns någon bra förklaring.

Lite elakt så får man säga att som man bäddar får man ligga. Så här kan det gå när man väljer billiga hingstar och inte själv tittar till sina ston när de är iväg så länge som sex veckor. Som någon skrev innan blir varken hingstägare eller stoägare helt fria från ansvar i det här fallet.

Tyvärr är det inte så enkelt att "ju dyrare hingst ju bättre hingststation", i mitt fall kostade hingsten 2500+18000 + moms i betäckningsavgifter och som sagt 110kr+moms/ dag i uppstallning. Inte vad jag kallar billigt direkt, dessutom stog han 50 mil bort så det är inte direkt bara att åka o kolla till sina hästar när man vill.

Men det är en risk man måste ta när hingsten i övrigt passar perfekt och rasen inte tillåter semin.
Jag har i efterhand fått höra flera med samma erfarenheter från denna station och önskar att jag hade hört det INNAN jag skickade märren för då hade jag ordnat uppstallning på annat håll tills hon var konstaterat dräktig......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 199
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 446
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar