vad gör man nu?

SiZo

Trådstartare
Vi har har planerat att bygga ut stallet för att dels få plats med fler hästar och dels för att mitt sto är dräktigt, Det där med bygglov och allt skulle min far fixa då de äger fastigheten.

jag har tjatat i flera månader, och nu har han äntligen pratat med bygglovsnämnden, och då behöver man tydligen ett jätte krångligt bygglov där även djurskyddsmyndigheten ska säga sitt, de har tydligen bara möte var 6 månad, nästa gång i sep, vilken idiot som helst fattar ju att man inte kan börja bygga då!

Jag har dessutom förklarat detta för mig far flertalet ggr då jag visste att det var så, även om jag hoppades att det inte var det.

Mitt sto är dräktigt på 32 dygn idag, ska hon få föl så måste stallet byggas! Sprutar man bort fostret om det inte går att lösa? när är sista dygnet för det?

känns jäkligt surt att göra det då jag redan har lagt ut ca 30 000 kr på denna dräktighet :cry:

kan det verkligen stämma att de har möten om detta så sällan?!

Helt förtvivlad just nu!:cry:

finns det några andra vägar att gå?

Sv: vad gör man nu?

stalla upp hästen någon annanstans?

Inte för att vara sån, men varför hade du inte klart med stallet innan du betäckte ditt sto?

Då fölar hon ju inte förräns i början på maj nästa år. Det är ju varmt ute då så hon kan ju föla ute.

Mao behöver inte stallet bli klart förräns nästa sommar.

Sen finns ju alternativet att stalla upp någon annanstans till nästa höst, om pappa inte byggt färdigt då heller..

jo det är sant... men det är hennes första föl så man vill ju hålla lite koll liksom...

jag vill helst inte stalla upp dem nånannanstans, blir rätt mkt dyrare än att ha dem hemma och med valackens vetkostnader just nu så går det nog inte ihop sig...

och pappa ska inte bygga, hehe, min sambo däremot ska det, han är snickare, och han har ett gäng kompisar som oxå är snickare...

Senast ändrad:

pappa hade pratat med sin snickarkompis (som pappa ser som en gud och som tydligen ska kunna aaaaallt :grin:)

och enligt honom behövde vi inte bygglov.

Aha! Nu kom jag på vem du är.

Det var du som gnällde över hur dyrt jag bygger i en annan tråd, du själv skulle bygga så fort, lätt och billigt. Ni skulle börja schakta i maj.

Ni får väl börja i september istället.

Men ring själv till kommunen och höra dig för! Förklara att det är mer bråttom än så och fråga om det är något ni kan göra för att snabba på.

gnällde gjorde jag knappast, frågade däremot gjorde jag.

fort kommer det gå, gräva tar 1 dag, sen rörmockaren 1 dag och sen gjuta 1 dag, och resten ser du nedan, det är bra när man är många byggkunniga!

själv står jag brevid som ett fån och kan inget, hehe

Senast ändrad:

boxen hon står i är ju godkänd igentligen, men jag vill inte att hon ska föla där... den är exakt 10 kvm, boxen jag hade tänkt blir på 18, rätt stor skillnad.

Men min underbara sambo kom på en lysande ide!
Man kan ju faktiskt bygga väggar, takstolar och allt så att det bara är att sätta upp!

Det träliga är då bara om man skulle få avslag...

hittade en jätte bra sida på nätet för ett tag sen, man kunde klicka runt massor och läsa om vilka mått som gällde (kan de flesta i huvudet, men när man gör ritningen är det bra att ha fakta framför sig!) men jag hittar den inte igen, det stod om allt från transport av djur, till stallbygge och ja... det mesta sånt där om djur.... hittar det inte igen, nån som vet vad jag menar kanske?

takhöjden (där balkarna är) blir 260, och sen blir det fritt upp helavägen till nock (5-6 meter).

sambon tror att bygget tar ca 2 veckor om han är ledig när det görs... problemet är ju att i sep har han ju inte semester, han funderar dock på att byta så att han har semester då! bara för min skull!:love::love::love::love:

Senast ändrad:

Vi har har planerat att bygga ut stallet för att dels få plats med fler hästar och dels för att mitt sto är dräktigt, Det där med bygglov och allt skulle min far fixa då de äger fastigheten.

jag har tjatat i flera månader, och nu har han äntligen pratat med bygglovsnämnden, och då behöver man tydligen ett jätte krångligt bygglov där även djurskyddsmyndigheten ska säga sitt, de har tydligen bara möte var 6 månad, nästa gång i sep, vilken idiot som helst fattar ju att man inte kan börja bygga då!

Jag har dessutom förklarat detta för mig far flertalet ggr då jag visste att det var så, även om jag hoppades att det inte var det.

Mitt sto är dräktigt på 32 dygn idag, ska hon få föl så måste stallet byggas! Sprutar man bort fostret om det inte går att lösa? när är sista dygnet för det?

känns jäkligt surt att göra det då jag redan har lagt ut ca 30 000 kr på denna dräktighet :cry:

kan det verkligen stämma att de har möten om detta så sällan?!

Helt förtvivlad just nu!:cry:

finns det några andra vägar att gå?

Det är ju bara att stalla upp hästen i något annat stall. Visst blir det lite dyrare men samtidigt hur roligt är det att förlora 30.000 + att du måste hosta upp 30.000 igen nästa år? Dvs det kommer att kosta dig runt 60.000 samanlagt.

Det måste gå och hitta hyffsade stall men med sämre ridfaciliteter som inte kostar skjortan. Vad du behöver till ett dräktigt sto är ju bra hagar och bra kompisar. Kanske en lösdrift?

Faktum är att jag tycker det låter ganska så ogenomtänkt att spruta ett dräktigt sto bara för att stallet inte hinner bli klart i tid.

Mvh

Tora

Får ni fler platser än fem så räcker det förmodligen inte med bygglov, då måste stället även förprövas av Länsstyrelsen. Obs, antalet djurenheter påverkas också av eventuellt andra djurslag på gården.

det blir 4 platser, så det blir inte fler än 5.

några andra djur finns inte, förutom några homo sapiens och en Canis lupus familiaris, och det behöver vi ju inte nåt bygglov för ;)

(en hund alltså) :D

varför skulle jag betala 60 000? :crazy:

Det skrev jag i mitt inlägg. Men jag förklarar det igen: Du måste spruta bort fostret och förlorar då de 30.000 som du har betalat hittills. När du vill få hästen dräktig igen nästa år så är ju risken stor att det kostar dig 30.000 igen. Dvs summan för denna bortsprutning av fostret är 60.000:-. Hänger du med?

Mvh

Tora

Men om det tar två veckor att bygga, vad är så dåligt med september då? Det är fortfarande varmt och oftast rätt stabilt väder. Det är ju knappt en början till höst då, oftast. Inte i vår del av landet iaf!

Så jag förstår inte riktigt problemet. Såvida det inte är så att det tar 6 månader från september tills du får bygga, vid nästa möte. Då är det nog lite väl... kallt :p

aa fast du tänker galet, den summan behöver jag inte betala igen om hon inte får nåt föl. det enda är kostnad för ul och uppstallning, det som är träligare är dock att den hingsten är i belgien nästa år ;)

men som det ser ut nu så behöver jag inte det...

asså.. problemet är ju att han inte har semester i sep, och det har inte heller hans kompisar så även om han tar sem i sep så får han ju bygga själv, och tar han inte semester så tar det ju jätte långt tid, för han kan ju inte jobba hur mkt som helst ;)

aa fast du tänker galet, den summan behöver jag inte betala igen om hon inte får nåt föl. det enda är kostnad för ul och uppstallning, det som är träligare är dock att den hingsten är i belgien nästa år ;)

men som det ser ut nu så behöver jag inte det...

Du brukar ju räkna lite lutsigt ibland men får du en ombetäckning gratis i så fall om du sprutar bort fostret? Skall du inte betala något för hingsten?

Kostnaderna för tillverkning av en häst brukar i grundutförandet hamna runt 15.000-20.000 med stations/vetarvode och kostnaderna för hingsten (då är det dessutom ingen dyr hingst).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Rouise
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 772
Senast: lobell
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka