Vad gör man nu??

Spirit

Trådstartare
Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry:

Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt oförskämt bra trots grav. Dock osmidig & har problem att lyfta tungt & hantera tunga pallar då det kan hugga till i magen.

Min BM sade till mig förrförra gången att nästa gång du kommer så får vi dig sjukskriven.
Jag tänkte: Vad bra, vill ju helst slippa köra lastbil nu när det börjar bli halt & besvärligt att hantera godset.

Gjorde upp med chefen & han anställde en ny kille som ska köra mina turer nu när jag skall vara borta.
Gick av jobbet i torsdags kväll med gottekorg & allt som jag fått av mina arbetskamrater

Var hos BM på mitt inplanerade hjärtljudsbesök i fredags. Då kläcker hon av sig att hon inte kan sjukskriva mig, pga det är inget fel på mig???!!!
Jag blev helt ställd, hon har tjatat sen inskrivningen att mitt jobb är alldeles för tungt & fysiskt krävande vilket det faktiskt är. Och att vi sjukskriver dig senare.

Så nu sitter jag här hemma, har BF runt den 18 Mars, inget jobb att gå tillbaka till förrän i 2009 då mammaledigheten har gått ut. Och får inte en krona i ersättning förrän bebisen är född någongång i Mars.

Har pratat med FK & enligt dom kan jag fortsätta jobba tills förlossningen.

Vad gör man nu????

Fick rådet av en vän att gnälla över jag har ont i ryggen, vilket jag iofs har & har haft dom se4naste 8-9 åren, men lärt mig att leva med det, då det inte går att göra någonting åt. (2 sneda ryggkotor som inte går att rätta upp) Har en välmusklad rygg som kompenserar & låter mig ha ett helt ok liv ändå.

Ringde vårdcentralen i min hemkommun & dom bad mig ringa sjukgymnasten istället, som jag redan går hos för min axel, & det enda som jag får där är en massa betydelselösa akupunkturnålar som bara hjälper för stunden. Har lika ont igen efter ett par timmar. Har fått det i över ett år nu.
Ingen sjukskrivning trots den nästan är obrukbar.

Ringde en privatläkare & berättade om min situation (personen är känd för tt sjukskriva utan frågor) Fick dock kalla handen & tillsägelse att ta kontakt med min ordinarie läkare istället.

Så nu sitter jag här hemma. Sambon kommer få jobba halvt livet av sig för att dra in pengar så han kan försörja oss båda, allt blir strypt & jag blir låst här hemma för att hålla bensinkostnaderna nere till ett minimum. (bor på landet utan busskommunikationer)

Hade inte min BM sagt att jag skulle bli sjukskriven så hade jag bitit ihop & jobbat tills FK beviljat mig havandeskapspenning.

Så vad gör man nu??

Är rikigt, riktigt less på det. Jag som aldrig varit allvarligt sjuk i hela mitt liv, är sällan hemma från jobb pga sjukdom. Alltid kommit i tid & skött mina arbeten & älskar att arbeta. Och aldrig varit sjukskriven, betalar skatt & max varit arbetslös i 4 månader på snart 10 år....

JAg är medlem i facket & vet att min chef har skyldighet att ge mig annat arbete, men han har ingen möjlighet att göra det då jag på slutet redan hade den lättaste bilen & blev maximalt avlastad.
Sen att han även är skyldig att betala ut lön till mig trots jag går hemma om han inte har något annat att erbjuda. Jag vill inte komma nu i efterhand & kräva allt det, då vi kommit överrens om att jag skulle gå tack vare hon lovat sjukskriva mig. Chefen är världsbäst & jag trivs verkligen att jobba för han.

/Deppig Spirit

Senast ändrad:
Sv: Vad gör man nu??

helt SJUKT att det får gå till så där

jag är inte så korrekt av mig, speciellt inte när det är en Puckad BM som ställt till det.
klaga som FAN över precis allt och se till att bli sjukskriven... man ska INTE göra så vanligtvis, jag är jätte mot fusk. men jag tycker nästan att den där dumma BM kunde ta och betala ditt uppehälle, och eftersom det inte kommer bli så så tycker jag att mina skattepengar kan gå till dig. anmäla henne borde väll också funka. jag hade dessutom bytt bm om det gått... jag vill ha nån jag kan ha förtroende för och mitt förtroende hade vart 0 för henne.

jo, men vad skall jag klaga på??
Har inte ont någonstans.
Och ogillar verkligen att ljuga.

Får helt enkelt stå ut & leva extremt snålt tills FK beviljar havandeskapspenning.

Kändes skönt att kräka av sig lite iallfall, känns lite lättare om hjärtat nu.

Men samtidigt så kan man undra.
Sambons arbetskamrats flickvän, sitter i kassan i en matbutik & blev sjukskriven i 5:e månaden trots även hon inte hade problem. Hennes BM tyckte jobbet var för tungt för henne. flickvännen vägrade & jobbade ändå in i det sista. Vafasiken skulle hon gå hemma för.

Det jag undrar är: Varför är det mer beviljat att sjukskriva henne, men inte mig som har ett arbete som är mer fysiskt krävande??

Resonomang??

först och främst så resonerar inte folk. så är det bara.

för det andra så är det helt sanslöst att du inte blir sjukskriven när du själv tycker att det räcker! att det hugger i magen när man tar i är väll ändå inte normalt (aldrig vart gravid)
gå till en annan BM eller ring iaf och rådfråga en annan.
jag tycker du ska ljuga, du får väll hitta på att du har ont överallt. och du berättade att du hade ont i ryggen? dessutom, nu när du inte kan jobba hela tiden så kommer ryggen tappa muskler och du kommer säkert få mer ont.. då kan du bara ligga lite före din tid :angel:

SKÄLL på dem och se till att bli sjukskriven

Sök havandeskapspenning och där skriver din chef att stängt av dig från jobbet den dagen du slutade jobba efter arbetsmiljöverkets "regler". De hittar du här:
http://www.av.se/dokument/afs/AFS1994_32.pdf

Anledningar som jag kan komma på gäller dig är:
Arbetsmiljöfaktorer som anses kunna medföra fosterskador och/eller avlossning av moderkakan.
-Stötar, vibrationer och rörelse.
-Manuell hantering av laster som innebär risker, särskillt för ländryggen
-Arbetsrörelse eller ställningar, förflyttningar - inom eller utom anläggningen - psysisk eller fysisk belastning som sammanhänger med de arbetsuppgifter som utförs.
-buller
Jag gick på HP 3 månader före BF när jag inte orkade jobba längre.

Så gjorde vi eftersom jag inte kunde bli omplacerad och de godkände FK på bara några dagar.
När jag sökte HP sökte jag från typ 21/7 men min chef fyllde inte i att han stängt av mig, fick beviljat de sista 60 dagarna och sen tillbaka delen chefen fyller i, då skrev han i att han stängt av mig 21/7 och sen skrev vi upp alla risker som står med i länken jag skickade dig.

Min BM såg ut så här :eek: när vi var dit och hon hörde att jag fotfarande jobbade, hade jag inte fått beviljad HP hade jag blivit sjukskriven.

Edit: Här kan du läsa mer http://www.av.se/teman/Graviditet/

Senast ändrad:

Efter nyår ska väl vissa graviditetsbesvär icke godkännas av Fk ändå så man riskerar ju bli utan ersättning hur som haver, bara för att man får sjukskrivning betyder det inte att FK betalar ut några pengar :(

Du skulle ha sagt till din arbetsgivare att du kanske skulle komma bli sjukskriven.... inte ett definitivt... tyvärr... :(

Tack Pmm, jag ska genast försöka dra i den tråden du gav mig där.
Den känns mest ärlig för min del. :)

Jag kan inte reglerna alls tyvärr.

Kan det lösa sig iallfall ett par veckor eller så länge som det går, så är det iallfall till en hjälp. Bättre än ingenting alls.

Du borde ha rätt till hp fr o m ca den 18 januari (räknade bara lite snabbt). Har du ingen sparad semester eller något som du kan ta ut så länge. Jag kör mycket truck på mitt jobb och får ofta hoppa ut och byta trasiga pallar och dyl och jag fick hp beviljat utan problem. Man kan ju tyvärr inte alltid förlita sig på att försäkringskassan godkänt din sjukskrivning även om BM skrivit ett intyg. Du kan ju sjukskriva dig en vecka utan intyg, det är ju din arbetsgivare som får betala, men det hade han ändå fått göra de 2 första veckorna om det var BM som sjukskrivit dig. Hade din BM sjukskrivit dig så hade du troligtvis inte fått hp beviljat, nu när hon inte har det så är det mest troligt att du får det. Alltid bättre att gå på hp än sjukskrivning då man är helt säker på att vara arbetsbefriad, en sjukskrivning ska ju många gånger omprövas flera gånger.

Jag har fyllt i en ansökan & kommer lämna in den imorgon till mitt lokala kontor

*håller tummarna*

Ska även ringa chefen & förklara läget så han vet varför, OM dom ringer & ifrågasätter att jag går hemma.
Det är han som puschat mig att gå hem, då jobbet är för tungt.

Hade du skickat in ansökan om havandeskapspenning innan eller skulle hon ha sjukskrivit dig ända fram till BF?

Jag ska ha nästan samtidigt som dig och skickade in ansökan till försäkringskassan för ca 2 månader sedan och har inte hört ett ljud sedan dess, det är iof en månad kvar men två veckor går ju nästan bort nu under jul och nyår och min chef ville ha besked så jag ringde dom idag för att kolla om det var något beslut på gång.
"Nej mitt ärende hade dom inte hunnit ta tag i än" meddellade tanten men om jag hängde kvar en stund skulle hon titta på det så hon läste igenom och ställde några frågor innan jag fick svaret "Jaha, det ser ju ganska tungt ut detta så du får det beviljat, jag skickar bekräftelsen idag"
Två månaders väntan var alltså över på 5 minuter och nu har jag helt plötsligt mindre än en månad kvar att jobba istället för tre :)

Ditt jobb låter ju lika tungt som mitt så det är helt klart värt att ringa och prata med dom ifall du inte gjort det redan. Jag tror dessutom det var en fördel i mitt fall då jag fick förklara vad en del saker betydde, det var kanske inte så lätt för tanten att veta vad ett slitstål eller dylikt är ;)

Jag har bara skickat in moderskapsintyget som jag fick vid UL, hon sade inte ett ljud ang HP.

Men jag har letat upp HP blanketterna & fyllt i dem.
Går in med dom idag till FK & håller tummarna.

Meningen var att jag skulle vara sjukskriven tills förlossningen. Hade hon bara varit lite mer tydlig (har fått extremt dålig information av min BM över lag) Så hade allt varit fixat för länge sedan & inte nu i efterhand.
Har fått fråga efter mamma vattengympa & föräldrarkurser själv.

Jag överväger att byta BM, men samtidigt, jag har 3 månader kvar, känns lite dumt att börja snurra till allt nu.

Finns det inget annat jobb du kan utföra åt din arbetsgivare? Fast det är ju svårt även för arbetsgivaren nu när BM strulat till det och försvårat er planering.

Finns det inget annat jobb du kan utföra åt din arbetsgivare? Fast det är ju svårt även för arbetsgivaren nu när BM strulat till det och försvårat er planering.

Tyvärr inte, möjligen vara stand by på terminalen & hjälpa mina arbetskolleger att lasta & lossa trailerna & bilarna när dom kommer in & vänder.
Då kör jag en eltruck som man står på en platta & det är inte iheller bra med tanke på vibrationerna & klämriskerna.

Det är ett lastbilsåkeri & vi har ingen egen terminal utan utför körningar enligt avtal för att större företag som inte har egna lastbilar.

Idag blev jag sjukskriven :bow:

Fick foglossning efter jul & det blir bara värre.
Idag var jag hos läkare på kvinnokliniken på remiss från min barnmorska. Då jag var på Glukosbelastningen förra onsdagen berättade jag om mina bäckensmärtor & hon ville inte ge mig remiss & poängterade att graviditet är ingen sjukdom.

Tack vare sockerhumlan här på buke som var med mig under belastningen, för att köra mig. (Jag vågade inte eftersom jag blev så dålig sist.)
Hon hjälpte mig att stå på mig.:love:
Jag fick min tid & var där idag.

Läkaren blev förskräckt över att jag inte blivit sjukskriven tidigare.

Nu är jag det fram till förlossningen . En sten har lyfts från mina axlar & sambon slipper jobba som en helidiot för att jobba in pengarna som saknas pga jag står utan inkomst pga hon klantade sig innan jul.
FK gav mig avslag på HPenningen. Kunde enligt dom jobba lite till, det är inte fysiskt jobbigt att köra lastbil, man bara sitter där bakom ratten :confused:.
Då kan man undra vad som har gett mig en slitet muskelfäste i axeln. jag gör ju inget fysiskt??

Den dagen jag får nys att den tanten ska ha barn så skall jag tvinga henne klättra upp & ned från hytten på min FH12 ca 30 gånger & skifta trailer 6 gånger (ett vanligt arbetspass, då jag byter från full till tom trailer & hämtar en ny hos kunden som skall lossas på lagret), där stödbenen skall upp & ned samt hon skall få klättra upp & ta luftslangarna själv.
Jag kan vara snäll & hjälpa henne lossa spärren på kingpin :devil:

Så ska hon få se hur kul det är med en mage som är ivägen.

Nu ska jag boa vidare här hemma ;)

Vad härligt :bow:

Så du fick inte hp fast du la till vad arbetsmiljöverket säger och din chef stängde av dig?

Skönt att det löst sig!

Jag ska ta mig i kragen och svänga förbi ert en dag också :D Har inte alls mått bra här på sistone, så jag har inte riktigt orkat tyvärr.

Så kan min puppis få lite socialträning och se hästar, träffa en större hund och så också :)

Har ännu inte fått svar från FK.

Men läkaren var på min sida, jag var egentligen inte där i syfte för att bli sjukskriven, utan för smärtor i bäckenet & jag var orolig över alla knakningarna som sker i rygg & höft när jag gör vissa rörelser & vänder på mig i sängen. Min BM ansåg det som fullt normalt & inget att oroa sig över.

Läkaren sjukskrev mig omedelbart utan att blinka, efter undersökt fogarna & lyft mina ben för att kolla var & när det gör ont samt fick reda på vad jag jobbar som.

BM skulle tydligen även få sig en liten tillsägelse av honom pga hon gjort som hon har gjort. :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 555
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar