vad gör man nu då?!

F

Fjant

Jag har min häst i ett stall där det går en hel blandning av hästraser. Nu är det så att min häst är högst i rang i stallet trots att han är yngst.
Vi hjälps åt i stallet med insläpp och utsläpp och nu har jag fått höra massa gnäll bakvägen från en av människorna i stallet om att min häst är så jobbig att ta in då han trängs och har sig. Saken är den att min pålle är unghäst, och är ett matvrak. Han vet att när man hämtar honom på kvällen så skall han få mat. Så han har bråttom. Dessutom tar denna människa som klagar min häst tillsammans med en annan häst. Då min häst gärna "tävlar" och helst vill gå först även när man rider så blir han jobbig när man leder honom tillsammans med andra hästar. Tar man honom själv så är han hur lugn som helst, vilket jag har påpekat för denna människan, men han/hon fortsätter att ta två åt gången och förtsätter att gnälla över min häst bakom ryggen på mig. Vilket gör mig ledsen, för min häst är världens snällaste häst! Vad gör man när personen inte lyssnar på än, och man behöver dennas hjälp då man inte kan ta sig till stallet alla dagar och släppa in?!

Sv: vad gör man nu då?!

Tja, tala med varandra...

Nu verkar ju inte din häst vara ett monster, utan bara lite ofhysad, fråga hon som gnäller vad h*n tycker att du ska göra.

Tycker nog att det är ett ganska litet problem.

Jo, är absolut inget jätte problem, men jag har pratat med personen och sagt som det är att han blir lugnare om man tar honom själv från hagen till stallet. Men personen tycker tydligen det är roligare att gnälla än att ta honom själv från hagen... Får göra ett nytt försöka ikväll kanske :smirk:
Men man blir lite lessen när man har en unghäst som man håller på att jobba med och folk gnäller och man ger tips på hur man kan göra med honom och de bara struntar i det utan hellre gnäller...

Gud va jobbigt när inte folk vill lyssna och ta till sig hur man vill ha det.

Du får nog sluta att så där snällt och finkänsligt "tipsa" om att det brukar gå bättre om man tar din häst ensam och i stället, lugnt men bestämt, säga att jag vill inte att någon tar min häst samtidigt som man tar ytterligare en häst.

Dessutom är ju din häst en unghäst och det är viktigt att den inte lär sig några olater.

Du kan ju även lite "fint" påpeka att Försäkringsbolaget inte blir så glada om det händer något och det visar sig att den som handskats med hästen har gjort det på ett felaktigt och riskabelt sätt. Det kan ju faktiskt bli så att det inte utgår någon ersättning! Jag vet inte om detta kan hända men det är ju inte helt otroligt. Försäkringsbolagen brukar ju leta kryphål :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar