Vad gör man när boxvilan inte fungerar?

fiaskurken

Trådstartare
Både i box och sjukhage är han komplett tokig:grin: Får fri tillgång på hö, granar och morotsbitar i hela hagen. Tror han hade farit ikull idag i regnet, hagen blev en enda stor lerpöl. Måste vara JÄTTEnyttigt för hovbensfrakturen *suck*

Råd någon?

Sv: Vad gör man när boxvilan inte fungerar?

min ena vet inte heller vad som är bäst för honom :crazy: när han hade boxvila förra vintern så hade han boxhage på gårdsplanen (grus) 4*4 m med högt elreps staket , större hage än så fungerade inte alls.

Under de första dagarna i boxvila stog min häst mer på bakbenen än på alla 4... i ren desperation band jag upp henne och det fungerade?
Var dock i närheten hela tiden, vågade inte lämna henne själv

Inte mycket till hjälp kanske :)

min ena vet inte heller vad som är bäst för honom :crazy: när han hade boxvila förra vintern så hade han boxhage på gårdsplanen (grus) 4*4 m med högt elreps staket , större hage än så fungerade inte alls.

Tror inte Julles hage är större än så, kanske aningens. Tyvärr kan han ju bralla som en idiot hur litet jag än stänger in honom:(

Kan du be veterinären om att skriva ut något lugnande. Om du ger det de första dagarna så kanske han/hon accepterar sitt öde sen.
Själv har jag god erfarenhet av Vetranquil.

/B (som har lovat sig själv att aldrig mer ha en häst i boxvila)

Inte roligt... Min blir tokig av boxvila när de andra går ut, han är mycket lugnare i grushage där han ser de andra. Är det fler hästar inne när han är i boxen? Kan han se de andra när han är i sjukhage? Flockinstinkten är viktigare än mat för min häst, får han gå ut med "flocken" till grushagarna (de flesta hästar i mitt stall står i grushage) så är han nöjd.

Om jag ska spåna, vet att det inte är lätt att fixa: Boxvila inne med favoritkompisen synlig? Liten hage inne i den stora, om de andra går i en stor? Liten hage jämte en annan liten hage med favoritkompisen i?

Jag har tyvärr inte hästen hemma, och dessutom har jag en 8månaders kille, så det är svårt att vara i närheten hela tiden. Så fort han ser någon gå förbi hagen verkar han få spelet...

Inte roligt... Min blir tokig av boxvila när de andra går ut, han är mycket lugnare i grushage där han ser de andra. Är det fler hästar inne när han är i boxen? Kan han se de andra när han är i sjukhage? Flockinstinkten är viktigare än mat för min häst, får han gå ut med "flocken" till grushagarna (de flesta hästar i mitt stall står i grushage) så är han nöjd.

Om jag ska spåna, vet att det inte är lätt att fixa: Boxvila inne med favoritkompisen synlig? Liten hage inne i den stora, om de andra går i en stor? Liten hage jämte en annan liten hage med favoritkompisen i?

Hans sjukhage är inhägnad i de andras hage, också den är förminskad så han ser de andra hela tiden,men det verkar inte hjälpa. Han håller sig hyfsat lugn om han har sällskap inne,men då vi bara är tre i stallet är det svårt, för det blir alltid en som får gå själv. Jag har 1,8 mil till stallet, har hästen hos min svägerska och hon jobbar heltid. Jag är mammaledig och kan åka ut en gång om dagen, men det funkar liksom inte att fara dit i tid och otid. Jag skulle kunna ta hem honom, men jag har inget sällskap. Och vem vill låna ut isn häst som sjuksällskap? :( Dessutom blir han väl tossig innan han lär känna denna nya ev. kompis. Ändå känns det som ett lockande alternativ,då kan jag gå ut till honom flera gånger om dagen.Jag förstår inte hur detta ska gå i minst fem månader. Usch det är tungt nu:(

Hovbensfrakturer kan ju sitta på olika ställen, och vara mer eller mindre allvarliga, men hästen bör ju vara någorlunda stilla, tar väl ofta en 6 månader eller så?

Det finna ju alternativet att flytta hästen till ett konvalescentstall, där många hästar är inne, eller i liten fålla, då jag gissar att det är hans flockinstinkt som ställer till det? Om du dessutom har en liten hemma, så kanske det kan vara värt pengarna, utan att jag vet vad du betalar idag, eller vad lämpliga konvalsecent stall kan kosta. Men jag har bekanta som har hittat konvalsecentstall som var billigare än deras vanliga stallplats.

Hmm, kan du ta hem honom så borde det finnas någon gammal shettis el dylikt att låna, det tycker jag borde gå? Någon lugn häst som inte hetsar upp sig i onödan?

Det är ju ett alternativ, men det känns inte bra. Fast vad gör man? jag lovade också mig själv att aldrig mer ha en häst i boxvila. Åkte till strömsholm med siktet inställt på att tog det för lång tid,då skulle jag ta bort honom. Min förra häst var i boxvila länge och han blev iallafall aldrig bra. Jag får fortfarande ont i magen när jag tänker på hur dåligt han mådde:( På kvällen sa de 8-10 veckor, dagen efter när jag skulle hämta honom var det plötsligt minst fem månader.

Hovbensfrakturer kan ju sitta på olika ställen, och vara mer eller mindre allvarliga, men hästen bör ju vara någorlunda stilla, tar väl ofta en 6 månader eller så?

Det finna ju alternativet att flytta hästen till ett konvalescentstall, där många hästar är inne, eller i liten fålla, då jag gissar att det är hans flockinstinkt som ställer till det? Om du dessutom har en liten hemma, så kanske det kan vara värt pengarna, utan att jag vet vad du betalar idag, eller vad lämpliga konvalsecent stall kan kosta. Men jag har bekanta som har hittat konvalsecentstall som var billigare än deras vanliga stallplats.

Hehhh:o jag betalar 200 kr i stallhyra och hö och strö har jag gratis hemifrån. Vore det inte så skulle jag faktiskt aldrig ha råd med häst nu när jag är mammaledig.Frakturen satt "bra till". Jag tycker det är märkligt med så olika diagnoser, en del får börja promenera efter ett par veckor osv. Jag fick inte ens beta honom för hand:confused:

Jag tror ju personligen att om hästen ska hålla sig i stillhet så får man fixa så den är still.
Min valack är också jätteupprörd om han står på box och far omkring och skulle bara skada sig mer inne.
Ute i hage utan busiga kompisar går han bara och tråkar, så det är bäst för honom om han skulle behöva vara i stillhet.
Vissa hästar kanske inte kan vara själv i hagen, då får man fixa någon slö kompis som de inte kan få igång bus med :crazy:

Min tanke iaf

Vi ska prova det idag, en lugn kompis. Men det värsta är att han brukar roa sig med att gå och mota med honom i vanliga fall,så vi får se hur det går. Kan man ringa strömsholm och fråga om råd tycker ni?

Vart i den andra hagen är sjukhagen placerad? det brukar vara vesäntlig skillnad om den är precis vid grinden, annars känner de sig ofta bortstängda och blir oroliga pga det.

Nej den är inte precis vid ingången, där är det tyvärr lervälling nu när det regnat så mycket!

Det kan göra stor skillnad som sagt om den känner sig bortstängd.
kan du bygga en utanför grinden? eller grusa?

Annars är man så glad för man har kuperade hagar:grin: Precis vid ingången är det ojämnt och nerförsbacke, utanför hagen går vägen precis. Men tack för alla tips:D

Har nu flyttat min pålle till ett stall här i närheten, han står inne hela tiden, då det absolut inte funkar att ha honom ute. Han har sällskap inne ca 6-7 timmar på dagen, övrig tid går de andra på bete och han står helt själv med massor av hö. Verkar ta det hela med ro faktiskt. Kanske mest är jag som mår dåligt?

Vad jag funderade över nu är följande... Tror ni han kommer vara såhär cool hela tiden? Törs man prova med sjukhage igen om ett par veckor eller skulle ni låta honom stå inne? Hur ser man egentligen om hästen tappat gnistan totalt?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 777
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka