Vad gör man när boxvilan inte fungerar?

Sv: Vad gör man när boxvilan inte fungerar?

med en hovbensfraktur så måste du ju vara oerhört försiktig. Hur länge ska han stå på box/alternativt sjukhage per ord. av veterinären?

går du promenader eller är det strikt vila som gäller även om ngra veckor?

jag skulle, med tanke på hur han levt om tidigare, luta åt att överväga boxvilan om det är det han funkar på. ska du prova sjukhage får du vara oherhört försiktig och typ vakta honom hela tiden tills du förvissat dig om att det förefaller funka.... det bästa om det är strikt icke-rörelse som gäller, tycker jag ofta är att köra på det som funkar, utan att röra runt i den rutinen för mycket....

du ser på hästen om den verkar apatisk, om den tappat gnistan.

Minst fem månader:crazy: Och det har gått en och en halv vecka.
Han är ordinerad strikt boxvila av veterinären 1, veterinär 2 tyckte gott han kunde gå i sjukhage om han var hyfsat lugn. Hovslagaren tyckte jag kunde göra en relativt stor sjukhage, då hoven är såpass fixerad och frakturen satt "bra till". Inga promenader. Försökte beta honom lite för hand men han är för stollig! Så då får han nog stå där han står då.

Han haltar knappt,men det har ju ingen betydelse egentligen:grin:Vi ska på återbesök efter 7 veckor, har det blivit sämre då, så får han åka vidare. Men fem månader är ruskigt lång tid för en häst, det känns som om jag gör fel hur jag än bär mig åt. Mår skit av det!

Försök att trösta dig med att hästar är vanedjur och dessutom inte har ngt tidsbegrepp på samma sätt som vi har.... om det är 5 månader som hans liv hänger på så skulle jag försöka tänka som så att det är värt att hålla honom lugn om han verkar okej med förhållandena, även om de känns hemska och självklart inte är naturliga för dem. När de 5 månaderna är över så tänker inte hästen att det gått 5 månader... osv.....

Jag har en ettåring som fick en senskada i februari. Hon stod på strikt boxvila i fem månader. Det var lite oroligt de första dagarna, men fungerade sen bra. Hon hade hela tiden sällskap på natten, men stod ensam på dagen. Efter fem månader fick hon gå ut i liten hage. Det gick hyfsat bra, men mer oroligt än inne trots sällskap. Efter en vecka skadade hon ledkapseln i knät. Efter två veckor i Helsingborg fick hon gå ut i liten hage igen. Hon stod hyfsat lugnt under dagen, men var fullkomligt hopplös att ta ut och in, vilket gjorde benen sämre. Nu står hon inne igen, och är mycket lugnare och mer harmonisk trots att hon står ensam hela dagen. Hon skuttar lite när kompisen kommer in på kvällen men är annars lugn. Äter, och har hållit sig fin och vid gott mod alla dessa månader. Tror, som du säger, att det är man själv som stressar upp sig. På torsdag ska vi på återbesök. Jag kommer inte att ställa henne i liten hage igen. Den dag hon får gå ut får hon komma direkt ut tillsammans med min lugna valack. Tror att det blir betydligt lugnare.

Lycka till med din häst, tror säkert att det kommer att gå bra!

Håller med Mackan- de vänjer sig. sen blir det normalt. däremot SEN när den får gå ut igen kommer den att leva om o vilja ut- ny rutin.

Tiden går dock fort även om det känns oöverstigligt just nu- tick tack

Tror mest att det är vi som lider.
Det optimala är om den kan få se ut. antingen halvdörr med galler eller öppet men gallerfönster. Det viktigaste är lite vind i håret- brukar vi säga här.

härda ut o lycka till.

Ja det är som ni säger - jag lider mer än honom. Han verkar trivs bra i sin box, och har blivit lugnare sen jag bytte stall och han inte kan se eller höra sin "gamla flock".

Tycker du agerat mkt klokt. Det är ofta rekommenderat att göra precis det du gjort - om boxvila är nödvändig , att byta till ett nytt ställe för hästen. Lättare för den att hantera situationen än när gamla invanda vanor drastiskt bryts och kompisarna är utanför och borta osv. Ofta funkar det dessutom bättre att byta till ett aktivt stall, där det kommer och går folk och hästar under dagen, inte bara ett sommartomt stall med folk på semester och hästar på bete.

Gud vilket elände! Men det är ju lättare när hästen har många år kvar, så känns det iallafall för mig. Nu är Julle 8, och han har förhoppningsvis många år kvar. Dessutom är han världens trevligaste häst, kanske är det därför det känns extra svårt :( Håller tummarna för dig också!

Han har ett stort fönster i boxen som går att öppna litegrann, så han har frisk luft iallafall och utsikten är kanske inte den roligaste - dyngstacken och en tom hage, men iallafall;) Han verkar tycka det är nog spännande att flytta över till någon av de andras boxar när jag mockar hans, det luktar sto och är väldigt intressant :)

Tack, jag behöver höra att jag gör rätt:o Nu går de andra visserligen på bete, men det är lätt att ta in en kompis på dagarna. Jag brukar ta med mig hunden till stallet och den tycker han är rätt skoj att undersöka och bråka lite med;) Knatade ut bakom huset och högg en gran åt honom, men den fnös han bara åt. En sån där orange lekboll provade jag också, men det var inte heller kul :D

Ibland kan det vara bättre att släppa ut dom på lösdrift och "glömma bort" dom i några månader. Inte göra för stor sak av det.

Vi hade ett sto installat för några årsen som fick en senskada i ett framben, efter några dagars frsök till sjukhage och boxvila så släpptes hon ut på sommarbetet ist. (veterinärerna var givetvis med på det)
Och efter några månader var hon helt frisk.

det hänger väl lite på vad det är för skada osv.
Ett altenativ är ju att ha någon häst inne som sällskap hela tiden. byta av så någon står inne på förmiddagen och någon annan på kvällen osv. (det gäller ju att man har många hästar på gården ;) )

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 777
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat