Vad gör man med sina småfolk?

Sv: Vad gör man med sina småfolk?

Jag minns inte hur jag kände med förste sonen i den åldern vet bara att han var aktiv han gick vid 9 mån. Men vad jag minns är att vår dygnsrytm gjorde att jag ficksova iallafall! Han la sig med oss vid 23 och gick upp med mig vid 9 eller 10 dock med många nattamningar. Men valde att långtidsamma just för att få sova, jag somnade ju om på 3 röda igen. Poängterar att jag har stort sömnbehov och var ändå inte trött trots att han inte sov en hel natt före 4 års ålder!

Mina barn har alltid varit med mig i allt. Har jag städat kaninburar har de hjälpt ( stjälpt ;)) mig. Har jag dammat har de tidigt fått en trasa och de älskar att härmas! Vid 1 års ålder kunde barn nr 2 ge mig tallrikar ur den rena diskmaskinen men roligast var att leka med kastrullerna.

Mitt sätt att få ro var helt enkelt att låta ungarna stöka till...sedan kan jag städa upp på 5 min. Finns det saker barnet kan pyssla med som är nytt för honom? De tröttnar ju fort på sina leksaker.

Precis sådär är Arvid också, åker hem till någon, helst farmor, så är han helt förbytt. Han är en solstråle som aldrig kan sluta le. Hemma så är det gnäll mest hela tiden.

Ev så kommer sambon vara hemma med Arvid snart, då kommer jag gå på a-kassa och söka jobb för fullt.

Jag har jobbat lite nu under sambons semester, det har varit jätteskönt att få åka bort och bara bry mig om något annat ett tag, det känns som jag får tillbaka en massa krafter, och orkar vara en glad och bra mamma när jag kommer hem igen

Jag fattar precis hur du känner dig för Loke är likadan. Han är väldigt ofta gnällig och när han var yngre blev det som 3e världskriget om man vågade lägga honom på golvet under sitt babygym.

Nu kan han roa sig självt lite då han precis lärt sig gå och han kryper överallt. Men han är fortfarande lite klängig och missnöjd.

Ibland känner man sig som en klass B morsa för att man "struntar" i honom när han gnällgråter efter uppmärksamhet. Man har ju lärt sig vilket gnäll som är vad.

Men han har alltid varit svår att underhålla.

Jag måste upp halv 4 på morran och jobba. Lyckligtvis bara på morgonen eftersom att jag bara har det jobbet för tillfället.

Men man känner att ibland skulle man kunna mörda för en ledig dag för att kunna göra som man vill. Slappa, läsa tidningen ifred, äta ifred etc...

Det finns ingen som kan komma och avlasta dig nån timme nån gång i bland så du kan vila dig?

Jag tycker inte att du ska vara så hård mot sig själv. Arvid kommer att få massvis med bulor och blåmärken och du är verkligen inte värdelös för det. Jag tycker du låter väldigt trevlig.

Fan, om jag inte hade varit så avslappnad hade jag kännt mig som världens sämsta morsa då Loke slår sig varje dag och grinar varje dag.

Dem utforskar mycket och dem slår sig mycket helt enkelt. Man vill ju madrassera hela lägenheten men det går inte och man måste låta dem få slå sig lite så dem lär sig.
Loke har iallafall lärt sig att har man fingrarna emellan luckorna så kläms dem.

Du får göra som jag och åka hem till Skaune på lite semester och barnledigt med mormor som passar :D

Precis sådär är Arvid också, åker hem till någon, helst farmor, så är han helt förbytt. Han är en solstråle som aldrig kan sluta le. Hemma så är det gnäll mest hela tiden.
Din pojke har ju redan utforskat allt i hemmet - han är uttråkad!
Har du bra kontakt med farmor? Lämna honom där en natt!
Sen kan det vara på sin plats att din karl lär sig lyssna och kliva upp och det gör han inte så länge som du stiger upp först!
Stålsätt dig och ligg kvar! Sonen dör inte, tips, örnproppar!
Han ska inte offra någon sömn men du ska offra din alltid, är det rätt?
Det är lättsammare att gå på jobbet än att vara hemma med en bebis.

*kl*
Nu var det länge sedan mina var små men är det inte så det ÄR med barn i just den åldern? Mitt minne av mina tvillingars första år är: första halvåret: ständig matning. Andra halvåret: jag låg på en filt på golvet med dem, varje dag, hela dagarna (minus promenadtid utomhus). Efter det började de kunna sysselsätta sig liiite mer men det var först vid ca 2½ års ålder som de kunde pyssla med något lite självständigt i en kort stund iallafall.

Jo det är väl så.

Enda gången jag får en chans att vila och slappna av ordentligt är när vi åker till Isaks farmor. Hon tar honom så gärna hela tiden.
Hon nästan bönar och ber om att få gå ut med honom i vagnen hehe.

Isak är också väldigt social och vill vara med överallt.
Men man kan ju inte ta med honom precis överallt.
Vill alla fall kunna pissa och duscha ifred.

Tar honom varje morogn 7 dgr i veckan.
Ska försöka dikskutera till mig en dag i veckan som är
bara min, då jag kan sova ut.

Säg till sambon "antingen börjar du ta nätter/mornar oftare eller så får du vara barnledig helt på en gång" :devil:

Varför tror alltid killarna att vara föräldraledig är samma som vara hemma och slappa? Nån som kan förklara det?

Och att bara för att dem jobbar och drar in pengar så behöver dem inte göra nåt annat.

Din pojke har ju redan utforskat allt i hemmet - han är uttråkad!
Har du bra kontakt med farmor? Lämna honom där en natt!
Sen kan det vara på sin plats att din karl lär sig lyssna och kliva upp och det gör han inte så länge som du stiger upp först!
Stålsätt dig och ligg kvar! Sonen dör inte, tips, örnproppar!
Han ska inte offra någon sömn men du ska offra din alltid, är det rätt?
Det är lättsammare att gå på jobbet än att vara hemma med en bebis.

Beror väl lite på vad för jobb det är?

När min sambo jobbade heltid med att lossa bilar (var borta i mer än 10 h/ dag) så var han grymt trött när han kom hem, men han tog alltid Loke så jag fick avlastning. Så det beror på killen helt enkelt.

Nu är det lite lättare när jag bara jobbar 25 % och sambon är ledig.

Men, som mamma behöver man få en dag bara för sig själv nån gång i bland. För att rå om sig själv, ta en sovmorgon, ladda batterierna och syssla med något annat.

Varför har alla andra det så jäkla bra?

Sovmorogn har jag inte haft på länge.
Vill jag att han ska ta sonen ett tag blir han skitsur.
Oftast alla fall. Påpekar jag det lägger han över allt på mig och hävdar att jag är sur
och inte vill ta hand om Isak. Tack så jäkla mycket licksom.

Han vet väl om att Isak är hans barn också och inte bara ditt?

Vad händer när du ställer krav på honom?

Givetvis skiljer det på jobb, men, går du på jobbet får du träffa andra människor (vuxna som kan resonera) och du får "vila" från barnet. Du får lite variation i tillvaron.
Är du hemma med bebis får man lite av den varan.

Aha du menar så.

Jo man får ju träffa andra folk och vara annat än bara mamma.

Min sambo som var föräldraledig i 10 månader (och gick in i väggen) säger att jobbet är mkt lättare... Eller inte "lättare" (konsult) men det är mer struktur och stimulerar nog mer mentalt att få komma iväg och vara bara vuxen. Ger mer kvalitetstid till familjen... blev lätt kvantitets-tid då båda gick hemma och det var svårt få vara bara sig själv eller vara sambopar.. lätt man bara blir mamma och pappa.... (vanesak också kanske).

Dottern är nu drygt 2½ år och först nu har vi någon form av jag - par - förälder-uppdelning på det hela. I början är det svårt separera och få "tid" och energi till allt. men ack så nödvändigt det är!

(inte för inte som så många förhållanden kraschar under småbarnsåren liksom)

Min sambo verkar vara nöjd med att vara hemma. Jag är lite mer tvärtom, vill känna att jag gör något för att stå på egna ben och inte "bara" vara mamma.

Jag tror de flesta föräldrar gillar vara barnlediga ett tag i alla fall :) I vår bekantskapskrets bland männen är det först "fan så skönt" i några veckor sen inser dom (när barnen börjar gå :angel: ) att "oj fan, älskling hur hann du med både hem, barn, duscha dig och soooova?" :rofl:

Såhär säger de barnlösa karlarna vi känner: "fan det måste ju vara som att ha semester!!!?"

Och såhär svarar alla pappalediga vi känner "Semester, är du galen? Det blir semester att komma tillbaka till jobbet" :rofl:

Det jättepossitiva jag märkt är att karlarna får en ny syn på att gå hemma med barn inte behöver betyda att man hinner med att städa, tvätta, diska, laga mat, klä sig snyggt, sminka sig... Man ska va tacksam om man hinner kamma håret, borsta tänderna och kasta i sig en frukt :rofl: För egen del är det bättre fördelning på hushållssysslorna nu och inte alls något gnäll att man bara gått hemma osv :)

Det bästa med att börja jobba igen var att man fick gå på toa ifred, fika ifred, äta lunch i lugn och ro. Vilken dröm :-)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 372
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar