Vad gör man med sina småfolk?

Sv: Vad gör man med sina småfolk?

Fniss, jag känner så väl igen mig i det alla skriver- rena semestern att komma tillbaka till jobbet. Jag börjar jobba igen 1 september, YES YES :D. Och stackars min man :devil:. Jag har inte heller sovit senaste 11 månaderna, min man sover inte ens i samma hus (han sover ute i bagarstugan på gården).

Åter till frågan- du ska INTE aktivera honom medvetet. Han ska lära sig hitta på egna lekar. Vill han då vara tråkig/sitta och gnälla så låt honom vara det tills han hittar på roligare saker att göra :D. Och se till att själv sysselsätta dig med saker hela dagarna så livet inte kretsar kring honom. Jag ägnar förmiddagen åt att städa, tvätta, kolla datorn etc. Under tiden får Miranda antingen leka själv eller också hjälpa mig (typ plocka i diskmaskinen, jaga dammsugaren, stöka om bland tvätten). Efter lunch brukar vi gå ut och även då får hon roa sig själv (i stallet, trädgården, hemma hos släktingar o.s.v.). Som Anna Wahlgren skiver; du ska inte anpassa dig efter barnet- det är barnet som ska anpassa sig efter dig :idea:. Ägna dagarna åt det som känns meningsfullt FÖR DIG och bjud in barnet i DINA aktiviteter. Barnet ska vara en del av vardagen, men vardagen ska inte kretsa kring barnet..

Å rida i bergen och dricka öl på puben? ;)

Tänk när man kunde göra sådant.
Jag jobbar ju natt, vilket gör att min stackars sambo sliter som en hund här hemma. På dagarn gör han allt för att Saga skall hållas glad och sysselsatt så att hon inte gapar och skriker och väcker mig. Jag är sur och grinig för att jag aldrig får sova ordentligt. När jag sedan går upp så står sambon nedanför trappan och studsar med Saga i handen, han studsar runt tills jag fått göra mina rutiner "Gå ut och ta en cigg, dricka kaffe, äta". Därefter lassar han över Saga på mig och jag får ta henne tills det är dags att åka och jobba igen.

Att jobba natt suger verkligen. Men som tur var har jag bara en vecka kvar. Sen kommer jag vara en vanlig 8 timmars arbetare och ha krafter kvar till Saga när jag kommer hem. Jag längtar något otroligt.

Visst är min sambo underbar på alla sätt. Men det sista har han börjat tröttna på att jag sover på dagarna. Och då värt att nämnas att jag BARA sover när jag skall jobba nästkommande natt. Är jag ledig en natt så håller jag mig vaken hela dagen och slocknar sedan utmattad ihop med Saga.

Saga som f.ö den sista timmen gnällt och krävt hela min uppmärksamhet sedan jag gick upp.Nu SKALL hon sitta i mitt knä, hon ÄR nöjd men gråter ändå. Eller ja, blandar gråt för att 20 sekunder senare sitta och snacka med sig sälv, mig eller som just nu, en servett som ligger på bordet.

Hela dagarna skall hon bestämma vad som skall göras. Sen hon började krypa är hon gladare, men nu följer hon ju efter en hela tiden. Hon förstår när man säger nej, men oftast slutar det i tårar. Jag vill inte göra henne till en sån som hon redan är. Jag leker med henne, men tycker det är minst lika viktigt att hon kan roa sig själv.

skrivet med en hand :p

Jag hör på er andra att jag har det väldans bra med en tonåring som har sommarlov och älskar att passa Sam. Hennes mamma är dessutom hemmafru så när jag rider hennes häst passar hon Sam.

Sam kryper också runt nonstop och ska stå mot allting. Ibland är det tur att man bor litet :D

Jaha, men jag kommer väl i nästa vecka då eftersom du verkar ha barnvakter så det blir över! :D

Sadla hästen, packa ölen! (och en snygg irländare om han ryms i en sadelväska)

Jodå och han älskar honom.
Han tar hand om honom bra för det mesta

Men det gör inget, det är nämligen så jag har föreställt mig Irland. Regnigt och rusk! ;)

Jaha, men jag kommer väl i nästa vecka då eftersom du verkar ha barnvakter så det blir över! :D

Sadla hästen, packa ölen! (och en snygg irländare om han ryms i en sadelväska)

Får jag haka på? :angel:
Högsta drömmen har ju alltid vart att åka på ridäventyr i Irland..
Öl är gott! Lite för gott!

Jag behöver ingen barnvakt!! Saga får stanna hos sin pappa.. :angel:

Ja vänta tills jag har flyttat in i huset bara, det är så förbaskat trångt i husvagnen :D

2 hästar finnes men annars finns det massor av ställen man kan hyra hästar på!

Ja, det är väl det som är aktiveringen! Att mamma jagar runt o kollar så att barnet inte gör sej illa;). Vet du vad jag gjorde när ett av mina barn var liten, och jag var så trött så jag trodde ja skulle dö! Jag låste in mej och barnet i ett rum och la en madrass på golvet, plockade undan alla saker som var farliga. Sen la jag mej på madrassen och sov, och lät ungen krypa omkring som den ville. Det fanns ju inget farligt att få tag på, och jag fick sova en halvtimma, så jag orkade med resten av dan. Sen brukade jag alltid sova middag med barnen, annars tror jag att ja blitt tokig...Och alltid lägga mej på kvällen samtidigt som ungarna. En klen tröst, är väl att i ettårsåldern, så brukar de sova hela natten och vara mer lätthanterliga på dagarna. Vid nío månader har de nån slags testningsperiod av föräldrar..

*kl*

När sonen våran var 9 månader så sov han 5 ggr/dag 20 minuter åt gången och jag hade stora blå IKEA påsar under ögonen eftersom han steg upp kl 4 :eek: på morgonen.

Jag insåg att det inte gick att fortsätta så eftersom jag inte fick sova något så jag gick till öppna förskolan på förmiddagen så att sonen höll sig vaken och sysselsatt fram till lunch sedan somnade han gott i vagnen på vägen hem. Jag släpade upp vagnen till 2:a våningen drog ut honom på balkongen, laddade upp med täcken och la mig i sängen och sov tills han vaknade ca 2 timmar senare. ( vi har balkongdörren i sovrummet )

Att lägga om hans rutiner från 5 ggr/dag till 1 ggn per dag är det bästa jag gjort, jag sov lika gott som han gjorde på dagarna och var pigg och orkade med honom på eftermiddagen utan större problem.

Jag låste in mej och barnet i ett rum och la en madrass på golvet, plockade undan alla saker som var farliga. Sen la jag mej på madrassen och sov, och lät ungen krypa omkring som den ville.

Ha ha, så där brukar jag göra på morgonen när ögonstenen vill leka kl 05 efter vällingen. Sätter ned henne på golvet i barnsäkrade vardagsrummet och låter henne filibrejsa bäst hon vill medan jag fortsätter slumra på soffan :angel:. Lite då och då kommer hon fram och väcker mig och ger mig saker- TACK TACK får man svara då och se pigg ut :D.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 372
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar