Vad gör man med sina småfolk?

Jolanta

Trådstartare
Jag känner mig som Sveriges sämsta mamma! (och tröttaste)

Arvid är missnöjd, mest hela tiden. Åka vagn? Gallskrik! Sitta i sin matstol? Hysterisk! Åka bil? Hemska tanke!

Jag vet inte vad jag ska göra, hur aktiverar man en 9 månaders? Han har aldrig tid att sitta still, så saker som att läsa en saga osv går bort. Sitta och försöka leka med honom går inte heller, han sitter i ca 1 min sen drar han iväg.

Är det bara att följa efter honom och kolla vad han gör så han inte faller? Är det det som är aktiveringen? Det känns som det inte är nog (enligt mina tankar om aktivering), men det är typ endast då Arvid är nöjd.

Jag känner mig hemsk om jag sätter mig vid datorn i några min medans Arvid är på golvet, eller att jag läser tidningen på morgonen, och inte när han sover. Men det är sådana pauser jag behöver känns det som, jag är hemma själv nästan hela veckorna för sambon sover över på jobbet i mellanåt. Men samvetet säger att jag inte ska sätta mig vid datorn, utan bara eng. mig åt Arvid på hans vakna tid.

Sen måste jag få gnälla av mig, jag är så trött, har ont i huvudet mest hela dagarna, har inte fått ha en "fri" natt eller morgon på 9 månader (dvs att pappan har tagit Arvid när han vaknat på natten eller morgonen). Det känns som mina reserver är slut snart.

Bah, gnäll gnäll!

Senast ändrad:
Sv: Vad gör man med sina småfolk?

min första tanke är att om han alltid får all din uppmärksamhet så kanske de blir svårare för honom att acceptera att du vill vara ifred sen/are?

du måste ju också få pauser, läsa tidningen eller sitta vid datorn.

Eftersom mina är så små fortfarande har jag inte så många tips ang aktiveringen. Men vad jag inte kan förstå alls är hur det kommer sig att du inte fått en enda "ledig" morgon eller natt? Hur ska du då kunna ladda dina batterier och kunna fortsätta vara en glad mamma? Är man ensamstående så måste de ju gå men nu är du inte det så varför kan inte han avlasta dig mellan varven? Så mkt begärt kan det ju inte vara.

Min sambo och jag har kommit fram till att han har "sovmorgon" lördagar och jag på söndagar. Sen tar jag alla veckodagar eftersom han då ska till jobbet, lördagarna tar jag så han får sovmorgon men sen måste jag helt enkelt få ngn timme extra på söndagarna som är min egen tid. Visst går det inte att hålla på det benhårt och visst byter vi lite hit och dit men som grundregel har vi sagt så i alla fall.

:eek::eek:

Först blev jag helt skraj, jag trodde det var jag som skrivit ditt inlägg! Min allra högsta önskan är att sambon skulle ta Sam så jag fick sova, men nä, han har till och med flyttat ut så att han kan sova ostört. Han jobbar iofs nätter och behöver sin sömn då han kör mycket, men nån gång då och då tycker man ju kanske att han kunde göra det utan att jag behöver fråga! Två sovmorgnar har jag fått, en när vi var på semester i Sverige och sambon tog honom i två timmar, det var underbart. Den andra sovmorgonen var förra veckan när jag knäckte till ryggen så jag inte kunde röra mej och var tvungen att sova hos en kompis så hon kunde passa honom, då sov jag en timme extra på morgonen men hade skitont i ryggen :(

Hur man aktiverar dem? Tja jag brukar tänka såhär, det är jätteviktigt att de klarar av att leka ensamma också, att få utforska och göra grejjer på egen hand. Så om en vakenperiod är ca 2.5 timmar brukar en halvtimme gå åt egen lek, en halvtimme äter vi/badar/gör nåt annat aktivt. En halvtimme minst är vi ute och då kan kan mycket väl göra annat och låta honom titta på så länge han är glad i vagnen. Sen kanske vi sjunger/leker gemensamt och sen får han leka själv igen. Ungefär så blir det här. Ha definitivt inte dåligt samvete för att du vill göra egna grejjer, ungar behöver öva på sin fantasi! Det enda Sam vill göra är att stå mot soffan eller slå på sin trumma.

Sedan har jag gjort världens bästa grejj, min kompis har en dotter som är 17 och som har sommarlov. Hon älskar Sam och jag betalar henne för att sitta barnvakt så att jag kan måla i nya huset! Samtidigt lyssnar jag på ljudböcker i ipoden!

Det där med att läsa böcker kommer så småningom. Arvid har så mycket för sej nu så han har säkert inte tid med sånt!

Skulle du inte komma hit på rekreationssemester förresten? Å rida i bergen och dricka öl på puben? ;) Min barnvakt passar säkert gärna Arvid också hihi

Han är ju i upptäckaråldern! Om han kan "roa" sig själv utan att riskera att skada sig skadar det ju inte om du sitter vid datorn eller läser en stund. Du är ju med honom nästan dygnet runt ändå.

Jag tycker du låter som en bra mamma när du har ett barn som kan sysselsätta sig själv!

Jag tycker du skall ställa lite mer krav på din sambo. Ni va väl 2 om att få barn.
Han får ta barnet någon kväll i veckan . Så du kan göra vad du vill. Simma träna , promenera eller bara läsa en bok.
Så tar han barnet en dag på helgen. Så du kan sova ut. Skaffa nya krafter.
En hel söndag tex. Då du kan göra vad du vill.
Man måste hjälpas åt. Han kan laga maten någon dag, fixa tvätten mm. Så får man utnyttja farmor , mormor mm Så ni får en natt ensamma.

Barnet klarar sig en stund ensam. Om du sitter och läser i samma rum. De behöver leka ensamma .
Jag fick barn tätt 17 mån emellan
först en flicka o sedan tvillingar,
O sedan en grabb till. 4 barn har jag

Kan du inte "barnsäkra" ett rum med leksaker etc (och grind), där du kan sitta och läsa etc medan han roar sig själv? Då behöver du inte tänka på att försöker rymma osv.

Och sen låter det som att du behöver ta pappan i örat?!

Jag har ju också en son i ungefär samma ålder, och känner igen mig mycket i det du skriver. Tanken när han föddes var att jag skulle få en sovmorgon i veckan (söndag) men då sambon jobbat mycket hemma på gården på kvällar och helger har jag i princip haft sonen varje natt sedan han föddes för drygt 9 månader sedan. Det har ändå funkat hyfsat då han oftast sovit hela nätter, men den sista månaden har varit hur jobbig som helst med tänder som kommit och värmen och att han upptäckt att han kan ställa sig upp i sängen vilket han numera gör en sekund efter man lagt honom och sen står och skriker oavbrutet på uppmärksamhet tills han efter otaliga läggningsförsök somnar av utmattning, samt att han börjat vakna och skrika 2-3 ggr/natt.

Efter att totalt slutkörd en morgon ha somnat ifrån sonen i vår säng och vaknat av en duns i golvet fick jag sambon att förstå att något måste göras. Nu gick det bra men det kunde lika gärna gått illa. Jag trodde aldrig man kunde somna ifrån sitt barn men extrem sömnbrist är inte att leka med. Precis som du kände jag att mina krafter var slut. Senaste veckan har jag legat i ett annat rum och sambon skött nattning på kvällen och uppvak på natten så att jag i alla fall fått 5-6 timmars sammanhängande sömn, förhoppningen är att återfå lite energi och få in nya, bättre rutiner innan sambon börjar jobba igen på måndag.

Angående aktivering så känner jag också som du, jag orkar inte engagera mig hela tiden sonen är vaken. När han sover måste jag passa på att hinna med sysslor som inte kan göras när han är vaken (ringa viktiga telefonsamtal utan att riskera att bli störd av ett gallskrik, ta in eller ut hästar, städa etc). Så när han sysselsätter sig själv på golvet med leksaker så är det så himla mycket värt att få en liten paus med en tidning eller vid datorn, dock med bevakning på den lille vesslan. Man måste få tid för sig själv också för att orka vara en bra förälder! Jag tror mycket på att ta det som det kommer, har barnet fullt upp med att krypa omkring och upptäcka allt i sin närmiljö så behöver man inte stressa med en massa andra saker som man tror måste göras, tids nog kommer intresset för annat, det hindrar ju inte att man stimulerar detta intresse vid lämpliga tillfällen men man behöver heller inte överdriva.

Kan känna likadant ibland.
Isak har vissa dar då han skriker satan om jag går iväg 2 min.
För tillfället sitter han här i mitt knä. Hn är 4 mån nu.

Försöker att inte rusa dit och ta upp honom varje gång han skriker.
Men visst känns det ibland som man bara vill ge upp

Jonas, 10 mån på lördag, har den senaste månaden haft fullt upp med att upptäcka saker.
I den nedersta lådan i köket finns det jätteroliga (för en bebis) saker, bakmått, sådan där silikoniskubsrektangel, slickepottar mm.
I hallen har han upptäckte det nedersta trappsteget, där kan man stå på knäna och banka antingen med händerna el. något lämpligt "verktyg" man hittat på vägen dit.
Syrrans knallrosa jojo är festlig, den har ett roligt snöre & så kan den rulla iväg om man tappar den :rofl:
Flugsmäcken är en favorit.
Just nu har han hittat Moas ena gummistövel, den är luden inuti. Mycket intressant!

Sen vet jag inte om han förbereder för sin 25-årsfest ibland eller vad:confused: Han gör iallafall en massa konfetti av reklam & andra dagstidningar:idea:

Jag låter honom fara omkring och roa sig med diverse äventyr men har ändå femtioelva ögon på honom, så länge jag hör/ser honom brukar det inte vara något att ingripa i.

Ett tips som jag fått från min pappa - "Är det tyst är det farligt" (Hans mest dramatiska erfarenhet var när brorsan hade fått tag i en aladdinlampa & drack fotogen)

Senast ändrad:

Det är knepigt när barnen är så aktiva samtidigt som det inte riktigt funkar att göra saker tillsammans ännu (baka etc). Ärligt talat tyckte jag att det var en rätt långtråkig tid hemma. Det underlättar mycket om man har folk att umgås med på ett okomplicerat sätt, tex en mammagrupp eller öppna förskolan, så att man kan kombinera "barnpassningen" (i brist på bättre ord, man leker ju inte direkt med dem när de är så små) med att träffa lite andra vuxna. Babysim är också en bra aktivitet.

Pappan jobbar sön-fre natt på annan ort, och på helgerna så hinner han inte vända tillbaka dygnet helt, utan lägger sig vid 03:00, och har då ingen lust att kliva upp 06:00.

Han vaknar inte av någonting, jag måste inprincip dra upp honom i stående ställning för att han ska vakna. Då har det blivit så att jag tar Arvid själv, jag vaknar till mer av att försöka väcka sambon än att snabbt gå in till Arvid på natten om han har vaknat.

På morgonen är det ju som det är, vill jag få sova ut, då måste jag först försöka väcka sambon, det tar ca 30 min att bara få upp honom, och då är det kört att få sova sammanhängande.

När väl sambon har klivit upp så tar han ju givetvis Arvid i några timmar s¨å jag får sova, men det är ju inte då jag skulle vilja sova, utan ¨sammanhängande på natten, och någon sovmorgon då och då. (jag låter som en bortskämd snorunge)

Haha, arvid kör likadant.

Men jag hinner inte vända bort blicken många sek. så står han inne på toan och smäller i toalocket, klättrar upp för spisen, hänger i min stackars palm, river ut några hundra filmer.. och faller.

Idag har han ramlat 2 gr, sån tur är så släppar han aldrig helt med händerna när han tappar balansen, utan hänger kvar en stund så fallet inte blir så högt. (ännu en grej som gör att jag känner mig värdelös, att han hinenr ramla)

Du, då är jag värdelösast i hela världen :D
Och som du vet så lever min lilla prins trots allt, och är en rätt glad och söt kille.
Och tro mig, han ramlar fortfarande en hel del. Han har slagit upp djupa jack i pannan TRE gånger, han har blåmärken på nya ställen varje vecka, skrapsår här och där och lite bulor varstans på huvudet också. Han är ändå alldeles strax 2 år gammal, men lyckas alltid att göra illa sig och ramla överallt.

Ingen tycker att jag är värdelös för det ;)

Haha, jag måste nästan göra det, men först när erat slott är färdigt! :D

Bli inte förvånad om jag står utanför er dörr någon dag med Arvid på släptåg! ;)

:o Jag har nog haft lite tur och tidsfrist här.
Jonas började inte förrän nu här i slutet av förra veckan att ställa sig upp (lite senare än de flesta andra bebisar här)
Toalettstolen har han inte upptäckt ännu, men däremot så är duschen ofta målet på hans färd, därför har vi nu fått börja stänga dörren helt annars är han där fortare än kvickt:bump:

Dammsugaren är oxå bra att ha som stöd när man reser sig, han har råkat starta den ett par ggr & då blivit lite rädd men jag har fort som fasen varit där för att göra dammsugaren rolig igen (dammsugarmunstycket är skoj), vill inte att han ska få samma rädsla som Moa har, hon gömmer sig fortfarande om man kör dammsugaren fast hon är 5½ år:eek:

Med barn som går bra säger jag bara: GÅ! Gå dem trötta. Spelar ingen roll om det är långsamt. Kika på stenar och träd osv. Förklara allt för dem vilket oxå är bra för språket. Sedan sover de gott lääääääänge :angel: 2 sådana promenader per dag i akutfall.

Annars akut metod nr 2. Låt dem svabba med vatten eller målarfärg i ett rum som är säkert för sådant. Då är du fri en stund men måste dock städa upp sedan....

Arvid kan inte gå än, han kryper bort till grejer och ställer sig upp :)

Arvid började ställa sig upp på sin 9 månaders dag

Arvid älskar dammsugaren, han är alltid och drar och sliter i de, och jagar den när jag dammsuger :D

Känner delvis igen mig i ditt inlägg... Emil är oftast go & glad, men vissa dgr är det som att han har vaknat på fle sida och ingenting är bra. Inte så länge vi är hemma iaf.

Vet att han blir nöjd om vi far iväg & åker bil och hälsar på någon. Men det kostar ju, vi bor en bit ifrån alla vi känner & det är ju inte alltid det är någon hemma heller som man kan hälsa på. Han är väldigt social, precis som sin far. Trivs bäst då det folk omkring honom & det händer mkt saker. Själv är jag precis tvärtom, en ensamvarg som blir trött & less om jag umgås med folk på mkt/ofta. :o Men jag får offra mig för Emils skull ibland...är ju trots allt roligt & positivt att han är social av sig.

När vi är hemma så leker jag med honom ibland, men långt ifrån hela dagarna, det har han fått lära sig direkt att jag inte har tid med. Då skulle jag inte få någonting gjort här hemma och jag orkar inte sitta på golvet hela dagarna heller med bebben i magen, blir för obekväm ställning.

Om han bara gnäller då han sitter på golvet/ i gåstolen så försöker jag att ignorera honom, då går det oftast över och han hittar någon rolig leksak. :D Men skriker eller gråter han så tar jag självklart upp honom och vi hittar på någonting annat.

Dagens höjdpunkt för både honom och mig är då sambon kommer hem...Emil blir så glad när han ser honom, skrattar & blir helt till sig. Kan ju säga det att så glad blir han aldrig då han ser mig. :( Känns lite trist... men sambon leker ju mer Emil hela eftermiddagarna efter att han kommit hem & ätit middag. Så det är ju klart att Emil tycker han är roligare än mig. Men jobbade jag hela dagarna så skulle jag osså vilja leka/vara med honom då få timmar som är kvar innan han ska sova för natten. När man är hemma hela dagarna med dom så blir det ju annorlunda.

Förstår att det måste vara jobbigt att din sambo inte kommer hem från jobbet varje dag. :( För som sagt, för oss är det dagens häjdpunkt, då får jag äntligen avlastning och kan vila & bara tänka på mig själv i några timmar.

Men visst skulle väl din sambo vara hemma med Arvid snart? Har för mig att jag läste det i en annan tråd? Det kanske kommer att kännas bättre då? Ska du osså vara hemma eller ska du jobba då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 372
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar