Vad gör man med livet?

Sv: Vad gör man med livet?

Om inte annat, har du funderat på att hyra ut ditt stall hemma? Eftersom att du inte har några hästar där, så kanske någon annan kan nyttja det och sköta allting själva? Så tjänar du tjänar en extra slant på det.

Även om jag har stallet hemma så är det inte mitt.. Hyr hus och så betalar jag för så många boxar jag hyr, dvs 0 boxar nu. Men har ju försökt få någon att hyra in sig så jag kan ha hästen hemma men inte så lätt...

Sedan måste jag berömma dig för att du vågar ta upp din privata ekonomi. Även om du kanske känner dig ensammast i världen och det känns som att alla andra badar i pengar (baserat på shoppningtrådar osv), så tror jag att din verklighet ligger närmast hur de flesta hästmänniskor faktiskt har det ekonomiskt.

Jag och min sambo brukar diskutera detta, just att det är så många somshoppar, har märkesgrejer, nya transporter osv. Många av dessa (som jag känner till) är inte högavlönade på nåt sätt, jobbar som lärare, uska, sjuksköterska osv. Visst man kan ju ta lån/avbetalning på det mesta idag men nån gång måste man ju betala av eller åtminstone betala räntorna!

Åh jag förstår, missade att du arrenderade, då blr det en annan histora..

Jag och min sambo brukar diskutera detta, just att det är så många somshoppar, har märkesgrejer, nya transporter osv. Många av dessa (som jag känner till) är inte högavlönade på nåt sätt, jobbar som lärare, uska, sjuksköterska osv. Visst man kan ju ta lån/avbetalning på det mesta idag men nån gång måste man ju betala av eller åtminstone betala räntorna!

Det kallas för lyxfällan ;)

Eller så sparar dem och prioriterar. Vem vet de kanske lever på nudlar och havregrynsgröt för att ha råd?
Eller har någon som sponsrar dem med lite grejer nu och då, eller kanske rentav har ett arv som de förvaltar väl så pengarna växer.
Eller bara är grymma på att förvalta pengar na de tjänar.

*kl*

Vet att några var inne på att du skulle göra en budget. Hur tänker du kring det?

Sen har jag förstått det så att du har en sambo. Hur ser eran ekonomi ut? Gemensam? 50/50?

*kl*

Vet att några var inne på att du skulle göra en budget. Hur tänker du kring det?

Sen har jag förstått det så att du har en sambo. Hur ser eran ekonomi ut? Gemensam? 50/50?

Har delvis budget, eller typ jag betalar räkningar, betalar för hästen, handlar mat och sen är pengarna mer eller mindre slut! Vi har delad ekonomi, hade vi haft gemensam så hade jag inte haft dom här problemen...

Kan du inte prata med din sambo om att dela på kostnaderna? Jag menar inte att han måste hjälpa till och betala din bil och häst men det skulle nog underlätta en hel del om ni åtminstone delade på dom kostnader som ni båda drar nytta av som t.ex hyra, hemförsäkring, mat osv.

Har inte läst hela tråden, men generellt kan jag säga att du har goda möjligheter att öka din inkomst eftersom du kör truck. Är det några jobb som det finns gott om nu är det lagerjobb. Är du under 26 och har truckkort är du guld värd. Anledningen till att jag säger just siffran 26 är att det är billigare arbetsgivaravgifter för företagen för medarbetare under 26 år. Kolla med din arbetsgivare om de har kläm på det och verkligen tar del av det. Om inte kan det vara läge att förhandla upp lönen i och med att företaget får ner sina kostnader för dig.

Kan du lägga om dina skift så att du arbetar "obekväma" tider och helgdagar? Det ger ju lite OB-tillägg på lönen. Det finns också en massa olika tillägg beroende på kollektivavtal etc. Till exempel kan du få "frysrumstillägg" om du arbetar i fryslager. Kanske kan du ta ett ytterligare truckkort (det finns ju olika typer av truckar, som du säkert vet) och på så vis kunna utföra fler arbetsuppgifter = utrymme för att förhandla upp lönen.

Kolla marknaden för lagerjobb. Många går genom bemanningsföretag. Antingen kan du byta arbetsgivare helt och hållet, om du hittar någon bra som du tror att du kommer att trivas med, eller ha som ett extrajobb, då många anställer per timme med villkoret att du måste ha en annan huvudsaklig sysselsättning, vilket i klarspråk betyder att det blir ett extrajobb.

Hoppas att det löser sig för dig.

Har inte läst hela tråden, men generellt kan jag säga att du har goda möjligheter att öka din inkomst eftersom du kör truck. Är det några jobb som det finns gott om nu är det lagerjobb. Är du under 26 och har truckkort är du guld värd. Anledningen till att jag säger just siffran 26 är att det är billigare arbetsgivaravgifter för företagen för medarbetare under 26 år. Kolla med din arbetsgivare om de har kläm på det och verkligen tar del av det. Om inte kan det vara läge att förhandla upp lönen i och med att företaget får ner sina kostnader för dig.

Kan du lägga om dina skift så att du arbetar "obekväma" tider och helgdagar? Det ger ju lite OB-tillägg på lönen. Det finns också en massa olika tillägg beroende på kollektivavtal etc. Till exempel kan du få "frysrumstillägg" om du arbetar i fryslager. Kanske kan du ta ett ytterligare truckkort (det finns ju olika typer av truckar, som du säkert vet) och på så vis kunna utföra fler arbetsuppgifter = utrymme för att förhandla upp lönen.

Kolla marknaden för lagerjobb. Många går genom bemanningsföretag. Antingen kan du byta arbetsgivare helt och hållet, om du hittar någon bra som du tror att du kommer att trivas med, eller ha som ett extrajobb, då många anställer per timme med villkoret att du måste ha en annan huvudsaklig sysselsättning, vilket i klarspråk betyder att det blir ett extrajobb.

Hoppas att det löser sig för dig.
Jobbar dagtid och alla har mer eller mindre lika löner, går inte att förhandla för sig själv, företaget är stort internationellt som gärna sparar pengar så dom har nog koll på arbetsgivaravgifter! Kan nog byta till skift men då fr jag byta avdelning, kommer då få byta ner mig med arbetsuppgifter och frihet... Har varit anställd på företaget i sex år till sommarn och har fast jobb, tryggheten gör att man gärna inte byter jobb hux flux, speciellt med tanke på alla varsel och att vi är ett av få ställen (som jag känner till, i min branch) som faktiskt anställer...

Kan du inte prata med din sambo om att dela på kostnaderna? Jag menar inte att han måste hjälpa till och betala din bil och häst men det skulle nog underlätta en hel del om ni åtminstone delade på dom kostnader som ni båda drar nytta av som t.ex hyra, hemförsäkring, mat osv.

Sambom betalar såklart halva hyran, el och betalar mkt av maten eller om hi går på bio eller liknande:) jag hade aldrig haft råd att gå på bio om jag hade behövt betala själv!

Jag kör truck heltid, har normal inkomst och jobbar extra så mycket som ges möjlighet och har gjort det sen jag va 15 år... Men när jag va 15 så gick jag ju i skolan mån-fre och jobbade dom flesta helgerna. Fick jobb direkt efter studenten och är kvar där, jobbar fortfarande så mkt helger jag kan som sagt, har varit påväg in i väggen... Men lyckades resa mig innan! Och extrapengarna har ofta gått till "roliga" saker. Jag är fortfarande ung, vet inte så mycket annat än jobba och rida men blir ond cirkel, ibland jobbar jag så mkt att jag inte orkar rida...

Utbilda dig till ett yrke med högre lön? Det finns många jobb som betalar sig bättre än att köra truck.

Fille - Så bra! Råkade tolka det som att han inte riktigt drog sitt strå till stacken. Ber om ursäkt för det :)

Mabuse - Om det vore så enkelt så hade vi nog alla suttit här med högavlönade jobb men att plugga innebär ju att man tvingas gå ner i inkomst under en lång period och i värsta fall står med studielån i slutändan. Det fungerar sällan bra för en hästägare som redan har det svårt att få det att gå ihop med en heltidslön.

Utbilda dig till ett yrke med högre lön? Det finns många jobb som betalar sig bättre än att köra truck.

Skulle man kunna göra men det enda, som jag just nu ev kan tänka mig att plugga till är ridlärare eller dagisfröken (minns just nu inte det fina namnet). Har funderat på att ev plugga till lastbilschaffis också men dom utbildningarna har precis startat för iår... Men plugga kommer ju göra min ekonomi ännu sämre under flera år:/ även om den kanske blir bättre sen!

Vill du ha högre lön är det nog inte ridlärare eller dagisfröken du ska bli ;).

Annars tänker jag att sett ffa är bilen som drar mkt kostnader. Byta till en mindre och billigare kanske?

Vill du ha högre lön är det nog inte ridlärare eller dagisfröken du ska bli ;).

Annars tänker jag att sett ffa är bilen som drar mkt kostnader. Byta till en mindre och billigare kanske?

Bilen i sig är inte megadyr, är amorteringen som kostar, får fundera lite på om jag ska sänka den, men väntar på försäkringspengar från ett ärr så hoppas att dom kan betala av lånet en del i alla fall så att jag inte får så mkt kvar i slutänden! Försäkringen är på 350kr/månad och den drar ca 0,9 liter milen. Hade en golf förut och den drog ungefär samma trots att den var mindre!

Bilen i sig är inte megadyr, är amorteringen som kostar, får fundera lite på om jag ska sänka den, men väntar på försäkringspengar från ett ärr så hoppas att dom kan betala av lånet en del i alla fall så att jag inte får så mkt kvar i slutänden! Försäkringen är på 350kr/månad och den drar ca 0,9 liter milen. Hade en golf förut och den drog ungefär samma trots att den var mindre!

Drar den 0,9 milen är det ju absolut ingen billig bil!
Är det en soppaslukande modell eller kan du anpassa din körning för att minska på bränslet?
Min gamla audi drog 0,7 blandad körning..
Det krävs inte jättemånga mil för att det ska märkas ganska stor skillnad i plåboken.

Tror att jag tjänar aningen mindre än dig (taxichaufför) och jag har två hästar, tränar och tävlar aktivt. Den stora skillnaden på min och din ekonomi är helt klart din höga kostnad på bilen. Jag har också lån på ca 45.000:-, men har hellre valt en lägre amortering just för att jag ska ha råd att göra annat/hålla igång med hästarna. Är förstås fullt medveten om att det blir en betydligt högre räntekostnad att göra så. Men för mig är det helt klart värt det:).

I ditt fall hade jag nog annonserat om en till betalande fodervärd. Hur mkt amorterar du i månaden på bilen? Med ett inköpspris på 23.000 borde den ju rimligtvis vara färdigamorterad inom en överskådlig tid även om du drar ner på amorteringstakten. Kan ni dra ner på matkostnaderna genom att laga mer från grunden? Byt ut bilen till moppe under sommarhalvåret? Jag antar att du och sambon betalar hälften var av kostnaderna, hur skulle han ställa sig till att ni betalade procentuellt, i alla fall på maten ( här antar jag att han äter mer än dig?)

Drar den 0,9 milen är det ju absolut ingen billig bil!
Är det en soppaslukande modell eller kan du anpassa din körning för att minska på bränslet?
Min gamla audi drog 0,7 blandad körning..
Det krävs inte jättemånga mil för att det ska märkas ganska stor skillnad i plåboken.

Haha mil gamla bil drog 1,1 liter/mil och runt tre liter olja i månaden så tyckte min va ganska billig nu;) har volvo för att kunna dra transporten o få plats med hundburen. Golfen jag hade drog 0,82 ca så inte så mkt mindre trots att drt va en mindre bil..

Tror att jag tjänar aningen mindre än dig (taxichaufför) och jag har två hästar, tränar och tävlar aktivt. Den stora skillnaden på min och din ekonomi är helt klart din höga kostnad på bilen. Jag har också lån på ca 45.000:-, men har hellre valt en lägre amortering just för att jag ska ha råd att göra annat/hålla igång med hästarna. Är förstås fullt medveten om att det blir en betydligt högre räntekostnad att göra så. Men för mig är det helt klart värt det:).

Alltså visst, skulle säkert kunna amortera mindre, men tänkte när jag tog lånet att jag ville bli av me det så fort som möjligt. Som jag skrev tidigare, väntar på försäkringspengar. Ska se hur mkt jag får (allt går till amorteringen) innan jag börjar kolla upp om att sänka amorteringen. Borde få svar från folksam närsomhelst!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 071
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA