Sv: Vad gör man med livet?
Rent krasst så finns det inte så många alternativ. Sälja, låna ut eller behålla men försöka förändra utgångsläget.
Hur mycket jobbar du? Hur mycket pengar och tid hade du velat kunna lägga på annat än hästen? Hur mycket blir över i dagsläget?
Har du möjlighet att antingen hitta en medryttare till eller låta nuvarande ta fler dagar och kanske själv bara ha en dag i veckan i stallet där du kollar av så att allting funkar samtidigt som det lättar kostnadsmässigt?
Kanske behöver du få landa lite i dig själv som vuxen utan en häst som tynger tidsmässigt och ekonomiskt?
Jag sålde mina hästar när jag bestämde mig för att börja plugga. Det är strax ett år sedan, jag är 25 år gammal och har tidigare aldrig varit hästlös. Pengarna som blir över är märkbara, trots att jag får ut mindre via csn och extrajobb än vad jag fick i lön förr. Det går att spara, köpa lite nya kläder utan att tänka efter och det är få tunga klumpsummor som ska läggas ut varje månad.
Men för min del är det värt så mycket mer att ha häst. Jag saknar det något enormt och kan inte riktigt jämföra att rida andras hästar med att ha en helt egen. Hade ekonomin sett bättre ut (alt. funnits en bra buffert) så hade jag gärna levt på luft för att kunna ha häst igen. Jag har upptäckt att det är hästarna jag vill hålla på med varenda ledig minut jag har, det är utan tvivel vad jag mår bäst av och trivs med.
Däremot känner jag också behövts ett avbrott för att verkligen förstå vad det är jag vill och vad som bara har varit invant och bekvämt, att få se hur andra spenderar sin vardag och upptäcka vad det är jag själv vill få ut av min fritid.
Att vara hästlös har inte bara baksidor, den kommande tiden ska jag ut på en längre resa och några mindre. Jag kommer kunna veckopendla till ett välbetalt sommarjobb och kunna lägga undan mer pengar till fler resor. Men personligen hade jag hellre haft en mjuk mule att pussa på om jag hade haft möjligheten.
Nu har jag svamlat klart.