Vad gör man åt brännsår?

Sv: Vad gör man åt brännsår?

Kyla med vatten är nog det bästa.

har du ordentligt med ström i aggregatet?
Högt staket?

Band är bäst o de ska gå av vid en viss belastning, annars får man sätta dit såna där tingestar som skär av det.
Rep är verkligen inte kul- där är tingestarna:smirk: ett måste.

kom ju på att is/ ärtor i plastpåse ska man använda

Senast ändrad:

Håller med Axel, skarvbleck är ett måste!

Till TS rekommenderar jag snart vadderad box och dropp till hennes hästar. En av Bukes mer otursförföljda måste jag säga.

Annars känns inte salva aktuellt i ett öppet sår, och jag skulle nog ändå räknad det där till "öppet", även om det inte har gått in i själva muskeln. Jag skulle enbart försöka hålla det rent.

Usch, ser riktigt illa ut! Någon salva som håller svalt och kyler
själv hade jag isklamp i ett dygn när jag brände mig på longerlina..inte lika lätt på pålle :crazy:

Det är över 6000 V ut på tråden, vad det ger i Joule etc vet jag inte. Men har en sådan där 'simpel' stängseltestare som med lampor visar volt på tråden, och den går till 6000 och den slår i botten. Aggregatet är ett 'koaggregat' egentligen (ärvt av pappa), gjort för långa stängsel med mycket undervegetation. Brukar hålla den mest förhärdade inne. Kollade strömmen + jordningen imorse med, eftersom jag byggde ny boxhage med.

Faktum är att jag sällan brukar ha el på, de brukar inte röra stängslet ändå. Dock så donnan har pippi på att beta under stängslet när gräset tryter, så jag slog på elen häromdan faktiskt (just nu vet jag inte om jag ska se det som bra eller dåligt..). Tack och lov så de delar av 'säkerhetssystemet' som ska göra att tråden släpper som fungerade var på 'rätt sida' och strömmen bröts iaf, förhoppningsvis ganska tidigt så hon slapp bli elchockad hela tiden med :crazy:

Band kommer jag ALDRIG mer att ha, efter att nordsvenskdamen skar ett stort, fult sår på just band. (Hon hade pippi på att (försöka) ta sig ut till gröngräset på andra sidan (fånghäst) och bandet gav henne mycket fula skador, trots att det brast ganska snart. Den hårda 'kanten' på bandet skar in.

Jag har ju som sagt (dock hade jag inte det på sjukhagarna, men det är som sagt mer stängsel som ryckts den, som borde släppt) skarvar som ska brista vid viss belastning. Jag lär dock se över systemet, det har alltid fungerat förr det fåtal ggr någon raserat stängsel, men nu sket det sig fullkomligt, och jag vet inte varför. Inte undersökt eländet än, stängslet ligger där det ligger, jag är åt helsike för sjuk för att orka ta tag i det just nu tyvärr =/

Glömde, staketet är typ 120 kanske? Aldrig mätt, men jag är 160 och övre tråden är i brösthöjd på mig. Så inte direkt högt, ganska normalt skulle jag tippa? Går strax över boghöjd på henne, så visst skulle man kunna ha högre om man ville, hon har dock aldrig haft minsta tendens ta huvudet över stängslet (beta under däremot som sagt, om det inte är ström på.)

Möjligt det kan varit lite lägre på något ställe, plaststolparna är ju lite trixiga att spänna mot.

Men något har gjort att hon sprungit rakt på det, vad vetefan..?

Håller med Axel, skarvbleck är ett måste!

Som jag skrev, det ÄR skarvbleck på det. Och de har alltid släppt innan, nu har två av flera (inte räknat exakt) släppt, resten har 'klickat', av någon anledning jag måste försöka räkna ut imorgon. De har släppt för betydligt lägre belastning förr, men nu - när det varit extremt stor belastning, har skiten hållit. Måste se om det är något skit att de inte släpper i vissa vinklar eller vad som gått åt skogen. För okej sjukhagarna hade inga skarvbleck, men det är en stor sträcka permanent stängsel som gått åt skogen med - utan att skarvblecken löst ut.

Tänker noga investera i sådana där rope-o-cut eller vad de heter, som SKÄR AV stängslet vid hög belastning. För jag håller ju med veterinären - det var en jävla tur.

Jag sprayade efter att ha rotat igenom hela (det stora) medicinskåpet Tar Plaster på såret för att inte spån skulle fastna. Kan inte påstå att damen tyckte om mig när jag gjorde det, så antar att det tyvärr sved lite, men det tycktes gå över på ca 15 sekunder.

Jag menar såna där hylsor som skär av just rep!

Alla band eller rep måste surras fast i ordentligt fastsatta stolpar åtminstone i varannan isolator. Annars blir det som ett jävla resårband o går ej av förrän där det sitter fast.

Om man inte gör det behöver man inte slå ner stolp, utan bara ha små klena pinnar- för att hålla upp tråden.
Det har då inget med att bygga ett starkt staket som håller hästar inne- av ren kraft om hästarna rusar in i det.

Sätt ner trästolp istället för plast.

Senast ändrad:

Hade en häst som gich omkull ute på gården och skrapade upp sig på bogen och halsen blev som brännskador, endel ganska stora,håret skrapades bort plus att det fastnade grus i dom.Tvättade direkt rent med såpa och sköljde ordentligt. Och sköljde med väteperoxidlösning. Dagen efter var skadorna som halva bollar (stod inne under natten).Svullnaden gick ner under dagen när hon kom ut i hagen och fick röra sig. Nu var det här under värsta flug sässongen så jag sprayade på blåspray och smorde runt med hästsalva trodde inte riktigt på det här med blåsprayen men det slutade att vätska ur dom, och på några veckor så hade håret växt tillbaka och huden lika mjuk som övrig.Kan tilläggas att häster har en känslig hud.

Alla band eller rep måste surras fast i ordentligt fastsatta stolpar, åtminstone i varannan isolator. Annars blir det som ett jävla resårband o går ej av förrän där det sitter fast.

Sätt ner trästolp istället för plast.

Jag snurrar i varannan isolator, det är därför det knäckts stolpar. Permanenta delen är bara trästolp därnere där de stod, sjukhasdelen hade plaststolp med stålspets, de är knäckta i varierande grad, mellan bara småbitar och att de gått av strax ovanför mark.

Att sjukhagarna sitter med plaststolp är dels för att det är temporära hagar som flyttas, dels just där de gick går det inte att slå ner stolp utan avancerade maskiner (hela byn ligger på mer eller mindre sten). Dock har trästolp på permanenta stängslet knäckts med.

Eftersom du redigerat så måste jag redigera med: Skarvblecken släpper för lägre belastning än hylsorna som skär av. (Jag har provat med handkraft, då när jag byggde stängsel här och inte hade tillräckligt med hylsor och de inte gick att få tag på, nu går de att få tag på igen dock). Så, det handlar mer om att räkna ut varför det inte släppte just den här gången, någonstans har det blivit fel, då jag kan dra 'sönder' stängslet med ett ordentligt ryck med handkraft normalt (tror aldrig jag provat just därnere dock)

Men imorgon mår jag förhoppningsvis bättre och kan studera det hela och försöka utröna mer exakt vad som hänt och vad som gick fel.

1 sida av sjukhagen (hennes) satt i träd btw, inte kollat hur de ser ut där (träden lär ju knappast knäckts, men hur isolatorer och ev tråd ser ut där)

Senast ändrad:

hur menar du med dra sönder det?

kan ta ett av mina ex.
släppte dem i en ny hage på hösten för många år sen. En hage med rep- tror jag.

Den ena trodde att han var släppt på Prärien o såg ej staketet o dundar in i det.
En stolpe går av, men tråden är inte uttänjd eller av o inga skador på hästen.

har numera gröna band eller flärpar på bandet.

bandet måste ju ha en viss hållfasthet. De av bättre kvalité ger på sin höjd brännskador o då oftast i boghöjd- mindre allvarligt.

iom att jag har stora hästar har jag sällan undertråden i normalnivå, utan högre- bra vintertid oxå:banana:

Tycker att det är konstigt ställe din häst fick det på:confused:

Inte så konstigt ställe om du betänker att hon hade täcke. Tog ett bra jävla tag innan jag lyckades räkna ut hur tråden kunnat hamna dels där, men ffa 'snett över' där. Tills jag tog ett hösnöre och konstaterade att om tråden hamnar under 'fronten' på täcket, så gör täckesspännena att den går just där (om hästen går på den och drar med sig den).

Så, det har hamnat under täcket, men hållits 'ner' av bogspännena, kanske kommit under bara ena sidan av fronten och utanpå andrasidan med.

Jag menar att när jag haft både repskärare och skarvbleck, så skarvblecken kan jag med handkraft rycka loss, och även om jag 'segdrar' så släpper blecken för de som ska skära av.

Så det blir lika säkert med bleck som med avskärare - om de fungerar som sagt, vilket de ju inte gjort nu

OT
Vi har skarvbleck på våra rephagar (6mm), har en häst som är expert på att rulla in i tråden med benen och då har dom utlöst utan skador på hästen. Knutar på tråden är det värsta som finns dom går ju aldrig upp + att strömmen blir sämre.

Trots att hon har en stor hage så måste hon rulla vid staketet. Hon är hopplös, finns det ingenting att göra sig illa på så ordnar hon det själv :crazy:

Jag har plaststolpar och trästolpar i hörnen och vid grinden för extra stabilitet.
2 vanliga 6 mm trådar och en jord tråd emellan för att ha ordentligt med ström även vintertid. Och strömmen är alltid på om hästarna är ute då jag har en herre som varje morgon "kollar" strömmen. Än har vi inte haft någon häst ute ur hagen, dom nya hästarna som provat gå på brukar bli avskräckta och går sedan inte nära tråden på ett tag.

Senast ändrad:

Jo precis, det fåtal ggr innan när någon varit på stängslet har skarvblecken löst ut utan problem, och inga skador. Så måste försöka räkna ut vad som gick fel nu. Sätta fler bleck kanske.

Jag tror att det är viktigt att låta tråden löpa fritt, inte snurra runt isolatorerna som många gör. Jag har satt upp rullar i hörnen så att tråden löper lätt igenom hagen. Grindankare till varje grind och själva grinden är elastisk med ström. Den är väldigt smidig när man ska ta ut en häst och lämna den andra.

Fast om man låter tråden löpa, och någon är på stängslet, och ett bleck släpper, så kommer man ha stora delar av tråden ligga ner sen, vilket ju gör att man riskerar att de trasslar in sig i DEN sen. Jag vill ha så liten sektion tråd på backen som möjligt. (såg ju bara idag när det låg tråd, lillponnyn var farligt nära att trassla in en hov i det precis när jag kom)

Så det finns ju för och nackdelar med allt. Fördelen med löpande tråd är att det är lätt att spänna och se till att stängslet alltid är helt spänt (praktiskt om man har tråd som slackar vid mycket blötsnö på den t ex).

Elastiska grindar är guds gåva till hästägaren btw. Dock iaf de jag har (E-line, de som kom först, orginalet eller hur man ska säga) tappar elasticiteten på vintern när det blir för kallt och det blir ispansar på tråden. Men det går ju att leva med.

Den ska sitta fast o inte bara löpa igenom- om du vill ha ett staket som håller o att hästarna ej ska göra sig illa om de tränger på den- DEN GÅR EJ AV- UTAN SKÄR om man inte spänner fast dem- stolparna fyller heller ingen funktion.

Fast ska man vara 100% fri från risker ska man ju börja med plasthästar. Det finns egentligen inget som är säkert för hästar dom lyckas alltid på ett eller annat vis.

Jag har runda plaststolpar 180x6,5 cm och samma mått på hörnstolparna i trä, grövre vid grindarna. Tråden går igenom plaststolparna. Jag tror man tappar en del ström genom att linda tråden runt isolatorerna.
Övre och undre tråden sitter fast var för sig, sedan är det ju en koppling mellan dom två. Så skulle den ena tråden gå av så finns den andra kvar.

Men ingen tråd kan hålla en häst som verkligen vill ut.

Går de genom stolparna så är de ju svårare att 'dra ur' än ur en isolator kanske. Men jag skulle inte våga faktiskt, just för att om de trasslar in sig. Dras (bränner) eller skär ett rep över ett hästen t ex, och det ligger över skenbenet, då är det bara hud som skydd, och sen blir det otrevligt.. (sen kommer ju benhinnor och ligament och så, inga muskler som skyddar där, gud tänkte inte så långt ang hästben tror jag *s*)

Men, det helt säkra stängslet finns inte, och dels blir ju var och en salig på sin tro, och tidigare erfarenheter spelar in.

Mina skarvbläck har löst iaf, ibland har tråden gått av utan skador på hästen. Jag har 6 mm elrep av bra kvalité.

Jag har fått skada på en häst och det var när det var ett sämre aggregat och hagar som JAG inte satt upp med knutar och elrep på 0,8-1 cm och inte så bra kvalité. Och hästen hade inte respekt för staketet eftersom det var ett sämre aggregat. Då knäcktes även trästolpar som var minst 10 cm tjocka.

Sedan vi gjorde om hagarna har vi inte haft någon skada än så länge. Jag kollar alltid efter förbättringar som man kan göra på hagarna för att få dom säkrare.

Det är nyligen vi har börjat med plaststolparna(flyttat hästarna), innan har vi haft höga trästolpar minst 10 cm tjocka med ringisolatorer och skarvbleck och det har funkat bra. Det var ganska mkt vinklar i den hagen så man försökte få tråden att löpa så fritt som möjligt.

Senast ändrad:

Vi kanske skulle försöka hålla tråden till vad man gör åt brännsår, och ta stängseldiskussionen i en annan tråd?

Satt och smurfade lite allmänt, och om inte apoteket (mot all förmodan) har något bra tips, så kan man ha procell på sådana här sår måntro?

Det där läker fort- om svullnaden lägger sig.

Sätt på Hirudoidsalva mot blödningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 823
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30