Sv: Vad gör man åt brännsår?
Det är över 6000 V ut på tråden, vad det ger i Joule etc vet jag inte. Men har en sådan där 'simpel' stängseltestare som med lampor visar volt på tråden, och den går till 6000 och den slår i botten. Aggregatet är ett 'koaggregat' egentligen (ärvt av pappa), gjort för långa stängsel med mycket undervegetation. Brukar hålla den mest förhärdade inne. Kollade strömmen + jordningen imorse med, eftersom jag byggde ny boxhage med.
Faktum är att jag sällan brukar ha el på, de brukar inte röra stängslet ändå. Dock så donnan har pippi på att beta under stängslet när gräset tryter, så jag slog på elen häromdan faktiskt (just nu vet jag inte om jag ska se det som bra eller dåligt..). Tack och lov så de delar av 'säkerhetssystemet' som ska göra att tråden släpper som fungerade var på 'rätt sida' och strömmen bröts iaf, förhoppningsvis ganska tidigt så hon slapp bli elchockad hela tiden med
Band kommer jag ALDRIG mer att ha, efter att nordsvenskdamen skar ett stort, fult sår på just band. (Hon hade pippi på att (försöka) ta sig ut till gröngräset på andra sidan (fånghäst) och bandet gav henne mycket fula skador, trots att det brast ganska snart. Den hårda 'kanten' på bandet skar in.
Jag har ju som sagt (dock hade jag inte det på sjukhagarna, men det är som sagt mer stängsel som ryckts den, som borde släppt) skarvar som ska brista vid viss belastning. Jag lär dock se över systemet, det har alltid fungerat förr det fåtal ggr någon raserat stängsel, men nu sket det sig fullkomligt, och jag vet inte varför. Inte undersökt eländet än, stängslet ligger där det ligger, jag är åt helsike för sjuk för att orka ta tag i det just nu tyvärr =/
Glömde, staketet är typ 120 kanske? Aldrig mätt, men jag är 160 och övre tråden är i brösthöjd på mig. Så inte direkt högt, ganska normalt skulle jag tippa? Går strax över boghöjd på henne, så visst skulle man kunna ha högre om man ville, hon har dock aldrig haft minsta tendens ta huvudet över stängslet (beta under däremot som sagt, om det inte är ström på.)
Möjligt det kan varit lite lägre på något ställe, plaststolparna är ju lite trixiga att spänna mot.
Men något har gjort att hon sprungit rakt på det, vad vetefan..?