Sv: Vad gör man åt brännsår?
*kl*
Ajajaj, det var lite värre än vad jag trodde! Skulle iallafall slå ett slag för aloevera - men du verkade inte förtjust i det? Anledning? Jag har själv brännt mig och då tagit på det - superskönt!
Skulle absolut inte sätta kylbalsam på det där - ooont!
Skulle nog be vet. skriva ut nått som bedövar lite och mjukgöra - själv tycker jag helosan bara gör såren smetiga. Bättre med idomini såfall!
Vad har hänt?
Aloe vera kan ju ge hudirritation som biverkning, och det där är en KÄNSLIG häst, och att göra det där värre är det sista jag vill, av förståeliga skäl
Jag har alltså inget emot aloe vera i sig, jag är bara tveksam att ha det på just den hästen.
Jag har pratat med vet såklart (glömde skriva det), dock den vet jag inte riktigt gillar, hon brukar kunna ta väl lätt på saker och ting, dock så har hon förhoppningsvis helt rätt i det här! Hon tyckte - över telefon, hon har inte sett det - att låta bli att kleta med salva så långt det går, försök hålla det torrt bara (man ser ju på bilden hur mycket det börjat vätska redan). Om man behövde ha på salva för att skydda mot insekter t ex, så Idomin eller AD-vitaminsalva, inte helosan. Varför fick jag inget riktigt svar på dock. Sen pratade hon om någon sårgel hon trodde var receptfri men hon glömt namnet på. Jag hittar dock ingen sådan trots idogt letande på apotekets hemsida, men ska fråga dem när de har öppet igen.
Vad som har hänt? Ja, det undrar jag med. Allt var tvärlugnt, jag åkte och handlade, 35 minuter senare när jag kommer hem så möts jag av tre hästar som är nere vid ladugården i vinterhagen. Där skulle INGEN av dem kunna gå, absolut INTE alla tre. (Fbldamen har ju sjukhagsvila, nyopererad, de andra går i paddock bredvid som sällskap).
Kastar mig ur bilen och går ner, och det första jag möts av är elrep överallt. Som hör till hagarna de gick i - som är minst 200 meter bort, elrepet har alltså släpats minst 200 meter. Gick ner sen och kollade 'hur mycket det var att laga', och eh stängslet är väck helt enkelt. 300 meter tretrådigt stängslet är väck, det är ett virrvarr av knäckta stolpar överallt, både trä och plast.
NÅGOT - jag har ingen aning om vad - måste ha gett henne total panik så hon sprängt tråden, och då trasslat in sig, och tagit med sig sådär mycket stängsel. Och pojkarna har väl blivit uppskärrade när deras stängsel plötsligt började flyga, och hängt på. De klarade sig bättre dock, två små ytliga jack på insidan av bakbenet på araben, och ponnyn har ett litet jack ovanför ena ögat och ett igenmurat öga, samt har stått på öronen i leran men annars oskadd.
Jag trodde donnan klarat sig undan med mest blotta förskräckelsen med, lite småjack på bakbenen bara (tur i oturen hon är oskodd just nu, bara Easyboots fram, en av dem hade hon dock tappat under tumultet), och jag var mest bekymrad över att bandaget ööver carpus kasat ner så stygnen blottades och var mest rädd för det skulle kommit skit i opsåren (det är ju öppet in till led). Men sen när jag tog av täcket så fick jag ju syn på det där..
Det är synd om stackaren just nu, halt båda fram, och är väldigt hängig och off, gick en liten promenad med henne och det skar i hjärtat att se henne röra sig (men tänkte svullnaden skulle må bra av lite rörelse, och så var jag ju tvungen att kolal hälta)