Vad gör jag??

:heart
Det låter som du är helt slutkörd.
Om det är så- kan släktingen eller någon annan komma in och styra upp?
På kort sikt- alla som bor hemma måste ju hjälpa till.
De vuxna barnen måste skaffa sig en inkomst. De får ta och sätta sig direkt och ringa runt till alla företag som finns i närheten dvs MCdonalds, vården, butiker etc.
Skriva in sig på arbetsförmedlingen etc.

Kan du åka någonstans och vila några dar om du känner att du håller på att rasa?
De är inte intresserade av att skaffa sig inkomst..
Men jag åker till min mamma imorgon <3

Men jag åker till min mamma imorgon :heart

Då behöver de motiveras till det. Det är skamligt att vuxna människor begär att deras föräldrar ska hysa in dem och försörja dem! Antingen får de åka hem till morsan igen eller så får de börja bidra. Inte bara med pengar utan genom att vara praktiska tillgångar i hemmet. Handla, städa, laga mat, tanka bilen, skotta, tvätta... allt som behöver skötas i hemmet.

Spela roll om de vill eller inte, tänkte de bo, äta osv så kostar de pengar och då behöver de få pengar någonstans ifrån. Med andra ord, vare sig de vill eller inte, måste de fixa en inkomst. Man kan få in iallafall lite pengar även som arbetslös, sjuk osv osv så de har knappast några godtagbara ursäkter.

Har de flyttat in för att pappa blivit sjuk måste de väl även inse att de lär hjälpa till i hemmet, annars stjälper de mer än de hjälper. Det måste väl även halvvuxna barn förstå?

Senast ändrad:

Tror du att din mamma skulle kunna hjälpa att styra upp lite? Att du och din partner pratar med henne om hur ni helst vill ha det och hon hjälper att förmedla och "verkställa"? Det behöver inte handla om att slänga ut ungarna mitt i vintern eller svälta dom. Men ställa krav för att få bo hos er, det är inga konstigheter egentligen men kan vara rätt jobbigt att orka med i den situation som ni befinner er i.

Maten går ju att lösa hyfsat enkelt ändå. Säga att från och med om en månad ansvarar alla vuxna (som inte läser på gymnasiet och är 21 år eller yngre) för att inhandla och tillaga sin egen mat. Man gör utrymme i kyl, frys och skafferi för alla så det blir bra. Det är såklart tråkigt att bo som i ett vandrarhem, men det är inte lätt att förse nio personer med mat på två sjuklöner... Utvecklingsersättning/aktivitetsstöd från försäkringskassan räcker gott till mat och socbidrag går som sagt att ansöka om också. Det handlar bara om prioritering men på en månad bör alla vuxna ha lyckats lösa sin ekonomiska situation såpass att de får loss 1500 kr per månad.

Gemensamma utrymmen städar var och en efter sig själva. En större genomgång görs tillsammans en gång i veckan, då alla som bor under taket hjälper till med att svabba golv, rengöra toalett, dammsuga alla utrymmen osv.

En viss summa sätts in till dig eller din man varje månad för inköp av gemensamma produkter som toalettpapper, handtvål, diskmedel, tvättmedel osv.

Det är konkreta lösningar på kaosproblemet med att ni blir ätna ur huset och det görs inte rätt för sig. Enkla korta regler. Köp din egen mat, tillaga din egen mat, städa efter dig, ställ upp på veckostädet och sätt in pengar för toalettpapper.

Tiggandet om pengar - lär dig/er att säga nej. Bara nej. Det är inte upp för diskussion vad ni gör med era pengar och att ge några har ni inte råd med. Nej nej nej.

Det hjälper dock inte mot att ingen verkar bry sig om dig. Tyvärr är omtanke inget man kan tvinga folk till... Samtidigt är detta en period då både hans och dina (?) barn har det väldigt tufft. För dom är det två föräldrar som är sjuka och att som ung vuxen hantera det är kanske inte alltid så lätt. Speciellt när man inte ens har fått öva på att ta hand om sig själv ännu. Det är väl ingen tröst egentligen men...

OM allt detta känns helt omöjligt så måste du hitta en lösning för dig själv. Bli särbo tillfälligt och skaffa egen lägenhet eller bo hos din mamma delvis om det är möjligt. Att vara deprimerad kan vara minst lika dödligt som obotlig cancer, så det är inget man bara ska skita i. Du måste få läka och må bra.

Utvecklingsersättning/aktivitetsstöd från försäkringskassan räcker gott till mat och socbidrag går som sagt att ansöka om också. Det handlar bara om prioritering men på en månad bör alla vuxna ha lyckats lösa sin ekonomiska situation såpass att de får loss 1500 kr per månad.

Har man rätt till ersättning från dag ett? Jag har för mig det bara gäller om man har jobbat och har rätt till a-kassa, annars är det tre månader innan någon ersättning är aktuell. Eller jag är rätt säker på att det var så för några år sedan iallafall.

Har man rätt till ersättning från dag ett? Jag har för mig det bara gäller om man har jobbat och har rätt till a-kassa, annars är det tre månader innan någon ersättning är aktuell. Eller jag är rätt säker på att det var så för några år sedan iallafall.

Jag tror också man ska ha varit inskriven tre månader hos arbetsförmedlingen, jag förutsatte att ungarna iaf gjort det... Tyvärr tar det såklart längre tid än en månad om dom inte har varit det, men bidrag från socialen borde man väl få från dag ett så länge man inte har andra tillgångar?

Jag tror också man ska ha varit inskriven tre månader hos arbetsförmedlingen, jag förutsatte att ungarna iaf gjort det... Tyvärr tar det såklart längre tid än en månad om dom inte har varit det, men bidrag från socialen borde man väl få från dag ett så länge man inte har andra tillgångar?

Försörjningsstöd kan man nog få direkt. Men även då krävs (såklart) att man gör vad man kan för att försörja sig själv, dvs är aktivt arbetssökande om man är (frisk) arbetslös. Sedan påverkas även försörjningsstödet av hela hushållets tillgångar och inkomster, så jag misstänker att även om TS och mannen har sjukinkomster så kan nog "barnens" eventuella försörjningsstöd minskas om de t.ex. äger sin egen bostad, har bilar osv osv.
Jag har tack och lov inte behövt sätta mig in i det själv, men jag vet från andra att hela hushållet räknas ihop när det gäller försörjningsstöd, oavsett ålder på de i hushållet.

Det beror på om man har uttömt alla andra möjligheter till försörjning. Du måste vara inskriven vid AF och ha sökt tillräckligt många jobb.

Försörjningsstöd kan man nog få direkt. Men även då krävs (såklart) att man gör vad man kan för att försörja sig själv, dvs är aktivt arbetssökande om man är (frisk) arbetslös. Sedan påverkas även försörjningsstödet av hela hushållets tillgångar och inkomster, så jag misstänker att även om TS och mannen har sjukinkomster så kan nog "barnens" eventuella försörjningsstöd minskas om de t.ex. äger sin egen bostad, har bilar osv osv.
Jag har tack och lov inte behövt sätta mig in i det själv, men jag vet från andra att hela hushållet räknas ihop när det gäller försörjningsstöd, oavsett ålder på de i hushållet.
Njaä.
Man är inte försörjningsskyldig för vuxna arbetslösa "barn." Så föräldrarnas tillgångar räknas inte in. Delar man hushåll så är det en liten del gemensamma kostnader som blir lägre eftersom man utgår ifrån att man delar på tex tvlicens och förbrukningsvaror tex glödlampor och sådant.

Jag blir helt matt när jag tänker på ungdomar som inte drar sitt strå till stacken i ett samanhang som detta.
Vi har just för tillfället 4 ungdomar boende hos oss. Alla är över tjugo. Två pluggar (son och kompis till honom) och betalar symboliska summor och bor året runt hos oss till de är klara, två bor över julen (dotter med sambo) där en har jobb och den andra pluggar. De bor också gärna över sommaren hos oss.

De hjälper till hela tiden. Det tvättas kläder, handlas och lagas mat, hjälps till med hästarna och gården.
Inget snack alls! En självklarhet, för både dem och oss. Ärligt talat hade de inte fått bo i huset om läget varit annorlunda.

Jag tror att jag igår inte gjorde något alls annat än tog hand om hästarna. Resten sköttes av "barnen". Jag och mannen visste nog inte ens vad som skulle bjudas till middag.
Middagarna ägnas åt att planera dagen efter. Vem ska skjutsas var och vem ska skjutsa (endast en utan körkort), vem ska fodra hästarna, var ska det städas.

Varje gång det frågas om hjälp så är det alltid någon som ställer upp även om det inte alltid är med ett stort leende på läpparna och ett "ja, gärna". En suck kan man få släppa ur sig när tiden inte riktigt passar personen som blivit tillfrågad.

Deras pappa är sjuk och du är sjuk, det är absolut hög tid att de lär sig hjälpa till hemma.
Börja ställ krav! Även om de inte kan betala så kan de åtminnstone hjälpa till.
Deras respektive är absolut inga ni ska bekosta mat till om ni inte har pengar.

För din egen del försök ta det lungt njut av tiden med din man.

Jag blir helt matt när jag tänker på ungdomar som inte drar sitt strå till stacken i ett samanhang som detta.
Vi har just för tillfället 4 ungdomar boende hos oss. Alla är över tjugo. Två pluggar (son och kompis till honom) och betalar symboliska summor och bor året runt hos oss till de är klara, två bor över julen (dotter med sambo) där en har jobb och den andra pluggar. De bor också gärna över sommaren hos oss.

De hjälper till hela tiden. Det tvättas kläder, handlas och lagas mat, hjälps till med hästarna och gården.
Inget snack alls! En självklarhet, för både dem och oss. Ärligt talat hade de inte fått bo i huset om läget varit annorlunda.

Jag tror att jag igår inte gjorde något alls annat än tog hand om hästarna. Resten sköttes av "barnen". Jag och mannen visste nog inte ens vad som skulle bjudas till middag.
Middagarna ägnas åt att planera dagen efter. Vem ska skjutsas var och vem ska skjutsa (endast en utan körkort), vem ska fodra hästarna, var ska det städas.

Varje gång det frågas om hjälp så är det alltid någon som ställer upp även om det inte alltid är med ett stort leende på läpparna och ett "ja, gärna". En suck kan man få släppa ur sig när tiden inte riktigt passar personen som blivit tillfrågad.
Det är ju roligt att du är omgiven av så förträffliga unga vuxna. Men på vilket sätt är ett inlägg som ditt ett svar på TS fråga om vad och hur hon ska göra?

Hade jag varit i TS kläder hade sådana inlägg enbart gjort mig tröttare.

*Nytt nick*
Min man har fått cancerbesked, kaos här hemma med barn och deras partners som äter oss ur huset, tigger pengar, hjälper till men gnäller osv. Jag har fått göra det bästa att styra upp, det gäller 9 pers, 4 över 20, förutom mig och min man. Så nu har jag åkt på en djup depression, hög medicinering, men hemma bryr sig ingen utan gnäller att jag inte hjälper till. Jag vet inte vad jag ska göra :( för att någon ska bry sig om hur jag mår :( Jag tänkte åka till en släkting och sova där ett par dagar och ladda batterierna. Men jag är så ledsen att ingen ser mig...Jag vill bara ha det lugnt och vara men min man, ha det som vanligt..

Vilken mardröm.... Jag tror du gör rätt i att åka iväg och ladda dina egna batterier. Sedan måste förstås du och din man prata om hur det ska se ut i ert hushåll i framtiden så att ni sedan kan kommunicera ut det till barnen.

Det är ju roligt att du är omgiven av så förträffliga unga vuxna. Men på vilket sätt är ett inlägg som ditt ett svar på TS fråga om vad och hur hon ska göra?

För vissa är det som du säger att de kan bli tröttare av att höra sådant men för andra kan det faktiskt vara ett incitament att ha sådant som mål.
Det är inte alltid lätt att veta vilken person en trådskapare är och man svarar som man kan tänka sig att någon får hjälp av.

Jag kan ju ibland bli tröttare av dina svar som ju har en tendens att få iallafall mig att känna mig allt för mänsklig.

Jag tycker visst att sådana svar har en berättigad plats i en tråd som denna! Det @Efwa beskriver tycker jag är vad man kan förvänta sig om man har vuxna "barn" boendes hemma och speciellt eftersom jag förstår det som att det i TS fall inte är hennes biologiska barn (det kan kanske vara svårare att ställa krav då, i alla fall upplever jag det så som bonusmamma) så kan det vara till hjälp att se hur det fungerar och ser ut i andra familjer för att veta vad man kan ställa för krav. Om du var TS hade du blivit tröttare, om jag var TS hade jag blivit väldigt hjälpt av ett sådant svar så vi är alla olika och det är det jag tycker är så bra med att ställa frågor på ett forum som Buke! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 550
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar